Recenze: Bad Day L.A. - den jménem Trapas

Když vám umře kočka, popadáte se smíchy za břicho? Když spadne letadlo, zatančíte si zvesela valčík? Ne? Vážně? Pak jsou tedy doopravdy divní jen autoři této „humorem" prokvetlé hříčky. Přesně v duchu reklamního sloganu na jedno nejmenované české pivo: „Svět se zbláznil!“. A herní scéna s ním.

Platforma: PC, Xbox
Typ hry: Third person akce
Minimální konfigurace: CPU 1,6GHz, 512MB RAM, 64MB grafická karta, 1GB na HDD
Doporučená konfigurace: CPU 2GHz, 1GB RAM, 128MB grafická karta, 1GB na HDD
Testovací konfigurace: AMD Turion64 1,6GHz, 1GB RAM, 256MB grafická karta, 1GB na HDD
Výrobce: Enlight (
Vydavatel: Lexicon Entertainment (
Distributor v ČR: Hypermax (
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Na Bad Day L.A. jsem se nefalšovaně těšil od té doby, co jsem narazil na první informace o vývoji a to hned z několika důvodů. Tak předně hru svým jménem zaštítil American McGee, potrhlý herní designér mající na svědomí například neméně potrhlé počítačové zpracování pohádky Alenka v říši divů. Dále pak obrázky a stejně tak i samotní tvůrci slibovali osobitou grafiku a kopu brutální satiry. To mým uším znělo jako rajská hudba a očekávání stoupalo den co den. Chyba.

Na pozadí menu běží zajímavé animace * Pět vteřin ve hře a už vidím první mrtvolu a krev * Terroristi si vypůjčili pár autobusů a začala honička

Den blbec

Každý si určitě zažil jeden z těch dnů, při kterém je nejlepší zůstat v posteli a nevystrkovat hlavu zpod peřiny, jinak vám na ni spadne kus stropu. Prostě den blbec. Zuby si vyčistíte indulonou, místo trička navlečete kalhoty a v prácí vám automat sice vydá kafe, ale jaksi zapomene šoupnout pod proud kofeinu kelímek. I když si v tu chvíli připadáte na odstřel, pořád na tom nejste nejhůře. Bezdomovec Anthony Williams z města andělů L.A. má teprve důvod si zoufat. Ač se snaží starat hlavně sám o sebe a nevšímat si ostatních, připlete se k havárii letadla napěchovaného toxickým plynem. Jako by to nestačilo, brzy narazí i na partičku teroristů, okusí zemětřesení, pád meteoritu nebo vzpouru nerudných Mexičanů. Vy si vše samozřejmě prožijete také – v jeho virtuální kůži.

Poněkud netradiční námět vysvětluje McGee tím, že má parodovat americký způsob života a hlavně neustálý strach z náhlé smrti, který lidi z nového kontinentu provází takřka na každém kroku. Nápad na hru prý dostal ve chvíli, kdy vykoukl z okna a zahlédl obří billboard s nápisem „Jste připraveni na biochemický útok?“. Tak utopické reklamy k nám naštěstí ještě nedorazily.

Lehce okoralý hamburger s přebytečnými končetinami* Hasící přístroj je jednou z nejpoužívanějších "zbraní" ve hře * Grafika není vždy ohromující

Zombie, hasičák a McDonald

Začínáte na dálnici, kde havaruje letadlo. Rozšrotované vozy, požár, panika. Jen si to představte. Jako bezďák Anthony máte jediné přání – co nejrychleji se odtud dostat. Jenže, ať už chcete či ne, kolem je spousta lidí, kteří se dožadují vaší pomoci. Přece je nemůžete nechat ve štychu! Pomůžete chlápkovi uhasit auto, dáte první pomoc šokované ženě nebo rozbijete plechové hrazení mezi pruhy silnice, aby vystrašení řidiči mohli utéct do bezpečí. Brnkačka. Tato část hry je vlastně jakousi náhražku tutoriálu, jenž jinak chybí. Časem se dostanete k páčidlu, hasícímu přístroji, brokovnici a jiným serepetičkám. Hned po vás také půjdou zombíci, které má na svědomí plyn uniklý z havarovaného letadla, nebo všudypřítomní teroristé. Dokud pouze objevujete, co vše hra nabízí, je to zábava. Asi tak na půl hodiny…

Tumáš! A ty taky! Ratatata * Slečno? Znám tu za rohem dobrou prádelnu... * Zemětřesení dokáže divy

Zombíky potkáváte na každém kroku a když si nedáte pořádný pozor, klidně se můžete dočasně nebo nastálo stát jedním z nich. Stačí se přiblížit k nazelenalému plynu a rázem budete veřejným nepřítelem číslo jedna pro všechny obyvatele města. Po krku se vám bude sápat i stará babka s nákupem v ruce. Ono vůbec dost záleží na tom, co pro své okolí děláte. Pokud zabíjíte jen teroristy, zombíky a jinou havěť, lidi vás mají rádi. Zkuste ale sejmout pár Amerikánců a uvidíte tu melu. Protivníků je sice mnoho, ale jelikož je jejich AI na úrovni duté trubky, zas takový strach mít nemusíte. Stačí jen chodit a bezmyšlenkovitě kosit. Nábojů je dost a navíc vypadávají i ze sejmutých nepřátel. Během hraní se k vám do „party“ přidá několik postav, kteří na oplátku chtějí zase pomoc od vás. Prvním je neustále blijící klučina, jehož musíte dopravit do nemocnice. Ale takový Mexikánec s motorovou pilou už je alespoň trochu k užitku (narozdíl od blonďaté teenagerky, která také nechybí chybět).

