Recenze: Gran Turismo 4 – triumfální návrat krále žánru

Rádi byste zažili na vlastní kůži jaké to je, když pod kapotou vašeho závodního speciálu burácí stovky koní a vy se řítíte za jásotu vyprodaných tribun s rozpumpovanými emocemi do cíle jedné z nejslavnějších tratí světa? Pokud ano, tak si k tomu přičtěte jízdní vlastnosti vozů hraničící s realitou, strhující grafiku a vítejte ve světě Gran Turisma 4.
Kapitoly článku

Platforma: PS2
Žánr: závodní simulátor
Multiplayer: 1-2 hráči (2-6 hráčů přes LAN)
Paměťová karta: minimálně 1498 KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Externí podpora: volanty GT Force a Driving Force Pro (Logitech)
Výrobce: Polyphony Digital (
http://www.polyphonydigital.co.jp)
Vydavatel: SCEE (
http://www.scee.com)
Homepage:
http://www.granturismoworld.com
Od 3 let

Již dlouhou dobu žádný vývojář konzolových či počítačových her nehazardoval se zdravím nás hráčů tak, jak to udělalo v několika posledních měsících  Polyphony Digital. Několikerým posunutím vydání jedné z nejočekávanějších her loňského roku, vždy doprovázeným mnoha lákavými screenshoty a trailery doslova riskovalo psychickou újmu nejednoho ze skalních fanoušků série Gran Turismo.

   

A je odstartováno! * Tlačenice v první zatáčce * Na plný plyn

Nyní však nastal čas smést všechna antidepresiva ze stolu a bouchnout několik měsíců zaprášené šampaňské, protože konečně jsme se dočkali a ustřihli i poslední dílek pomyslného metru. Nyní můžeme po Japonsku a Americe i my v Evropě okusit plod více než tříleté práce japonských mistrů ve svém oboru – a zahrát si Gran Turismo 4 (dále jen GT4). Proto si pojďme nyní důkladně zanalyzovat, nakolik se nám nekonečné čekání vyplatilo a zda autoři splnili do puntíku to, co slibovali. A jelikož Polyphony Digital sliby nešetřili, tím pádem naše očekávání nejsou zrovna skromná!

Historie GT v datech

GT 1 - květen 1998 – ano, je to již dávno co světlo světa spatřil první díl této série. Avšak už tehdy na stařičkém PS exceloval svojí grafikou a hratelností. Stal se, podobně jako všechny díly následující, měřítkem pro ostatní hry tohoto žánru.

GT 2prosinec 1999 - nasadilo laťku hratelnosti opět o něco výše. Rozrostl se počet licencovaných vozů, zvýšil se počet tratí, zdvojnásobil se počet licencí a nově přibyl i režim rallye.

GT 3 A specčervenec 2001 – tentokrát už na nové konzoli PS2, která udělala z tohoto titulu doslova fenomén. Nebo že by to bylo naopak? Ať už je to jakkoliv, tento titul překonalo až po třech a půl letech aktuální GT4, což myslím mluví samo za sebe. Dokonale zvládnutý fyzikální model a realistické jízdní vlastnosti stovek vozů s tím spojené, špičková grafika, detailnost prostředí a mnoho dalších kladů udělalo z této hry krále svého žánru, kterého o korunu žádný z jeho mnoha rivalů až do dnešního dne nepřipravil. Avšak nastal čas korunovace nového krále, jeho následovníka jménem GT4.

GT Concept 2002 Tokyo-Genevačervenec 2002 – nám nabídlo možnost osahat si a povozit se v nejžhavějších novinkách a prototypech roku 2002. Ale v žádném případě se nejednalo o plnohodnotné pokračování této série, ale spíše jen o jakýsi datadisk nebo chcete-li jen o jakousi dosti ořezanou verzi GT3 v podobě bonusu.

