Recenze: Colin McRae Rally 04 – vítej zpět, dudáku!

Colin je zpátky! Čtvrtý díl populární závodní hry se vrátil na platformu, ze které vzešel a s sebou přináší opět zábavu, jakou jsme u něj byli zvyklí vídat v jeho prvních inkarnacích. Je realističtější, ovladatelnější, hratelnější a zajímavější. Dost bylo řečí okolo, další rallye startuje za pár sekund, tak rychle, navigátor už je docela nervózní!
 
koupit

Pořiďte si  nejlepší závodní hru současnosti v našem internetovém obchodě se slevou 15%! Nabídku dalších titulů s velkými slevami najdete na adrese vltava.doupe.cz.

Platforma:  PC
Typ hry: závodní simulátor (akčněji pojatý)
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 750 MHz, 256 MB RAM, 2,7 GB na HDD, 32 MB grafická karta Doporučená konfigurace: procesor 1,4 GHz, 512 MB RAM, 2,7 GB na HDD, 64 MB grafická karta s podporou rozlišení 1024x768
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 2,7 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce2 Pro)
Výrobce: Codemasters (
www.codemasters.com)
Distributor hry: Codemasters (
www.codemasters.com)
Distribuce v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)
Homepage hry:
http://www.codemasters.com/colinmcraerally04
Doporučená cena: 1799 Kč

Dlouho, předlouho bylo smutno v království závodním v zemi PCčkářské. Pár okolních šlechticů se sice o místní princeznu ucházelo, ale povětšinou se jednalo o akční nekňuby ve stylu Ramba, jejichž povedená vizáž bylo v ostrém kontrastu s nadáním v ostatních směrech. A tak musel opět přijít on, Colin. Dvakrát ho vítali s otevřenou náručí, aby ho poté potřetí vyhnali. Ale on na ně nezanevřel, zapracoval na sobě a vrátil se takový, jakého si jej pamatovali poddaní i princezna sama. Netrvalo dlouho a konala se velká veselka. Colin získal půlku království a spolu s princeznou žil šťastně až do smrti.

Co přinášíš, králi?

Dobrá, dobrá, tak idealistický návrat čtvrtého dílu Colin McRae Rally 4 na svou mateřskou platformu není, ovšem po rozčarování, které zavládlo herním světě po ozkoušení třetího dílu, je čtverka hojivým balzámem na duši každého WRC pozitivního závodníka. Kdo by čekal, že hra s frustrujícím ovládáním se dočká následovníka, jehož atributy jsou v tomto směru takřka vynikající, ačkoliv se jedná o "obyčejnou konzolovou konverzi"?

  
Naposledy čisté, neobouchané auto * Testování nových částí vám umožní využívat v závodech nové technologie * Stručné představení tratě

Hra sice má několik chyb a chybiček, přesto si však zaslouží být opěvována jakožto nejlepší rallye poslední doby. Nabízí totiž vše, co jsme postrádali u nepovedené trojky a také povedenou směsici menších a větších novinek, takže je možné ji považovat za plnohodnotné pokračování a ne jen datadisk ala EA Sports.

Čím pojedeme?

Asi tou nejvýznamnější změnou je fakt, že Colin není WRC only hrou. Krom klasických čtyřkolek totiž budete moci zasednout za volant i jejich kolegyň s nápřahem na dvě kola a světě div, podíváte se také do historie. Došlo totiž i na šampionát rallye vozů z let osmdesátých, které byly později zakázány pro svou nebezpečnost.

  
Naposledy čisté, neobouchané auto * Testování nových částí vám umožní využívat v závodech nové technologie * Stručné představení tratě

Nabídka tedy více než slušná. Bohužel daní za to je počet vozů. Ten činí v každé kategorii čtyři až pět kousků, z nichž mnohé ani nejsou zpočátku přístupné. Jako obvykle navíc tvůrci zapomněli na českého zástupce v seriálu cestovních vozů, a tak si na "Fábku" či "Oktávku" můžete nechat zajít chuť. Zato se ale můžete těšit na netradiční verze Golfa, Citroen Saxo či Fiat Punto mezi dvoukolkami anebo staré veterány Peugeot 205, Audi či Lanciu ve "veteránské" kategorii. Třešničkami na dortu jsou pak úlety ve stylu Fordu Transit (ano transit je to užitkové auto ala velká almara, což zvláště vynikne při testování ledu švédské rallye - výsledek opravdu stojí za zhlédnutí) anebo jakýsi Citroen v limitované edici Sahara odhadem tak z druhé světové (noviny bohužel v kokpitu chybí, takže se stabilní sedmdesátikilometrovou rychlostí se budete po většinu času cesty docela nudit).

