Recenze: Bad Boys 2 – ovládnou zlí hoši herní svět?

Mohutné exploze, dech beroucí honičky v autech, černý humor a krásné ženy. Tím vším jsme se kochali ve filmu Bad Boys 2, který loni úspěšně zaútočil také na česká kina a tuzemské diváky. Dost však bylo filmového světa. Jak může dopadnout hra vytvořená podle filmové předlohy režisérského mága Michaela Baye? Netušíte? Tak se na to pojďme podívat!

Platforma: PC (existuje i pro PS2 a Xbox)
Typ hry: Akční střílečka
Minimální konfigurace: Procesor 600 MHz, 64 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 1,2 GB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 2200+ , 512 MB RAM, 64 MB 3D graf. karta
Výrobce hry: Blitz Games (
Distributor hry: Empire interactive Europe Ltd. (
Distribuce v Česku: US Action (
Homepage: (

Vše podstatné se dá shrnout do jediného odstavce - ve hře si zahrajete za oba policisty, kteří se objevují ve filmu Bad Boys, tedy Mika Lowreyho i Marcuse Brunetta. Vaším úkolem bude překazit plány drogových bossů a vytrhnout z jejich spárů unesenou kolegyni. Projdete celkem 13 misí rozdělených do pěti lokací. Čeká na vás pět bossů, kteří se vám postaví tváří v tvář… Ano, snad právě tak by se dal počin Bad Boys 2 v rychlosti charakterizovat. A už z prvních řádků vám musí být jasné, že nás nečeká žádná, dokonalým příběhem obestřená hra.

Kvalita nepřátel je vykoupena kvantitou * Nepřátelé jsou všude! * Tak a teď tady rozdám trošku olova

Jednou ty, podruhé já

Bad Boys 2 - film

Celé to začalo v roce 1995, kdy režisér Michael Bay (Skála, Armageddon, Pearl Barbor, producent Texaského masakru motorovou pilou) natočil akční komedii Bad Boys, další ze svých akčních hitů. Ve filmu si dvojice Will Smith (Mika Lowrey) a Martin Lawrenc (Marcus Brunett) zahrála svérázné policisty z protidrogového oddělení, kteří musí vyřešit krádež zabaveného heroinu v hodnotě 100 miliónů dolarů. S odstupem osmi let následovalo původní snímek pokračování Bad Boys 2, které se dočkalo ještě většího úspěchu než první díl. Opět se v něm setkáváme s detektivy z protidrogového oddělení z Miami, Mikem Lowreym a Marcusem Burnettem. Zmínění dva pánové fungují jako dokonalý postrach svého okolí a v boji proti drogovým bossům neváhají použít jakýchkoliv prostředků. Vše s jediným cílem – zastavit přísun drog do města. Film je plný akce, honiček v autech, přestřelek, explozí a krásných žen.

Tak nějak by se dal nazvat systém, kdy hrajete střídavě za jednoho ze zmíněných dvou policistů. Veškeré dění přitom sledujete z pohledu třetí osoby. Autoři se před vydáním hry dušovali tím, že si hráč bude moci libovolně zvolit, za kterou z postav chce aktuální misi odehrát. Pravda je to však pouze napůl. Opravdu si zahrajete za oba hrdiny, má to ale malý háček. Mise, kdy hrajete za Mika nebo Marcuse, jsou totiž pevně dány. Každý takový přechod je podbarven animací nevalné kvality.

Jeden příklad za všechny. Hrajete misi za Marcuse, pronásledujete směrem na střechu jednu z šéfek. Následuje animace, kdy pronásledovaný cíl přeskočí z jedné střechy na druhou. Vy se chystáte také skočit, ale v poslední chvíli si vše rozmyslíte a zůstáváte stát. V tom se na protější straně střechy rozlétnou dveře a z nich vybíhá Mike. Jste opět ve hře, ale tentokrát v jeho kůži. Najdou se ale také kola, kdy hrajete současně vy i váš parťák, výjimečně ovládaný počítačem.

Na zabití bosse máte 13 vteřin, právě to koupil mezi oči * Asi jim budu muset ublížit * Tady jsou penízky!