GT 4: Prologue - květen 2004 – takový malý předkrm před hlavním a velmi bohatým chodem, postavený již kompletně na bázi enginu GT4. Podobně jako GT Concept není plnohodnotnou hrou, ale pouze jakýmsi rozsáhlým hratelným demem, které vás má navnadit a přesvědčit o tom, že penízky které jste si nastřádali na koupi GT4 nebudou určitě vyhozené.

GT 4březen 2005 – završení série na PS2, viz. recenze.

Znovu na start

Pokud bychom měli všechny automobilové závodní hry, které jsou na herním trhu, seřadit podle kvality na startovní rošt, asi nikoho by nepřekvapilo, že poleposition by s přehledem zaujalo aktuální GT4. Co je ale zajímavější je fakt, že z druhého místa by zcela jistě bylo připraveno na start Gran Turismo 3. Ano, je to neuvěřitelné, ale ať se vám to líbí nebo ne, až do dnešních dnů tato hra zůstala prakticky nepřekonána a asi by ještě nějakou dobu zůstala, nebýt nového krále v tomto žánru v podobě následujícího dílu.

Když před několika lety PS2 vstupovala s velkou pompou na herní scénu, stalo se GT3 její vlajkovou lodí demonstrující výkonnostní a potenciál této konzole. Málokdo by si v této době troufl odhadnout, že v následujících tři a půl letech jej jako nekorunovaného krále závodních her nikdo o trůn nepřipraví. Už tehdy se ozývaly hlasy které tvrdily, že si tímto titulem PS2 sáhla až na samotné výkonnostní dno. O tom že to nebyla pravda nás přesvědčí GT4, které je tentokráte PS2 ušité přímo na míru a které ho kupodivu po stránce grafické společně s vylepšeným fyzikálním modelem jízdy posouvá zas o něco dál – tentokráte asi už opravdu se stoprocentním vytížením našich černých skřínek.

O tom, že se programátorům a grafikům podařilo vzhledem k omezeným výkonům PS2 téměř nemožné, nás přesvědčí hned velkolepé úvodní intro, které je tak emocionálně laděné, že již v této fázi se vám pomaloučku začne vylučovat adrenalin do vaší oběhové soustavy a probudí u vás touhu nasadit si helmu, natáhnout rukavice, dupnout na plyn a vlyjet na strhující jízdu světem závodů prostoupených skrz naskrz vůní benzínu a pachem spálených gum.

Gran Turismo World

Po pokochání se intrem budeme přeneseni do hlavního menu.  To obsahuje šest položek (Arcade Mode, Gran Turismo Mode, Replay Theatre, Options, Save, Credits) a je vytvořeno ve stylu GT3.

   

Mercedes SLR McLaren * Tsukuba po dešti * Hrátky na sněhu

Arcade Mode je tvořen čtyřmi závodními režimy – Single Race (klasický závod s pěti soupeři), Time Trial (závod na čas), 2 Player Battle (mód pro 2 hráče přes splitscreen) a Multi LAN Race (mód pro 2-6 hráčů přes LAN). Po vstupu do nabídky automobilů ukápne dojetím slza nejednoho automobilového fandy. Naleznete zde pěkně chronologicky seřazeny stovky aut přibližně osmdesáti světových výrobců automobilů od počátků automobilismu až po současnost, přičemž nejvíce zastoupena jsou 80. a 90. léta. Můžete vybírat podle roku výroby nebo podle výrobce, jak je komu libo. I tratí je zde na výběr mnohem více než v minulém dílu a bude jich ještě více, protože v průběhu hry se vám budou v Arcade Mode postupně odemykat další a další. Avšak ty opravdové závodní orgie vás čekají až v hlavním herním módu – v Gran Turismo Mode.

