Recenze: Breath of Fire 4 – další japonské RPG na PC!

Po dvou dílech úspěšné série Final Fantasy se na PC hráče řítí 4. díl z další japonské série - Breath of Fire. Tři roky stará hra poskytuje skvělý příběh, zajímavé charaktery, spoustu nepřátel a mnoho dalšího, co k těmto hrám patří. Myslíte, že vás tato nemůže nijak oslovit? Ponořte se do poutavého příběhu a prožijete tento titul na vlastní kůži.

Typ hry: RPG
Minimální konfigurace: procesor 128MHz, 64 MB RAM, 8MB grafická karta, 550 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 350MHz, 128 MB RAM, 16MB grafická karta, 550 MB HDD
Testovací konfigurace: P2 400MHz, 256 MB RAM, GeForce 2 Ti, 600 MB HDD
Výrobce: Capcom (
Distributor: Capcom (
Distribuce v ČR: Cenega
Homepage: (

Jak už bylo řečeno v perexu, hra se dostává k počítačovým hráčům po třech letech od uvedení na herní konzoli PlayStation. Od té doby si získala mnoho hráčů jak v zemi původu, tak i na celém světě. Nemohu říci, proč čekala firma Capcom s konverzí hry tak dlouhou dobu, ale možná to má něco společného s tím, že v blízké době by se měl objevit pátý díl série na herní konzoli PlayStation 2. Zanechejme ale úvah proč tomu tak je a pojďme se raději podívat na hru samotnou.

Nastínění příběhu

Hra Breath of fire 4 se řadí k těm, kde z počátku nevíte nic o příběhu, ale on sám se postupným hraním odkrývá. Příběh začíná ztroskotáním princezny Niny a jejího přítele Craye uprostřed pouště. Byli právě na cestě za princezninou sestrou Elinou, která putuje po válce zničenou krajinou od města k městu. Už dlouhou dobu o sobě nenechala žádnou zprávu a tak se ji právě její sestra Nina a Cray rozhodli jít hledat.

Ještě jednou a vezmou mi řidičák. * Už si připadám jak mumie (opět do kobky)

Ztroskotanou loď nemůže Cray opravit bez náhradních dílů. Proto se tedy rozhodnou, že se pro ně vydá Nina do nejbližšího města. Během cesty do města spatří kráter v poušti a v něm nalezne nahou postavu mladého muže. Po krátkém seznámení zjistí jen to, že se jmenuje Ryu a nic víc si o sobě dál nepamatuje. Poté oba usoudí, že nebude na škodu, když budou v cestě do města pokračovat společně.

Zde bych ukončil seznamování s první příběhovou linií hry. Jen pro upřesnění bych to shrnul následovně. Princezna Nina a Cray hledají zmínky o princezně Elině a Ryu se hodlá dozvědět více o sobě. Druhá příběhová linie probíhá souvisle s tou první, ale pod kontrolu se vám dostane pouze jeden charakter. Tím je bývalý císař Fou-lu, který se po několika stech letech probudil ze svého spánku. Jeho hlavním cílem je opět usednout na trůn jím dávno vybudované říše. Tomu chce zabránit současný císař, a tak má o nepřátele postaráno.

"Anata wa...dare?" - "Kdo...jsi?"

Dobrodružství bez party hrdinů není to pravé, a tak je pro vás připraveno 7 ovladatelných postav. Ze začátku budete mít k dispozici jen 3 postavy a to Ninu, Rya a Fou-lu(a). Na ostatní narazíte postupným odkrýváním příběhu. Dále ve hře narazíte na množství dalších postav, ať už jsou to různí prodavači, obyvatelé měst, králové, námořníci nebo radu starších. Jednotlivé postavy netvoří jen kulisu hry, ale utvářejí ucelený svět. Prodavači prodávají různé druhy zboží, některé postavy vám nabídnou možnost přespání a tím vyléčení zranění buď za peníze nebo zadarmo, další postavy vám prodají vzácné poklady, které můžete s jinými vyměnit apod. Ostatní postavy s vámi hovoří o svých problémech, dají vám některé důležité rady nebo prozradí vhodné místo k rybaření. Pojďme se ale blíže podívat na postavy, které budete mít možnost ovládat přímo během hry:

Nina - půvabná princezna království Wyndie. Poznáte ji velmi lehce, jelikož její národ má specifické znamení a tím jsou andělská křídla na zádech. Její výhodou během putování bude její schopnost vznést se do vzduchu a možnost prostudovat okolí, kde se právě nacházíte. V boji se uplatní spíše jako magická postava než bojová.

