Recenze: Kačer Donald vrací úder! – zloduchové, bojte se!

Po úspěšných hrách z prostředí animovaného filmu Hledá se Nemo se na monitorech našich PC objevuje další titul určený primárně pro děti. Tentokrát bude vaši pomocnou ruku potřebovat Kačer Donald. Podaří se mu zachránit milovanou Daisy? Jak dopadla záchranná výprava za pomoci redaktora Doupěte se můžete dozvědět v dnešní vyčerpávající recenzi.

Typ hry: Plošinovka pro děti
Minimální konfigurace: Procesor 166 MHz, 32 MB RAM, 250 MB na HDD,  4 MB 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 233 MHz, 64 MB RAM, 250 MB na HDD, 16 MB 3D  grafická karta
Testovací konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 600 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce2 Ti)
Výrobce: Disney Interactive (
Vydavatel hry: Disney Interactive (
Distribuce v ČR: CD Projekt (
Homepage hry: Není

„Kačerovský zpravodaj - zvláštní vydání

5. června – V průběhu včerejšího dne bylo oznámeno zmizení známé reportérky Daisy. Daisy zmizela krátce poté, co byla nevysvětlitelně přerušena nejodvážnější reportáž její kariéry. K všeobecnému překvapení se této podnikavé novinářce podařilo proniknout do tajné svatyně strašného čaroděje Merlocka. Naneštěstí právě v okamžiku, kdy se chystala vůbec poprvé světu ukázat obávaného kouzelníka v jeho svatyni, nastala katastrofa: sám Merlock ji objevil. Signál se ztratil a nikdo neví, co se Daisy přihodilo. Lidé jsou zděšeni. Podle neověřené zprávy se v záchraně slavné reportérky angažuje sám Kačer Donald. Doufáme, že brzy budeme moci přinést více detailů.“

Kačer Donald se představuje * Na co se mě sakryš ptal? * Šikula důkladně vysvětluje

Pátrání po zmizelé reportérce Daisy aneb co tomu předcházelo

Vítejte do světa Kačeřích příběhů, kde není žádná nouze o napínavý a dobrodružný příběh, jehož nedílnou součástí se stanete i vy v nové hře Kačer Donald vrací úder! od pohádkové továrny nejen na sny – společnosti Disney Interactive. Už z úvodního videa je jasně patrné, se kterými obyvateli proslulého Kačerova budete mít tu čest se setkat. Jednak je to hlavní hrdina Kačer Donald, unesená krasavice Daisy, potrhlý génius Šikula, Donaldovi synovci Kulík, Bubík a Dulík či nepostradatelný Donaldův sok Hamoun. Nesmíme opomenout úhlavní nepřátele, kterými tentokrát budou strašlivý mág Merlock, nebezpečná Magika von Čáry, Rafani či okřídlené stvoření Bernadette, které Donald vyruší z jeho poklidného odpočinku.

Hlavní představitele jsme již zmínili, jak je to však se zmizelou Daisy a Donaldovým putováním? Daisy je příklad mladé, ambiciózní ženy - reportérka každým coulem, namane-li se tedy vhodná příležitost pro kvalitní a netradiční reportáž, neváhá a pouští se do velmi nebezpečných situacích. Bohužel i do takových, ze kterých se v mnoha případech dokáže vyprostit pouze za pomoci neohroženého kačera Donalda. Tak tomu bude i v tomto případě. Milá Daisy si totiž vzala na mušku strašlivého mága Merlocka, který se k nevítaným vetřelcům nechová zrovna vlídně. To pozná i Daisy, která je záhy chycena Merlockem – navíc v přímém přenosu, který kromě zbytku světa sledoval i samotný Donald.

Ostrá zatáčka vlevo * Radši se opatrně vyhnout * Jak to funguje?

Impuls byl vyslán a Donald se bez chvilky přemýšlení rozhodne hrdinsky pustit za její záchranou. V tu chvíli však vše zkomplikuje sok Hamoun, který projde novým Šikulovým vynálezem (Šikulův gamma-tubo-teleport) jako první a použije tak veškerou energii používanou tímto strojem jen a jen pro sebe. Kačer Donald je tak znenadání zdržen a jeho cesta zkomplikována – v jeho kůži tak budete muset navštívit čtyři různorodé světy (překrásný a nebezpečný les, rušné ulice Kačerova, strašidelný dům Magiky von Čáry a také samotné sídlo strašlivého mága Merlocka) a v každém z nich rozložit Šikulovu větrnou korouhvičku pro postup do dalšího světa.

