Recenze: FIFA 2005 - lepší než minule?

Další fotbalový rok uplynul jako voda a EA Sports nám s přesností švýcarských hodinek předkládají další díl z historicky nejúspěšnější fotbalové série. Jaký je nový ročník, přetrvaly staré problémy, nebo se snad jedná o přemožitele konkurenčního Pro Eva? Odpovědi na tyto otázky se dozvíte v naší dnešní recenzi.

Typ hry: Fotbal
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: P III 700 Mhz, 128 MB RAM, 800 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P IV 1,5 Ghz, 512 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD Athlon 2000+, 512 MB RAM, 1,3 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Výrobce hry: EA Sports (
Distributor hry: EA Sports (
Distribuce v česku: EA Czech (

Se značnou dávkou nostalgie si dnes už jen matně vzpomínám, ač to není nijak závratně dlouho, na dobu jen několik let zpátky, kdy se nás - už tenkrát zkušení - chlapíci z EA Sports rozhodli poctít svým historicky prvním fotbalem FIFA Football. Nutno dodat, že se jednalo o hodně nadprůměrný titul, který by však mezi dnešními pařany obstál jenom stěží. Sledovat hráče vyjukané z hranatých fotbalistů, podivného míče nebo nechvalně proslavených "placatých" diváků by dnes vedlo patrně jen k lehkému úsměvu. Co na tom, že vstřelit gól desetkrát ze stejné pozice nebylo tenkrát nic nenormálního, hráčům se hra líbila, a to překvapivě i bez pravidelných patchů, o které se v poslední době zasloužila zejména kadeřnice Davida Beckhama :)

Před každým zápasem máte možnost naposledy shlédnout soupisku * Ještě se ukázat, a jde se na věc * Tak co, poznáváte je?

No, ještě že je řeč o minulosti, dnes je totiž všechno naštěstí úplně jinak. Úspěch nyní tvoří především výtečná grafika, nesmlouvavá hratelnost a licencování hráči, doplněni pokud možno o odpovídající obličeje. Za tu dobu, co FIFA vychází, se postupně vypracovala opravdu vysoko; důkazem mohou být především oba poslední díly. Teprve před pár týdny se na český trh dostalo i pokračování s označením 2005, a nás všechny určitě zajímá, jak že se "dvapětka" nakonec tvůrcům podařila. Já už to vím, vy ostatní se to dozvíte níže...

První výkop

Nejnovější FIFA to na trhu letos nebude mít vůbec lehké, v téměř stejnou dobu totiž vyšel i konkurenční Pro Evolution Soccer 4, který lidem z EA Sports klidný spánek ještě asi dlouho nedopřeje. Prozatím je sice FIFA, co se týče prodejnosti, stále na koni, nikdo ale neví, jaká situace může nastat za dva-tři roky. Dost však bylo filozofování, nyní se vrhneme na trošičku důkladnější rozbor.

FIFA 2005 nabízí celkem 25 ligových soutěží z celého světa (česká opět chybí), více jak čtyřicítku světových reprezentací a navrch ještě známou skupinu Rest of World, ve které našinec nalezne mimo jiné Spartu a Olomouc. Ani nabídka dostupných módů není nijak ošizena, k dispozici je rychlý zápas, trénink, turnaj a v neposlední řadě také kariéra. První tři jmenované myslím není třeba nijak zvlášť představovat, jen doporučuji pořádně  si projít trénink, standardní situace jsou totiž v nové FIFĚ zpracovány jinak, než tomu bylo v předchozích dílech.

O úvodní výkop se jako vždy postará T. Henry * Standartní situace, ze které se většinou gólu nedočkáte * Nekompromisní rozhodčí už vytahuje žlutou kartu

Mnohem více nás však zajímá mód kariéry, na který fanoušci čekají snad už od prvního dílu. Začátek je jasný; coby nováček ve svém oboru máte možnost vybrat si jeden z desítek nabízených pod/průměrných týmů, a po hlavě se ponořit do své nové práce. Na výběr tu toho je opravdu požehnaně, starat se musíte jak o sebe (výběr vlastností a jejich následné využití), tak o své svěřence. Hráče můžete kupovat, prodávat, nebo podle potřeby různě měnit. Na škodu není ani občasná kontrola taktiky a všeho s ní spjatého.

Zkrátka musíte dělat vše pro to, aby si vás na konci sezony všiml nějaký lepší klub, a vy tak mohli postoupit dále v kariéře. Než se tak ale stane, je dobré dávat si pozor na své dosavadní výsledky. Vedení totiž nesnese všechno, jakmile se vám delší dobu nedaří, není nic snazšího, než si najít nového trenéra. Pokud je vám i toto všechno málo, pak je na čase vytáhnout jednu z hlavních novinek. FIFA 2005 totiž lze propojit s neméně zajímavou hrou Total Club Manager, takže už se na své zápasy nemusíte jen nudně dívat, nyní je můžete sami hrát!