Nabídka soutěží bohužel z konvencí příliš nevybočuje. Ba právě naopak, je tu pouze klasický šampionát a pak už prakticky jen volné jízdy. Na hodiny strávené soutěžením na speciálních etapách/okruzích můžete zapomenout - hra nic takového neumožňuje. Ledaže by vás bavilo kroužit po okruhu jen se svým stínem. Anebo si musíte sehnat dostatečný počet kamarádů a vyzkoušet, jak je na tom Colin po multiplayerové stránce. Hra umožňuje zápolení dvou až čtyř závodníků a to jak formou split-screenu, tak hot seatu.

  
Split screen se dá hrát až ve čtyřech na jedné klávesnici! * Ford Transit v akci * Prach vypadá opravdu parádně

3, 2, 1.. GO!

Největší zklamání třetího dílu hry spočívalo v neovladatelnosti vozů. Bylo úplně jedno, jestli jste zrovna brázdili švédský led, řecký písek nebo mokré japonské asfaltky - auto plavalo všude stejně. Naštěstí s příchodem nového dílu můžete všechny nepříjemné zkušenosti odložit do škatulky historie - noční můry a pokusit se na vše zapomenout. Auta se totiž ovládají skvěle! Neříkám realisticky, neboť na nabídku profesionálního závodního týmu stále ještě čekám, ale zábavné to tentokrát je.

Opět můžete oživit své vzpomínky na zvládání zatáček v jednom souvislém ovladatelném smyku anebo bravurně projetá esíčka bez nutnosti okamžité návštěvy lesíka u trati. Konečně máte také pocit, že auto ovládáte vy a ne nějaký škodolibý zdrojový kód, kterému učarovaly auta zmítající se v neustálých hodinách.

  
A když budeš zlobit, budeš jezdit tímhle  * Doufám, že to má dobré topení * Citroeny loni opravdu překvapily

Garáž a mechanik, největší kamarádi

Chvályhodné jsou rovněž znatelné změny v chování jednotlivých strojů a v případě rozsáhlejší úpravy i stejných typů. Nastavování před každým závodem není jen pro okrasu - překvapivě ani na základní obtížnost vám s ním hra příliš nepomůže (alespoň ale trochu vysvětlí, co daná součástka ovlivňuje), a tak musí přijít na řadu intuice a testování.

Větší šok ale zažijete, když přesedláte z vozu jedné kategorie do druhé. Zatímco WRCčka jsou taková klasická, dvoukolkám ulítává záď a veteráni jsou mnohdy naprosto neovladatelní. Alespoň do té doby než se naučíte příliš nepokoušet v zatáčkách plynový pedál. Celkově ale Colin rozhodně mezi nejtěžší simulátory nepatří, drží se opět svého starého osvědčeného modelu na rozhraní akce a simulace.

  
Po závodě... * Musím říct, že nový design Mitsubishi je obzvláště odporný * Všimněte si kapek deště 

Model poškození je sice propracovanější, ale prakticky se žádná revoluce nekoná. Na druhou stranu vše působí realističtějším a povedenějším dojmem, ale do cíle skoro vždy dojedete (pokud si nebudete hrát na recenzenta a mermomocí se snažit konečně to přední kolo urazit). Auto může samovolně zatáčet, může mu vynechávat motor, špatně řadit anebo třeba jen být naražené. Na způsobu jízdy se to odrazí, ale ve skutečnosti by asi čelní srážka e stromem dopadla trochu hůře pro obě strany.

Na ledu i betonu

Podobně jsou na tom i tratě. Ty jsou opět přizpůsobeny spíše masám a svou šíří mají blíže k "dé jedničce" než okreskám z Barum rallye. Není tomu ale pořád, často se tratě nepříjemně zužují a jen rychlé reakce vás zachrání od datlování o stromy (obzvláště zákeřná je britská rallye, ve které krom klaustrofobie hra vyšetří váš barvocit, protože cesta má zhruba o jeden nanometr světlejší barvu než okolní jehličí). Nicméně po většinu času si nebudete moci na nedostatek místa stěžovat.

Španělsko - Asfaltky na deset způsobů. Zpočátku vás možná překvapí poněkud odlišné značení silnic, dostane se ale i na "naše" linky uprostřed. Rallye je rychlá, vyžadující dobré reakce a štěstí při odrážení od mantinelů. Pozor na "kamínky" u cesty!

Británie - Stará dobrá Anglie. Kombinace bahna, štěrku a asfaltu je v Colinovi odjakživa. I tentokrát se projedete temnými lesíky, silnicemi kolem místních velkostatků i polňačkami přímo v centru agrárnických sídel. A samozřejmě nemůže chybět déšť.

Řecko - Podobně jako turisté v létě jsem se nikdy nemohl dočkat řecké rallye. Typický závod na štěrkopísku poskytuje skvělý prostor pro testování řidiče a jehos ruční brzdy. Silnice jsou na experimenty dostatečně široké.