Záchrana Daisy pokračuje

Příběhu hry jsem se již věnoval dostatečně a tak se pojďme podívat na samotné putování Kačera Donalda. Jak již bylo zmíněno, počet světů se rovná číslici čtyři, přičemž pro úspěšné dokončení každé části musí Donald splnit následující úkoly:

Shromáždit části teleportačního zařízení – v každé ze čtyř úrovní jednotlivých světů ukryl zlý Merlock po jednom segmentu teleportačního zařízení, které bude vašim úkolem najít. Po získání všech čtyř části vás Šikula pustí do speciální úrovně, kde na vás čeká finální boss. Po jeho přemožení následuje krátká ukázka umístění Šikulovy větrné korouhvičky a postup do dalšího světa.

Najít hračky Donaldových synovců – od čeho by byl Merlock zlý, pokud by nespáchal nějaký hrozný čin – tentokráte se to týká ukradení oblíbených hraček Donaldových synovců. Vašim úkolem bude navrácení všech hraček do správných rukou, přičemž odměnou se vám stane otevření bonusové úrovně (útěk před rozzuřeným medvědem apod.).

Již ten název hovoří sám za sebe * Hvězdičky všude, kam se podíváš * Nestíhám, nesvačím, ale cíl už vidím

Překonat Gustovy rekordy – poslední úkol se zpřístupní teprve po dokončení bonusové úrovně. Pokud tedy splníte všechny předchozí úkoly, otevře se vám závod s časem - pro zdárné dokončení mise budete muset překonat nejlepší Gustovy časy a získat tak speciální cenu (nechte se překvapit jakou).

Putování jednotlivými světy nebude procházkou růžovým sadem, jak si jistě všimnete po několika úrovních. Právě proto jsou pro Donalda připraveny speciální předměty, které mu jeho pouť ulehčí. Jsou jimi především po úrovních rozeseté barevné hvězdičky (žlutá má hodnotu jedné, modrá se cení za pět a za červenou získáte deset žlutých), které zvýší po nasbírání sté hvězdičky Donaldovu výdrž o jeden život. Mimo to se dají najít také v kurýrních schránkách ve vzduchu nebo na zemi. A že je budete potřebovat, to mi věřte.

Kromě hvězdiček narazíte také na extra život (kdo by nechtěl o život více), ukradené hračky (medvídek, letadýlko, lokomotiva atd.) spojené s Merlockovou kouzelnou knihou (po její aktivaci musíte v časovém limitu získat hračku), checkpointy (pokud hráč ztratí život, ocitne se v dané úrovni na posledním proběhnuté pozici) či mléčný koktejl, který dodá Donaldovi dočasně větší rychlost a nezranitelnost.

„Kačerovský zpravodaj - zvláštní vydání

6. června - Věhlasný Kačer Donald podstoupil při záchraně Daisy riskantní cestu kolem světa. Naše noviny to zjistily při rozhovoru s vynálezcem Šikulou, osobním přítelem Daisy a Kačera Donalda. Díky jednomu ze Šikulových vynálezů může být Donald teleportován přímo do Merlockova paláce, kde hrozivý kouzelník podnikavou reportérku pravděpodobně vězní. Sám Šikula se k dané záležitosti vyjádřil takto: "Můj teleportér bude bez problémů schopen poslat Donalda do Merlockova paláce. Ale nejdříve ho musíme trochu zesílit. Proto se Donald vydal na cestu kolem světa. Nic dalšího vám k tomu nemohu sdělit..." Připomínáme, že Daisy zmizela před dvěma dny (viz náš článek z 5. června). Vše nasvědčuje tomu, že ji uvěznil hrozný Merlock. Věrnému Donaldovi drží palce celý svět. Další podrobnosti budou následovat...“

