Recenze: Doom 3 – trochu zla

Doom 3 přivedl některé hráče na zajímavou myšlenku: snaží se nám snad tvůrci hry naznačit, že neexistuje Bůh? Filozofické aspekty tohoto moderního digitálně – spiritualistického díla dnes rozebereme společně se všemi ostatními v recenzi, na kterou jistě všichni netrpělivě čekáte. Doupě vynáší rozsudek nad hrou, kterou si vyzkoušel nebo vyzkouší úplně každý: tahle zlá hra vás donutí utratit peníze na jídlo za nové PC.

koupit (1439 Kč)
DOOM 3 za jedinečných 1439 Kč pořídíte jen v internetovém obchodě Doupě na Vltavě. A jen tam získáte ke hře ZDARMA předplatné Doupě DVD. Více informací na adrese vltava.doupe.cz.

Výrobce: ID Soft
Distributor v ČR: Cenega(
www.cenega.cz), tel. 257 189 511-14
Internetové stránky hry:
www.doom3.com
Minimální požadavky: Procesor 1,5 GHz, 384 MB RAM, 2,6 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 2,6 GHz, 512 MB RAM, 256 MB GeForce FX 5700

„Cvak BOOM, to je DOOM!“

Lidová tvořivost

-mbr-: Tak jsem si objednal dooma3, abych aspoň nějak naplnil chtíč po hře… možná to ještě nevíš, ale prozradím ti jednu tajnou věc: ta hra bude asi úplnej HU HU HU HU HU KOOOOOOOOOOOT!

Raptor: Sakra, to mě nenapadlo..

-mbr-: Právě jsem ti to prozradil, abys pak nedostal z toho moc velkej záchvat..

Raptor: Díky..

-mbr-: ..ale tomu se stejne nevyhneš... Mimochodem tu hru sem si objednal u konkurence, chachaaaaa!

Raptor: Ty jsi ZLO!

-mbr-: Nene, to ze mě udělala TA hra! ..je to zlá hra..

Raptor: Ano, to je… smrt…utrpení… bolest… a tak…

-mbr-: A sakra, co sem si to objednal? Pomoc! ..ale něco na tom bude co jsi říkal… možná trošku zla v té hře je:

Raptor: Jo, to je jak u mýho zubaře..

Autentický rozhovor dvou hardcore hráčů, demonstrující duševní stav fanoušků, čekajících na další pokračování série Doom celých deset let

Doom 3 je dohrán a dojmy se usazují jako prach po bitvě. Člověk se cítí jako po sexu s milovanou dívkou – předtím jej hnal vpřed pocit objevování utajovaného, nepoznaného: touha vidět, jaké to bude, co bude dál, jak vypadá další část, jak chutná.. ale když je po všem, nastane období klidu, opadnou emoce zkreslené očekáváním a je možné v klidu zvážit, jaké to vlastně bylo: nic nezůstalo zahaleno.

  

Brokovnice patří na Mars * jedna z vzácných příběhových animací - ano, to je BFG * Reaktor vypadá jako nějaké zubaté monstrum

Vraťme se z říše dvojsmyslů do světa herní terminologie. Když chcete někomu popsat hru, je nejsnadnější pomoci si přirovnáním a srovnáním. Je to lepší než Far Cry? Po jaké stránce? A co srovnání s Painkillerem? Jak už naštěstí mnoho moudrých hráčů odhalilo, srovnávání s Far Cry je zcela mimo mísu – jako byste srovnávali MGS a Splinter Cell. Far Cry je exteriérová akce se značnou mírou volnosti a hrátkami ve vozidlech, se sniperkou apod… zatímco Doom 3 je koridorová, filmově skriptovaná střílečka, která je o všem možném, jen ne o svobodě. Záleží jen na vás a žánru, který máte raději. O Painkillerovi raději psát nebudu, nechápu, kde se vzalo to nadšení ze hry, která vám neotevře další dveře, dokud neposekáte 50 stejných nepřátel jako v místnosti předtím.

id Software to umí

Někteří odpůrci id Software a jejich her používají při svém odporování argument, že tahle firma vlastně od začátku dělá pořád dokola tu samou hru, jen pokaždé v lepší grafice a jiném prostředí. Ačkoliv jsem fanouškem id a jejich her, musím uznat, že tohle je fakt: Carmack a jeho lidé prostě definovali jeden žánr (koridorové střílečky z vlastního pohledu) a svého žánru se drží jako švec kopyta (wolf3D, Doom, Quake, RTCW… ). Je to ale špatně? Je snad špatně, že id piluje jediný herní žánr, ale zato jsou v něm naprosto neporazitelní bohové?