Utáhnout kopačky, navléct dresy... jdeme na to!

Kapitolou samou pro sebe - o nic jiného tu v podstatě ani nejde - jsou pak samotné zápasy. Nová FIFA se hraje prostě lépe než minulé díl; pamatujete na frustrující zážitky s míčem doslova přilepeným k nohám protivníka? Tak s tím vším je teď nadobro konec. Hráči už nejsou tak neomylní, balóny jim všelijak uskakují a hra se tentokrát výrazněji přiblížila k realitě, stále je ale co vylepšovat. Ani rohové kopy, které byly v předchozích dílech postrachem všech zápasů (jednoduše proto, že gól padl z téměř každé situace), už nejsou tak samozřejmé. Od minulého dílu nám tu zůstala možnost výběru k jakému hráči chcete střelu poslat, což samozřejmě platí i o přímých kopech. U nich se ještě navíc můžete vybrat, zda-li chcete střílet přímo na bránu, anebo se pokusit rozehrát pomocí klasického centru. Přímé kopy se vám zpočátku mohou zdát jako něco naprosto nepochopitelného, stačí ale jen několik desítek minut na cvičišti, a rázem se z vás stane postrach všech faulířů.

Rohové kopy už nejsou takovým postrachem * Del Piero zanedlouho vymete růžek Casillasovi branky * Divizní stadiony poznáte na první pohled

Hlavním mínusem celé FIFY je bohužel opět faktor, který si s sebou tato série nese už nějakých pět let. Zásadní problém vidím hlavně v gólových situacích. Nechápu proč, ale opět je tu nějakých pět momentů, ze kterých se ve valné většině otáčí skóre. Další věc, které si zaručeně všimnete, jsou střely z dálky. Je totiž takřka nemožné vstřelit branku ze vzdálenosti za velkým vápnem, a pokud se to náhodou povede, dá se mluvit o velikém štěstí. Tady nová FIFA vysloveně trpí, nebude totiž trvat dlouho a nakonec stejně hráče omrzí. Jedinou možností, jak si lze užít nějakou výraznější zábavu, je multiplayer. V době testování jsem měl možnost vyzkoušet hru po internetu i s kamarádem na gamepadu, a pokaždé se hraje lépe než proti počítačovým protivníkům.

K nim bych letos žádnou zvláštnější připomínku neměl, nastavit si můžete klasické čtyři stupně obtížnosti, a každá se v poměru daných hodnot drží tam, kde má. Dokonce i ti brankáři, na které se rok co rok nadávalo, chytají nyní inteligentněji. Samozřejmě ale ne vždy, občas svými uměleckými zákroky velice vtipně překvapí, že :)

Technické zpracovaní, změnilo se vůbec?

Technické zpracování jako takové se letos žádných výraznějších změn v podstatě nedočkalo. Grafika není přímo zastaralá, ale její podobnost s minulým dílem už je více než patrná, a současný engine, se kterým máme tu čest již několik let, by zasloužil nejlépe vyměnit. Věřte mi, že až ve svém týmu narazíte na tři hráče se stejným obličejem, nadšeni z toho zrovna dvakrát nebudete. V takové situaci vás patrně ze všeho nejvíce potěší kvalitní editor vlastního fotbalisty.

• Kariéra
  • Zlepšená celková hratelnost
  • Skvělý výběr hudby
  • Editor hráčů
  • Góly padají ze stejných situací
  • Univerzální obličeje
  • Okoukaná grafika

Ten je zde samozřejmě obsažen, letos však našli autoři inspiraci v megalomanském The Sims 2, takže už není problém importovat si do hry vlastní počítačovou podobu. Mimořádně kladnou připomínku bych měl tentokrát i k výběru hudby; více jak třicítka písní se skutečně hned tak neoposlouchá, a každý z vás si tu svoji určitě najde. Zvuky a komentář mi od minulého roku připadaly téměř stejné, což se nedá hodnotit ani plusem ani mínusem.

Tady nemá brankář ani nejmenší šanci * Radující se hráči - jedna z nejpovedenějších animací * Po každém zápase vám režie nabídne sestřih nejzajímavějších momentů

Celkově se FIFA 2005 skutečně povedla, mód kariéry byl určitě vhodným řešením, a pokud se do příštího roku podaří zamaskovat chybičky uvedené výše, můžeme se těšit na opravdový skvost. Na konkurenční Pro Evo 4 to prozatím stále není, někomu ale tahle FIFAsimulace může vyhovovat více, rozhodnutí záleží jen a jen na vás samotných.

Nezdráhám se říci, že FIFA 2005 je jednou z nejlepších simulací fotbalu, jakou kdy EA Sports vydali. Pokud to takhle půjde dále, máme se opravdu na co těšit.

Žánr: Sportovní | Fotbal
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry