Recenze: Elite Beat Agents - rozpohybujte své DSko

Hudba, rytmus, tanec, zpěv. Hudební hry obráží herní průmysl a nabývají na síle. Guitar Hero II, Rock Band nebo zpívání v Singstar – vše zmíněné ale má své limity. Limity originality i zábavnosti. Na scéně se právě dnes objevují agenti, kteří hudbou chrání svět. A s nimi připlouvá i inovativní letní hit pro Nintendo DS.

Platforma: NDS
Typ hry: hudební puzzle hra
Multiplayer: Ano (versus, kooperace, ghost)
Výrobce: Inis
Vydavatel: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest Entertainment (
Cena: 1 199 Kč

Hudebních her se k nám za poslední dobu přiřítily mraky, přičemž téměř každá jde svou, vyhraněnou cestu. Skoro bych se odvážil tvrdit, že zaškatulkování Elite Beat Agents do podobné společnosti hře spíše uškodí - alespoň v očích běžných hráčů. Na chvíli proto zapomeňte na mačkání čudlíků u plastové kytary z Guitar Hero II, odhoďte mikrofon ze Singstar pro PS2, zde se bude pouze klikat stylusem. A neuvěříte, jaká je to zábava.

Herní princip Elite Beat Agents je postaven na jednoduchém odklikávání číslem označených bublin v rytmu aktuální písně, když se k nim vždy smršťuje jakýsi kruh smrti a hráč musí v souladu s rytmem vystihnout ten správný moment pro jejich odklepnutí.  Polovinou úspěchu je ale zejména vyváženost a propracovanost herních prvků. Jednou bubliny pouze odklepáváte, jindy s nimi kroužíte po připravené dráze a do třetice musíte roztočit obří kolo ve snaze získat bonus. A když jde do tuhého, umístí hra několik bublin na sebe a hráč rozpozná správný moment pro úder pouze z melodie aktuální písně. Ani to ale neplatí absolutně. Především na první obtížnost nemusíte hudbu jako takovou vnímat a hru lze zvládnout pouhým okem a odhadnutím správného momentu pro ťuknutí. Jak však brzy zjistíte, při vyšší obtížnosti toto neplatí.

Síla hry přitom narůstá se sympatickým pozlátkem okolo (příběhem a dějem, chcete-li), které má originální myšlenku a nezapomíná na správnou příměs vtipu a parodie. Byl jednou svět, v němž byli strážci zákona "hudební" agenti, vedení šedovlasým Commander Kahnem (podobnost s Commander Keenem?). A tak se vydáváte napříč planetou zachraňovat nejrůznější postavičky v příbězích, jejichž humorný nádech si budete doslova užívat – zejména díky povedeným interaktivním komiksům, které slouží jako úvod do děje, stejně jako jej protínají v pasážích, v nichž je hráči dovoleno si odpočinout. Tvůrci přitom hrají takřka na každou notu: pobaví vás příběhem o Leonardovi a nadbíhání slečně Moně Lise, budete sledovat osud kapitána pirátské lodi, kterého jeho posádka nechala na pospas oceánu (hledejte narážky na Piráty z Karibiku) a přijdou i chvíle dojemné, to v misi o mrtvém tatínkovi a vánočních svátcích malé holčičky.

Myšleno je doslova na každý detail a mnohdy budete ohromeni, kam až představivost tvůrců sahá - já osobně si komiksové vložky užíval jako u málokteré hry poslední doby. Abych nezapomněl, každá rozehraná mise může skončit i neúspěchem, to když vyjdete z tempa a několikrát se vám nepodaří ve správný moment zasáhnout bublinu. Pro dokonalý přehled zde slouží vrchní ukazatel dodržování tempa nebo také agenti v pozadí, kteří se v případě špatné sekvence vašich "ťuknutí" začnou po obrazovce plížit namísto jindy předváděného, svižného tance. V Elite Beat Agents se hraje také na věci jako finální skóre, na nejrůznější bonusy a finální ohodnocení vašeho výkonu na stupnici od A do D. Pro nejvyšší rating nesmíte minout byť jen jedinou bublinu, což - jak poznáte na vlastní kůži - není právě jednoduché.

