Recenze: F1 2005: Nečekané vítězství

Nejsou to jen série od gigantu EA, se kterými se každoročně vídáme a pokaždé nadáváme na to, jak málo novinek přinesly. Takové Sony už se může pyšnit vlastní sérií také; narozdíl od NHL či třeba FIFY si však nový přírůstek do ságy F1 na nedostatek novinek rozhodně nemůže stěžovat. Vezměte si dovolenou, připravte své partnerky na nejhorší a zasedněte ke kokpitu F1 2005!

Platforma: PS2
Multiplayer: Ano
Paměťová karta: 350 kB
Výrobce: Sony (
Distributor v ČR: Sony (

Licence všech sportů, spojte se

EA má k dispozici licenci snad každého sportu, který se na naší planetě profesionálně provozuje; golfem počínaje a americkým fotbalem konče. V případě formulí si ovšem mohou lidé z „íej“ maximálně tak škubat vlasy. Licencí se totiž už hezkých pár let honosí Sony, které s ní za žádnou cenu nehodlá opustit svou domovskou platformu - PS2. Majitelé této konzole si však už zvykli na jistý standard (překvapivě jej doposud určoval spíše produkt ze stáje EA), který se poslednímu dílu F1 nepodařilo naplnit. Grafický engine trpěl stářím, hratelnosti ubíral nepříliš propracovaný režim kariéry a vůbec šlo spíše o typický komerční titul, jenž těžil z popularity své draze zaplacené licence...

HUD v celé své kráse * Zastávku v boxech můžete také výrazně ovlivnit * Před každým závodem vás čeká "intro" a la televizní přenos

... v čemž by logicky měla pokračovat i novinka s číslicí 2005 v názvu. Zajímalo by mě, kde soudruzi z NDR udělali chybu – ale ono tomu tak není! F1 2005 je svému předchůdci podobná asi jako krokodýl pštrosovi, tedy prakticky vůbec. Grafika? O dvě třídy lepší. Hratelnost? Režim kariéry, možnost hraní ve dvou, šampionát, aktuální licence všech jmen a okruhů (včetně novinek jako Turecko či Čína) se vám postarají o královskou zábavu na desítky hodin. Řádně vylepšený fyzikální model vám zase nejednou pěkně zatopí, což ovšem kompenzuje nepopsatelný posun vpřed co se ovládání týče.

Láska na první pohled

Od prvního momentu budete mít pocit, že jste vstoupili do jiných dveří. Do mnohem masivnějších, bytelnějších dveří, ne těch starých, rezivých s množstvím děr, s nimiž jsme měli tu čest v předchozím díle. Nezvykle bych si proto dovolil začít hodnocením grafiky. Vše je nyní mnohem živější, do dění na trati samotné se ve velké míře zapojuje i okolí, a vy tak máte pocit, že jste opravdu „tam“ a ne jen před obrazovkou televize. Grafice nahrává i větší množství barev; ač jsou kupříkladu tribuny tvořeny pouze nehýbajícími se postavami, v největší rychlosti už tentokrát nebudete mít pocit, že je diváctvo tvořeno pouze jednou bitmapou, ale že je každá postava vymodelována zvlášť. Na pohled jsou to detaily; právě tyto drobnosti však jako celek tvoří něco neuvěřitelného, a nebál bych se říct, že v oblasti motosportu na konzolích doposud neviděného.

Kdepak se asi odehrává tenhle závod? ;-) * Poslední místo má jednu výhodu: můžete být už jenom lepší * 18. místo na tom ale není o moc lépe

Modely jednotlivých monopostů na tom nejsou o nic hůře. Na vaší formuli se projeví aktuální počasí na trati, pokud se projedete pískem, můžete si všimnout jemného prachu a nouze není ani o upadlá kola. Za ty už však samozřejmě nemůže grafika, ale fyzikální model. Oproti grafice nejde sice o tak výrazný posun, ovšem i v tomto ohledu se může F1 2005 pochlubit několika podstatnými novinkami.

Bourám, bouráš, bouráme

Samozřejmě si můžete vybrat, zda na ně přistoupíte a budete si užívat „vymožeností“ realismu, anebo dáte přednost arkádovidětějšímu pojetí hry. Pakliže zvolíte druhou variantu, můžete se těšit na řadu pomocných prvků. Hra vám může sama brzdit před zatáčkami, pomáhat vám v zákrutách a dokonce se můžete vykašlat se na nějaký fyzikální model – prostě si zablbnout, porozbíjet pár monopostů a na upadnuté části, jež by mimochodem přišly v reálu na pěkných pár stovek tisíc, nehledět. Potom se ale nesmíte divit, když vám auto pojede prakticky samo a na stupni vítězů se objevíte klidně i s Minardi...