  

Sestup do pekla * proč si ten pán rozbíjí hlavu o sklo? * snaží se vám něco říct...

Pro svoji nejnovější hru si „vypůjčili“ prvky ze všech her, které nějakým způsobem „vycházely“ z jejich titulů nebo je nějak rozšiřovaly + cokoliv, co zlepšuje strašidelnou atmosféru. Při hraní Dooma 3 tak narazíte na očividné prvky z Aliens vs. Predator 1 a 2 (celková atmosféra vesmírné základny pod útokem nestvůr), Resident Evil 0, Remake a filmu (příběh, design, barvy, Zombie včetně přesné podoby očí atd.), Silent Hillu 1 – 3 (hudba a zvuková kulisa, také ale spiritualistické prvky a práce s nočními můrami či halucinacemi, nesmíme zapomenout na špinavé záchody) a Half-Life (prezentace příběhu v rámci dění uvnitř úrovní, atmosféra základny a třeba kolejnicový dopravní systém). A udělali přesně takovou hru, jakou už známe. Jen příběh, grafika a atmosféra jsou zase o generaci dál, než naposledy. Dalo by se říct, že id a jejich Doom dospěl spolu s hráči.

Těžiště hry: atmosféra

Kdokoliv hodnotí nebo rozebírá Doom 3, musí vyzvednout jeden aspekt hry, který se prostě bez diskuzí povedlo vynést na úroveň, jakou jsme tu ještě u žádné jiné hry neměli. Hororová atmosféra je (uznávám že občas díky laciným trikům… ale fungují!) dokonalá a víc než to: je dospělá a mnohem dusivější, vážnější, silnější a reálnější než cokoliv, co jste doposud hráli. Strach je nejsnáze generovaná emoce u filmového i herního díla, takže id vsadili na správnou kartu a za podpory veškerého současného technologického potenciálu vás zasáhnou až do morku kostí. Pokud vám někdo řekne, že hrál Doom 3 v noci, potmě, nahlas a sám, aniž by se bál, je to sprostý lhář.

  

Úplná tma nikdy nebyla tak náročná na HW * Exteriéry jsou maličké a vzácné * Co to sem z toho Pekla leze?

Z dramaturgického pohledu výborný nápad byl využít klasický hororový začátek hry (chodíte po ztichlém a ztemnělém prostředí, nikde nikdo, občas vás vyděsí tajemný zvuk z dálky, ale pořád nikde nikdo, už jste vážně nervózní a čekáte útok z každé strany, nervy napjaté k prasknutí… ) pro úvod prakticky každé úrovně hry včetně těch posledních. Díky tomu většinou otevřete dveře do nové sekce základny na Marsu a nedůvěřivě kmitáte očima ze strany na stranu po špinavých, zakrvácených a poničených chodbách, co se kde vynoří. Hra obsahuje dostatek různorodých nepřátel (tak třetina jsou zcela noví… démoni) na to, aby vás znovu a znovu zaskočila či vyděsila.

  

Výbava na Mars a do Pekla: pěsti ve tmě * motorová pila nejen na zastřihnutí keře před domem * plasma co opravdu bolí - a dobře vypadá

Po nějakých deseti hodinách hraní, když už vám pomalu procházení chodeb začne připadat nudné a přestáváte se bát, pošle vás hra do Pekla a okamžitě zruší některá ze základních pravidel. Nebudu prozrazovat všechny detaily (souvisí to s tmou a výzbrojí), ale jisté je, že i ti nejtvrdší z mých kolegů nevěřícně zírali na monitory a prohlašovali, že Peklo v Doomu 3 vážně nedohrají. A peklo je geniálně esteticky navrženo, takže obří kamenné kvádry, které se před vámi budou přeskládávat v prostoru, baroni a rytíři z pekla, procházející gotickými oblouky a všechny ty pentagramy, lebky, svíce a další symboly smrti kolem vás vykreslí scenérie – a atmosféru – jaké jste ještě nezažili. Ano, je to relativně blízké pouze dvěma dosud vydaným hrám: Resident Evil 0 a Remake. Především díky dospělému a přísně realistickému barevnému ladění (nicméně těžko posoudit realismus pasáží v Pekle:-)) působí vedle těchto tří her všechny ostatní jako primitivní nebo přebarvené hříčky.

Kde je Bůh?

