Recenze: Half-Life 2 - král je mrtev, ať žije král!

Neuvěřitelné se stalo skutečností. Na sklonku letošního roku konečně přichází Half-Life 2, dlouho očekávaná 3D akce s ambicemi stát se nejlepší hrou roku. Zajímá vás, zda to dlouhé čekání opravdu stálo za to? Zda se jí podaří překonat svého předchůdce a nastavit laťku zas o stupeň výš? Pokud ano, neváhejte... Následující podrobná recenze je určena právě pro vás.

Typ hry: akční FPS
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, internet
Doporučená konfigurace: 2+ GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: 3,2 GHz, 1 GB RAM, Ati Radeon X800 XT 256 MB
Výrobce: Valve (
Distributor: Valve (
Oficiální stránky:

Kde staré končí, nové začíná

Málokteré hře se podaří udělat nějaký podstatný skok kupředu, nebo alespoň přinést pár nových prvků dnes, v době, kdy výrobci dennodenně chrlí jednu hru za druhou a je velice těžké být originální. Nestává se to často a stojí za tím obrovský kus práce, ale přeci jen - některým titulům se jednou za čas podaří vymanit z toho roje a zapsat se do podvědomí hráčské komunity.

Honička s helikoptérou ve vznášedle * Vítejte v Black Mesa East * Přestřelek s vojáky vás čeká mnoho

Právě to se na konci roku 1997 povedlo tehdy neznámému týmu Valve, když na pulty obchodů přišel jeho první počin, FPS s prostým názvem Half-Life. Hra byla na svoji dobu výjimečná po stránce grafické i dějové. Jen díky nedostatečné propagaci byla zpočátku přehlížena i přesto, že oplývala výbornou hratelností a atmosférou. Není ale divu, že následná lavina na sebe nenechala dlouho čekat. Získávala jedno ocenění za druhým a médii byla zařazena mezi to nejlepší, co kdy na PC vyšlo, ne-li přímo na první příčku. To byl Half-Life. Hra, jež se stala fenoménem a díky vstřícnosti tvůrců k hráčské komunitě se dočkala nespočtu modifikací, čímž si po právu vysloužila nesmrtelnost.

A právě v těchto dnech konečně vychází hra, jejíž vývoj byl poznamenán mnoha nepříjemnostmi a na níž se tvrdě dřelo celých šest let. Hra, která má vysoké ambice převzít štafetu a pokračovat tam, kde první díl skončil. Half-Life 2 je tu! Jste zvědaví, jaký je? Zda byly naplněny všechny sliby? Věřím, že ano, takže se do toho pusťme.

Probuďte se pane Freemane, probuďte se. Nechci naznačovat, že jste snad v práci spal... Nikdo si nezaslouží odpočinek více než vy, avšak veškerá naše snaha by přišla vniveč, kdyby... Vlastně, snad postačí když řeknu, že Váš čas opět nadešel. Správný muž na nesprávném místě dokáže změnit mnoho. Tak tedy vstaňte, pane Freemane. Vstaňte a ucítíte popel.

G-Man vás opět posílá do práce * Toužili jste si někdy zablbnout s jeřábem? Nyní máte příležitost:) * Vyhoďte svého AIBA. Seznamte se s Dogem

Zbraně

CROWBAR
Munice:
-
Primární mód: úder
Sekundární mód: -
Využití: Headcrab, Zombie, Scanner

ZERO-POINT ENERGY GUN (GRAVITY GUN)
Munice: -
Primární mód: odstřelení předmětu paprskem
Sekundární mód: přitažení předmětu
Využití: manipulace s všemožnými předměty, což je občas nezbytné k nalezení cesty dál. Ke konci hry to bude vaše jediná zbraň a dočká se pořádného upgradu

9MM PISTOL
Munice: zásobník na 18 nábojů
Primární mód: střelba
Sekundární mód: -
Využití: zpočátku vhodná na slabší protivníky, v pozdějších fázích ji využijí pouze opravdoví hardcore hráči

