Recenze: Doom 3 ROE - nesmrtelné zlo

Datadisk Ressurection of Evil pro Doom 3 dorazil a vy tak můžete opět zasvětit harddisky svých počítačů Peklu, pronikajícímu do našeho světa skrz dimenzionální brány na Marsu a v jeho okolí. Pokračování jedné z nejklasičtějších her přináší řadu nového, ale zároveň se odehrává v již notoricky známém prostředí. Nakolik je výsledný zážitek z hraní originální a zábavný, to se dozvíte právě teď.

Typ hry: FPS, akční horor
Multiplayer: až 8 hráčů, LAN nebo internet
Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 384 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB grafická karta kompatibilní s DirectX 9c
Testovací konfigurace: AMD 2,6 GHz, 512 MB RAM, GeForce 5700 256 MB
Výrobce: id Software (
Vydavatel: Activison (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Cena: 1.299,- Kč

Již při vstupu do místnosti se vám zježí vlasy hrůzou: uprostřed trosek kancelářského vybavení se válí trosky lidských těl, stěny jsou pomalovány krví a v protahujících se stínech vrhaných poblikávajícími zářivkami kreslí vaše představivost ty nejděsivější tvary. Hořící svíčky rozestavěné po okrajích pentagramů na zemi vypadají v prostředí laboratoře jako přelud z jiného světa. Na jednom ze stolů leží PDA mrtvého vědce, dokumentující nevysvětlitelnou hrůzu, která se zde odehrála. Zasunete zbývající hrstku patron do brokovnice a s nepříjemným pocitem pohlédnete na dvoucifernou číslici poloprázdného zásobníku samopalu. Připadáte si hloupě a zranitelně. A pak otevřete dveře vedoucí do chodby pro údržbu.

Děsivé tunely v podzemí * Starobylé rytiny skrývají tajemství * Všimněte si zakřivení prostoru při práci s Grabberem

Chodba je zcela temná. Hučení strojů a syčení páry z potrubí, vinoucího se jako chapadla po stěnách, splývají dohromady s hlubším a děsivějším zvukem – lidským sténáním. Neochotně si zavěsíte brokovnici na rameno a uchopíte svítilnu. Ostrý paprsek prořízne temnotu, klouže tam a zpět, mapuje další cákance krve na stěnách i fosforeskující pentagramy. Náhle se do kuželu světla vpotácí lidská postava – z úhlů jejích končetin, barvy pleti, nelidských pohybů a zářících očí je jasné, že lidská nádoba slouží pouze jako obsah pro něco mnohem staršího, cizejšího, děsivějšího a nebezpečnějšího. V šoku strháváte brokovnici z ramene a vypálíte první ránu. Vedle. Druhou zasáhnete hlavu. Ta se sice rozletí na kusy, jenže tělo pokračuje v chůzi k vám. Ozvou se nové hlasy - reakce na vaše výstřely. Z temnoty se vynořují další lidské stíny. Vítejte v Pekle.

Slint, to je ona! * Cvak, bum... * ...to je Doom:-)

Doom před více než deseti lety definoval, jak má vypadat „virtuální horor z vlastního pohledu“. Pokud si ještě pamatujete jaké to bylo, naklánět se s napjatými nervy na židli u počítače ve snaze vidět za nejbližší roh ve hře nebo utíkat v panice před dunivými kroky Cyberdémona či Masterminda, pak jistě uznáte, že Doom nelze zapomenout. Jedinečnou atmosféru se podařilo vzkřísit v třetím dílu loni v létě a nyní se k nám vrací znovu v podobě doplňujícího dobrodružství, odehrávajícího se dva roky po událostech ze hry Doom 3. Opět se budete bát, to vám mohu slíbit hned v úvodu. Snad žádná hra nenabídla tak děsivou vizi Pekla: kombinace biomechanického hororu s prastarou architekturou za podpory revoluční počítačové grafiky vypadá stále stejně dobře jako před rokem.

Druhá brána

Doom 3 vyprávěl příběh doktora Betrugera, který vedl výzkum mimozemských vykopávek na Marsu. Během experimentů s dimenzionálními branami došlo k otevření cesty do Pekla, odkud vystoupili démoni a zcela ovládli základnu společnosti UAC. Ve finále se jednomu z vojáků, jehož roli jste ve hře přijali, podařilo bránu zavřít a uvěznit na druhé straně také nelidského Betrugera.

Jako z filmu Vetřelec * Vyhlídková jízda po Maru * Kdopak je za dveřmi?

Pod vedením doktory McNeillové probíhá na Marsu a jeho měsících další výzkum vykopávek, již poněkud opatrnější. Přesto dojde k další „nehodě“, když malá jednotka námořníků zkoumá zdroj podivného signálu uvnitř „Site 1“, prvního a málem zapomenutého naleziště. Vynoří se zde další artefakt, který představuje klíč k nové bráně do Pekla. Démoni se opět dostanou do našeho světa a Betruger je znovu v jejich čele. V roli (jiného) vojáka budete muset přežít zuřivý nájezd pekelných mocností na základnu, projít skrz Phobos, Erebus i Mars a vydat se s tajemným artefaktem přímo do Pekla, kde jedině je možné jej zničit (Frodo by mohl vyprávět).