USA - Divoký Západ na vás čeká v mistrovství Spojených států amerických. Typově podobně štěrková trať jako v Řecku se místy střídá s rozpadlými asfaltkami. Celkově spíše jednodušší závod. 

Japonsko - Kvalitní japonské silnice byste určitě více ocenili, kdyby v zemi vycházejícího slunce bylo vidět na oblohu. Skrz neustávající přívaly deště to ale nejde. Závod je okořeněn úzkými cestami v místních vesnicích a několikametrovými kalužemi vody. Pozor si musíte dávat i na kanalizační systém na kraji silnice.

Švédsko - Na sněhu i na ledu se projedete v první ze skandinávských rallye. Vzhledem k nánosům sněhu u krajnice není rychlá jízda riskantní záležitostí. Chce to jen umět dobře smykovat a nezahrabat se příliš do sněhu. Vzhledem k častému střídání povrchů je důležitý také správný výběr pneumatik.

Austrálie - Klokana sice neuvidíte, zato si vyzkoušíte, jak se jim skáče. Krom velkých skoků se závod pyšní povedenou faunou, kterou ovšem závodníkům není radno blíže poznávat. Sekundy strávené mezi plamami totiž nikde jinde nenaženete.

Finsko - Fuj, fuj, fuj a ještě jednou fuj! Toto má být překrásná rallye tisíce jezer? Jezera tu sice jsou, ale kromě toho také škaredé počasí, lesy a hlavně velké škarpy u cesty, které spolehlivě naruší rytmus vaší jízdy. Štěrk, bahno a nepřehledné skoky.

Co se týká rozvržení, narazíte ve hře na staré známé. Zasazení jednotlivé rallye je totiž naprosto stejné jako v předchozím dílu. A občas nejen prostředí ale bohužel přímo celé úseky trati. Projedete se obligátním lomem, v Británii navštívíte pár farem, Švédsko nabídne tradiční směsici ledu a sněhu a v Austrálii se potkáte se starým známým vlakem. Možná jen zaplavené silnice v Japonsku jsou novinkou oproti předchůdci. Abych jen nehaněl, musím podotknout, že tratě celkově působí vychytanějším dojmem. Designeři do nich ukryly spoustu předskriptovaných efektů, které vám (pokud budete mít ve stopadesátikilometrové rychlosti čas) mohou cestu oživit.

  
Teď zastavit a už se odsud nedostanu * Hele, nevykašleme se na to? Třeba v lese porostou * Super Stages zůstaly, bohužel nedají se využít jako základ pro turnaje

Lak na kapotě

Jejich zpracování není vůbec špatné. Japonské domky u trati, vlnící se tráva v Austrálii nebo i španělský kamenný chrám nevypadají vůbec špatně. Ostatně jako všechno ve hře. Dočkáte se efektivních oblak kouře prachu, třepání se vozu na nerovných površích, odletujících kamínků či hrůzně vypadajících kotrmelců při nedobře zvládnutém brždění. I ty ostatní části vozu upadají jako kdyby s radostí, že mohou předvést svůj soulad s fyzikálními zákony.

Světlé stránky hry
  • JE TO OVLADATELNÉ!
  • tři různé typy vozů
  • rozmanité tratě
  • realistické vzezření a chování vozů...
  • ... při zachování hratelnosti
  • multiplayer
Temné stránky hry
  • tratě jsou podobné těm minulým
  • po dohrání šampionátů není příliš
  • možností, co dál
  • výběr vozů v každé kategorii není
  • rozsáhlý

Tak si Coline vystup, teď už jedeme my

A taková je Colin McRae Rally 4 celá. Nablýskaná skvělými efekty, které potěší každého závodníka. Plná osvědčených metod jak upoutat hráče, ať už pomocí různých závodních kategorií nebo starým dobrým split screenem. A pro dovršení všeho skvěle hratelná. Neříkám, že by nemohlo být líp, to určitě ano, ale i tak jsem spokojen. Díky Coline, zas máme co jezdit!

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 9/10

Možná jste už mnozí nevěřili, že by ze série Colin McRae Rally mohlo na PC vypadnout něco dobrého, opak je ale pravdou. Čtvrtý díl hry je totiž nejzábavnější závodní hrou poslední doby! Ještě trochu zapracovat na životnosti a mohla to být devítka.

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Závodní | závodní simulátor
Výrobce: Codemasters | Webové stránky hry
  • JE TO OVLADATELNÉ!
  • tři různé typy vozů
  • rozmanité tratě
  • realistické vzezření a chování vozů...
  • ... při zachování hratelnosti
  • multiplayer
  • tratě jsou podobné těm minulým
  • po dohrání šampionátů není příliš
  • možností, co dál
  • výběr vozů v každé kategorii není
  • rozsáhlý
Diskuze (49) Další článek: Adventura Death by Degrees v přípravě

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,