Recenze: film King Kong – opičí úlet

Režisér Peter Jackson se po trilogii Pán Prstenů pustil do natáčení remaku slavného King Konga. Jak si vede novodobý filmový chlupáč? Rozhodně ne tak dobře jako jeho kolega z roku 1933. Čtěte naši recenzi a dozvíte se víc.

King Kong (King Kong)
USA / Nový Zéland 2005, Titulky
V kinech od:
15.12.2005
Režie: Peter Jackson
Stopáž: 187 minut
Hrají: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Andy Serkis, Jamie Bell, Colin Hanks a další

Kamil Gric:

Peter Jackson si natočením novodobého King Konga plní dětský sen a dělá to tak, jak bychom od něj čekali. Původní plán zněl jasně: King Kong v délce dvou hodin, obléknutý do moderního hávu a s kouskem Jacksonova já. Výsledek se liší nejen značně prodlouženou stopáží (která je snímku jen a jen na škodu), ale i v dalších detailech - a bohužel jen málokterý z nich je pozitivní.

Čím více budete po odchodu z kina přemýšlet, tím více budete v King Kongovi spatřovat Pána prstenů. Jackson jakoby si neuvědomil, že netočí čtvrtý díl legendární knižní trilogie. Na plátno nám opět přináší až příliš "fantasy" okamžiků a jsou to právě akční místa filmu, která jeho nový snímek komplikují.

Po celých 187 minut krásná Ann (Naomi Watts)

První hodinu jsou kolem vás budovány základy celého děje. Fungují. Skřípajících míst najdete minimum, herecké výkony si drží vysoký standard (snad až na poněkud slaboduše ztvárněného "padoucha" Jacka Blacka) a skvělá hudba umocňuje zážitek. Některé okamžiky vám uvíznou v paměti: moment, kdy Jack poprvé spatří krásnou Ann a jemné hudební motivy v pozadí dávají celé scéně náboj, nebo pobyt na palubě lodi, kdy se mezi oběma pomalu rozvíjí romance, jež ale ve snímku nedojde naplnění.

Jenže v okamžiku, kdy film spěje ke konci první poloviny (a vy jste v kině vyrušení zbytečnou přestávkou), Jackson ztrácí správný odhad a divákův dojem kazí přehršlem akčních scén. Jako vše, i ty se po několika minutách začnou přejídat. Ano, tyranosauři jsou správně zlí a slušně zpracovaní, King Kong je hrozivé monstrum, za jehož řvem se ukrývá i lepší stránka: zkrácením prostřední pasáže o dobrých 20 minut by ale Jackson dosáhl kýženého efektu. Dokonale nefunguje ani prohloubení vztahu mezi Ann a obřím opičákem. Jejich vzájemné flirtování mohlo být srdceryvnější a přinést více než jen řadu chápavých a smutných pohledů, jež vzbuzují jen minimum emocí. Stejně tak zamrzí laciné a kýčovité záběry: zejména moment, kdy se Ann (již v ulicích New Yorku) vynořuje z šedivého oparu za záře reflektorů, aby ji rozzuřený King Kong znovu spatřil a rázem se změnil v poslušného beránka.

Od dob Pianisty září herecká hvězda Adriena Brodyho stále víc

Ale to už jsme téměř u konce tříhodinového maratonu. Chvilka pobíhání po ulicích New Yorku, romantická scéna na ledě a King Kong definitivně spěje k finále. Zde si Jackson po vzoru Pána prstenů neodpustil zbytečné protahování finálního souboje, aby však po něm (a naštěstí) celý příběh nezvykle rychle uzavřel. A udělal dobře. Nezklamal ani na poli triků, skvělá kamera stojí za řadou vynikajících záběrů, hudební soundtrack je (přinejmenším) stejně výrazný jako v případě Pána prstenů. A především: King Kongovi pomáhají herecké výkony, které předčí vše z dosavadní Jacksonovy tvorby. Skvělá dvojice Naomi Watts a Adrien Brody je zdrojem většiny emocí, které 187 minut filmu vyplňují. A přesto je více než dobře, že jejich vztah zůstal ve filmu nevykreslen.