.357 MAGNUM
Munice:
6 nábojů
Primární mód: střelba
Sekundární mód: -
Využití: prakticky na cokoliv živého, jedná se o vskutku smrtící revolver

SMG (SUBMACHINE GUN)
Munice: zásobník na 45 nábojů, granáty
Primární mód: střelba
Sekundární mód: granátomet
Využití: jednotky Combine, Ant Lioni

OVERWATCH STANDARD ISSUE (PULSE-RIFLE)
Munice: zásobník na 30 nábojů, speciální granáty
Primární mód: střelba
Sekundární mód: granátomet
Využití: perfektní zbraň proti lidem, navíc její speciální granáty se odráží od stěn a lidské protivníky okamžitě vypaří

SHOTGUN
Munice:
6 patron
Primární mód: výstřel
Sekundární mód: dvojitý výstřel
Využití: od jejího získání až do konce asi nejužitečnější zbraň, zabijete s ní téměř cokoliv

CROSSBOW
Munice: rozžhavené projektily
Primární mód: střelba
Sekundární mód: granátomet
Využití: lidi s ní bez problémů a naprosto tiše „přišpendlíte“ ke stěně

GRENADE
Munice: -
Primární mód: vržení horem
Sekundární mód: vržení spodem
Využití: vhodné do interiérů, kde početnou skupinku nepřátel zlikvidujete jediným šikovně vrženým granátem, dále užitečné pro likvidování automatických věží

RPG (ROCKET PROPELLED GRENADE)
Munice: naváděné střely
Primární mód: odpálení
Sekundární mód: vypnutí/zapnutí ručního navádění střel
Využití: Strideři, helikoptéry, obrněné transportéry

PHEROPOD (BUGBAIT)
Munice: -
Primární mód: odhození a přilákání Ant Lionů na místo dopadu
Sekundární mód: přiláká Ant Liony na vaši pozici a zajistí, že vás budou následovat
Využití: s lidmi se rozhodně tito broučci moc nepářou

TAU CANNON
Munice:
-
Primární mód: energetický výboj
Sekundární mód: „tlakování“, výboj je pak silnější
Využití: tuto hračku si užijete pouze v bugině, na níž je nainstalována

Source

Začnu přímo u zdroje; a to myslím doslova. Základem Half-Life 2 je totiž engine nesoucí název Source neboli zdroj. Na něm celá hra běží a umožňuje hráči provádět opravdu psí kousky. V žádné jiné hře jsem si zatím nemohl dovolit říct: „Proboha! Vždyť to je jako ve skutečnosti!“. Dokonalá fyzika, úžasná animace postav a efekty, to jsou největší přednosti tohoto enginu. Již po prvním spuštění na pozadí menu spatříte malé náměstíčko, kde se prochází lidé, poletují ptáci, ve větru se vlní kabely mezi sloupy a atmosféru podbarvuje blízký ruch City 17. Prostředí, jaká umí engine zobrazit, jsou tak úžasná, až se vám nebude chtít věřit, že je to stále jen iluze na vašem monitoru.

Zpět ale k samotné fyzice. Každý tvor a každý objekt má řadu vlastností; ať už se jedná o váhu, objem či hořlavost. Pokud někoho zabijete, pokaždé to bude jiné. Použitá zbraň, směr a počet výstřelů; dokonce každý jednotlivý zásah ovlivní jak a kam protivník dopadne. Postavy se zde chovají jako hadrové panenky a záleží jen na vás, do jaké polohy si je „zpracujete“. K tomu pravému dojmu ještě napomáhá fakt, že postavy jsou schopny vyjádřit více než 40 různých emocí; a to už je opravdu hodně. Pokud jste shlédli trailery k HL2, víte o čem mluvím.

Život je nevyzpytatelný...