Pětice zombíků ohrožuje pěknou slečnu. Jak se zachováte? * Kurňa, to je ale bordel! * Hoří horní heršpická hosp...

Příběh? Nenechte se vysmát

Brzy přijdete na to, že Bad Day L.A. není zas tak zábavný, jak se na první pohled zdá. Sejmete pár nepřátel, pomůžete skupince lidí a… a co pak? Nic. Stále to stejné. Občas se najde rozptýlení – např. mise, ve které jedete v sanitce a otevřenými zadními dveřmi střílíte z kulometu na okolní domy a vozy - jinak ale jen chodíte, střílíte, pomáháte a překonáváte jednu katastrofu za druhou. Ať už se jedná o zemětřesení, jenž rozbourá půlku města nebo naštvané Mexičany, kteří vyjdou do ulic vyřídit si účty se všemi utlačovateli. Něco jako souvislý a smysluplný příběh v Bad Day L.A. nehledejte. Autoři cíleně sází především na vtipné dialogy a scénky, ale popravdě - mnohdy budete přemýšlet, kde je hranice mezi vtipností, trapností a dokonce i nechutností. Dalo se očekávat, že porno časopisy nebo balíčky s jídlem z fastfoodu budou doplňovat zdraví, ale to ostatní tedy rozhodně ne. Blijící chlapeček může být k smíchu maximálně tomu, kdo nikdy neokusil sílu alkoholu a u scénky, ve které Antony nakopne batole, jako by bylo prachsprostý fotbalový míč, se snad už nikdo ani nepousměje. Čekal jsem alespoň trochu inteligentní humor, ne oplzlé vtipy na způsob těch, co se vyprávějí po hospodách. Ne, že by se nenašly i dobré kousky, ale to spíš výjimečně.

Napřed zemětřesení, teď mariňáci? Proč by ne * S takovým kanónem je svět hned krásnější * Šest stejných oken vedle sebe? Podivná "náhoda"

Bad Day L.A. je ke všemu lineární. Lineární až hrůza. Všemi misemi vás provede takříkajíc za ručičku, tudíž nečekejte žádné dlouhé zákysy. Kdykoli nevíte kudy dál, stačí se zeptat jakékoli postavy, jež potkáte. Poradí vám směr a v horní části obrazovky se dokonce objeví velká šipka. Obtížností je několik druhů, týká se ale jen výdrže nepřátel a počtu nábojů. Během hraní se mi podařilo dvakrát najít alternativní cestičku a to nepochybuji o tom, že se jedná o prachsprostý bug. Už jen proto, že postavy, které jsem přitom potkal, se mnou v tu chvíli nechtěly vůbec komunikovat.

Komiks nebo čmáranice?

Co se však musí hře nechat, je osobité grafické zpracování v komiksovém stylu. Něco podobného jste měli možnost vidět už před třemi roky v akčním titulu XIII. Ostré tahy, pestré barvy a domy, stejně jako vozy, ve stylu krabic od mléka. Co mě ale překvapilo nejvíc, byla absence nastavení grafiky v menu. Nejde změnit dokonce ani rozlišení! Na dnešní dobu docela ubohé.

Trapný filmeček s matkou a dítětem v roli fotbalového míče * Zabil jsem dva lidi, dostal dva smajlíky * Že ty jsi ty ten řízek zapomněl otočit?!

Titul se sice odehrává v Los Angeles, reálné ulice a architekturu ale nečekejte. Na to v Enlight nehrají. Krev sice stříká do vzduchu v gejzírech, ale vzápětí mizí. Těla zabitých nepřátel jakbysmet. Pěkně zpracováno je načítání misí – měnící se obrázek na pozadím, který je navíc u každého levelu jiný. Na výsledné hodnocení ale nemá taková drobnost žádný vliv. Hudba není nijak vtíravá – vlastně jsem ji až na pár chvilek vůbec nezaregistroval, což je možná jen dobře.

• Osobitá grafika
  • Chvíli zábavné a vtipné
  • Čístá akce
  • Po chvíli nudné
  • Příliš lineární a jednoduché
  • Trapné vtipy
  • Ubohá AI
  • Chybějící nastavení grafiky

American McGee? Příště snad lépe…

První mise začíná v osm hodin ráno, poslední končí hlubokou nocí. Pokud vás Bad Day L.A. opravdu chytne, měli byste jej dokončit za dvě pohodové odpoledne. Otázkou je, jestli se vůbec najde někdo, koho hra udrží u monitoru déle než hodinu. Doporučoval bych napřed vyzkoušet volně stažitelnou demoverzi, která obsahuje hratelný první level s havárií letadla. Ušetříte si peníze.

Grafika: 6/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 3/10