Recenze: Ape Academy 2 – zákeřné opice, co mastí karty

Chybí vám v hromadě „velkých“ her pro handheldy oddychová záležitost, která vás zabaví, ať už čekáte na zastávce autobusu pět minut či půl hodiny? Hledáte hru, která nesupluje práci PS2 či PC, ale je stvořena na ukrácení dlouhé chvíle? Už nemusíte – Ape Academy se vrací.

Platforma: PSP
Vývojář: Sony
Distributor v ČR: Sony

Člověk často zapomíná. V přemíře těch Oblivionů, Half-Lifů či Final Fantasy, které nás oblažují propracovanými světy, dramatickými zápletkami a všelijak vykreslenými charaktery největších zlounů, nás málokdy napadne, že hra může vypadat i jinak. Nemusí mít padesát tisíc polygonů na postavu a na jejím stvoření nemusí participovat sevřené šiky programátorů a grafiků, kteří ji vytvoří přesně podle závěrů propracovaných analýz s kódovým označením „Předpokládané úspěchy IP v Q4 2007“.

Vždyť bavit se můžeme stejně dobře i u jednoduchých her, na jejichž pochopení stačí IQ středně pokrokového orangutana!

Opičí válka!

Ape Academy je typickým příkladem souboru rozverných hříček, kterým nechybí nadsázka ani značná dávka humoru. Stačí pár sekund a většinou pochopíte, co se po vás žádá. Uplyne dalších pár okamžiků a je znám vítěz. Nic komplikovaného, nic hlubokého, ale zato maximum překvapivě nakažlivého. Podstata druhého dílu se v tomto příliš neliší od předchůdce, pouze je vše zabaleno do velkých karetních soubojů na způsob (opět jednoduché až primitivní) hříčky kámen-nůžky-papír.

Souboje jsou prezentovány akční animací * Nůžkami proti kameni nemůžu prohrát * Běh na 100 cm

Do rukou dostanete čtveřici karet, stejně jako váš protivník. Každá karta má buď charakter kamene, nůžek, či papíru. Vy dobře víte, jaký druh karet má v rukou protivník, on vidí vaše. Takže stačí „jen“ dobře vybrat a přebít protivníka… což je samozřejmě jednoduché, ale zároveň skýtá možnost taktických manévrů a překvapivých útoků (obzvláště když se střetnete s nepočítačovým protivníkem).

Ať už zvolíte dobře (a vaše karta přebije soupeřovu), nebo naopak, hra se přepne do jedné z desítek miniher, v nichž může poražený útok odrazit anebo naopak ztratit cenné životy. Pokud jsou obě karty stejné, výsledkem je remíza a hráči musí vyložit na stůl další.

Co si taky zahrajete

1. Řezání dřeva – Zapomeňte na dvakrát měř, jednou řež! Tady musíte řezat  rychlostí blesku, šipkou tam a zpět tak, aby se využila celá plocha pily
2. Závod šílenců – Hra vás automaticky rozjede na podivném bezřidítkovém bicyklu a vaším úkolem je zastavit co nejblíže okraji silnice a nespadnout.

3. Zákeřná laboratoř – Buďte zlí a změnou otáčení pásů dostaňte soupeře na ostny!

Umlaťte gorilu k smrti!

A to je vlastně všechno. Svůj balíček postupně opečováváte, rozšiřujete o další (silnější) karty, vyřazujete ty, které se vám nehodí, a svádíte jednu bitvu za druhou. Potkáte se s desítkami až stovkami protihráčů, kteří jsou čím dál více prohnanější, a budete postupovat ve fiktivním žebříčku. Porazíte velké bossy s hromadou životů, získáte přístup do speciálních obchůdků…

Stačí vybrat správný otvor a pořádně se napřáhnout… * Který banán si první stoupne? * Chytněte většinu míčů, jinak prohrajete

Pocit stereotypu se dostavuje překvapivě až po dlouhých hodinách. Může za to zejména obrovský počet různých hříček a her, který se neustále obměňuje a pořád vás překvapují a baví. Jednou musíte nachytat více náhodně padajících banánů než soupeř, jindy musíte zvolit správný otvor, z nějž protivník vykoukne, nechybí skořápky, hry na postřeh (běh na 1 metr), počítání (kolik opic bylo vidět z jedoucího vlaku) a spousta, spousta dalších.

Budete hledat soupeře pomocí kužele světla, shazovat jej z úzké propasti, přetahovat se s ním o lano, snažit se mu zabránit v sestřelení plechovek nebo se jej pokusíte políbit. Všechny hříčky mají společná jednoduchá pravidla a délku do půl minuty. Díky tomu je pochopí opravdu každý, což z Ape Academy dělá chytlavou záležitost pro děti od 3 do 99 let.

Hlavní obrazovka s výběrem zápasů * To nejsou ledňáčky, ale zákeřné zbraně! * Pif, paf

Nic pro bručouny

Ano, musíte být tak trochu děti nebo mít pochopení pro infantilno a vtípky, kterými je hra obestřena, abyste si ji užili. Hra je plná nadsázky a specifického humoru, který vám vyloudí úsměv na tváři (pokud nejste vyložený morous). Modely postav, jejich avantgardní kostýmy i výkřiky se za seriózní považovat nedají.

Světlé stránky
  • Nenáročné, zábavné, chytlavé
  • Koncept pochopitelný do dvou minut
  • Spousta různých miniher
  • Možnost souboje dvou hráčů na jednom PSP
Temné stránky
  • Po čase stereotypní
  • Vyžaduje dětskou duši
  • Čím víc taktizujete, tím víc se ochuzujete o zážitek

Na druhou stranu, přes všechnu „dětskost“ a jednoduchost, umožňuje hra využívat sofistikované taktiky. Můžete si sestavovat balíček kartu po kartě, sledovat soupeřovy statistiky a podle nich zvolit karty a i v samotné hře se nabízí spousta různých strategií. Paradoxně ale ve chvíli, kdy začnete takto uvažovat, ztrácíte původní kouzlo hry. Když důsledně projdete celý svůj balíček a vyberete z něj karty spojené s minihrami, které vám jdou nejlépe, zvýšíte sice své šance na výhru, ale připravíte se o desítky dalších hříček a tedy hodiny zábavy.

Ape Academy 2 je nejlepší taková, jaká se jeví na první pohled. Bláznivá směsice krátkých minisoubojů, jejichž smysl pochopíte po pár vteřinách. Konzumujte po troškách, moc nad nimi nepřemýšlejte a dobře se bavte (můžete i ve dvou na jednom PSP)!

Grafika: 6/10
Zvuk: 8/10

Soubor nejrůznějších hříček, který na libovolnou časovou periodu zabaví všechny dětské duše od 3 do 99 let věku.