PC | Recenze | RPG

Recenze: Guild Wars - zábava bez poplatků

Přichází nová doba. Nejen že se chystají konzole další generace, ale i staré žánry her mizí a nové se objevují. Kdo si myslel, že MMORPG musí být draze zaplacené, aby si člověk mohl zahrát na oficiálních serverech, dočká se překvapení v podobě Guild Wars. Vzhůru do Ascalonu za jednotnou cenu nula.

Platforma: PC
Typ hry: MMORPG
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Pentium 4 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Pentium 4 1,6 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: ArenaNet
Vydavatel: NCSoft
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.guildwars.cz/

Pokud vám jméno NCSoft nic neříká, vězte, že tento distributor se specializuje na MMORPG tituly jako třeba Lineage, nebo připravované Tabula Rasa. I Guild Wars jsou MMORPG, ale s jedním velmi významným rozdílem. Po zakoupení už neplatíte žádné poplatky, takže za necelou tisícovku si užijete tolik, jako jinde za dvoj- či vícenásobek.

  

Občas vás doprovází i sám princ * Tady by se jeho plamený meč hodil * Nad Ascalonem se stahují černé mraky

Povolání promíchat, netřepat:

Bojovnice:
Její svaly jenom hrají, jak je v zapadajícím slunci zatíná. Pevně sevře v rukou meč, kdyby jí však nevyhovoval, dokáže jej v mžiku vyměnit za sekeru a kladivo. A její hlas se bojištěm nese, druhy své jím navádí, zatímco ostatní ruší.

 

Hraničářka:
Hromadu zkušeností má, jak s lesem, tak i s bojem a to jí pomáhá v přežití. Zvířata na ni většinou neútočí, raději se přidají na její ochranu, stejně jako luk, který pevně třímá v dlaních. Dokáže se skvěle orientovat v přírodě a to jí často zachrání život.

Mnich:
Kdo by nechtěl potkat člověka, jehož prostupuje boží přízeň? Jeho pouhé pomodlení léčí mírnější problémy a při troše soustředění se nemrtví protivníci rozpadají v prach. Ochrana jeho druhů je mu druhým živlem, tak dobře ji ovládá.

 

Nekromancer:
Jak se v blízkosti mrtvých často nachází, duše jejich krade a sobě přidává. Ni živým kouska klidu nenechá a klid jejich kletbami otravuje. Krvavých rituálů rád proti nepříteli použije a po smrti jeho tělo znovu oživí.

Mesmer:
Výmluvy své ona rychle hledat umí, stejně jako kouzlení její z nejrychlejších jest. Dokonale přitom protivníka ovládne a nebo do iluzí zamotá. Kdo tyto její hradby prokoukne, stále si není jist, zda jej nevyužije jako zdroj své síly.

 

Kouzelník:
Zásoba sil magických jeho nekonečná zdá se, avšak až v jejich použití je mistrem. Ovládá nebezpečnou magii ohně, silnou magii vody, i skála se rozestoupí před možnostmi kouzel země a vzdušné čáry porazí nejednoho nešťastníka.

Neplať co nemusíš

Možná se divíte, jak chtějí tvůrci Guild Wars vylepšovat svět, ve kterém se hra odehrává, bez měsíčních poplatků. Vysvětlení je v podstatě jednoduché - nijak. Hra totiž míří trochu jiným směrem, než konkurence stejného žánru. Jak již název sám napovídá, základem všeho jsou gildovní války, tedy souboje hráčů mezi sebou.

Hra jednoho hráče ale není odsunuta úplně. Hned při tvorbě postavy si sice můžete vybrat hrdinu připraveného na PvP - dokonce s ním začínáte rovnou na nejvyšší úrovni - ale tento heroj vám nebude k ničemu jinému. Navíc, pokud to myslíte s PvP vážně, je záhodno projít všech dvacet úrovní s postavou normální, neboť si otevřete lepší dovednosti a získáte cennou výbavu.

Už při tvorbě postavy vás zaskočí malá možnost výběru v porovnání s ostatními tituly. Šestice povolání není mnoho, připočteme-li navíc fakt, že rasu nijak neřešíte. Nastavení vzhledu také nepatří k nejrozmanitějším, ale jak zjistíte později ve hře, obojí má svá rozšíření. Ve chvíli, kdy si budete tvořit postavu pro PvP, dostanete ještě možnost vybrat si ze základního PvP vybavení a přidat k tomu základní schopnosti. Ostatní si vybrat nemůžete, dokud si je neotevřete příběhovou částí hry.

Co se zase děje?

I když se to u MMO her nevidí často, mají Guild Wars i jakýsi děj, který vás potáhne při hraní příběhově orientované části. Nečekejte žádná komplikovaná dramata, ale většina úkolů je nějak propojena a pokud si budete vše číst, najdete mnohé zajímavosti o světe kolem vás. Ve hře potkáte i staré známé - tedy pokud jste četli úvodní příběh. Přeci jen je to takové bližší, když vám zadávají úkoly Devona a princ Rurik než nějaké neznámé NPC.

Hned při první animaci se dostanete do děje, a navíc vám ukáže, že hra zaujme i po stránce grafické. Jakmile vyrazíte do přírody, zajisté si oblíbíte krásy podzimu. Chvíle poklidné procházky se rychle střídají se zběsilou akcí, kde oči přechází nad různými efekty úderů a kouzel. Jakmile se na vás vrhne větší množství příšer, máte o zábavu postaráno. V závislosti na vašem povolání je kosíte vhodnými prostředky a sledujete zběsilou řež, kterou podle povelů předvádí váš hrdina.