Cray -jedná se o vůdčí postavu party. Je vůdcem Worenského národa a jeho povaha se nezapře ani během putování. Worenský národ je charakteristický tím, že obyvatelé vypadají jako kombinace tygra a člověka. Tím by se dalo předpovídat, že budou velmi bojovně naladěni - a tak to i je. Cray je velmi platný v boji, jeho útoky jsou velmi zdrcující. Ve hře má ještě velmi specifickou vlastnost - může posouvat různé těžké předměty, jako jsou bedny, těžké nádoby apod.

Kdo tady říkal, že draci nejsou impozantní? * Je to západ nebo východ slunce?

Ryu - o něm se zpočátku nic neví. Je nalezen v poušti Ninou a jediné, co si pamatuje, je jméno. Jeho identita se odkrývá během rozplétání příběhu.

Fou-lu - znovuzrozený bývalý císař. Je tomu už hodně let, kdy býval vládcem Fou císařství, které sám založil a které prosperovalo během jeho vlády. V DNA mu kolují dračí geny, které mu dovolují v boji se přeměnit na jednu z několika dračích forem. Tato dračí forma má množství výhod, ale o tom konkrétněji později.

Kromě těchto postav, které budete mít k dispozici ze začátku, se k vám připojí ještě další 3 postavy:

Ershin - je malé postavy a vypadá na robota. Nenechte se ale zmást, je to jen brnění, ve kterém je... to nepovím, nechte se mile překvapit. Jeho pravou tvář ještě nikdo nikdy nespatřil. Ze začátku se v boji uplatní spíše jako bojová jednotka, až v pozdější fázi hry bude neocenitelný zdroj magické síly. Během putování se vyplatí jeho schopnost rozbít kámen, překážku nebo jiný předmět.

Scias - nájemný voják, který se po určité době přidá na vaši stranu. Je spíše zaměřen na boj a to především s mečem, který má dvojitý zásah. Ve hře nemá žádnou vedlejší roli. Výjimkou může být jeho humorná stránka věci - spí za jakékoliv situace a kdykoliv může. Takže se nedivte, když budete bojovat a on bude stát v zadní řadě a najednou vám tam usne.

Ursula - poslední postavou, kterou můžete ovládat, je jedna z hlavních představitelů císařství Fou. Pokud Cray připomíná kombinaci mezi člověkem a tygrem, u Ursuly je to pak kombinace mezi člověkem a liškou. Ve hře na ni narazíte až k závěru. Je velmi platná v boji jako bojová i magická postava. Má specifické zbraně a tím jsou v žánru fantasy neobvyklé pistole.

To jsou všechny postavy, které budete ovládat během vašeho putování. V partě můžete mít pouze 6 postav, ale nemusíte se obávat, že byste se rozhodovali, koho do party vzít a koho nevzít. Žádné další hratelné postavy se totiž ve hře nevyskytují.

S postavami se úzce také pojí jejich vývoj v průběhu hry. I když se jedná o žánr RPG, nečekejte komplikované rozdělování jednotlivých bodů do různých vlastností postav. Jedná se totiž o typické japonské RPG, kde se zvyšování levelu a následné rozdělování zkušeností provádí automaticky a vy tak nemůžete ovlivnit zhola nic. Jediné, co můžete ovlivnit, jsou jednotlivé vlastnosti jako je útok, obrana, životy nebo magická energie a to za pomocí jednotlivých předmětů, kterými postavu vybavíte - nebo požíváním různých ingrediencí. Postavám se nejen zvyšují vlastnosti, ale také se při určitém levelu naučí novému kouzlu, popřípadě nějaké schopnosti, které následně můžete používat např. v boji.

