Recenze: Joystick C64 – retro vládne

Prodali jste svůj C64, přepadl vás nával nostalgie a chcete si zahrát některou ze starých dobrých pecek? Nebo jste naopak herní nováčkové a máte náladu si užít lekci z herního dějepisu? Máte šanci a nemusíte se otravovat s žádnými emulátory. Joystick C64 vás snadno přenese do nejslavnější éry této platformy.

Karel Kališ Výrobce: Toy Lobster
Distributor v ČR: Conquest
Cena: 1090 Kč
Žánr: kolekce her

Návrat starých časů

Poslední dobou se začínají herní společnost nějak vrhat do minulosti. Na trhu se objevila nebo ještě objeví celá řada různých herních kompilací ze starých časů. Nic proti nim, jen působí lehce legračně, když na svém namakaném PC či konzoli, schopné vykreslit miliony polygonů a použít nejnovější grafické efekty, hrajete starou pecku se čtyřmi barvami, rozlišením málem pixel na pixel a mono zvukem. Jenže pro maximální autentičnost by byla třeba i původního hardwaru a pokud si svůj herní stroj mládí neschováváte ve skříni, těžko ho budete znovu shánět. Některé firmy se rozhodly toho využít a nabídly hráčům možnost si zavzpomínat na hry svého mládí pomoci jednoduchých a ovladačů v retro stylu, které v sobě rovnou ukrývají několik her. Podobných přístrojů existuje celá řada, ale nám se do rukou dostal joystick s rovnou třicítkou her z legendárního C64.

Takhle vypadá joystick C64

Celá obrovská šedivá krabice Commodoru 64 se i s magnetofonem dokázala vměstnat do černého joysticku s červenými tlačítky, jenž se vám vejde skoro do dlaně. Po designerské stránce se nejedná o žádný zázrak a slovo ergonomie viděla páka maximálně z rychlíku a o to jde. Už první osahání robustní černé páky a mohutných červených akčních tlačítek spolehlivě navodí všem pamětníkům mražení v zádech. Černý plast na první pohled nebudí zdání dlouhé trvanlivosti, ale hodiny svědomitého testování mě přesvědčily o tom, že páka i tlačítka vydrží i drsnější zacházení. Přístroj se docela dobře drží v dlani jedné ruky, ale klasické přísavky na stůl mohly udělat ovládání ještě příjemnější. Takhle potřebuje přijít na ten správný fígl, jak ovládat obě tlačítka zároveň a s dostatečnou vervou bez toho, aniž by vám joystick vyletěl z rukou.

Původní C64 z venku... * ...zevnitř...  * ...a dneska se to všechno vešlo do tohohle

Přístroj napájí čtyři klasické tužkové baterie, které ovšem nejsou v příslušenství. Jejich trvanlivost nemohu posoudit, ale předpokládám, že klasické alkalické baterie by mohly vydržet na desítky hodin úporného hraní. Na boku podstavce naleznete přepínač s kontrolní ledkou pro zapnutí a vypnutí, přední části dominují dvě už zmiňovaná veliká tlačítka pro střelbu, dál nechybí malé resetovací tlačítko a ovládací prvky uzavírají čtyři funkční tlačítka označené A až D. Přístroj se připojuje do televize pomocí klasických cinchů, žlutý pro obraz a bílý pro zvuk. Třetí červený by jste hledali marně, protože Commodore 64 disponoval pouze mono zvukem. Pokud nemáte na své televizi cinchové vstupy, dá se joystick připojit pomocí SCART redukce, která ovšem v příslušenství není. Ještě malá poznámka na závěr, kabel vedoucí z přístroje má odhadem tři metry, takže je dostatečně dlouhý na to, abyste nemuseli při hraní sedět „nalepeni“ na obrazovku.

Pestrý výběr

Při spuštění vás uvítá klasická loadovací obrazovka, u které pamětníci opět zamáčknou nejednu slzu. :) Naštěstí pro netrpělivé se dá přeskočit, ale nic vám nebrání si ji pokaždé vychutnat, protože to k tomu prostě patří. Následně už nezbývá, než si v jednoduchém menu vybrat jednu ze třech desítek přítomných her. Spokojen může být skoro každý, protože zvolený výběr pokrývá téměř všechny myslitelné žánry, od klasických plošinovek, přes závodní hry, sportovní, bojové, logické a další. Osobně jsem strávil nejvíc času s California Games, což je spojení několika atraktivních sportů, jako je surfování, házení frisbee, jízda na BMX a další. Milovníci rychlých kol uvítají závody F1 jménem pitstop, pokud máte radši jednostopá vozidla, určitě si užijete u Supercycle. Ale nechybí klasické plošinovky, např. Impossible Mission a střílečky s raketkou – hra Zynaps. Osobně mě chybělo dost starých pecek, které já osobně hrál na Didaktiku, ale na C64 též vyšly, třeba ponorkový simulátor Silent Service či akční SWIV. Většina her vám asi nic neřekne, pokud nejste pamětníci, ale další přinesou stejnou zábavu jako před lety. I přes jednoduchou grafiku a pískající mono zvuk.

Kompletní seznam her na joysticku C64:

•  AlleyKat
      •  California Games
      •  Cyberdyne Warrior
      •  Cybernoid
      •  Cybernoid II
      •  Eliminator
      •  Exolon
      •  Firelord
      •  Gateway to Apshai
      •  Head The Ball
      •  Championship Wrestling
      •  Impossible Mission
      •  Impossible Mission 2
      •  Jumpman Junior
      •  Marauder
      •  Maze Mania
      •  Mission Impossibubble
      •  Nebulus
      •  Netherworld
      •  Paradriod
      •  Pitstop
      •  Pitstop 2
      •  Rana Rama
      •  Speedball
      •  Summer Games
      •  Super Cycle
      •  Sword of Fargoal
      •  Uridium
      •  Winter Games
      •  Zynaps

Koupit nebo nekoupit? Záleží na vás, zda vám některé z uvedených her něco říkají. U joysticku sice najdete návod obsahují informace ke všem hrám, včetně  popisu, příběhu, ovládání a tak dál, ovšem ten je pouze v anglickém jazyce. Český návod vám poradí jen se zapojením přístroje. Já osobně jsem se u řady her výborně bavil a skvěle zavzpomínal, ovšem většina z nich mi dnes už nic neřekla. Přeci jen, primárně jsem vyrůstal na trochu jiné generaci herních přístrojů. Pokud si chcete zavzpomínat na svoje mládí u C64, máte skvělou šanci. A za přijatelnou cenu.

• 30 her
  • Snadná obsluha
  • Pestrý výběr her