Vánoční tip: Mrtvá nevěsta Tima Burtona

Neskví se v záři reflektorů a zájmu miliónů fanoušku, a přesto ve svých 78 minutách nabízí silnější příběh i emoce, než kterými vás měl zasáhnout silácký King Kong. Tim Burton, zřejmě nejoriginálnější hollywoodský režisér dneška, servíruje kreslenou pohádku pro malé i velké. Staví ji kolem jednoduchého motivu svatby člověka s mrtvolou, který zpestřuje desítkami alegorií, narážek, nebo výrazně pojatým kontrastem mezi šedivým pozemským světem a barevným záhrobím (všichni umírají touhou dostat se právě sem). Mrtvá nevěsta je oslavou kreativní filmařiny. Nenechejte si ji ujít.

Hodnocení: 9/10

Není pochyb o tom, že Peter Jackson dokáže i v černobílém filmu najít barevné místo: zásobuje diváka dobrými nápady, které ale často neumí dotáhnout do konce. A to je i problém King Konga. Neunikne vám množství načatých, zato však nedotažených motivů, otráví neuvěřitelně protahované finále i absence výraznějších emocí (vztah Konga s krásnou Ann příliš nefunguje). King Kong je ale i přes zřejmé vady skvěle natočeným snímkem, plným zajímavých momentů a technických kousků, které si zaslouží poklonu. Sálá z něj radost z filmařiny, kterou je Peter Jackson proslulý, a samotný King Kong je zřejmě nejvěrohodněji ztvárněným zvířecím monstrem. Přesto od filmového King Konga roku 2005 nečekejte víc než trikově dobře zvládnutou a precizně natočenou zábavu.

Scénář: 6/10
Režie: 6,5/10
Výprava: 6/10
Herecké výkony: 9/10

Zarytí fanoušci sežerou Jacksonova King Konga i s navijákem a jako zákusek si dají časopis Udice. Vnímavějšímu divákovi ale neunikne řada vad, kvůli kterým není Jacksonův nový diamant tak zářivý jako Pán prstenů.

Celkové hodnocení: 6,5/10

Alan Jarrar:

Filmová legenda se po více než sedmdesáti letech vrací na plátna světových kin, aby uchvátila veřejnost. Nutno říci, že divákovo ohromení technickou vyspělostí scén a obřím opičákem v roce 1933 fungovalo víc než dost. Na konci roku 2005 je ale náročný filmový fanoušek zmlsán množstvím snímků na vysoké technické úrovni (především díky práci Stevena Spielberga). Možná právě proto je nový King Kong nezáživný, místy bohužel až nudný a nepřichází s ničím neotřelým.

Pohled do zrcadla?

Příběh se točí kolem chudé kabaretní herečky Ann Darrow (Naomi Watts). Půvabná slečna z čerstvě zkrachovalého newyorského divadla přichází o práci a trpí hladem. Osud ji však splete dohromady s režisérem Carlem Denhamem (Jack Black), který shodou okolností hledá herečku pro svůj nový film. Morální a zásadová Ann, jež vždy pohrdala slávou a penězi, nakonec na nabídku kývne a odplouvá se štábem hledat mýtický Ostrov lebek, kde má probíhat samotné natáčení. Na lodi je též slavný scénárista Jack Driscoll (Adrien Brody), do kterého se Ann během cesty zamiluje.

„Skull Island“ je po dlouhé cestě objeven a natáčení může začít. Skupinu filmařů však napadnou místní domorodci, unesou Ann a během večerního rituálu ji obětují King Kongovi. Náhle se z pralesního přítmí vynoří osmimetrový opičí král a v sevřené pěsti odnáší hrdinku do hlubin divočiny. Opulentní večeře se ale nekoná – místo toho se Kong do Ann zamiluje a divák je podroben sledu pseudoromantických scén, jež střídají zběsilou akci v podobě bojů s tyranousaury a jinou zvířenou. Do konce první poloviny filmu vše vypadá nadějně: herecké výkony tří hlavních aktérů jsou obdivuhodné, děj pomaličku a nenápadně graduje a divák je ve velkém stavu očekávání. Po devadesáti minutách následuje, dle mého zbytečná, přestávka, jež vás z děje vytrhne silou dvoumetrové opičí tlapy. Počínaje druhou polovinou jsem nabyl dojmu, že jsem se po vykonání potřeby vrátil do jiného kinosálu. Před divákem se z ničeho nic strhne šňůra akčních scén, při nichž King Kong trhá tyranosaurům vazy stejně kýčovitě jako Steven Segal. Mezitím samozřejmě stíhá chránit bezbrannou Ann, která je opodál pronásledována dalšími třemi tyranosaury.