V Gran Turismo Mode (dále jen GTM) se setkáte se starým dobrým a osvědčeným systémem hry, ve kterém se účastí v závodech snažíte vydělat co nejvíce peněz/kreditů na nové či ojeté vozy a jejich různá případná vylepšení. Po vstupu do GTM vám bude hned na první pohled jasné, že se nám oproti minulému dílu „trošičku“ rozrostl. Zezačátku budete možná trochu dezorientovaní novým systémem menu, ve kterém naleznete mapu s výstižným názvem „Gran Turismo World“, po které je systematicky rozprostřeno množství ikonek, znázorňujících jednotlivé položky menu.

Ta první – nejpodstatnější, nejdůležitější a nacházející se v samém středu mapy - nese název „Home“ a je to vaše garáž. Zde najdete všechny vaše čtyřkolé mazlíčky, za jejichž získáním bude stát nemalé úsilí a nemalé částky poctivě vyhraných kreditů. Dále zde naleznete informace o stavu vašich vozů, statistiky, volbu pro uložení hry, apod. Pod ikonkami aut s vlajkami jednotlivých států (Japonsko, USA, Itálie, Francie, atd.), nalezneme jednotlivé značky výrobců automobilů z odpovídající země. Až už vás vaše stará kára přestane bavit a dostanete zálusk na nový, lepší a výkonnější stroj, tak vaše kroky budou směřovat právě sem. Máte k dispozici tentokráte i bazary tolik postrádané v GT3, hurá! Jsou zde tři, jsou označené šedou ikonou auta s nápisem „Used Cars“ a jsou orientované hlavně na vozy z 80. a 90. let. Dobrá volba ve finanční tísni.

Následuje položka „Tuning Cars“, kde se opravdu vyřádíte. Vylepšení, díky kterým můžete udělat i staré piksly konkurenceschopný vůz, zde najdete mraky a možnost výběru je ještě větší než v GT3. Na výběr máte z deseti výrobců tuningových doplňků (Spoon Sports, HKS, Mine’s, Blitz, aj.) nabízejících kompletní sortiment. Po tlumičích, turbech, výfucích, spojkách, atd. zde za zmínku stojí větší výběr druhů pneumatik, na které je během závodů kladen ještě větší důraz než v dílu minulém (nově lze měnit pneumatiky i při zastávkách v depu během závodu), ale hlavně úplná novinka NOS – nitro (aktivace přes R1). Příznivci akčních filmů budou pravděpodobně trošku zklamáni, protože akcelerace je v tomto případě jen velmi mírná a je doprovázena jen tichým syčením. O to více potěší, že každá úprava vašeho vozu bude mít díky propracované fyzice výraznější dopad na jeho jízdní vlastnosti a projeví se dokonce i na zvuku vašeho nově vytuningovaného auta.

   

Síť budí pocit absolutního bezpečí :-) * Impozantní krajina * Vzhůru k cíli

Položku „Licence Centre“ není třeba dlouze představovat. Jedná se o autoškolu, kde můžete svoje jezdecké umění vypilovat k dokonalosti a získat i nejednu závodní licenci. Ale pozor, trošku přituhlo. Budete doslova bojovat o každou setinu sekundy, takže to chce ještě o něco pevnější nervy než v GT3, popř. slabším povahám doporučuji nakoupit pár náhradních gamepadů či volantů do zásoby :-) Změny se týkají pouze toho, že po dokončení každé licence (bez nutnosti splnit všechny jízdy na zlato) získáte nový vůz a že rallye licence není samostatná, ale je součástí licencí ostatních (B, A, IB, IA, S).

Jednotlivé závody jsou rozděleny do devíti kategorii zastoupených devíti ikonkami amfiteátrů. Závody jsou velmi rozmanité a jsou rozděleny v rámci obtížnosti na Beginner, Professional, Extreme a Endurance, podle lokace na European, American a Japanese, na Special Conditions (režim rallye) a na Driving Missions (tento nový mód si popíšeme níže). Další závody nalezneme pod hlavičkou jednotlivých výrobců automobilů, pořádajících různé typy závodů právě pro své značky vozů.