Jak bych to jen řekl… Přestože jste proti nepřátelům dva, spolupráce počítačového kolegy se bohužel zastavila na úrovni nepotřebné „morální podpory.“ Zatímco sami zastřelíte deset protivníků, on jednoho. Jediné štěstí, že parťákovi ubývají životy pomaleji. Nemusíte se tak obávat, zda vydrží do konce kola a nebudete muset celou misi rozehrávat znovu.

V jednotlivých kolech sbíráte různé předměty, které vám přidávají body k závěrečnému hodnocení. Mezi zmíněné předměty patří nejen peníze (kde by také mohly chybět, že?), ale také zboží tvrdšího rázu - drogy, suroviny na výrobu drog, či důkazy. Následné hodnocení však postrádá význam – zjistíte, jak jste si vedli, možná se zpřístupní nějaký ten cheat a váš šéf vás ohodnotí buď jako dobrého, nebo špatného policistu. Nic víc, nic míň. Přesto stojí za zmínku ještě další věc, díky které si můžete k závěrečnému hodnocení přičíst několik hodnotných bodíků – totiž střílení holubů a racků. Ve hře se vyskytují jen zřídka, jedná se však o lehce získané body.

Hej, Miku, vyfoť mě tady s tím pstruhem! * Mise, ve které kryjete Marcuse * Pohled přes zaměřovač odstřelovačské pušky

Trochu na škodu je značná linearita, tedy fakt, že si vás hra provede pěkně za ručičku přesně tou cestou, kterou sama vybere. Nemáte možnost výběru vlastní cesty až ke konci misi, vždy jen jedny z dostupných dveří jsou otevřené, vždy jen jeden směr je správný. Poslední věcí, o které se v této části zmíním, jsou závěreční bossové. Někteří z nich mi hned v prvopočátku hry připadali horší než ti, se kterými se utkáte ke konci. Jejich rozmístění je dosti nerovnoměrné. Pokud se propracujete k některému z bossů, hra se automaticky uloží. To je také jediný okamžik, kdy se pozice ukládá.

Zbraně a střelba

Množství zbraní, které se ve hře nachází, je přece jen na dnešní poměry malé a celkově nedostačující. Začínáte se základní pistolí, postupně nacházíte další zbraně jako jsou brokovnice, kulomety, granáty či odstřelovačskou pušku. U sebe můžete mít vždy pouze dvě ruční zbraně a nějaký ten granát. Základní pistole se pyšní nevyčerpatelnou zásobu nábojů, navíc se jedný o velmi účinnou zbraň a mnohokrát vám pomůže i tam, kde byste to nečekali.

Skoro všechno se dá rozstřílet * Vaše krásná kolegyně * V pracovně drogového bosse

Pokud se naučíte mířit přesně na určité tělesné partie, stává se ze základní zbraně jedna z těch nejlepších ve hře. Dojem z některých dalších kousků arzenálu kazí velká prodleva mezi jednotlivými výstřely. Pokud vejdete do místnosti, kde na vás čeká pět až sedm hrdlořezů, není čas na prodlevu mezi palbou. Zbraně jsou vesměs lehčího kalibru, na nějaký ten raketomet úplně zapomeňte - i když i ten by se někdy hodil. Je-li cíl, na který míříte, na dosah, zaměřovací křížek má oranžovou barvu. V tomto případě můžete mířit přímo na konkrétní tělesnou partii a máte velkou šanci, že se trefíte. Pokud je křížek pouze žlutý, cíl je na dostřel – o všem musíte počítat s tím poznatkem, že v silně většině případů nezasáhnete partii, na kterou míříte.

Aby toho nebylo málo, v některých kolech si dokonce zahrajete na odstřelovače. To konkrétně v případě, kdy budete krýt záda svému kolegovi či mu budete eventuelně uvolňovat cestu vpřed. Osobně to považuji za pěkné zpestření jinak monotónní hry. Zneškodňovat nepřátele můžete několika způsoby - vystřelením zbraně z ruky, zásahem určité části těla, zásahem výbušného barelu.

