Recenze: Half-Life 2: Episode Two – jak vymačkat koncentrát čisté hratelnosti?

Gordon Freeman i po třech letech odmítá uzavřít své mlčenlivé vyprávění a jme se vystřílet další kapitolu apokalyptického příběhu do kroniky brilantního herního designu. Jsou tvůrci připravené situace, novinky a náplň několika herních hodin ještě dostatečně zajímavé, aby utáhly přežívající legendu dál?
Objednejte si na shop.doupe.cz

Half-Life 2: The Orange Box
PC: 1 250,- Kč
X360: 1 699,- Kč
PS3: 1 699,- Kč

Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Typ hry: Akce
Minimální konfigurace: Procesor 1,7 GHz, 512 MB RAM, 64 MB grafická karta, 4 GB na HDD
Testovací konfigurace: Xbox 360, Opteron 144, 2 GB RAM, Radeon X800
Výrobce: Valve Software (
Vydavatel: Valve Software (

Boom vydávání her na epizody byl před více než rokem a půl podpořen oznámením, že expanze Half-Life 2 (tehdy zvaná Aftermath) vyjde ve třech částech se vzájemně úzkým časovým odstupem. Tam, kde ostatní následovali nastolený model a pohořeli coby papírová origami jdoucí za raketovým motorem jelikož vydávat stylově rozdílné epizody velkých her v krátkém čase je mimo možnosti standardních týmů, studio Valve se drželo plánu. I dnes, když jeho guru Gabe Newell uznal selhání epizodického vývoje, třímají tvůrci otěže základní myšlenky. Ta již nezní objevit nové možnosti distribuce titulů, ale je mnohem prozaičtější – stvořit dokonalou hru.

Pocta perfekcionismu

Half-Life 2: Episode Two se prototypu dokonalého titulu nebezpečně blíží. Jeden moudrý muž konstatoval primitivní pravdu: „Zlato je tak drahé, protože je ho málo.“ Valve tak po loňské první epizodě vyprodukovalo dalších zhruba pět hodin zlaté zábavy, která představuje průlin prvků charakteristických pro původní hru s návrhářskými novinkami, jež jsou vedle sebe naskládány tak natěsno, že nuda mezi ně nemůže prosáknout. Vyvrcholení ságy se zatím nekoná, na to si hráči budou muset počkat do dalšího dílu, ovšem přesto je druhá epizoda svým způsobem špicí dosavadní série o nemluvném vědci s kostěnými brýlemi.

Z analytického pohledu se na Episode Two těžko hledají chyby. Má pozvolný začátek, jenž v ilustračním videu shrnuje důležité události předchozích částí, strhující střed s několika výraznými momenty plnými emocí a výrazné finále, které sice nechává otevřená vrata pro pokračování, ale zároveň nynější akci vkusně utíná a odmění hráče za jeho snahu. Příběh se hlásí o slovo více než kdy dříve. Alyx s Gordonem prchají vlakem z rozpadajícího se City 17, aby doručili záhadný balíček informací vědcům v partyzánském hnutí odporu. Při mohutné explozi souprava vykolejuje a dvojice se musí vydat vstříc nebezpečím neznámé krajiny obklopující kulisy již okoukané metropole. Co se nachází v inkriminované datové krychli? Možná poslední záchrana lidstva! Mimozemské síly Combine destrukcí City 17 zdaleka neřekly poslední slovo. Hráči, kteří budou naslouchat všudypřítomným průpovídkám vedlejších postav, se dozvědí více o vůdcích emzáků Advisors, Vortigauntech a dalekosáhlých plánech o osudu naší rasy. Episode Two dokáže hráče naladit na frekvenci pocitu zoufalství a beznaděje a s o to větší vervou se pak bezmocná figurka Gordona Freemana staví na nohy, aby provedla poslední heroický úder do srdce nájezdníků.