Zajímavou debatu zapředli fanoušci Doomu 3 po internetu na téma, zda se nám autoři nesnaží naznačit, že neexistuje Bůh. Jejich otázka zněla: jak je možné, že je v Doomu 3 Peklo a démoni, ale žádní andělé a Ráj? Odpovědí bylo několik. Přeskočme teď „Doom 3 Boha tak zaujal, že jej dosud hraje... podívejte se po něm, až budete hrát multiplayer, určitě tam někde bude“ nebo „Bůh ze sebe udělal ženu, která je tak „žhavá“, že od té doby nemá chvíli klidu“. Asi nejlogičtější odpověď na otázku „kde je v Doomu 3 Bůh“, zní:

„Proč si k čertu myslíte, že chlapík z Doomu nemá žádné jméno? Protože On je Bůh. Je všechno, bezejmenný a každé jméno, beztvarý a v každém tvaru... a každopádně se tentokrát rozhodl pracovat v přestrojení. Už ho nebaví starat se o zloduchy zezvrchu. Tak se stal Chlapíkem z Dooma, protože se jim chtěl postavit TVÁŘÍ V TVÁŘ, když jim bude nakopávat zad*y. Hahaha, tak se nám to líbí, jen tak dál, Pane!“

Ehm... ponechejme stranou názory na psychiku hardcore fanoušků Doomu 3 a přejděme raději na jiný aspekt hry.

Hratelnost - záleží na vkusu

Neexistuje jednoduchá pravda o hratelnosti Dooma 3. Na jednu stranu náročnější grafika zabraňuje existenci milovaných scén z předchozích dílů, kdy jste raketometem nebo něčím větším kosili nedohledné zástupy a masové stávky démonů, nicméně hra na vás vrhá jednu příšeru za druhou s poměrně rychlou kadencí – a nepřátelé jsou mnohem rychlejší a smrtonosnější, než v předchozích hrách. Není ale ani dost dobře možné souhlasit s názory konkurenčních recenzentů, že je hratelnost „stejně primitivní jako před deseti lety a nejde o nic než běhání a střílení“. Bohužel ale skutečnost, že je ve hře několik puzzlů (především prostorových „jak-se-tam-dostat“) či plošinových pasáží (tyhle byly často využívány jako smrtonosné pasti už v prvních Doomech) poněkud kazila můj „akční“ požitek ze hry.

  

Peklo na Zemi... eee Marsu * Peklo v Pekle * Teleport v Pekle

Jak bylo řečeno výše, Doom je opět „koridorová střílečka“, ve které jdete po jasně vymezené trase (skvěle architektonicky navrhnuté a z hlediska hratelnosti zábavně řešené) chodbami, přičemž během průchodu likvidujete smečky stále tužších, zajímavějších a větších nepřátel. Není tu volnost pohybu nebo využívání vozidel (nepočítám podzemní metro v duchu Half-Life). A není tu sniperka! Někomu tento herní systém (běžím zajímavým prostředím, pálím ze zajímavých zbraní po zajímavých nepřátelích… nic víc, nic míň) bude dokonale vyhovovat, někdo si opravdu raději znovu zahraje Far Cry nebo dokonce Halo (platí pro majitele Xboxů).

  

Pán je dřevorubec * je ze mě berserk!!! *...já vás varoval

Mrzí mě časté výčitky na adresu svítilny, která tvoří jeden z hlavních nástrojů v budování atmosféry (a jak poznamenal můj kolega, jde o nejlépe a nejreálněji zpracovaný zdroj „přenosného světla“, co se kdy ve hře objevil). Myslím si, že všichni ti kritici této featurky ve hře nehráli Doom 3 dost dlouho a nemysleli: jinak by si namapovali svítilnu na druhé tlačítko myši (takže by nemohli psát, že si omylem přepínají na svítilnu místo zbraně a naopak) a z jejího používání tak udělali velmi snadnou funkci v duchu „přesnějšího míření“ z Call Of Duty. A atmosféra prohlížení NAPROSTO temných pasáží základny s drobnou svítilnou v ruce je prostě k nezaplacení.

Grafika: světlo a tma

Práce se světlem, tmou a stíny tvoří alfu a omegu technického zpracování Dooma 3. Uvědomíte si to nejen při prvním spuštění hry nebo nočním hraní, ale hlavně v případě, že máte možnost hru porovnat na hodně slabém a hodně silném PC. Na slabém PC je náhle atmosféra nulová – a není to nižším rozlišením nebo nižším framerate. Je to tím, že stíny netančí po předmětech a chodbách. Světelné efekty (a různé speciální, jako zakřivování skrz skleněné plochy, kouř a exploze, odlesky kovových ploch) nabízí Doom 3 na zřetelně revoluční úrovni a navíc, stejně jako zbytek hry, jsou designované maximálně dospěle a realisticky – výsledný pocit z pohledu na hru je báječný.