No tak tohle už asi hrát nebude * Poslední boss to právě koupil, není to však ještě jeho konec * Tohle už ale jeho konec je, zabit vlastní zbraní prolétává skrz vitráž

Střílej na všechno

Co všechno jde ve hře zničit? Jsou kola, kde jsou narafičené různé předměty, které se efektně rozletí pod palbou vašich přesně mířených kulek. Sedačky, piána, láhve, brnění, televize obrazy, auta, vysokozdvižné vozíky, hifi systémy, velkoplošné obrazovky, sudy plné vína apod. Co ovšem nejde zničit, jsou světla a lampy. Rozhodně je to velká škoda - když si již autoři dali práci se vším ostatním, mohli rozdělanou práci dotáhnout do konce. Za vše, co zničíte, se vám připisují již několikrát zmíněné body, ovlivňující celkové hodnocení.

Schovej se, kdo můžeš

Na v nadpisu zmíněné schopnosti je postavena velká část hry. Pouze skrývání se za různé předměty vám totiž dokáže ušetřit drahocenné životy. Vše je řešeno kolečky, které se objevují na zemi poblíž předmětů, za které se můžete ukrýt. Slouží k tomu speciální klávesa, po jejímž stisku se hrdina schová za nebližší překážku. Odtud už jen nakukujete směrovými klávesami a pálíte hlava nehlava.

Tak kdepak máš ty prachy? * První boss, na kterého narazíte * Bad Boys, Bad Boys

Chytří nepřátelé?

Umělá inteligence, kterou byli nepřátelé počastování, se bohužel neřadí mezi světlé stránky hry. Jakmile projdete určitou zónou, nepřátelé se začínají rozmisťovat na předem dané pozice – zde setrvávají a střílí jako o život. Nezřídka se stává, že vidíte trčící nohu, ruku nebo hlavu schovaného nepřítele. Není nic lehčího, než na odkrytou partii poslat roj kulek. Nepřítel padá, aniž by vás zahlédl. Kvalita umělé inteligence je vykoupena kvantitou nepřátel. Při přestřelkách je důležité odpozorovat chování útočníků. Stejně jako vy, i vaši protivníci se kryjí za různé předměty. Pokud na vás útočí pěti- či vícečlenná přesila, je dobré počkat na moment, kdy se tři z nich kryjí, a pak již útočíte jen na dva z nich.

Krásný zásah vrtulníku šéfky v druhém kole * SIRO, jeden z nejhorších šéfů * Zahrajete si i v plynové masce

Pořádně ukecaná dvojka

Po celou dobu hry oba policisté komentují veškeré dění kolem. Například se slovy „Vítám tě v Americe“ vpálíte svému protivníkovi kulku mezi oči nebo se svým kolegou „proberete“ agentku, kterou jdete zachránit. Když náhodou přejedete zaměřovačem přes vašeho parťáka, neobejde se to bez poznámek typu: „Já stále říkám, že některým poldům zbraň do ruky nepatří.“ Prostě a jednoduše - jeden si dobírá toho druhého. Hra je podobnými poznámkami a suchým humorem přímo napěchována, přesně jako původní film.

• Vtipné hlášky
  • Kola, kdy hrajete jako odstřelovač
  • Překážky, za které se můžete schovat
  • Špatná AI nepřátel
  • Nemožnost zvolit si vlastní cestu ve hře - vše je pevně dáno
  • Málo zbraní
  • Úplná absence zbraní těžkého kalibru
  • Hra je příliš krátká
  • Nevyvážená obtížnost bossů v jednotlivých kolech
  • Nízká kvalita animací

Nic nového pod sluncem

Něco podobného už tady dávno bylo. Snad právě tak by se dala shrnout další pasáž recenze i část samotné hry. Průměrná grafika, sem tam nějaký ten výbuch, stejně vypadající nepřátelé. Hudba, která podbarvuje herní dění, není nikterak výrazná – dokonce bych si dovolil tvrdit, že si možná ani nevšimnete, že na pozadí skutečně něco hraje. Sečteno a podtrženo ani v této části Bad Boys 2 ničím neoslnili. Ovládání je intuitivní a nebudete s ním mít nejmenší problémy. Problém by mohla dělat klávesa, která je určena jak pro otevírání dveří, tak i pro krytí se za předměty. Někdy se může stát, že se přikrčíte, když chcete otevřít dveře. Tento problém není neřešitelný, chce to jen trošku cviku.

Grafika: 5/10
Zvuky: 4/10
Hudba: 5/10