Recenze: GTR2 – jeď tři sta dvacet

A už zase krouží jako dravci nad mršinou. Jedno kolečko za druhým, předhánějí se, kdo bude rychlejší. Najednou konec. Závod skončil a utahaní závodníci vystupují. Tak je to v životě, tak je to i v GTR2.

Platforma: PC
Žánr: Závodní simulátor
Výrobce: Simbin (http://www.simbin.com/)
Vydavatel: 10Tacle (
http://www.10tacle.com/)
Distributor v ČR: Seven M (
http://www.sevenm.cz/)
Minimální konfigurace: 1,3 GHz procesor, 512 MB RAM, 2,5 GB na disku
Doporučená konfigurace: 2 GHz procesor, 1 GB RAM, 2,5 GB na disku
Tesovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, 2,5 GB na disku
Homepage:
http://www.gtr-game.com
Datum vydání: 29. září 2006
Objednat hru na shop.doupe.cz

Hned zpočátku bych asi měl ujistit tu část čtenářstva, které nehoví u stolu závodní volant, že si bohužel spletli článek. Zkoušet hrát GTR2 bez volantu je jako jezdit v autě bez plynového pedálu. Jde to, ale dře to. GTR2 je pro závodníky tělem i duší, kteří denně leští svůj volant u počítače, spí v nehořlavé kombinéze a po zazvonění budíku nejdřív nasadí závodní helmu, aby byli připraveni vystřídat svého kolegu v řízení.

  
Těžko na cvičišti, lehko na okruhu * Stín prozrazuje, že jsem překonal učitele * A ještě najít ten poslední detail

Pokud spadáte do této kategorie, postupujte se mnou do herní nirvany. Připoutejte se, nechte manželku nebo přítelkyni, ať vám otře orosené hledí, a vyrážíme do závodů. Kuc, kuc, kuc. No dobře, nic nejde skokem a začneme u jezdecké školy. I když jsou první lekce jednodušší než otevření zamčené škodovky bez klíčů, postupně přituhne. Naučíte se zrychlování, brždění, průjezdu zatáčkám a nakonec přijde i předjíždění. To však není vše, protože se konečně dostanete k podstatné části jezdecké školy.

Spojka

Za základy totiž leží poznání mnohem důležitější – zjistíte, jak vypadá váš největší přítel i nepřítel zhmotněný v jednom celku. Odhalíte jednotlivé tratě do poslední zatáčky, budete vědět o každém kamínku v cestě, najdete si ideální stopu. Na každé trati narazíte na průvodce, který vás vyzve k sérii závodů, nejdříve po kouscích, ale nakonec jej budete muset překonat na celé délce. Až budete opravdovými mistry všech tratí, můžete se vrhnout do závodění.

  
Výjezd z boxů a skrytá reklama * Tak tohle teď nepředjedu * Jen se snaž, stejně přijde vracák

A odměnou za všechny ty absolvované testy vám bude… vám bude… vám vlastně nic nebude. Otevřete si sice nejeden neoficiální šampionát a několik starších úprav tratí, ale jinak není nic, co by vás táhlo dál. Teda až na jednu drobnost, závodění samotné. A jakmile vás chytí, tak již nemáte šanci se z jeho spárů vymanit.

Konec ale nudné teorie, vyrážíme na okruh. Třeba ten náš, teda vlastně Masarykův. Však to znáte, dvě sta devadesát, do brzd na sto pětadvacet, protáhnout se doprava, lehce minout hranu po levici a vytočit motor zase naplno. Promiňte, nechal jsem se lehce unést, ale jakmile se zakousnete do GTR2, může se něco podobného stát i vám. Před spaním si budete opakovat jednotlivé zatáčky, ráno se probudíte s rukama na volantu. Při jízdě vás totiž nic neruší, můžete se plně soustředit jen na svoje auto a nic jiného.

  
A tady máme sešup na Stadion * Protivník zdrhá do boxů * A já jej následoval

Občas se objeví protivník, nejprve jako malá tečka daleko před vámi, aby se začal pomalu přibližovat a vy měli možnost jej předjet v tom nejšílenějším místě. Kola skřípou do zatáčky, asfalt se spojuje s gumou v jedno a už ji nepouští a pak najednou mizíte kdesi v dáli. Stačila jen malá chybička a jací jste byli? Písek vás hřejivě obejme a než se z něj vyhrabete, míjí vás i poslední z protivníků.

