Recenze: Jak 3: Back in the (Haven) City

Až dočtete tuto recenzi, budete vědět, jak jsem se seznámil s Jakem a Dexterem, jak jsem byl ze hry na začátku znechucen, jak jsem vytáhal DVD z PS2, jak jsem napsal mail šéfredaktorovi, že tohle psát nezvládnu, jak mě odmítl a jak jsem vrátil disk do konzole a nelitoval. Možná jsem si postavy nijak nezamiloval, ale rozhodně času stráveného s Jakem nelituji.

Paměťová karta: 1061 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: Naughty Dog
Distributor: Sony
Distributor v ČR: ATC (
Od 12 let

Představovat herní sérii hrdinů Jaka s Dexterem je určitě zbytečné. Od prvního dílu se stal Jak fenoménem, jedním z pilířů, na kterém Sony postavila úspěch PS2. Záruka prodejnosti druhého dílu byla tak silná, že se tvůrci nebáli pod stejným jménem prodat v podstatě zcela jiný typ hry. Místo výborné, ale přece jen omezené plošinovky (ve smyslu volnosti konání), hráči dostali velkou porci svobody, jakou dosud okusili jen ti, co znali GTA.

V poušti se zapotíte nejen díky vedru * Pohyb městem urychlí užití těchto zelených potvor * Čekají vás i takto nádherné lokace, jen nebudete mít moc času na rozhlížení...

Spolu s grafikou a hlavně PŘÍBĚHEM (nejen s velkým P ale se všemi písmeny) utvořila volnost trojici pilířů, na které se Jak postavil pevně a neohroženě, a mohl shlížet svrchu na většinu ostatních titulů, které v té na PS2 době vycházeli. Toto všechno jsou důvody, proč se na třetí pokračování dobrodružství Jaka s Dexterem čekalo netrpělivěji než na cinkání zvonku pod vánočním stromečkem.

Jsou věci, které tvůrci z pokračování prostě vypustit nemohou, protože by jim to hráči nikdy neodpustili. V téhle hře jsou to bezpochyby vtípky a hlášky ústřední dvojice. Sarkastické poznámky na kohokoliv dělají z Dextera jednu z nejvtipnějších postav herní historie a možná i zábavního průmyslu vůbec. Během hry se budete smát jeho připomínkám na mnoha místech a přiznám se, že v některých momentech pro mě bylo hlavním motorem to, co vtipného zase z Dextera vypadne.

Ukázka vozidel: první, jen lehce vyzbrojené... * ...zato s tímhle už je větší zábava...  * Skákací vsuvka, jeden z obtížnějších úkolů

Prostředí, ve kterém se budete pohybovat, je nové jen z části. Děj se totiž odehrává i ve starém známém Haven City, postupně ovšem devastovaného válkou. V přilehlé poušti se odehrává další velká část soubojů  - v ní se také seznámíte s nejzábavnějším vylepšením oproti minulému dílu. Postupně dostanete k dispozici několik vozidel, s jejichž pomocí se budete po poušti pohybovat a likvidovat nepřátele. Každé z nich má jinou palebnou sílu a samozřejmě i vlastnosti, např. jízdu v Sand Hoperu si budete vysloveně užívat.

Co se zbraní týká, budete mít k dispozici postupně celý arzenál rozdělený do čtyř kategorií. Výběr se sice nevyrovná megavýbavě Ratcheta a Clanka, přesto vám bude na cestě mezi hordami nepřátel plně postačovat.

Příběh samotný je jiného typu než ten ve druhém díle. Zcela určitě je jednodušší a stravitelnější pro hráče, kteří nevládnou angličtinou dokonale. Animace mezi jednotlivými misemi se v podstatě omezují jen na samotné vysvětlení, proč je třeba následující úkol splnit. Přesto se nedá říct, že by příběh byl plytký, jen nedosahuje bohatosti zvratů předchozího dílu.

Na čem tým vývojářů naopak šetřil, je obtížnost. Hra se hraje velmi svižně bez podstatnějších zádrhelů, málokdy se stane, že některý z úkolů opakujete vícekrát. Většinou se to týká jen doplňkových, nepovinných misí. Po místy až brutálně těžkém druhém díle je zmírnění obtížnosti o to patrnější a myslím, že zkušený hráč bude mírně zklamán. Napomůže tomu i velký počet checkpointů, jejich hustota dosahuje hodnot neviděných v žádné jiné hře, kterou jsem hrál.

Kleiver, který zadává pouštní úkoly * Umíš plavat? * Atmosféra nočního města se povedla nejvíc

Já a Jak

Přiznám se, že po deseti misích jsem chtěl Jak3 vzdát a odložit. Nějak jsem k prostředí a postavám nemohl najít vztah, nic mě ke hře netáhlo a já nechápal nadšení svých přátel, kteří tuhle hru už nějakou dobu hráli a vyjadřovali se o ní velice pochvalně. A pak to přišlo. V jedné z misí dostanete za úkol zachránit několik wastelanderů z pouště a dovézt je do bezpečí. Pokaždé, když průzkumníka vyložíte u sběrného náklaďáku, dostane se vám poděkování a věty „see you in the city“.

• Dexterova pusa ve své staré formě
  • sposta využitelných zbraní.
  • vozidla v poušti
  • místy příliš jednoduché
  • mnoho checkpointů
  • v návaznosti na předchozí krátká hrací doba

A v té chvíli jsem se stal součástí příběhu, těšil jsem se, až všechny zachráním a do města se opravdu vrátím. Od té doby mi také prostředí města připadalo důvěrně známé, dokonce se mi začaly kulisy města, do té doby pro mne velmi nehezkého, líbit! Předpokládám, že to takhle neprožije každý, většina hráčů, kteří si hru koupí, jistě ví co čekat a budou si užívat hned od začátku. Pro mě Jak 3 znamenal novou zkušenost při hraní. Zjistil jsem, že kouzlo, které hra ukrývá, se dá objevit i postupně; že existují hry, které vám svoje tajemství nedají zadarmo.

Zvuk: 8/10
Obtížnost: 7/10

Poradím jen jedno: zahrajte si tuhle hru a objevte její kouzlo. Mně se to podařilo a stálo to za to.