Recenze: Breed - „Halo-killer“ přichází

Píše se rok 2610 a na Zemi opět zuří válka. Aliení rasa Breedů obsadila téměř celou planetu a dobrovolně odejít nehodlá. Na scénu tak vstupujete vy: voják U.S.C., geneticky předurčený stát se bojovou mašinou. Váš úkol je jediný - nakopat alieny zpátky do míst, kam Slunce nesvítí. Osud lidstva je ve vašich rukou... a Doupě přináší první českou recenzi. Pokořil očekávaný Breed svůj vzor?

Typ hry: Akce z pohledu první osoby
Minimální konfigurace: Procesor 1,0 GHz, 256 MB RAM, 32 MB T&L graf. karta, 1,2 GB HDD, DirectX 9.0b
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5 GHZ, 512 MB RAM, 64 MB T&L graf. karta, 1,2 GB HDD, DirectX 9.0b
Testovací konfigurace: AMD Duron 1,0 GHz, 256 MB RAM, GF3 Ti200 128 RAM, DirectX 9.0, Windows 2000 SP3
Multiplayer: Ano
Domovská stránka:
Výrobce hry: Brat Designs (
Distributor hry: CDV Software Entertainment (
Distribuce v České republice: Cenega (

Přesně takhle začíná nová akční hra Breed. Autoři se nepokoušeli vymyslet komplexnější příběh a rovnou vás tak vrhají do akce. Tuto skutečnost kvituji s povděkem, i přesto, že stále dávám přednost hrám, pro něž je příběh alfou i omegou úspěchu. Nebo snad toužíte po stupidní story, kterou po druhé misi přestanete vnímat? Já nikoliv a ani Breed vás naštěstí ničím podobným nepotrestá. Základní kostra hry je totiž jasná – za svou přijímáte roli vojáka U.S.C. (United Space Corps) a vaším úkolem je vyčistit Zemi od toho šmejdu z vesmíru, co se na ní usídlil. Nic víc, nic míň.

Sir, yes, sir

Většina akčních her začíná tréninkem a ani Breed není výjimkou. Tréninkem vás provází váš nadřízený, za jehož chraplavý hlas by se nemusel stydět nejeden profesionální alkoholik. Krom toho vás neustále popohání a jízlivými hláškami komentuje váš neúspěch. Během tréninku se tak seznámíte s dostupnými zbraněmi, zastřílíte si na terče, naučíte se týmové příkazy, o kterých si povíme později. Dále si vyzkoušíte řízení vozidel a dokonce si i zalétáte ve stíhačce.

Během tréninku se naučíte vše potřebné * První krůčky * Seznamte se - váš tým

Zní vám to povědomě? Jistěže, vždyť řízení vozidel a letadel bylo nedílnou součástí HALO, navíc i námět byl podobný - likvidace alienů všeho druhu. A tak autoři Breedu nelenili a se skromností sobě vlastní své dílo vesele prezentují jako „Halo-killer“. Nebudu dlouho chodit kolem rozžhaveného olova a přiznám se, že mě Breed bavil daleko více. Zda-li je však hoden svého titulu, posuďte sami z následujících řádků.

Taktické orgie se nekonají

První, čeho si po spuštění hry všimnete, je bezesporu sada ikonek v levé horní části obrazovky. Ty slouží k zadávání příkazů vašemu týmu. Většinu misí totiž absolvujete ve čtyřčlenném týmu. Standardní složení je dva pěšáci, sniper a těžký kulometčík. Mezi jednotlivými členy lze pohodlně přepínat a vybraný člen se pak stává vůdcem týmu. Pokud se vám nyní rozzářila očka a čekáte taktickou akci ve stylu H&D, musím vás ihned vyvést z omylu. Breed je čistokrevná akce a pokud budete používání příkazů ignorovat, nic se nestane.

