V časech Divokého západu byl západ ještě divoký, zlato zlaté, ženy krásné a dobrodružství čekalo za každou zákrutou železnice... A pokud i vy slyšíte po večerech tlukot indiánských bubnů, dost možná je Gun tou pravou hrou právě pro vás.
Typ hry: akční simulátor divokého západu
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor Pentium III 1.8 GHz, 256 MB of RAM, 2.8 GB HDD
Testovací konfigurace: procesor 2,4 GHz, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: Neversoft
Vydavatel: Activision
Distributor: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz)
Homepage: http://www.gunthegame.com/
Narodil jsem se do světa, kde zákonem byla pistole. V dobách, kdy váš život měl právě takovou cenu, jaká byla napsána na plakátu s vaším portrétem a nadpisem WANTED; a pokud jste takový plakát neměli, neměl valnou cenu ani váš život. Zemřít jste mohli každou chvíli, a tak se zas tolik nehledělo na to, kolik lidí zemřelo kvůli vám. Protože zákon jste měli ve vlastních rukou a záleželo jen a jen na vás, jak s ním naložíte. Nevěříte? Měli byste. Můj svět se totiž jmenuje Divoký západ.
Atmosféra Divokého západu jako ze slabikáře, nezdá se vám?
Pistole proklatě nízko u boku
Gun je hra, kterou její tvůrci charakterizují jako GTA z Divokého západu. Místo aut tu máte koně, ale jinak totéž. V roli Coltona Whiteho máte bojovat ve světě korupce, zla a nenávisti; a při tom ochraňovat prostitutky a lovit odměny. To vše na pozadí epického příběhu o zradě, chamtivosti a pomstě.
Po asi deseti pokusevch napsat vtipný komentář k těmto obrázkům je raději nechávám bez popisku
Abych se přiznal, nechápu, jak mohli být sami tvůrci tak povrchní při popisu vlastního díla. Ano, popis to je pravdivý, ale pravdě se blíží zhruba stejně, jako kdyby tvůrci Pro Evolution Socceru napsali, že jde o hru o tom, jak se jedenáct upocených mladíků potácí po omezeném prostoru, jsouc obklíčeni desetitisícovým rozvášněným davem a to vše na pozadí příběhu o penězích, vítězství a porážce... Popis Gunu totiž je pravdivý, ale hru samotnou zcela degraduje.
Gun má totiž s GTA společného opravdu jen minimum – de facto pouze to, že se v něm často střílí a že svého hrdinu sledujete z pohledu třetí osoby. A zbytek? Inu, i ten stojí za to.
Tak co, vyrazíme už? * Najdi koně... Cože?? * Raději se uklidím, než ten vykolejenej vlak hodí na mě
Kdo tasí rychleji, přežije déle
Gun je hra, která staví na atmosféře. Neservíruje vám ji v koňských dávkách, ale tak nějak polehoučku a nenápadně. Ani nevíte jak a hrajete osm hodin v kuse a užíváte si honů na bandity, lovu bílého bizona či hledání ložisek zlata. Hratelnost Gunu je totiž postavená na jednoduché filozofii – nenáročnost, zábavnost a rozmanitost především. A jako celek funguje opravdu dobře.
Celou hrou vás provází příběh, v němž pátráte po důvodu, proč byla potopena říční loď Morning Star, proč na ní musel zemřít váš otec Ned, kdo je tajemný reverend, který celou akci řídil – a proč vám Ned před smrtí řekl, že nejste jeho syn. To vše v kůži mladého, ale velmi schopného zálesáka Coltona. Příběh jako takový je vymyšlený i vystupňovaný opravdu dobře, prakticky až do konce opravdu netušíte, o co v něm jde a co je to tajemství, pro něž umírají desítky lidí.
Scéna jako z Vinnetoua. Ale je to Gun
Nicméně příběhová část je i přes svou kvalitu (nebo možná díky ní?) vcelku krátká a dá se projít za bratru šest hodin, ale to ještě nic neznamená. vyřešením záhady totiž hra nekončí, protože se můžete vydat na toulky Divokým západem a honit desperáty, hledat zlato, doručovat zásilky, pomáhat na ranči, lovit bílého bizona... Prostě spoustu věcí, které jsou neuvěřitelně zbytečné, ale z nějakého záhadného důvodu také až neuvěřitelně zábavné a chytlavé. Podle mě za to může atmosféra celé hry.
Jako z filmu
Gun si velmi potrpí na animace, které jsou zpracovány tak, že by se za to nemusel stydět žádný současný western. Malá ukázka je vnásledujícím miniseriálu; jedná se o scénu ze hry, kdy hlavní hrdina konečně dostihne jednoho ze záporňáků, po nichž pase, aby se jim pomstil...
|
Divoký západ jako ze slabikáře
Základem atmosféry je Divoký západ. V životě by měn nenapadlo, jak moc dokáže pro vyznění celé hry udělat řásněné kožené oblečení, staré kolty šestiranňáky, indiáni a... Koně. Celou dobu totiž vy i všichni kolem vás jezdíte na koních. Se vším, co k tomu patří. Můžete jet krokem, klusat i pádit tryskem; můžete koně postavit na zadní, můžete s ním skákat, můžete jej uštvat k smrti, můžete se otáčet v sedle a střílet na všechny strany – prostě všechno, co se s takovým koněm nejspíš v těch dávných dobách dělat skutečně dalo. A funguje to perfektně.
Umírání patří k životu * Nešmíruj! * Penízky, moje penízky...