Stealth akce to zrovna není * Troufá si na malého * Pozor na nebezpečné důchodce

Kačer Donald bojuje dále

Donald se tak ocitá v nejdůležitějším bodě záchranné výpravy – řeč je o hratelnosti a ovládání. Hratelnost graduje s každým otevřeným světem a touha po novém žene hráče kupředu. Uvážím-li však, že titul Kačer Donald vrací úder! je učen pro hráče od šesti let výše, mohou mít s některými lokacemi či částmi hry mladší pařánci obtíže a v horším případě je mohou dokonce odradit od dalšího hraní. Situaci nevylepší ani výtečně zpracované ovládání, které je omezeno jen na čtyři směrové klávesy a dvě speciální tlačítka – skok a úder (lze ovládat jak klávesnicí, tak i gamepadem). Za pomoci skoku lze překonat jednotlivé překážky či nepřátele (lesní zvěř, pracující obyvatele Kačerova apod. se lze zbavit zmíněným tlačítkem pro úder) nebo se dostat na těžce přístupná místa prostřednictvím superskoku (dvojité kliknutí tlačítka skoku). I když je ovládání jednoduché, ani tak vás v některých úrovních nezachránit od Donaldova pádu do hluboké propasti, ze které již není návratu – na svědomí to má nepřehledný nebo lépe řečeno přeplácaný design (i zdání může pěkně klamat). Hráči se tak musí obrnit dostatkem trpělivosti, protože ne vždy půjde vše jako po másle.

Poněkud rozpačitě na mě zapůsobilo ukládání hry, které je možné jen při odchodu ze hry. Proč je všudypřítomné nahrávání a ukládání v případě plošinovky řešeno právě tímto způsobem, jsem do této chvíle dostatečně nepochopil - při pádu systému jsem tak byl nucen opět opakovat již jednou dokončené úrovně a mnohé z nich znám již nazpaměť. Výhodou hry je pak jistě také možnost navštívit předchozí oblasti. Prošli jste celou úroveň a nenašli jste všechny předměty? Nezoufejte a pokuste se o to znovu. Tuto výhodu můžete uplatnit také v případě nedostatečného počtu životů. Není od věci vrátit se do lehčí úrovně a opět tak získat Donaldovy ztracené životy.

Fotografování, to by mu šlo * Tady je ale vedro * Pozor na rozčíleného Donalda

Donald se nám pěkně vybarvuje

Přecházíme plynule ke grafické stránce, která poněkud zaspala dobu. Je pěkné, že se některé úrovně odehrávají z pohledu třetí kamery umístěné za Donaldovými zády a vždy se přizpůsobí lokaci, ve které se právě nacházíte, ale to není v dnešní době pražádnou zvláštností. Hlavním problémem hry bylo skákání na šikmo umístěné plochy a tak jsem čas od času končil v bezedné propasti. Pokud inovativní 3D pohled zklamal, pak tedy úrovně v klasickém 2D pohledu bezpochyby stojí za pozornost - jen sem a tam může zamrzet přeplácanost prostředí. Během putování se však vždy a všude něco děje a tak je o zpestření po grafické stránce postaráno dostatečně (motýlci létají, láva vře apod.).

Zvuková stránka zůstala zachována v anglickém originále a je tedy radost poslouchat ať již nadávky rozčíleného Donalda, rady Šikuly či peprné poznámky závěrečných bossů. Česká verze je obohacena o profesionálně zpracované české titulky, kterým nelze nic moc vytknout – tedy až na několik vypuštěných pasáží hry. Hudební složka není ani výrazná ani slabá, ale jak je zvykem, časem omrzí a někteří hráči jistě sáhnou po jejím vypnutí.

„Kačerovský zpravodaj – mimořádné zpravodajství

7. června – Právě před malým okamžikem jsme obdrželi radostnou novinu. Slečna Daisy byla zachráněna ze spáru zlého mága Merlocka odvážným Kačerem Donaldem, kterému náleží vděk nejen sečny Daisy, ale také celého světa, který byl jejím zadržením zděšen. Přejeme tak tomuto statečnému zachránci šťastný, dlouhý a ničím nerušený život.“

• Hratelnost
  • Snadné ovládání
  • Nízké hardwarové nároky
  • Hudba
  • Obtížnost

Záchranná výprava byla úspěšná

Pokud hledáte hru pro vaše ratolesti, která nabízí dobrou hratelnost, známé a oblíbené kačeří hrdiny s pěkným zpracováním, již dále nehledejte a raději rovnou vyzkoušejte nový titul Kačer Donald vrací úder! Počítejte však s vyšší obtížností, při které budou děti potřebovat vaši pomoc a asistenci. Pokud však dokončíte Donaldovu pouť za záchrannou Daisy, čeká vás zábavné zakončení, které by nečekal ani otrlý hráč.

Grafika: 6/10
Hudba: 6/10

I přes vyšší obtížnost doporučuji titul Kačer Donald vrací úder! všem mladším hráčům, kteří chtějí prožít jedno z nezapomenutelných dobrodružství oblíbeného Kačera Donalda.