Co jsi to říkal o mé matce? * Já vám říkal: "Nechoďte k té lávě…".

Pořádně se obujte

Cestování probíhá na velké mapě, která znázorňuje 2 kontinenty (východní - císařství Fou a západní - alianční země). Na herní mapě uvidíte vždy jen jednu postavu, se kterou budete moci cestovat. Dané hranice cest jsou napevno vymezené, takže cestování po volné krajině v této hře rozhodně nečekejte. Na herní mapě můžete navštěvovat např. města, rybářské zátoky, jeskyně, lesy a další. Jednotlivé lokace se budou postupně zpřístupňovat během postupu v příběhu. Po cestě můžete narazit na událost, která je znázorněna chvilkovým zastavením postavy a symbolem otazníku. Takových situací je několik, ale kromě příběhových zastávek je to většinou jen nalezení určitého předmětu v dané lokaci.

Pokud taková situace nastane, nebo si přejete vstoupit do určité lokace, umožní vám to nastavená klávesa. Hned se ocitnete v tom prostředí, které by tam podle polohy na herní mapě mělo být. Nikdy se nestane, že by místo hory byl les a naopak. V této lokaci už ovládáte ne jen jednu postavu, ale rovnou tři. S těmi pak prozkoumáváte lokaci, kterou jste si vybrali. Když je to město, tak se např. bavíte s lidmi, nakupujete nebo prozkoumáváte různé skříně a kredence, ve kterých by se mohly vyskytovat užitečné věci apod... Pokud se ocitnete v lokaci jako např. les, poušť a další, tak se zde vyskytuje vždy jeden sáček s předmětem, který musíte nalézt. Většinou vás zde budou napadat nepřátelé. Jelikož se jedná o japonský styl fantasy RPG, můžete si být jistí, že souboje jsou v této hře náhodné.

Zde bych mohl uvést první výtku vůči této hře - náhodné lokace typu les, džungle, bažina a ostatní (kromě měst a příběhových míst) vypadají vždy naprosto stejně. Všechny cesty jsou v lese stejně vyšlapané, každý kámen je umístěn tam, kde předchozí. Prostě tomu chybí variabilita. Na druhou stranu musím pochválit tvůrce, že se jim dobře povedlo navodit grafikou atmosféru určité krajiny. Poušť vypadá vyprahle, každé město má specifickou architekturu, les a džungle jsou naprosto odlišné krajiny.

Na hru se díváte šikmým pohledem z vrchu dolů (izometrický pohled). Kamera se dá ovlivnit pouze v jednotlivých lokacích, a ne vždy zcela. Dá se otáčet jen po 45° zleva doprava nebo naopak. V některých lokacích s kamerou nelze pohnout vůbec, v jiné např. jen celkově o 180° jedním směrem. Celkově vzato je práce kamery vydařená a nikdy jsem neměl problém nic nepřehlédnout.

Ring volný

Bojovat zde budete velmi často, takže si o tom pojďme něco povědět. Při putování po jednotlivých lokacích budete narážet na jednotlivé nepřátele, ať už jsou to zombie, lesní skřítkové, mechanické potvory a další. Každé lokaci odpovídá určitá struktura nepřátel, takže v lese nečekejte žádné mechanické potvory, ale lesní skřítky, pařezy stromů atd. Souboje jsou velmi náhodné, což v pozdější fázi hry nebo když hledáte pouze určitý předmět v dávno již projité lokaci dost vadí.

Ryu, nemám to zkusit já? * Já jsem Fou-lu, kdo je víc?

Počátky souboje jsou někdy spjaté s překvapením. Většinou se sice stane, že nikdo není překvapen a tak nikdo nemá právo na volný útok. Může se ale také stát, že buďto vy překvapíte potvory nebo naopak ony překvapí vás. Ten, kdo má výhodu překvapení, může útočit jedno kolo s tím, že se nepřítel jen brání. Pokud vysloveně nechcete bojovat, ať už je to z příčiny že se vám nechce, nebo máte hodně zraněné postavy, můžete se pokusit o útěk z boje. Útěk se vyhodnocuje velmi náhodně - jednou mi vyšel u slabých nepřátel a podruhé zase nevyšel. Při útěku nezískáváte žádné zkušenosti ani předměty.

