Recenze: Fallen Lords - nebe, peklo, očistec

Představy o posmrtném životě mohou být různé. Pro někoho leháro, pro jiného nekonečná kratochvíle. Ale že život po smrti je vlastně akční adventura, to jste nejspíš netušili. Fallen Lords vám o životě po smrti poví víc.

Žánr: Akční adventura
Výrobce: Novarama
Distributor: Planeta DeAgostini Interactive
Minimální konfigurace: Procesor 1.4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Homepage hry:

I když možnost okusit posmrtného života (či smrti) na vlastní kůži je přístupná každému, je jen málo takových, kteří by o stavu věcí na druhé straně podali věrohodné svědectví. Ne každý má taky schopnosti velkého šéfa Loba, který se na zakázku nechává odpravovat dvojicí traktorů a obyvatelé nebes i pekel se při zaslechnutí jeho jména křižují a uplivávají přes levé rameno. My, obyčejní smrtelníci bez řetězu s hákem nebo příslovečného šestého smyslu, pro nás zvídavé, ale bez šance na zpáteční jízdenku na cestě po exotických sférách Afterworldu, jsou tu Fallen Lords - výtvor španělského studia Novarama, které se do teď věnovalo produkci on-linových map a atlasů a her na GBA. Ve svém prvním PC herním projektu nám představují vlastní vizi života po životě.

Poslušně hlásím, že místo 15dkg uherského salámu obdrželo mužstvo po dvou pohlednicích. * Andělský lev je tvůj, pokud ho chytneš * Archanděl Gabriel promlouvá do duše synkovi Arielovi

Řekni, karto, čím se stát

Hned ze začátku by mělo být jasno. Fallen Lords jsou především akční adventurou, nebo se alespoň tak tváří. Všichni ti, kdo nemají v lásce zrovna zákysové hlavolamy a neřešitelné puzzle, mohou být klidní. Pobíhání po krajinách posmrtného světa jsou sice doprovázeny úkoly ve stylu "najdi/zmáčkni/přiveď", ale jinak se jedná o čistou akci. Pokud tedy během hrubé ruční práce preferujete aspoň pocit, že to velké šedé mezi vašima ušima tam nesedí jen tak do počtu, a nevadí vám i prvky jiných herních stylů, Fallen Lords by mohli být hrou podle vašeho gusta. Pozemské starosti tedy hoďte za hlavu, odkopněte tu stoličku pod nohama a vyražte do Afterworldu. Tam se to totiž dneska všechno semele.

A už je to tady. Ani jste se nenadáli a je z vás anděl, démon nebo nemrtvá duše, podle toho, jaký život jste vedli na Zemi. Ve hře samotné máte samozřejmě na výběr. V Zásvětí to už nějakou dobu vře, takže je jasné, že každá strana uvítá posilu vlastních řad s otevřenou náručí. Všechno, co vám kdy říkala školní katechetka, bere rázem zasvé. Tlačenice v Posmrtném světě je nevídaná a každý má zájem prosadit jen svoje zájmy. Andělé chtějí odstranit démony, kterých se bojí, a nemrtvé duše, jimiž opovrhují. Nemrtví by za kousek klidu dali duši, ale neustálé strkanice andělů a démonů je připravují o pokoj i o místo. Démonům jde prakticky jen o jedno, anektovat všechna neďábelská území ke své rudočerné říši. Vzhledem k tomu, že cesta zpátky už nevede, nezbývá, než se podvolit záměrům svého velitele.

Shai šíří paniku mezi nepřáteli * Saddiel vyřizuje účty * Z hřbetu Mastodonta je na bitevní pole jiný pohledu

Vinnej, nevinnej, berte to po řadě

Fallen Lords je hra, o níž její tvůrci mluví jako o akční adventuře. Je zasazená do plně 3D světa jako například Dreamfall The Longest Journey a je popoháněna systémem úkolů, jejichž plnění sleduje zájmy toho kterého národa. Postav, které během hraní dostanete do ruky, ale obsahuje podstatně víc, minimálně tři za každý národ. Přídomek "akční" navíc prozrazuje, že podstatnou část hry tvoří rozsévání zkázy a smrti na různé způsoby. Zde bohužel hra začíná trochu skřípat, což je u akční adventury podstatný problém. Každá rasa sice disponuje vlastními druhy sečných, bodných i střelných zbraní, ale jejich účinnost zůstává pouze hypotetická, protože nejsou popsány žádnými útočnými statistikami. Pokud se poblíž vyskytují více než dva nepřátelé zaráz, což je velmi pravděpodobné, nedají se například luky v podstatě použít. Než natáhnete a zamíříte, už vás nějakou dobu ohlodává protivníkův komplic, a pokud navíc minete, dáváte mu svoje hitpointy úplně grátis. V pokročilejších levelech mají postavy k dispozici navíc magické útoky s útočnými nebo léčivými účinky, které se používají a zaměřují stejně jako zbraně určené pro boj na dálku.

