Recenze: Def Jam Fight for NY – klub rváčů

Přáli jste si někdy mlátičku, ve které by se neprali uhlazení bojovníci ve fantastických oblecích, nýbrž obyčejní chlapi z ulice? Mlátičku, která by vyprávěla ucelený, uvěřitelný a silný příběh? Mlátičku se 40 postavami celebrit showbyznysu, jejich písněmi a dokonale undergroundovou atmosférou? Překvapivý hit zimní sezóny vám tohle všechno dá – a ještě něco navíc.

Platforma: GameCube (také PS2 a Xbox)
Multiplayer: až 4 hráči
Paměťová karta: 6 bloků
Výrobce: EA Games
Vydavatel: EA
Distributor v ČR: Conquest (

Def Jam: Fight for New York (dále jen FNY) je kombinací wrestlingu a klasické „mlátičky“, kterou má svědomí nejnovější stylová odnož Electronic Arts – EA Big. Pokud se o sportovní hry ze stáje EA zajímáte, pak jistě víte, že EA Big jsou velmi moderně pojaté sporty pro 21. století a jejich ústředním motivem je přenesení dějiště z nablýskaných stadionů do ulic „za vaším domem“, stejně jako téměř undergroundově umělecká prezentace a řada nerealistických arkádových prvků, obohacujících hry o netušené rozměry.

Rvačky na ulici neznají slitování ani pojem fair-play * A to si říkají "něžné pohlaví" * Vidíte to její tričko? Takhle se odvádí pozornost protivníka:-)

FNY na sebe upozornila již pěkných pár měsíců před svým uvedením na trh – samozřejmě především díky originální marketingové kampani EA. Pro hru byly rekrutovány nejslavnější osobnosti hip-hopu a tak jste v sérii televizních/internetových videí a reklam mohli vidět hvězdy jak jsou Carmen Electra, Ice-T, Prodigy nebo Snoop Dog, dabující své postavy a předvádějící různé pohybové kreace, zakomponované následně do samotné hry. Unikátní náboj drsného černošského slangu a jedinečný styl každé z hostujících hvězd působily jako výborné lákadlo. Tyler Durden by měl radost.

Pestrá nabídka

Celkově máte ve hře na výběr ze 70 hratelných postav, z nichž 40 lze označit za celebrity. Kromě toho, že si herci a zpěváci své postavy sami namluvili (nezaměnitelný humor či mluvnický projev většiny z nich vám rozsvítí úsměv na tváři na pěkně dlouho:-)), obsahuje soundtrack hry také 30 písní od těchto osobností, takže celková atmosféra hry je vskutku špičkově hip-hopová a příznivci tohoto moderního hudebního stylu se budou při hraní mimoděk kývat na pohovce ze strany na stranu, užívajíce si výkon svého domácího kina naplno.

Položte to páčidlo, pane Free Mane * Tohle BUDE bolet * Větší řetez = větší respekt

V rámci deseti herních módů (vedle poměrně jednoduchého „Inferno Match“, kde jde pouze o souboje v ohnivém kruhu, zde máme například týmové souboje nebo všichni proti všem až pro čtyři hráče...) se podíváte do 20 originálních arén (od stanice metra, kde lze provést nehezkou dorážečku vhozením na koleje, přes davem - ochotně podávajícím zbraně a přidávajícím vlastní rány - zaplněnou špinavou zadní uličku až po tradiční ring ve večerním klubu).

Toto je váš příběh

Dalším místem, kde se projeví nebývalá pestrost, je hlavní herní mód pro jednoho hráče: Story mód. Překvapivě propracovaný příběh začíná okamžikem, kdy zachráníte D-Moba před zatčením (napálíte to svým vozem do policejního auta, které jej odváží na stanici) a následně se stanete členem jeho gangu. Ten o respekt a území v New Yorku bojuje kromě jiného v ilegálních „wrestlingových“ soubojích a do těch se také ihned zapojíte. Postupně budete budovat svoji pozici v gangu, potkáte svoji osudovou ženu a nakonec se utkáte s šéfem největšího konkurenčního gangu (The Crow v podání Snoop Doga). Trochu to připomíná příběh české hry Mafia:-).

Ta sedla! * Svaly nejsou všchno * U zdi jste zranitelnější

Ale zpět k té pestrosti: jakmile hra začne, pomocí nápaditého vytváření policejního portrétu po zmíněné nehodě z intra si vytvoříte podobu svého bijce (škoda, že ani po prvním dohrání vám FNY nenabídne možnost projít si story mód za některou z celebrit… ). Po ubytování v jednom z kamrlíků D-Mobova gangu začnete svůj život ve městě – budete kolovat mezi obchody s oblečením (podle skutečných značkových modelů!), šperky, tetováním, kadeřnictvím, tělocvičnou (zde se můžete učit rozličné bojové styly a kombinovat je pak v soubojích) a samotnými arénami se souboji. Postupně také odemykáte 82 speciálních útoků, které kromě maximální účinnosti velmi působivě vypadají. Mimochodem, v samotných arénách můžete také k omráčení protivníka využívat stěny (omlátit mu o ně hlavu apod.).

Klub rváčů

Kromě jedinečné zvukové kulisy podporuje realistickou atmosféru pouličních bitek také výborná grafika – postavy jsou veliké, detailně propracované (filmové animace jsou realitme, takže v nich vidíte modřiny a zranění ze soubojů) a velmi pěkně animované. Obzvláště speciální útoky jsou natolik působivé, že by hra zasloužila zfilmovat. I když ono už se tak vlastně stalo – Fight Club lze skutečně považovat za vzor a dokonalou filmovou inkarnaci FNY. Tvůrci (velmi špatné) stejnojmenné hry podle tohoto filmu jistě museli při spatření FNY trpět pořádným komplexem méněcennosti.

• Špičková grafika a ozvučení
  • Jedinečná atmosféra
  • Výborný soundtrack
  • Pestrost pohybů, arén, postav
  • Silný příběh
  • Stabilní framerate
  • Celebrity
  • Podobná tělesná stavba postav
  • Občas slabší animace postav
  • Chybí podpor síťového multiplayeru

Jedinečná atmosféra, špičkové zpracování a překvapivě povedený lineární příběh k této hře přilákaly i mne, jakožto vyznavače docela odlišných žánrů s odporem k mlátičkám (výjimku tvoří 2D série Mortal Kombat/Street Fighter a z 3D her Virtua Fighter:-)). Berte to jako maximální možné doporučení a na FNY se určitě alespoň podívejte. S bohatou nabídkou postav si vystačíte na pěkně dlouho a žádná jiná mlátička vám nenabídne takový požitek z opravdové rvačky, jak by asi mohla vypadat v uličce za vaší oblíbenou hospodou.

Zvuk: 10/10

Zábavná mlátička s dokonalou prezentací, překvapivě silným příběhem, pestrou nabídkou postav, bohatou hratelností a především naprosto jedinečnou atmosférou surových pouličních bojů.