Hrdina nevěřícně zírá na svítilnu zabudovanou do helmy * Světlo! * Tma:-(

Příběh datadisku je podobně jako v minulých dílech spíše schématický, ale zápletka má svoji logiku a jednotlivé elementy jsou dovedeny k puntičkářské dokonalosti (dialogy, deníky vědců, proslovy Betrugera i další…). Nicméně cílem Doom 3: ROE je opět zuřivá akce s dusivě strašidelnou atmosférou, což hra plní na jedničku. Mimo jiné také díky většímu množství ambientní hudby, než jste mohli slyšet v původním Doom 3. Custcény jsou znovu v engine a kromě úvodu a finále jde spíše o představení nových nepřátel než o nějaké dějové zvraty.

Novinky z Pekla

Jelikož je Doom 3 v první řadě akční hrou, začněme u nových zbraní. Zřejmě nejočekávanějším kouskem je „The Grabber“, tedy gravitační manipulátor podobný Gravity Gun z Half-Life 2. Pomocí tohoto nástroje můžete uchopit rozličné předměty a házet s nimi, jako kdyby nic nevážily. Unikátní schopností je také zachytávání energetických projektilů vrhaných nepřáteli (firebally impů apod.), které můžete hodit zpět po útočníkovi. Bohužel ale Doom 3 nenabízí zdaleka tak propracovanou fyziku jako HL2 a tak využitelných předmětů ve hře najdete mnohem méně. Navíc má zbraň nepochopitelné omezení – udrží předmět jen asi pět vteřin. Ve výsledku na ni po první hodině hraní zapomenete, zastřelit nepřítele běžným způsobem je zkrátka jednodušší. Škoda, Grabber přitom vypadá pěkně a při používání působivě zakřivuje prostor.

Děsivý artefakt * Peklo natahuje prstíky * Vítejte v Pekle

Podařenou „novinkou“ je na druhou stranu dvouhlavňová brokovnice. Pokud jste hráli Doom 2, víte přesně, o co jde. Vzkříšení tohoto mazlíka se podařilo na jedničku s hvězdičkou a to jak po stránce designu, tak účinnosti. Poslední z trojice nových zbraní je samotný artefakt, který připomíná magickou Soulcube z Doom 3. Rozdíl spočívá v tom, že artefakt saje duše mrtvých lidí a umožňuje aktivovat berserk, quad damage, bullet time nebo nesmrtelnost (jednotlivé možnosti získáváte porážením jednotlivých bossů ve hře).

Doktorka McNeillová je fešanda * Delta Labs propadly démonům * Nejzuřivější bitva u konce hry

Další důležitou novinkou jsou noví nepřátelé. I když jde v zásadě o „mutace“ některých klasických známých (přičemž hrstka nestvůr z D3 se v datadisku vůbec neobjeví). Mezi čtyřmi novými nepřáteli najdete zombii ve skafandru, drsnější variaci impa (vypadá, zní a pohybuje se jako vetřelec, takže hra ještě více připomíná Aliens vs Predator… Taky byste si dali líbit AvP3 v engine D3?:-), drsnější variaci Mancubuse a trojici Pekelných lovců, představujících bossy jednotlivých sekcí hry (Erebus, Phobos, Mars). Novinkou je též časově omezený skafandr se zabudovanou svítilnou, který použijete v jedné z nejdivočejších pasáží hry (kyselinou naplněná kanalizace zamořená nepřáteli) nebo oficiální multiplayer pro 8 hráčů.

Jedna ze tří vtipných meziher * Finální souboj * Efekty jako z Final Fantasy

Co ale novotou příliš nevoní je samotné herní prostředí. Upřímně, čekal jsem alespoň jednu zcela novou, originální lokaci. Laboratoře na Phobosu a Erebusu ale příliš připomínají Mars, o Delta Labs nebo samotném Peklu ani nemluvě. Jistě, jsou zde nové mapy a nové vybavení interiérů, ale originálního prostředí se nedočkáte (byť jsou chrámy v Pekle o něco větší a užijete si i jednu poměrně neuvěřitelnou bitvu s desítkami nepřátel najednou). Zároveň se sluší dodat, že hra má nějakých 12 úrovní, což je podstatně méně než Doom 3. Osobně jsem datadisk „pokořil“ za jedno odpoledne.

Máte co jste chtěli

ROE datadisk je profesionálním produktem, který fanouškům originálu nabídne novou dávku toho, co mají rádi. Nejde o žádný trhák a velkolepý počin jako v případě datadisků od Blizzradů, nicméně Doom 3 nadále zůstává nejlépe vypadajícím, nejvážnějším a nejpůsobivějším herním hororem na PC. Díky tomu je datadisk událostí měsíce, po které by měli sáhnout všichni fanoušci zábavné akce, strašidelné atmosféry a špičkové grafiky.

• Atmosféra hustější než krev
  • Nepřekonaná grafika
  • Špičkové ozvučení
  • Přímočará akce
  • Artefakt
  • Multiplayer pro 8 hráčů, CTF
  • Dvouhlavňová brokovnice
  • Relativní věrnost satanské bibli
  • Betrugerova poslední svačina
  • Krátkost
  • Grabber
  • Průhledné skriptování nepřátel
  • Přímočará akce
  • Neoriginální prostředí

Jistě, Doom vždycky byl a stále je o přímočaré akci, takže hratelnost není tak pestrá jako ve Far Cry (dle mého nejlepší FPS současnosti) nebo Half-Life 2, nicméně o to ani nejde – pravověrný fanoušek téhle legendy chce prostě popadnout dvouhlavňovou brokovnici a rozstřílet pár démonů. A přesně to se mu nyní nabízí.

Grafika: 10/10
Zvuk: 10/10

Doom 3: Ressurection of Evil je opakovaným sestupem do Pekla, které neztratilo nic ze své děsivé atmosféry. Povinnost pro všechny fanoušky série.