Souboje jsou řešeny na kola s tím, že zadáte postavám co mají učinit a pak jen sledujete, jak se to vše povede či zkazí. Bojovat mohou jen 3 postavy a to v jakémkoliv pořadí. Ostatní stojí opodál a kouzla působící plošně na ně nemají žádný vliv, kromě některých výjimek, jako je uzdravování. Bojových prvků zde není mnoho a každá postava může buďto útočit fyzicky, kouzlit některé z mnoha kouzel, použít některý z předmětů (uzdravit se, doplnit magickou energii) nebo se prostě jen bránit. Pokud se rozhodnete, že se některá postava bude v kole bránit, tak máte šanci, že se naučí od nepřítele některé kouzlo nebo dovednost.

Kouzlení zde představuje silný prvek. Můžete buďto kouzlit samostatná kouzla nebo se pokusit vytvořit určité kombo, které vyvolá silnější výsledek spojení dvou kozel. Kouzla se dělí do několika tříd (oheň, voda, vítr, země a další jako léčitelská a bojová) a ty se můžete pokusit zkombinovat. Existují zde 4 vazby, a ty jsou oheň + vítr, vítr + voda, voda + země, země + oheň. Uveďme si menší příklad: Ryu vyvolává naučené kouzlo Burn (oheň) a Nina kouzlí kouzlo Sever (vítr). Pokud po Ryovi nebude útočit žádný nepřítel a povede se kombo, tak vznikne výsledná kombinace FireWind. Někteří nepřátelé jsou odolní vůči některým živlům, takže pozor, co na ně kouzlíte. Nejenom že jim neuberete životy, ale můžete je dokonce uzdravit.

Některé postavy se mohou během boje přeměnit na dračí formu a využít tak schopností určitého typu draka. Dračí formy se liší počtem životů a kouzly či schopnostmi. Přeměna stojí určitý počet magické energie, která se odčerpává každé kolo po které jste v dračí formě. Pokud postavě, která se přeměnila do dračí formy, seberou všechny životy, nic se neděje a postava se vrací do lidské podoby, může bojovat dále.

Po úspěšně vybojovaném souboji následuje rozdělení zkušeností všem postavám, které máte ve skupině a získání určitých předmětů. Rozdělování zkušeností se provádí nezávisle na tom, kdo bojoval, a tak tedy můžete vytrénovat i nižší postavy pomocí vyšších charakterů.

Tak s tebou se asi nedomluvím…. * Podívejte! Já umím lítat!

Vybavenost hrdinů je základ

Každá postava může být vybavena pouze třemi předměty. Prvním předmětem je zbraň, druhým je brnění a třetím je buď helma, štít, boty nebo prstýnek. Ne každá postava bude využívat stejnou zbraň a brnění. Nina např. nevezme do rukou žádnou jinou zbraň než kouzelnou hůlku a na sebe lehké brnění, Ryu preferuje meč a jakékoliv těžké brnění. Některé věci mohou obsahovat kouzlo, a tak můžete mít hůlku, která bude očarována uzdravovacím kouzlem.

Jiné předměty mohou dodávat nositeli zvláštní vlastnosti (imunitu vůči kouzlům, zvyšování zranění apod.). Vzácné předměty budete většinou nalézat v truhlách nebo je budete moci koupit za tučnou sumu u prodejců nebo také za vzácné ryby. Předměty se nikdy neopotřebovávají a tak se nemusíte bát, že je častým používáním ztratíte. Inventář se zdá být také bezedný, takže můžete bezpečně vše skladovat u sebe a v případě potřeby vyměnit nepotřebnou věc za nějakou potřebnou.

Mezihry, mistři, rybolov

Při rozplétání hlavního příběhu narazíte i na některé mezihry. Většinou je musíte splnit v časovém limitu co nejúspěšněji, abyste mohli pokračovat dále. Pokud je splníte jak v časovém limitu, tak v příslušné kvalitě, budete sladce odměněni některými předměty. Mezi zajímavé mezihry patří např. zhození námořníka ze stožáru, honění slepic do ohrady, hra na schovávanou a další.