Asi tím nejdůležitějším, na co jsou všichni zvědaví, je děj, který nám druhý díl přináší. Někteří z vás si jistě pamatují, že první díl končil na planetě Xen zabitím ohavného Nihilantha. Poté následovalo setkání se záhadným G-Manem a několik teleportací po Xenu, během kterých na vás hovořil. S prací, kterou Gordon Freeman odvedl, byl očividně spokojen a tak vám nabídl práci další. Nedal vám ovšem moc na výběr, takže jediná možnost (tedy pokud vás již neomrzel život) byla přijmout a vstoupit do portálu...

Nyní se děj posouvá dopředu. Pro Gordona uplynulo jen několik vteřin, ale ve skutečnosti uteklo 10 let. Dostáváme se do tajemného města City 17 a pana Freemana čeká další úkol. Hra sice začíná vcelku klidně, ale to je jen ticho před bouří. Již brzy po začátku budete mít co dělat, abyste si zachránili krk, neboť po vás půjde kdekdo. Od starých známých Headcrabů a Zombií přes Ant Liony až po jednotky Combine a jiná stvoření. Možná vás překvapí, že Vortigaunti, mimozemští dělníci, které jste potkali v prvním díle na Xenu, jsou nyní na vaší straně, ovšem z důvodů, které nebyly objasněny.

Hlavní postavu a magnet na problémy, vědce Gordona Freemana, asi netřeba představovat. Naopak za představení rozhodně stojí vědec Dr. Eli Vance, který taktéž přežil události prvního dílu, a jeho dcera Alyx. Oba jsou členy odboje a snaží se Gordonovi pomáhat v boji proti nepřátelům. Navíc Alyx vlastní čtyřnohého robotického miláčka jménem Dog. A věřte, že tento obrovský mazlíček se opravdu rád předvádí. Ve hře potkáte i mnoho dalších postav včetně G-Mana, ale zmíním snad již jen Otce Gregoryho, kterého jsem si opravdu oblíbil. Představte si kněze, jenž likviduje zrůdy svou brokovnicí ve jménu otce, syna i ducha svatého. Ámen.

Jak to ale vše dopadne? V podstatě nijak. Hra má otevřený a poměrně rychle utnutý konec. Nedočkáme se bohužel žádného rozuzlení a tak se dá pouze spekulovat a čekat na pokračování. Mně osobně se ten konec opravdu líbil, ale je to věc názoru a věřím, že se najdou lidí, kteří na něj budou nadávat.

...ve vznášedle se řítím vodním koridorem směrem k laboratořím, kde mě očekávají Eli a Alyx. Za mnou není nic než rozvířená voda. Náhle však cesta končí a já musím zastavit. Přímo přede mnou se tyčí vysoká betonová stěna. Bezmocně se rozhlížím a všímám si rampy, s jejíž pomocí by se snad dala stěna přeskočit; rampa je ale z poloviny pod vodou. Chvíli přemýšlím a náhle spatřím dva prázdné barely. Neváhám, shazuji je do vody a plavu s nimi pod ponořenou část rampy. Konečně se rampa zdvihá prudce vzhůru. Vyplouvám na hladinu a spěchám ke vznášedlu. Startuji, rozjíždím se po rampě a pak už jen plachtím vzduchem. Dokázal jsem to. Cesta dál je volná...

Návštěvní hodiny končí a vězení připomíná spíše vojenský hřbitov. * Výš jen výš, tam já mířím. * Partička rebelů svrhla Dr. Breena...

Kam se vlastně podíváme?

Jak již jsem zmínil, hra se odehrává ve městě zvaném City 17. Popsal bych ho jako tiché a tajemné, poměrně rozlehlé a ostře hlídané město, které řídí Dr. Wallace Breen, s nímž se osobně setkáte až v samotném závěru hry. Právě ten hodlá potlačit rebely a snaží se vás dostat. Sídlí v budově zvané Citadela, která je nejzajímavějším prvkem města a je vskutku kolosálních rozměrů.

V City 17 se podíváte na mnoho míst. Zažijete přestřelky v úzkých chodbách, v halách i tunelech, budete brázdit vodní koridory ve vznášedle a projíždět pláže a silnice v bugině. Podíváte se i do vězeňského komplexu - a nesmím opomenout především samotnou Citadelu. Hra se odvíjí poměrně svižně, takže se ani chvíli nebudete nudit a neustále vás požene dál.