První mise za námi * Plasmový kanón odvádí dobrou práci * Snad ještě chvíli vydrží

Povelů je dohromady osm. Svým kolegům můžete rozkázat, aby se rozptýlili po okolí (užitečné, pokud po vás alieni pálí z dělostřeleckých věží) nebo naopak semkli. Význam příkazů „Držte pozici“ a „Zpátky do formace“ netřeba rozebírat. Velmi by mě však zajímalo, co v akční hře dělá příkaz „Nestřílet!“. Ač jsem se po dobu hraní usilovně snažil, na jediné smysluplné využití jsem nepřišel. Jako poslední můžete měnit tvar formace (naprosto zbytečné) a pokud vám došly lékárničky či munice, stačí říct a někdo z týmu vám přispěchá na pomoc. U použití příkazů je velká škoda, že nejdou použít pro jednotlivce, ale jen pro celý tým.

Jeden za všechny a …

… všichni za jednoho, praví známý citát. V případě Breed však platí jen jeho první část. Pokud totiž máte ve svém týmu snipera, celá mise se zvrhne v „one man show“. Pomocí sniperky likvidujete obsluhu dělostřeleckých věží a při boji na blízko přepnete na armádní pušky. Po celou dobu tak nejste nuceni přepínat mezi členy týmu, což je škoda. Velkou zásluhu na tom má i inteligence vašich kolegů, která by se dala shrnout do úsloví „zelené brnění - zelený mozek.“

Pokud pomineme fakt, že občas někteří členové týmu nereagují na váš příkaz, největším problémem je tendence zasekávat se o překážky. Jdete si tak údolím a najednou si všimnete, že je vás nějak málo. Postupně přepnete na všechny členy týmu a zjistíte, že jeden není schopen oběhnout tank, který jste minuli před pěti minutami. Na druhou stranu v boji jsou poměrně samostatní a směle častují nepřátele svými projektily. Občas se neostýchají použít i granát či raketomet.

Nepřátelé občas překvapí svým počtem * Ani ve trávě se neschováš * To je výhled

Rád bych se s vámi nyní podělil o jednu perličku. V jedné z úvodních misí blokovaly další postup tanky. Postup celého týmu byl nereálný, přikázal jsem tedy držet pozici, s jedním vojákem nasedl do buginy s rotačním kulometem a rozjel se zlikvidovat ony tanky. Jelikož bugina je rychlá, neměli nepřátelé šanci zasáhnout mě a rotační kulomet odvedl skvělou práci. Pak jsem zavelel zbytku týmu, aby mě následoval. Chvíli se nic nedělo a najednou všichni členové umřeli. Čul jsem botu a tak sem nahrál pozici a zkusil to znovu. Když znovu umírali, přepnul jsem na jednoho z nich a s hrůzou jsem zjistil, že všichni se stoickým klidem stojí na dně jezera. Zkrátka, po zadání příkazu se rozběhli nejkratší cestou ke mně a nějaká voda je nemohla vyvést z míry.

Nepřátelé jsou naštěstí o mnoho inteligentnější. Většina situací je sice naskriptovaná, ovšem výslednému efektu to na kráse neubírá. Alieni se vás snaží obklíčit, dělají úhybné kotouly, schovávají se za překážky a tváří se tak velmi inteligentně. Nepříjemné jsou dělostřelecké věže a tanky, které vám dokáží řádně pocuchat zdraví. Proto se vyplatí příliš neplýtvat střelivem do sniperky.

Náplň misí

Špatný dojem ze zpracování týmové taktiky a inteligence vašich kolegů napravuje náplň a design misí. Těch obsahuje Breed osmnáct. Úvodní mise se odehrávají na jednom tropickém ostrově, kde se nachází důležitá data. Na místo činu vás dopraví výsadkový letoun a hned na začátku jste posazeni za jeden z rotačních kulometů a musíte zničit radarovou stanici, aby alieni nemohli zavolat posily. Pokud se vám to nepodaří, zažijete po přistání peklo.