  

Svíčky patří k romantické atmosféře * Místní knihovna * Jedno malé puzzle

Jak již bylo zmíněno v prvních dojmech, ostatní technické aspekty nejsou stejně revoluční, ale jsou většinou hodně dobré. Animace postav nebo jejich AI nedosahuje na novou úroveň, nicméně vynahrazuje to vědomí, že nepřátelé jsou „prostě démoni z pekla, co vás běží vykuchat“ a fascinující design všech nestvůr (mimochodem Revenant si ponechal původní zvukový efekt, samozřejmě lehce vylepšený). Textury zdí jsou někdy poměrně primitivní, ale většinu času je ve tmě nevidíte nebo místo zdí procházíte mezi fascinujícími, rozpohybovanými stroji – a ty jsou graficky perfektní.

Zbraně a nepřátelé: vzkříšení

Doom 3 je vlastně remake původní hry. Jako fanoušci nebo pamětníci – a těch bude asi mezi hráči většina – zřejmě budete s tímto přístupem spokojeni a rádi uchopíte staré dobré zbraně, abyste je namířili proti starým dobrým (ne)přátelům – samozřejmě v perfektním moderním provedení. Noví démoni (miminka s křídly, dvouhlaví „skoro-impové“ a další) dobře zapadají a nové zbraně (celkem standardní samopal, tajemná zbraň „Soul Cube“, která pohlcuje nepřátele velmi originálním způsobem, zatímco vám doplňuje energii z jejich pohlcené duše) jakbysmet.

Stejně si to zahrajete

Jistě, o Doomu 3 by se dalo psát ještě mnohem déle, ale jednak už bylo hodně řečeno i v prvních dojmech a jednak si tuhle hru stejně všichni zahrajete. Otevřená zůstává otázka multiplayeru, který je mírně řečeno v současné podobě nevyvážený (raketomet moc neubírá, rotační kulomet zabíjí za dvě vteřiny) a vyloženě si říká o patch (nebo nějaký pořádný mod, což jistě vznikne a nebude to asi trvat dlouho – už teď můžete hrát mody pro 32 hráčů, kooperativu a další).

Světlé stránky hry
  • Dokonalá, věrohodná a děsivá atmosféra
  • Perfektní barevné ladění, design
  • Čirá a zábavná hratelnost
  • Dobře vzkříšené zbraně i nepřátelé
  • Originální, působivá vize Pekla
  • Špičkové ozvučení
  • Přes 20 hodin zábavy na první pokus
  • Snaha o příběh (v emailech a terminálech po základně)
  • Hra vás donutí vystřídat všechny zbraně
  • Fascinující nápad s prozkoumáváním svítilnou
Temné stránky hry
  • Striktně koridorová střílečka
  • Hudba funguje jen jako nemelodická kulisa
  • Fanouška zarazí (vzácná) drobná puzzle
  • Přepínání svítilny, než je nastavíte na druhé myšítko
  • Příběh většinou není prezentován vizuální formou

Tak nebo onak se jistě Doomu 3 prodají mraky. A já mám dobrý pocit, že to nebude pouze pro slavné jméno (možná nejslavnější v branži), ale také pro kvalitní zábavu minimálně na 20 hodin (už nejnižší obtížnost svojí tvrdostí a rychlostí člověka potrápí, jsem zvědav, jak tohle budu překonávat na nightmare) a perfektně odvedenou práci na designu, hratelnosti a především atmosféře. No uznejte, nedali byste si trochu toho boje se zlem z Pekla?

Grafika: 9/10
Hudba: 5/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 8/10
Atmosféra: 10/10

Doom 3 pokračuje v tradici her od id Software: pokud rádi běháte po chodbách a střílíte zástupy nepřátel, pak si to tentokrát budete užívat o to více, že hru podporuje perfektní zpracování a především dokonalá atmosféra. Pro mnohé hráče by tohle mohla být dokonalá hra – pro jiné bude stejně „primitivní“, jako ty předchozí. A navíc: je tak trochu zlá…

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | FPS, akční horor
Výrobce: id Software | Webové stránky hry
Začátek prodeje: podzim 2012 (X360, PS3)
  • Atmosféra hustější než krev
  • Nepřekonaná grafika
  • Špičkové ozvučení
  • Přímočará akce
  • Artefakt
  • Multiplayer pro 8 hráčů, CTF
  • Dvouhlavňová brokovnice
  • Relativní věrnost satanské bibli
  • Betrugerova poslední svačina
  • Krátkost
  • Grabber
  • Průhledné skriptování nepřátel
  • Přímočará akce
  • Neoriginální prostředí
Diskuze (134) Další článek: Doupě na Vltavě: Richard Burns a Eastside za 849 Kč

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,