Recenze: film Iron Man - vtipem nabité brnění

Filmy inspirované komiksy z módy rozhodně nevyšly, což potvrzuje nový model z jarní kolekce – superkovový superhrdina Iron Man. Na kterou stranu se tentokrát přiklonily váhy v tradičně kvalitativně nevyvážené žánrové škatulce? Netipujte, přečtěte si recenzi.

Iron Man
Žánr: Akční
Země původu: USA 2008
Délka: 126 minut
Režie: Jon Favreau
Scénář: Mark Fergus a Hawk Ostby
Hudba: Ramin Djawadi
Hrají: Robert Downey Jr., Terrence Howard, Jeff Bridges, Gwyneth Paltrow
ironmanmovie.marvel.com

Filmoví tvůrci opět jednou šáhli do Marveláckého šatníků superhrdinských trikotů a…utrhali si všechny prsty. Iron Manův celokovový obleček je totiž cokoliv jiného než standardní apartní punčochy s obligátními slipy přetaženými přes ně. Přiznejme si, oplechovaný Tony Stark sice kope za vyšší komiksovou ligu, ale na elitu v podobě svaté trojice – Superman, Spiderman a  Batman v popularitě rozhodně nemá. A je to škoda, protože po odpadním třetím Spidermanovi se fanoušci komiksu zase jednou nemusí stydět pozvat i své malovanými obrázky nepoznamenané kamarády do kina na „kvalitní akční biják“.

Vděčí za to režisérovi Jonu Favreau, který otesal klasickou superhrdinskou linku do koherentního celku nepoznamenaného hlubokými škrábanci v podobě dementních dialogů a přebujelé kýčovitosti. Navíc se Favreau i přes určitá zjednodušení a drobné odchylky drží původní komiksové předlohy skálopevně jako vilejši tři roky nečištěného lodního trupu, aniž by trpěl přeci jen určitou naivností přes čtyřicet let starých příběhů.

Po příběhové stránce se jedná o strojově nalajnovaný zrod superhrdiny vyšperkovaný tradičními ingrediencemi v podobě zrady, romantickými cukrbliky a trochou toho nezbytného moralizování.  Přesto děj funguje, tvůrci zbytečně netlačili na pilu a je radost sledovat přerod sebevědomého zhýralého zbohatlíka, geniálního mechanika a zbrojaře Tonyho Starka(který se vyspal se všemi modelkami z Maximu, technicky), v o  něco méně zhýralého zbohatlíka snažícího se udělat svět o kousek lepším. A k tomu stačilo málo, nechat se v Afganistanu skoro zabít bombou nesoucí cejch Stark Industries a následně tři měsíce si v zajetí kovat zatraceně mocné (slovy WoWkařů imba) brnění.

Následný návrat z jeskyní epizody do moderního světa už zastihuje Tonyho v trochu jiném rozpoložení, v takovém, že ruší zaměření Stark Industries na zbrojní průmysl a zavírá se do dílny svého „gadgety“ přecpaného domu, aby vylepšil své trademarkové brnění. V dílně až na pár akčních scén, ve kterých Iron Man prohazuje teroristy zdmi, trhá tanky na kusy a laškuje se stíhačkami, zůstaneme až takřka do konce filmu. Není to rozhodně na škodu, protože Favreau dokazuje, že nestaví svůj film jen na vizuálně zatraceně impresivních tricích z dílen ILM, ale dokáže bojovat i jinými zbraněmi – vtipem, šarmem, nápaditými dialogy a hereckými výkony.

Robert Downey Jr. je až k zulíbání ve svojí roli sympaticky-nesympatického jedovatého parchanta a jako Tony Stark hraje prim. Což rozhodně neznamená, že zbytek osazenstva hraje druhé housle, to rozhodně ne. Gwyneth Paltrow v roli sekretářky Pepper i roztomile démonický Jeff Bridges excelují, stejně jako budoucí „War Machine“, James Rhodes v podání Terrence Howarda. Mimochodem, Stan the Man Lee si střihnul úžasné kameo a pokud setrváte na svých sedadlech i po titulcích, užijete si Samuel L. Jacksona. I když každý přeci ví, že pravý Nick Fury vypadá takhle.

Pokud byste chtěli hledat praskliny na Iron Manově brnění, pořiďte si lupu, protože jinak žádné nenajdete. Vytknout se možná dalo pár lehce utahaných scén, ale to nepředstavuje nic zásadního. Už spíš by mohla některým vadit určitá „povrchnost“ a fakt, že nepřináší novátorského, jen řemeslně výborně odvedenou práci.  A to je rozhodně víc než dost. Takže nashle u Iron Mana 2, už teď je jistý.

PS: Recenzi na herní vezi Iron Mana najdete na Doupěti v nejbližších dnech.

Hodnocení: 8/10