Matička Země * Rychle nasedat a hurá do akce * Byl tam sice jen jeden sniper, ale když těch raket máme dost, tak proč ne

Na základě získaných dat pak objevíte skupinku přeživších partyzánů a vydáte se jim na pomoc, což obnáší nejprve likvidaci SAMů a další protiletecké techniky a následně pak eliminaci zbylého odporu. Zahrajete si také jednu „stealth“ misi, ve které máte jen snipera a musíte nenápadně infiltrovat nepřátelskou základnu. Dále osvobodíte vůdkyni partyzánů z vězení. Dokonce si sami vyzkoušíte útěk z vězení a zběsilou jízdu buginou po zasněžených pláních. Na závěr si užijete tankovou a leteckou bitvu. A samozřejmě nesmí chybět nějaké to překvapení, ale to vám pochopitelně neprozradím.

Je libo tank či letadlo?

Po dohrání Breedu se sám sebe ptám, zda-li se dá vůbec ještě považovat za akci z pohledu první osoby. Použití všemožných vehiklů (tanky, obrněné transportéry, buginy, výsadkové letouny, stíhačky) zde není možností, ale přímo náplní jednotlivých misí. V jedné z nich tak odstartujete z mateřské lodi Darwin na orbitě, pěkně si prohlédnete zeměkouli, proletíte atmosférou, sestřelíte několik nepřátelských stíhačů a přistanete na určeném místě. Z letounu vyložíte tank, vy se posadíte na místo řidiče a střelce zároveň a jede se dál.

Ohýnek já rád * Váš nadřízený s hlasem dobře trénovaného alkoholika * Pokud máte strach z létání, Breed raději nepouštějte

Jindy zase řídí tank či letadlo počítač a vy jen kropíte nepřátele. Důrazně proto doporučuji nepodcenit trénink a důkladně se naučit ovládat především letouny, poněvadž ve vzduchu strávíte dobrou čtvrtinu hry. Po počáteční frustraci, kdy jsem neustále ztrácel rychlost a orientaci, jsem si zvykl a pak mě paradoxně letecké souboje bavily více než ty pozemní. Tento prvek tak výrazně oživuje celou hru a to, co se příliš nepovedlo v Halo, je zde provedeno téměř dokonale.

Grafický kabátek

Než přejdeme k hodnocení grafiky, povězme si něco o vašem HUDu - tedy o tom, co vidíte na obrazovce. Již jsem zmínil příkazové ikony. V pravé části je mapa, na které jsou zobrazeni členové týmu a viditelní nepřátelé. Vlevo dole pak najdete ukazatele zdraví jednotlivých členů týmu. Středu vévodí zaměřovač a kompas, který ukazuje cestu k dalšímu waypointu.

Tu máš, šmejde * Zběsilá jízda buginou po zasněžených pláních * Hej, počkej na mě!

A jak je na tom Breed po grafické stránce? Stručně řečeno, slušně. Nejedná se rozhodně o nějaké grafické orgie, ale grafika je veselá, barevná a na pohled příjemná. Autoři museli hledat kompromis mezi úrovní detailů a hardwarovou náročností, která mimochodem není nijak drsná a hra jede plynule i na průměrných strojích. Engine musel zvládnout zobrazení rozsáhlých venkovních prostorů (především při leteckých misích) a tak musela jít detailnost stranou.

Herní prostředí se naštěstí neopakuje. Od úvodního tropického ostrova se spoustou palem se přesuneme do vyprahlejších oblastí. Dále následuje chladný sever se spoustou sněhu, ledu a sněhových bouří. Zažijeme také noční misi. Autoři nás v jednom prostředí nedrží déle, než je nutné, což je jedna z kladných vlastností. Kvalitně je také zpracována animace postav. Typů nepřátel sice není mnoho, ale za to jsou vymodelovány velmi dobře a je na ně radost pohledět.

Pche, dva tanky, to je vše, co umíte? * Noční mise je poněkud ostřejší záležitostí * Tomu říkám férová hra - jeden ku dvaceti

Zbraňový arzenál a zvuková stránka

Počet zbraní je mírným zklamáním. K dispozici je armádní puška s granátometem, kterou jsem spolu se sniperkou používal po celou dobu hraní. Dále si můžete vyzkoušet brokovnici, těžký kulomet, raketomet a nějakou tu zbraň nepřítele. Voják může nést dvě zbraně současně, což dělá se snipera jasného vůdce týmu, ale o tom již byla řeč. U tanku máte k dispozici rotační kulomet, obyčejné rakety a jejich naváděnou sestřičku a pulsní kanón. U stíhačky máte navíc pulsní bombu.

Po zvukové stránce je na tom Breed docela dobře. Zbraně zní uvěřitelně, všude to bouchá, třaská, zkrátka je veselo. Potěší také hlášky vašich kolegů, kteří během boje oznamují, že právě nabíjejí, že byli zasaženi apod. Povedené je namluvení vašeho nadřízeného a především jeho srdceryvný projev, který slyšíte na pozadí v hlavním menu hry. Muzika je průměrná a po několika misích jsem ji stáhl dolů a začal ignorovat.

Je Halo skutečně poraženo?

Čím víc jsem se blížil k závěru hry, tím více jsem byl přesvědčen o tom, že je Halo skutečně poraženo. Neboť tam, kde Halo v pozdější fázi hry nabízelo nudné a opakující se prostředí, zůstává Breed pořád svěží jako jarní vánek. Lokace se neopakují, vizuální zpracování se liší s každou novou misí. Začlenění vozidel je rovněž provedeno lépe. Části hry, ve kterých budete sedět v tanku či v kokpitu nebo za palpostem stíhačky, si vychutnáte plnými doušky. Breed má větší spád a na kráse mu příliš neubere ani kratší herní doba. Drobným zklamáním je pak slabší zbraňový arzenál a průměrná hudba.

• Náplň misí
  • Variabilita prostředí
  • Použití vozidel a letadel
  • Atmosféra
  • Inteligence nepřátel
  • Zbraňový arsenál
  • Zvuky a dabing
  • Nudná hudba
  • Nedotažené taktické možnosti
  • Inteligence členů týmů
  • Slabší zbraňový arzenál
  • Nestabilita hry (řeší patch)
  • Kratší délka hry

Možná se divíte, proč je tedy výsledné hodnocení relativně nízké. Původně jsem chtěl hře dát sedmičku, neboť se i přes pár chybek jedná o nadprůměrnou záležitost. A kdybych neměl ve zvyku vše dohrávat do konce, tak by u sedmičky i zůstalo. Jenže ke konci přišla ráno pod pás. Zhruba v polovině poslední mise začaly na obrazovce podivně blikat textury a hra se odporoučela do Windows. Nepomohl ani restart mise, ani reinstalace hry. Celou tuto nepříjemnou situaci vyřešil až patch, kteří autoři vydali 31. března (modemisty musím upozornit, že má 19 MB!). Tato skutečnost se bohužel negativně promítnula do celkového hodnocení.

Zvuky: 6/10
Dabing: 6/10
Hudba: 5/10
Ovládání: 7/10
Atmosféra: 8/10

Breed je zábavná akční hra, která nabízí variabilní prostředí, pěknou grafiku a dobře zpracované využití vozidel. Vadou na kráse je špatná inteligence vašich kolegů a nestabilita hry. Pokud však máte rádi sci-fi střílečky a stáhnete si příslušný patch, pak stojí Breed za vyzkoušení.

Celkové hodnocení: 6,5/10

Žánr: Akce | Akce z pohledu první osoby
Výrobce: Brat Designs | Webové stránky hry