Během cestování můžete narazit v některých lokacích na mistry, kteří vám nabídnou učení v některých vlastnostech. Pokud se u nich zapíšete do učení, každý nový level se vám bude přičítat některá vlastnost více a některá se může dokonce i odečítat. Mistr vás může naučit také některým unikátním dovednostem, které se sami nenaučíte a ani je nezískáte od nepřátel. Stačí splnit některou podmínku (při kombo útoku zasáhnout celkem 10 cílů, přinést určitý předmět apod.) a vrátit se k mistrovi, který vás za splnění naučí specifickou dovednost, na kterou se specializuje.

Rybolov z této hry by mohl úspěšně konkurovat i konkurenčním titulům z této kategorie. Možná se bude někomu zdát zbytečné tuto činnost provádět, ale za chycené ryby můžete nakoupit docela slušnou výbavu. Abyste mohli rybařit, musíte buď sami najít na mapě lokaci k tomu určenou nebo ji získat z rozhovoru. Určení lokace není jedinou podmínkou pro rybolov. Musíte buďto někde sehnat potřebnou výbavu nebo ji zakoupit. Výbava hodně ovlivňuje zda budete úspěšní či nikoliv - roli hraje typ prutu a návnada, jakou použijete. Po vybavení stačí zajít do rybářské lokace a začít rybařit. Každý druh ryby se vyskytuje v různé lokaci a také v hloubce. Po úspěšném vytažení získáte body za druh, váhu a velikost ryby. Čím více bodů máte, tím výše postupujete v rybářské profesi. Ulovené ryby můžete buďto sami konzumovat (doplňování života a magie) nebo je můžete prodat či vyměnit za předměty.

Dej tu ruku pryč nebo ti ji urazím! * Chytil jsem ji! Ale jíst to nebudu…

Grafika, zvuky a hudba

Největší zklamání můžete čekat (někteří z vás... ehm, asi mnozí) u grafické stránky hry. Když už se firma Capcom rozhodla překonvertovat hru z konzole PlayStation, mohla se více soustředit na předělání grafiky. Ta může odradit dnešního ukolébaného hráče (který čeká od nových her stále rostoucí kvalitu grafického ztvárnění) od perfektního příběhu. Nečekejte tedy žádné graficky monumentální dílo, ale pouhou konverzi hry, která vyšla už před třemi roky a za tu dobu se na grafické scéně udál velký pokrok. Vše je vyvedeno pečlivou kresbou a převedeno do počítačové podoby. Při kouzlení v boji jsou použity různé světelné efekty, které dodávají vizuální přitažlivost kouzla. Intro hry je zpracované formou kreslené animace, ve které se vám představí některé postavy příběhu. Veškerý ostatní děj je uskutečňován v herním enginu.

• Příběh
  • Hudba
  • Humorné situace
  • V pozdější fázi hry souboje
  • Určité stejně vypadající lokace

Hudba je vynikající a do konce hry mě vůbec neomrzela. Pro každou lokaci nebo situaci se vyskytuje rozdílný typ hudebního zpestření, který navozuje tu správnou atmosféru. V přírodě se jedná např. o uklidňující motiv, v kobce zase o deprimující skladbu, navozující ostražitost, ve Worenské vesnici jde o skladbu připomínající indiánskou válečnou hudbu.

Slovo závěrem

Komu tuto hru vlastně doporučit? Některé hráče může odradit tři roky staré grafické ztvárnění, druhé zase japonský styl hry. Pokud překonáte tato úskalí, čeká na vás vynikající příběh, hratelnost, humorné scény a mnoho dalšího. Já sám mohu konstatovat, že tato hra mne velmi zaujala a strávil jsem u ní skvělých několik desítek hodin herní zábavy. Už se těším, jak ji rozehraji znovu a budu objevovat to, co jsem určitě přehlédl během mého hraní.

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10

Na léto vynikající hra s perfektním příběhem. PC fanoušci japonských RPG ať si přidají ještě dva body navíc k celkovému hodnocení.