Změna prostředí se povedla na jedničku. Počátek si sice klade za úkol nasměrovat hráče na starou dobrou hratelnost původní Half-Life 2. Úvodním tunelům s antliony se to daří, nicméně brzy se dostaví touha po novinkách. Ty přicházejí záhy – lesy, rozsáhlá údolí a do nich vetknuté větší či menší stavby kombinující boj pod širým nebem s bitkami mezi čtyřmi zdmi. Charakteristické pro Half-Life je, že každý kus úrovně má svůj smysl, což dokazují komentáře tvůrců, jež lze zapnout, a následně pak poslouchat, proč je plošina s kamenem právě tam, kde se nachází, a ne o pět metrů vedle. Výsledkem je uvěřitelná krajina, kterou se hráč nechá při procházení strhnout, a plynulé přechody mezi tematickými celky (les, továrna, apod.). Ty jsou roztrhány pouze krátkými nahrávacími časy, nebýt jich, je dojem bezchybný.

Loveným lovcem

Skutečné novinky se týkají především neviděných herních situací. Je zde starý zbraňový arzenál, empatická Alyx doprovázející Gordona velkou částí hry a většina známých nepřátel. Zásadní přínos představuje Hunter – třínohé monstrum, jež je menším potomkem obrovských Striderů z původní hry. Zatímco ostatní protivníci tvoří konvenční hrozbu, která končí s vytasenou brokovnicí, Hunter je bestií z nočních můr. Před Striderem se Gordon vždy schoval za dostatečně pevnou překážku, nicméně jeho nová verze jej díky břitké inteligenci a velikosti vyčenichá všude. Navíc neútočí pouze na dálku, ale jako mimozemský gepard dokáže ke hráči během několika vteřin přiběhnout a nabrat jej zblízka.

Episode Two vrací na monitory vozidlo, prvek, jenž v minulé části zcela chyběl. Trubková bugina dostala přeliv v podobě oprýskaného sporťáku, který byl vytuněn kombinací rzi a amatérské tvorby hnutí odporu, ovšem jízdní vlastnosti a použití se příliš nezměnily. Tak jako v celém přídavku jde o využití vozidla ve specifických situacích, jako při zběsilém přejíždění údolí a obraně rebelského stanoviště před kráčejícími Stridery. Zásobník střídá zásobník a hektické přestřelky i s momentem ticha před bouří se střídají jako současné politické špičky.

V zajetí efektů

Realističnost prostředí není založena na bezchybném mapování nerovností a efektech DirectX 10, vždyť engine Source má již tři roky za sebou. Přesto se do něj tvůrcům podařilo zařadit mnoho novinek, které jsou ale víc funkční, než čistě grafické. Zmínku si zaslouží zejména mimika a motorika postav – doktor Kleiner, Eli Vance a především jeho dcera Alyx se od minula ještě o píď překonaly a nežijí díky pixel shaderovým voskem naleštěné kůži, ale zásluhou skutečného digitálního herectví.  Pamatuje si hráč na havárii vlaku s mutanty v Episode One a na Alyxino vyděšení? Zde zažije něco podobného, a to nejen, když bude Alyx prchat před zabijáckým Hunterem. Stejné jako u téměř živých postav je to i u neživého prostředí. Destrukce stavby by jinde proběhla rozlétnutím polygonového modelu na tisíce částic. Zde nikoliv, ocelové nosníky se kroutí, za kovového lomozu praskají a hráč stihne mezi obdivováním fyziky jen tak tak uskočit do bezpečí.

• Prostředí dokáže pohltit
  • Desítky pamětihodných situací
  • Nulový podíl děr v designu
  • Grafika a efekty i po letech překvapí
  • Prohloubení příběhu
  • Chování virtuálních herců
  • Za pět hodin opět konec
  • Pozvolnější rozjezd

Demolice uzavírají základní kostru Episode Two – pořád se musí něco dít. Buď se posunuje děj konverzacemi kupředu, divák sleduje boj partyzánů na horizontu, sám se bezhlavě řítí do akce nebo celé okolí bez ohledu na něj kolabuje a směřuje do záhuby. Intenzivněji strávený večer bez hluchých míst mezi současnými akcemi neexistuje. Překoná jej Episode Three?

Zvuk: 9/10

Zaměstnanci Valve potvrdili své dřívější umění tvořit hry vyprávějící uhrančivý příběh celou svou podstatou – souboji, prostředím, dialogy a kvalitní grafikou. Je pouze na hráči, zdali již má Half-Life 2 dost, nebo se nechá opět strhnout pěti hodinami zábavy s nulovým podílem stereotypu.

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Akce
Výrobce: Valve Software | Webové stránky hry