15... 12.... tímhle tempem budu za chvíli první :-)

Pokud se podíváte na zoubek realistické části, nebo dokonce vypnete všechny asistenty (silně nedoporučuji – alespoň bez ideální stopy nakreslené na asfaltu se neobejdete, poznáte podle ní totiž nejen kudy máte jet, ale i jak rychle; čím zelenější barva, tím rychleji, čím více do červena, tím více musíte žhavit brzdu), rozhodně také nebudete ošizeni o zábavu. Musíte se ovšem obrnit koňskou dávkou trpělivosti, protože vyhrát závod na tu nejvyšší obtížnost je přímo heroický výkon, který si žádá hodiny a hodiny poctivého tréninku. Já se klidně přiznám bez mučení; po týdnu intenzivního hraní jsem si netroufl na víc než střední obtížnost, a i s tou jsem měl nejednou pořádné problémy. Chce to zkrátka cvik. Nutné je však i soustředění, protože záleží na každé vaší chybě. V závodech mnohdy rozhodují setiny vteřin, takže není radno moc zkoumat zeleň blízko tribun – mnohem užitečnější je pořádně provětrat asfalt na trati.

Fernando Alonso ve skutečnosti válí, jeho virtuální klon má ale co dělat, aby se umístnil v první desítce * Závod si nejlépe vychutnáte až v krásných replayích

Hlavním tahounem hratelnosti je vždy režim kariéry. Naštěstí i zde autoři udělali výrazný krok vpřed, i když se nemohu ubránit dojmu, že se silně inspirovali u konkurence z EA. Na druhou stranu jde o klasický koloběh závodnického života, jenž ani jinak simulovat nelze. Začínáte tedy jako podřadný jezdec, který se pokouší dostat do světa formule 1. Máte svého agenta, jehož úkolem je sehnat vám pořádnou smlouvu (a vzít si tučnou provizi :-)). Získat angažmá u některé ze stájí je však nadmíru složité; nejdříve musíte podstoupit těžké testy, podle nichž se rozhodne, zda budete muset zkusit štěstí jinde, nebo budete přijati. Logicky nemůžete očekávat, že se vám první nabídky pohrnou od předních stájí typu McLaren či Ferrari, ale žádný ze světových jezdců přece nezačínal s nejlepším strojem. V každé sezóně dostanete určitý úkol, podle nějž se bude na konci posuzovat, jak jste byli úspěšní. Ze začátku je podmínkou umístění se kolem patnáctého místa, v závěrečném působení ve Ferrari ale budete káráni i za druhé místo.

Nejpřehlednější pohled - nad helmou

Bohužel, v tomto ohledu je F1 2005 zcela jednostranná; bezkonkurenčně nejlepší stájí je totiž Ferrari. Pokud nevyhrajete vy, můžete si být jisti, že první bude některý z vozů červené barvy. A pakliže náhodou někdo z dvojice Schumacher / Barichello nevyhraje, určitě se umístí v první čtyřce. I když můžete být čas od času svědky toho, jak někomu vybouchne motor či díky jezdecké chybě znenadání opustí trať; na vozy z Maranella však nic podobného neplatí a za každých okolností jsou na stupních vítězů.

Motivací ve vaší kariéře ovšem není pouze smlouva ve Ferrari. Za své úspěchy jste vždy odměněni závodní helmou, která určí vaši „vyzrálost“. Čím je design přilbice povedenější, tím jste ve světě F1 váženější. Na první pohled nic lákavého, časem se vám ovšem ruku v ruce s přilbicemi začnou zpřístupňovat i další lahůdky, z nichž vyniká hlavně možnost projet se v slavných kouscích minulosti.  Pokud se vám ale nebude chtít pouštět do zdlouhavé kariéry, můžete si samozřejmě zajet jen jeden závod či zkusit pouze jednu sezónu. Možností je opravdu hodně a každý si vybere, co mu vyhovuje nejvíce.

Jako v televizi. Jen s tím rozdílem, že tyhle závody můžete ovlivnit!

F1 2005 vám nabídne ještě řadu dalších novinek, jejichž zkoumáním a popisováním bychom ale asi jen zbytečně zaplácávali místo. Všeobecně se dá říct, že každý prvek, který jste v předchozím ročníku viděli, je na tom o poznání lépe. Ovládání konečně umožňuje hrát i pomocí šipek (na požitek z řízení volantem ale nic nemá…), grafika se přiblížila realitě a už nejde o tu statickou „obrazárnu“ jako minule. Hratelnost vám vydrží dlouho a navíc si zahrajete, ať už jste nováček nebo ostřílený profík. Na samý závěr bych snad jen zmínil zvuky, v jejichž případě není posun tak značný, přesto si ale můžete povšimnout (hlavně u podřazování) jisté změny k lepšímu.

• Režim kariéry
  • Hratelnost
  • Zvuky
  • Obtížnost pro každého
  • Motivační bonusy
  • Jezdíte pořád dokola ;-)
  • Ferrari

Myslím, že z předchozích slov vám asi je jasné, jaký vztah jsem si k F1 2005 vytvořil. A dám klidně ruku do ohně za to, že vás nový přírůstek do závodnické rodiny F1 pohltí úplně stejně. Hratelnost totiž vydrží na pár desítek hodin, v tom lepším případě i několik měsíců, to pokud si ji budete dávat po menších soustech. Závěrem bych si dovolil promluvit do duše drahým polovičkám potenciálních hráčů (případně maminkám, jedná-li se o děti): jen je nechte, ať si hrají! Oni za to nemůžou…

Zvuk: 8/10
Hudba: 6/10

Velmi, velmi příjemné překvapení, které stojí za vyzkoušení, ať už jste sváteční jezdec, či po vzoru hráčů NHL stávkující pilot formule 1, který si chce oživit vzpomínky na dobu, kdy ještě závodil...