Jediná škoda je, že zde není zakomponován dojem sounáležitosti vás a vašeho koně. Faktem totiž je, že skuteční westmani z Divokého západu měli své zvíře, s nímž prožili to nejlepší i nejhorší a od nějž se odmítaly odloučit; oproti tomu Gun staví model, kdy váš kůň čas od času klidně záhadně zmizí, ale ničemu to nevadí, protože beztak si můžete volně vzít kteréhokoli z koní v celé hře. Není mezi nimi rozdíl (tedy kromě textury srsti), tak co... Je to ale trochu škoda, protože sounáležitost s vlastním koněm by byla dalším elementem, který by atmosféru hry posunul o kousek dál.
Ale kůň není jediným, kdo vytváří atmosféru celé hry. Je tu i grafika. Ta je sice jednoduchá, ale povedená a jak s hrou jako takovou, tak i s celým jejím vyzněním nádherně ladí. Celá herní plocha je sice malá a přejet ji z jednoho konce na druhý je otázkou pár minut, ale tvůrcům se na ni podařilo vecpat snad vše, co si člověk s Divokým západem spojuje: pouště, prérie, skály, lesy, kaňony, řeky, železniční tratě, tunely, malé městečko, velké město, pevnost, jeskyně... Prostě spoustu věcí. Pak je tu samozřejmě hudba, která zní jako kombinace klasických westernových melodií s Vinnetouovkami.
Koně a lov bizonů
Tasit rychle, zemřít rychle
Ovšem to, co dělá z hraní Gunu opravdový zážitek, je nadsázka a rychlost. Nikdy nemusíte dlouho čekat či hledat a narazíte na nějakou akci, ať již v podobě přestřelky či lovu nebo honu; vždy jsou po ruce a vždy si můžete být jistí, že půjde o rychlou a svižnou akci. Gun je totiž někde na pomezí mezi zběsilou střílečkou a střílečkou taktickou. Nepřátel je vždy hodně, a zejména při přestřelkách na koních se celá situace neustále mění a přelévá; tomu ostatně pomáhají i vaši spojenci, kteří rozhodně nejsou neschopní (když na vás nemají).
Pro boje máte k dispozici celou řadu pistolí, pušek, brokovnic a loveckých pušek, luků a návdavkem nějaké ty nože na boj zblízka; každý typ zbraně má své výhody i nevýhody, s nimiž musíte počítat. Většinou je jedná o dostřel, palebnou sílu či rychlost nabíjení, ale ačkoli takto na papíře (či na webu:-) to zní jako banality, pravdou je, že se vždy musíte rozmyslet, je-li lepší střílet pomalu a zabíjet jedinou ranou či rychle, ale riskovat, že, pokud minete hlavu, bude spotřeba nábojů opravdu obrovská.
A máme tě, frajere * Pán se asi zlobí * Soudek sem, soudek tam, co s TNT udělám?
Zajímavým prvkem je i pistolový quickhand mód, v němž se zpomalí čas a navíc pistole automaticky zaměřuje na srdce nepřátel. De facto se jedná o ultimátní mód, v němž lze zabít klidně deset nepřátel na koních v trysku během okamžiku. Ovšem je tu jedno ale. Použití quickhand je limitováno časovačem, u nějž si nikdy nemůžete být jisti, kdy se vám znovu nabije. Může to být za pár minut, stejně jako za hodně dlouhý odehraný kus. Takže je potřeba se dobře rozmyslet, má-li cenu jej vyplýtvat na deset pistolníků, nebo schovávat na pozdější útok šesti kavaleristů...
Navíc je zde i jakýsi systém upgradů a skillů, které zvyšují sílu vašich zbraní či vaše schopnosti s nimi, Upgrady v podobě větších zásobníků čí účinnější střelby si kupujete u obchodníků za peníze, které vyděláváte těžbou zlata či plněním vedlejších úkolů. Ty vám ale kromě peněz zvedají i vaše schopnosti, jako je jízda na koni, střelba, boj zblízka či právě quickhand.
A jsme tu, chlapci * A pak mu povídám: Umíš udržet tajemství? * Indiáni neodmyslitelně patří do každého westernu
Poslední výstřel
Gun je na první pohled skvělou hru. Stejně tak i na druhý, třetí čtvrtý... Ale po čase začnete mít pocit, že není až tak komplexní a smysluplný, jak se na první pohled zdál. Jistě, nepřijde to hned, ale přijde to. K čemu je skalpování mrtvých nepřátel, kromě podivné animace? K čemu je vydráždění městských obyvatel k nepříčetnosti, kromě toho, že na vás pošlou pár policistů a když ty zabijete, bude vše zase v pořádku? K čemu je herní plocha, když po nějakých 15 hodinách hraní, které potřebujete na splnění všech vedlejších questů, je úplně prázdná?
Světlé stránky hry |
- Divoký západ
- Atmosféra
- Přestřelky
- Příběh
- Vedlejší questy
- Koně
|
Temné stránky hry |
|
Gun je opravdu dobrá hra, když jej hrajete poprvé. Silný příběh, nádherné prostředí, skvělá atmosféra... To vše vás chytne a nepustí až do samotného konce. Ale až tento přijde, bude konec, Definitivní. Nebudete totiž mít sebemenší důvod se ke hře vrátit, i přes její nesporné kvality. Škoda, ale ne zas tak velká. Protože to první zahrání si opravdu užijete.
Grafika: 8,9/10
Huba: 9,1/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 8/10
Skvělá a zábavná hra na těch patnáct hodin, které potřebujete k jejímu dohrání. Potom už jen hezká ozdoba poličky...
Celkové hodnocení: 8/10