Plyn

Každá zatáčka se tak stává samostatnou výzvou, kterou musíte zdolat a přitom si zachovat dostatek sil i na tu další. Třicet kol jste král a jednatřicáté už si můžete povídat s traťovými komisaři o počasí. A taky o té plečce, co se jim tam vyskytla uprostřed hromady pneumatik. Závody GT se nejezdí na krátkou vzdálenost, v obou oficiálních šampionátech, jež ve hře objevíte, se vyskytuje i závod dnem a nocí. Dvacet čtyři hodin se může proměnit jak ve vítězství, tak i v trpkou trosku, když vás ke konci popadne zběsilá touha zrychlit.

  
Chybami se člověk učí, ale jen blbec vlastními * Pokus o předjetí na sjezdu * A o chvíli později je vidět, že neúspěšný

Ne že byste museli celou dobu řídit jen vy. Můžete si pěkně zajet do boxů, posadit za volant počítačového kolegu a vesele si zrychlit čas. Nedivte se pak ale, když se mu povede potkat některé z ostatních aut a vysvětlit mu, proč se i rozbitým světlům může říkat potkávačky. I počítač může chybovat, i když většinou přenechá tuto starost na vás. Pokud tušíte, že by GTR2 mohla být hra vašeho srdce, raději si připravte dovolenou, nakupte zásoby jídla v tubě a energetických nápojů, zamkněte se a pak až hru spusťte.

Možná se zpočátku budete trápit tím, jak speciály na trati kloužou, když se rozhodnete najednou dupnout na brzdy a přitom zběsile točit volantem, ale tak tomu doopravdy je. Jak mohou potvrdit kolegové, kteří se se mnou projeli po brněnském okruhu, dostat se do smyku ve dvou stovkách není takový problém. Budete pak mít plné ruce volantu a nohy pedálů, abyste udrželi roztančenou krasavici v uzoučkých osmi metrech závodní dráhy.

  
Rozličné pohledy na váš vůz

A to jsem se doposud zmiňoval pouze o hře jednoho hráče. Můžete si představit, co se stane ve chvíli, kdy proti sobě zápolí živí protivníci. Po třech hodinách si můžete říci, že jste porazili nejen počítač, ale i kamaráda Pepu sedícího ve vedlejší místnosti, nebo taky Mobuta ze Zimbabwe. Samozřejmě že pak přichází na řadu chlubení ve velkém, které celému závodu dodává ještě ten kousek lidskosti navíc.

Brzda

Abych ale pořád jen nebásnil, musím si nějakou výtku najít. To, že je jen malá motivace v podobě otevření nových tratí a vozů, jsem již zmiňoval. Pokud čekáte nějakou kariéru, budete nejspíš zklamáni. A ještě bych si rýpnul do licence. Sice je k dispozici vše, s čím FIA zachází, ale když srovnáte okruhy, narazíte na nemilou drobnost. Monza má krásně popsané všechny zatáčky, nýbrž při pohledu na brněnský okruh uvidíte jen suché T1 až T13, když pominu to, že jich je vlastně čtrnáct (šest levých a osm pravých, ale to jistě každý zná). Sami ale vidíte, že obě chyby jsou spíš malé mušky, spíše kosmetické.

A sami také můžete z okolních obrázků poznat, jak že hra vlastně vypadá. Pokud si to může vaše mašinka dovolit, máte před sebou pastvu pro oči. Všechny speciály jsou pořádně nablýskané, polepené logy sponzorů a vytvarované do posledních detailů. Z kokpitu vidíte přesně to, co byste čekali, včetně budíků a možnosti posunout si sedadlo. Trochu slabší je to pak se zvukem, kdy motory skvěle burácejí, jenže skřípění pneumatik připomíná spíš jízdu po vlnitém plechu. A co hudba? Kdo kdy při závodění poslouchal hudbu? Nutnost se soustředit na každý centimetr dráhy by vás stejně donutila ji vytěsnit, avšak v menu máte správný závodní mix.

Světlé stránky hry
  • Tratě jako živé
  • Auta jako živá
  • Fyzika jako živá
  • Závodění jako živé
Temné stránky hry
  • Málo motivace
  • Zvuk smyku

Vrátím se opět k počátku tohoto pojednání a zopakuji, že pokud jste závodníci tělem i duší, našli jste si právě novou modlu. Můžete nenávidět zkostnatělost FIA, proklínat vzpurného oře Ferrari, opovrhovat pneumatikami Pirelli, ale závodnické srdce vás ke hře přiváže a nepustí. Dobře se bavte.

Grafika: 9/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10

Skvěle provedený závodní simulátor. Pokud chcete reálné závody, máte je zde na zlatém podnose.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Simulátory, Závodní
Výrobce: Simbin | Webové stránky hry
  • Tratě jako živé
  • Auta jako živá
  • Fyzika jako živá
  • Závodění jako živé
  • Málo motivace
  • Zvuk smyku
Diskuze (39) Další článek: Rainbow Six: Vegas – Zatočte se zločinem

Témata článku: , , , , , , , ,