V hudební hře vždy záleží na hráčových hudebních preferencích. Třebaže je patrná snaha vyjít vstříc všem, hra nezapře důraz kladený na pop a také rychlý punk rock. Zatímco kolegovi z redakce dělal song Canned Heart od Jamiroquaie potíže, já si s ním poradil hravě a bez nejmenších problémů. Obecně ale platí, že ideální nejsou ani zběsilé rychlé, ani přehnaně pomalé písně. Extrémy prostě jasná proti. Přesto jakmile si jednou zvyknete na rychlé přeskakování se stylusem při  punk rocku, horko těžko ve vás zůstane trpělivost na písničky, v nichž se častěji mění tempo. Ale kdo ví, dost možná budou vaše dojmy jiné. V tomto je Elite Beat Agents navýsost specifickou hrou, kdy musíte mít jediné: rádi hudbu a alespoň částečně cit pro její tempo.

Elite Beat Agents ale není jen o rychlém dokončení kampaně, jejíž obtížnost nabírá na obrátkách teprve u finálové dvojice songů, což osobně považuji za chybu - věřím, že náročnost by se měla zvedat průběžně, nikoliv skokovitě až v samém závěru. Přesto na první obtížnost proplujete hrou za jediný večer a stačit vám k tomu budou odhadem 3-4 hodiny trpělivého ťukání. S dokončením hry se však projevuje deviza hry, když se vám dostává možnosti vyzkoušet další a další z celkového počtu čtyř obtížnosti. Co jinde slouží jako vycpávka, zde dává smysl a nejen já jsem ihned po dokončení kampaně odstartoval znovu o obtížnost výše. Posuďte sami z videa na Youtube, v co se Elite Beat Agents může zvrhnout na obtížnost zcela nejvyšší. Ne, nedělám si naděje - podobného mistrovství v žádném případě nedosáhnu.

Nechci vás ale vystrašit a jak mohou potvrdit dojmy zúčastněných zvědavců všude okolo mého stolu, Elite Beat Agents je přístupný každému. Můžeme být přitom nároční a od hry čekat propracovanou zábavu také pro více hráčů. A dočkáme se jí. Oblíbený versus mód až pro čtyři hráče vás postaví proti kamarádům, když hra poměřuje schopnosti jednotlivých hráčů. Ani zde přitom není nouze o vychytávky a v případě bezchybné série úderů (a nasbírání potřebného množství bonusů) hra zmenší protihráči jednotlivá čísla tak, aby zkomplikovala jejich zasažení. Multiplayer navíc není jen očesanou vycpávkou, ani nevykrádá kampaň. Třebaže zde vystupují stejní hrdinové, nepřehlédnete nové komiksy i další špetku humorného koření. Co přihodili tvůrci dál? Možnost hrát proti oblíbenému "duchovi" ze závodních her, jehož zde symbolizují vaše nejlepší výkony ze singleplayerové kampaně, nebo také kooperaci, kdy se s výzvou herní kampaně můžete poprat ve dvou (přičemž se v hraní jednoduše střídáte).

• Návyková hratelnost
  • Skvělé herní mechanismy
  • Různé obtížnosti nejsou jen vycpávka, nýbrž skutečná výzva
  • Versus mód i kooperace
  • Nevyrovnaná obtížnost skladeb napříč kampaní
  • Místy slabší výběr písní
  • Nezaujme každého

Elite Beat Agents je dalším důkazem svrchované nadvlády DSka ve světě handheldů. Nintendo si dost možná mne ruce na úspěchem stolní konzole Wii, ale DSko je tím, co vyhnalo její zisk v posledních letech. Důvod? Hry jako Elite Beat Agents. Nápadité, originální, s koňskou dávkou invence a chytře využívající výhodu stylusu i dvojice displejů. To, co mi prozatím na Wii skutečně chybí – originální a zároveň plnohodnotné tituly, které by byly více, než jen předělávkou klasik s novým ovládáním –, handheld DS už dávno má. V mém osobním žebříčku nejlepších letošních her pro Nintendo DS Elite Beat Agents vystoupalo na samý vrchol. Promiňte, pánové a dámy z Hotelu Dusk, ale detektivní pátrání musí jít stranou. Tady jde o zábavu!

Zvuky: 9/10

Originální hudební hra, která jde jiným směrem než zbytek soudobé produkce - a navíc servíruje i hrst humoru a originálních příběhu. Za jedna, páni vývojáři.

Celkové hodnocení: 9/10