Citadela, úžasné a děsivé místo. * Dr. Breen osobně. * Povídám, že ne. Tohle opravdu není Sauronovo Oko.

Události prvního dílu

Vše začalo jednoho klidného dne. Gordon Freeman, obyčejný vědec, byl právě na cestě do laboratoří anomálních materiálů uvnitř rozsáhlého komplexu Black Mesa, kde pracoval. Ten den ale neměl být jako každý jiný. Měl se totiž v testovací laboratoři uskutečnit experiment. Dopadl však katastrofálně a měl nepředvídatelné následky. Otevřela se brána do jiné dimenze a do laboratoří začaly pronikat podivná mimozemská stvoření. Pochopitelně nejevily ani nejmenší zájem o nějaké povídání a tak čekala Gordona dlouhá a nebezpečná cesta. Snažili se ho zlikvidovat nejen samotní vetřelci, ale i vojenské elitní jednotky, neboť vláda se snažila celou záležitost v přísně tajném komplexu Black Mesa ututlat a každého, kdo by mohl promluvit, eliminovat. To se ale nepovedlo a Gordon se vypořádal se všemi nástrahami a přežil - stejně jako několik dalších lidí, se kterými se brzy opět setkáte. Děj prvního dílu končil na vetřelecké planetě Xen, kde se Gordon vypořádal s hlavním protivníkem, masivní létající bytostí Nihilanthem. Zdálo by se, že hrdina zabil hlavního bosse a vše dobře skončí, ale jistí lidé mají s Gordonem ještě jiné záměry...

Jak se to hraje?

Mě osobně se HL2 líbil a celkově vzato je to výborná hra, jejíž singleplayer vám zajistí zábavu minimálně na 15 hodin. Vtáhne vás do sebe a nepustí dokud nebude u konce. Nebudu psát o tom, co vše je na hře skvělé; to je totiž prakticky vše. Raději se budu věnovat několika detailům, které autoři trochu nedopilovali, ale které celkový požitek ze hry nekazí.

Některé situace mi přijdou trochu moc odfláknuté vzhledem k možnostem enginu. Jako příklad uvedu vojáka, který bez rozmyslu přímo před vámi naběhne do chapadla zámotku, nechá se jednoduše vytáhnout vzhůru a sežrat. Přitom by vypadalo opravdu efektně, kdyby se snažil bránit a nevzdal se tak snadno. Hra je propletena naskriptovanými situacemi, proto se divím, že některých příležitostí nebylo využito.

Další věcí, které se budu věnovat, jsou zbraně. Na první pohled se zdá, že jich je málo, ale během celé hry si budete moci vyzkoušet celkem 14 zbraní, přičemž váš Gravity Gun se na konci dočká vylepšení. To je celkem dobré číslo, ale docela mě zklamalo, že u některých zbraní chybí sekundární funkce střelby.

Další problém se týká občasného bloudění a hledání cesty. Po celou hru bylo vždy řešení vcelku jasné a přímočaré, ale párkrát se mi stalo, že jsem něco přehlédl a pobíhal zběsile kolem a marně hledal kudy dál.

Výsadkové lodě jsou vždy předzvěstí dalších potyček s vojáky. * Klid a ticho před bouří. * Kdo si hraje nezlobí.

Posledním neduhem, který mě napadá, je později ve hře chování Ant Lionů a rebelů, kteří jsou na vaší straně a pomáhají vám. Sice se snaží, ale že by pobrali moc rozumu se říci nedá. Pokud jim nedáte rozkaz, neustále se pletou pod nohy; v úzkých chodbách a na schodištích jsem je musel neustále přeskakovat.

Vše, co jste se dosud nedozvěděli - včetně toho, jaké hodnocení Half-Life 2 na Doupěti dostal - se dočtete v druhé kapitole článku.

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | FPS