Ranní dech, kterým byste rozřízli bankovní trezor

Nefunguje ani slavný King Kongův křik, kdy proti sobě stojí dva nadsamci (tyranosaurus a Kong) a řvou jeden na druhého hůř než fanoušci Leedsu. V momentě kdy si Kong odpracuje denní směnu a zabije nespočet dinosaurů, usazuje Ann na rameno jako pirátského papouška a společně se odebírají do opičího hnízdečka lásky. Kdybych pracoval v realitní kanceláři, popsal bych Kongův příbytek jako jeskyni v klasickém stylu se spoustou švábů, netopýrů a společnou sprchou (asi sto metrů od jeskyně teče vodopád).

Zmíněné scény navíc přetékají jakousi zoofilní romantikou, která bohužel (bohudík) nefunguje. Naomi Watts sice předvádí komplexní a skvělý herecký výkon, nicméně vzájemná kooperace s King Kongem nepůsobí na city diváka tak, jak by si Peter Jackson představoval. Nejedné mýdlové pasáži by neuškodilo, kdyby byla o dvacet minut kratší. Konkrétně mám na mysli finální rozuzlení na vrcholku Empire State Building. Často a až příliš natahovaný děj filmu jen a jen škodí finálním pocitům. Krom Naomi Watts má King Kong ještě jednu světlou stránku: Jack Driscoll (Adrien Brody). Oscarový „pianista“ předvádí čím dál věrohodnější herecké výkony. V honbě za záchranou Ann působí velice lidsky a je jedním z mála důvodů, proč se na King Konga vyplatí jít do kina.

Vánoční tip č.2: Obchodník se smrtí

Na svět se vyklubal silný film, v němž hlavní roli ztvární Nicolas Cage. Lord of the War pojednává o ukrajinském přistěhovalci, jenž se – poté co se stal svědkem vyřizování účtů ruské mafie – rozhodl profitovat na prodeji zbraní. Film se opírá o skutečné události a sleduje překupníkův vývoj na poli prodeje zbraní. Od malorážních pistolí se hlavní hrdina dostane k rozprodeji sovětských tanků, které prodává na Blízký východ a do Afriky, kde svým jednáním nepřímo pomáhá nastolit diktaturu. Krom výborného hereckého výkonu Nicolase Cage je třeba vyzdvihnout množství emocí ve filmu obsažených – v tomto ohledu je Obchodník se smrtí srovnatelný s Hotelem Rwanda. Na rozdíl od druhého jmenovaného ale konec filmu nedoprovází lítost a soucit, nýbrž tvrdé znechucení. Obchodníka se smrtí si rozhodně nenechte ujít. Film je navíc dílem Andrew Niccola (režiséra výborného sci-fi Gattaca).

Hodnocení: 9/10

Po odchodu z kinosálu jsem se nemohl zbavit dojmu, že King Kong až příliš připomíná trilogii Pán Prstenů. Peter Jackson zřejmě zapomněl, že netočí čtvrtý díl fantasy série, ale snímek se zcela odlišným tématickým zaměřením. King Kong selhává po stránce originality a disponuje množstvím nepoutavých akčních pasáží, které si režisér mohl odpustit. Vše zachraňují geniální herecké výkony hlavní dvojce a výborná hudba. Náročnější fanoušky však výsledek spíše zklame (ostatně jako mě).

Scénář: 5/10
                         Režie: 5/10
                         Výprava: 6/10
                         Herecké výkony: 9/10

Stejně jako je polévka Gazpacho zvláštní tím, že se podává studená, King Kong je zvláštní tím, že i přes své gigantické pojetí nechá diváka chladným. Potěší snad jen herecké výkony Adriena Brodyho a Naomi Watts. Celkově však nečekejte nic víc, než vyvařenou porci hollywoodksé akce.

Celkové hodnocení: 5/10

Diskuze (29) Další článek: Tvůrce Rag Doll Kung Fu opouští Lionhead

Témata článku: , , , , , , , , , , ,