  

Vzhůru do temných kobek * Devona, to mi něco říká * Relaxace u hradu

Koktejl zvaný povolání

Kdyby vám přišlo, že šestice povolání je opravdu málo, nemusíte hned hru zatracovat. Autoři vytvořili propracovaný systém druhých povolání. Každé z nich je určeno několika atributy, které jsou vám dostupné jak u primárního, tak i u sekundárního. Pouze specifická schopnost toho druhého je pro vás ztracena, takže velmi záleží, zda uděláte bojového mága nebo raději magického bojovníka. Možné jsou veškeré kombinace; můžete narazit i na takové zvláštnosti, jako je bojový druid (hraničář s válečníkem), nebo boží nekromant (v kombinaci s mnichem).

K dispozici máte veškeré schopnosti obou vašich povolání, avšak do boje si musíte vždy vybrat vhodnou osmici. Tohle rozhodnutí můžete učinit pouze ve městech, takže chvíle přemýšlení se vždy hodí. Jedním z důležitých rysů je, že kamkoliv jdete, vytvoří hra samostatnou lokaci jen pro vaši družinu. Ostatní hráče potkáte pouze ve městech; takže vám vám na vašich cestách sice nijak nepomohou, ale na druhou stranu ani neuškodí.

  

Ve víru PvP se fotit prostě nedá * Nejsem já na ty mesmery zatížený? * Jak je to krásně v přírodě vůkol, ...

Meč, štít, akce!

Všechno ve hře je zaměřeno na co možná nejpohodlnější přesun vaší postavy do víru boje. Mezi městy se pohybujete po mapě, na řemesla můžete zapomenout a ve hře narazíte pouze na nejdůležitější postavy. Těmi jsou zadavatelé úkolů, obchodníci a úschovny, u kterých uožíte předměty aby byly dostupné i vašim dalším postavám.

Jedna věc mi však přijde slabší. Zkušenostního stropu, který je stanoven na dvacátou úroveň, dosáhnete poměrně rychle, takže potom nemáte příliš motivaci hnát se dál. Příznivci jiných MMORPG nevěřícně kroutí hlavou, ostatním to asi nevadí. Musím však ještě jednou připomenout, že Guild Wars nejsou klasická hra žánru. Jejich hlavní síla nespočívá v hraní o samotě nebo s příležitostnou partou. Tu nejlepší akci vám poskytnou souboje jednotlivých gild, které se snaží urvat co možná nejlepší postavení.

  

Válečnice v gildovním plášti * Zatančíme si v rytmu Pulp Fiction * Kytara, bubny, ještě chybí housle

OMG, WTH? CTF!

Tyto bitvy nejsou jen tak ledasjaké. Mimo klasického "zabij všechno, co se hýbe a není s tebou" se dočkáte i zajímavých modifikací. Podobně jako střílečky mají své CTF, zde narazíte na Capture the Relic. I další modifikace jsou zábavné a pokud máte doma mikrofon, využijete možnosti řvát na sebe s kamarády rozkazy. V tomto ohledu patří Guild Wars na špičku.

Zpočátku jste v partě limitováni dvojicí hráčů, později se však počet rozroste až na osmici. Nemá to sice na obrovské výpravy z jiných her, ale svým účelům to bohatě postačí. Sehrát takovouto osmici v boji dvou gild je už dost složitý úkol. A pokud jdete sami do přírody, mohou vaši skupinu doplnit schopní společníci, které ovládá počítač. Stačí je jen nabrat ve městě a vyrazit.

  

Charrský mág při práci * A tady jsou vidět její následky * Vrchol řemesla je koupit si materiál

Málem bych zapomněl zmínit další velké plus, kterým je zvukový doprovod. V boji slyšíte přesně to, co si pod pojmem boj představíte. Ve chvílích klidu se zase můžete zaposlouchat do hudby, která dokonale dokresluje atmosféru. Ať už se jedná o podzim, nebo později zničené pustiny, vždy se zorientujete i po sluchu.

Světlé stránky hry
  • Jednoduchost
  • Akce
  • Cena
  • Hudba a zvuky
  • Grafika
Temné stránky hry
  • Trvanlivost
  • Pouze akce

Posoudit Guild Wars je obtížné. Stejně jako u většiny ostatních MMORPG záleží na kamarádech, které si najdete. Pokud jste už v tomto žánru staří harcovníci, přijde vám hra přehnaně jednoduchá a neúplná. Pro začátečníky a příležitostné hráče je jako dělaná, nemusíte u ní trávit desítky hodin denně, vše se vám dostane rychle do krve a budete se skvěle bavit. Časem vám pak hra může sloužit jako odrazový můstek k dalším, komplexnějším titulům. A s ohledem na cenu přináší zábavy více než dost.

Grafika: 9/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 8/10

Trochu jiné MMORPG, založené na PvP a akci. Pokud si chcete jen tak odpočinout, dokonalá přiležitost.

Celkové hodnocení: 9/10

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG, založené na PvP a akci
Výrobce: ArenaNet | Webové stránky hry
  • Jednoduchost
  • Akce
  • Cena
  • Hudba a zvuky
  • Grafika
  • Trvanlivost
  • Pouze akce
Diskuze (39) Další článek: Stalo se 4.6. - Nintendo má vlastní komiks

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,