Předposlední „Jukebox“ vám otevře cestu k soundtracku, ve kterém naleznete pestrý výběr (v našem kraji velmi málo známých) skladeb rozličných hudebních žánrů, doprovázejících vaše rejdy po závodních okruzích. Můžete si zde sestavit i playlist vašich nejoblíbenějších skladeb. Věřím však, že každý opravdový fajnšmekr dá raději přednost ničím nerušenému poslechu vrnění jeho vytuningovaného pětilitrového motoru. A konečně v poslední položce „GT Auto“ nalezneme volby pro výměnu oleje, koupi nových kol, spoilerů a myčku aut.

Nyní se ale pojďme podívat na jednu z mnoha inovací v podobě třech nových herních módů.

B-Spec mode

Pokud patříte k fandům F1 a není vám cizí osobnost technického ředitele Scuderie Ferrari Rosse Brawna, tak už asi pomalu tušíte, která bije. Právě do kůže tohoto mistra závodní strategie se můžete vtělit v novém herním módu B-Spec, ve kterém máte možnost v roli stájového šéfa dirigovat z depa svého virtuálního AI jezdce. Dění na trati sledujete na dvou monitorech, na kterých vyhodnocujete data, podle kterých určujete následnou nejvhodnější taktiku pro svého pilota. Instrukce, které na tomto základě váš pilot obdrží, se týkají např. naplánování zastávek v depu, volby druhu pneumatik, dočerpání paliva, agresivity jízdy (stupnice 1-5), impulsu k předjíždění, nebo můžete v průběhu závodu jezdce odvolat a zbytek závodu odřídit sami. V závodech typu Endurance je mód B-Spec nedocenitelným pomocníkem, bez kterého by absolvování např. 24 hodinových závodů (čistého času!) bylo téměř nemožné. Tento mód prověří vaše kvality coby závodního stratéga a nabízí příjemnou alternativu pro ty, kteří si chtějí odpočinout od řízení, ale zároveň chtějí být součástí dění na trati.

   

V módu B-Spec máte všechno pod kontrolou * Je libo vybrat si vaše auto snů podle značky… * …nebo podle roku výroby?

Photo mode

Ikonkou fotoaparátu je zastoupen nový herní mód nesoucí název Photo Travel, ve kterém můžete probudit své skryté vlohy coby fotografa. Pokud si chcete zvěčnit vašeho naparáděného čtyřkolého miláčka, není nic snazšího, než si vybrat z patnácti atraktivních lokalit, kam umístíte svůj automobil - a můžete začít. Nebo se můžete vydat i s fotoaparátem rovnou na trať a pořídit si sadu snímků vašeho vozu (řízeného AI) přímo za jízdy. K dispozici máte snad všechny funkce, které by jste našli i na opravdových fotoaparátech – zoom, nastavení expozice, clony, rychlost závěrky, atd. Pořízené fotografie jsou ve formátu JPEG s rozlišením 1280x960 pixelů a můžete si je uložit na paměťovou kartu nebo je rovnou odeslat vaší fototiskárně přes USB.

Driving Missions

Tento mód bude vyžadovat hlavně klid, pevnou ruku a pevné nervy, protože patří k tomu nejtěžšímu v celé hře. Setkáte se v něm s různými typy závodních úkolů podobných licenčním zkouškám, avšak za účasti různého počtu soupeřů. Závod probíhá na celém okruhu trati nebo na jejím vymezeném úseku a máte vždy za úkol vyjít ze vzájemného souboje jako vítěz. Jednoduché to ale mít nebudete, jelikož máte stejný vůz jako soupeři a startujete vždy z posledního místa. Jedná se o příjemnou novinku, která prověří nejenom vaše řidičské kvality, ale i vaší psychickou odolnost :-)

Až do teď jsme mluvili o tom, co GT4 obsahuje. Ale jake vlastně je? Jak vypadá? Jak se hraje? A jaké vlastně dostalo hodnocní? Tak to se dočtete až v následující kapitole...

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,