Jednoruční meče, dýky nebo sekery se aspoň dají dovybavit štítem, který odrazí frontální útoky, ale samozřejmě během takové obrany zůstáváte napadnutelní z ostatních stran. Co je třeba hře vytknout, je mimořádná zdlouhavost bitek. Nejde teď o bitvy několika eskader, kdy stačí označit svoji skupinu a kliknutím určit směr pohybu nebo cíl útoku, ale o zápasy, kdy ovládáte jedinou postavu, a sesype se vás běžně deset nebo víc nepřátel. Pojem zdlouhavost ještě zdaleka nevystihuje situaci, kdy jako rekrut armády mrtvých duší bojujete s houfem andělů s halapartnami, kteří kolem vás krouží a uskakují před vaším kopím jak králíci. Něco jiného jsou ovšem souboje vedené z hřbetu nějaké záhrobní zvířeny. Pokud rajtujete na něčem rychlejším jako andělském lvu nebo kostěné housence nemrtvých, je nejlepší i nejzábavnější způsob likvidace protivníků rozrazit jejich houf v plné rychlosti. Pomalí příslušníci těžké artilerie typu Wyvernů nebo ďábelských Kharwlů zase vrhají nekonečnou zásobu střeliva a ty, kteří se jim pletou příliš pod nohama, zadupávají do země nebo nabírají na parohy. Pravda, pokud jsou řízeni umělou "inteligencí", nedělá jim problém zaseknout se tu o keřík, tu o kus zdi, ale to je třeba vzít jako fakt, že šípy vystřelené po postavě během in-gamové animace, kdy nemůžete nic dělat, jí ubírají hitpointy.

Ariel není velký, ale kouzlí obstojně * Démoni na stopě Banshee * Andělská eskadra u St. Charles pokračuje na východ

Zásvětní národy a jejich vůdci, o kterých se tady tak hojně mluvilo, jsou součástí širšího příběhu, který hru drží pohromadě. Všechny ty masakry a pobíjení mají svůj cíl a všichni to vlastně myslí dobře. Člověk se pak nevyhne schizofrenním situacím, kdy v kampaních, které hrál dříve za anděly, s démony pobíjí "vlastní" armádu na bojištích a hradech, která bývala jeho domovem. Většinu úrovní při hraní za ostatní záhrobní národy totiž už budete znát z druhé nebo třetí strany, i když hra obsahuje i úrovně jedinečné pro každý národ. Středobodem celých Fallen Lords je potom francouzská vesnička Saint Charles, v níž na konci 14. století dojde ke konfrontaci démonů, sbírajících srdce hříšníků na výrobu nových bojovníků, mrtvých duší, verbujících neutrální nebožtíky, a andělů osvobozujících vesnici od obou organizací. Také tuto misi budete hrát třikrát a pokaždé jinak. Je to zkrátka malý svět a o náhody tu není nouze. Ať se do hry pustíte za kteroukoli rasu, vývoj kampaní je prakticky stejný. Z rekruta té které armády přes postavu příslušníka osobní stráže velitele až po opravdového generála.

• Epický příběh
  • Tři hratelné záhrobní rasy
  • Pobíjení nepřátel ze záhrobní zvířeny
  • Bugy
  • Zdlouhavost soubojů při hraní s jednou postavou
  • Hardwarová náročnost finálních zápasů
  • Pomalost pohybu postavy, pokud nemá osedlánu záhrobní zvířenu

Stejný jako vývoj kampaní je i jejich závěr. Bez zbytečného spoilování můžu říct, že na každém ze tří konců stojí gigantická bitva mezi armádami nejméně dvou, většinou však všech zúčastněných stran, která díky porůznu pouzavíraným spojenectvím nedopadne dvakrát stejně. V této bitvě není radno otálet a koukat, kde co lítá, protože udržet takové dvě tři zápasící armády v pohybu bylo i na Athlonu 3200+ s 1GB RAM možné asi jen dvě minuty, než hra spadla, a to bych vám nepřál pořídit si takový smrtelný save. Je tedy třeba se co nejrychleji zbavit přebytečné drobotiny a věnovat se pak několika největším kouskům. Odměnou je sice jen skrolující text na pozadí herního enginu, ale pokud jste vydrželi až sem, bude to ještě sladká odměna.

Zvuk: 7/10
Hudba: 6/10
Originalita: 8/10