Recenze: Korea: Forgotten Conflict – česká odpověď na Commandos

Grafická extáze, miniaturní vypiplané drobnůstky, které jste ještě v žádné strategické hře neviděli a animace, jež vám provětrají řádně každý megabajt vaší grafické karty. To všechno je česká Korea. Dále také poněkud netradiční postupy, akční mise a po zuby ozbrojené komando s nejmodernější výbavou let padesátých. Stačí to na krále žánru?

Platforma:  PC
Typ hry: strategie ala Commandos
Minimální konfigurace: procesor 733 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 32 MB (GeForce2 nebo ATi Radeon) 3D grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB (GeForce 4 nebo ATi Radeon 8500 3D grafická karta)
Testovací konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (Ati Radeon 9600)
Výrobce: Plastic Reality Technologies (
Vydavatel hry: Cenega Publishing (
vydavatel v ČR: Cenega Czech (
Homepage hry:

Čtenářům Doupěte myslím ani nemusím Koreu: Forgotten Conflict představovat. Ať už z rozhovoru, preview nebo prvních dojmů, určitě víte, že navzdory cizokrajně znějícímu názvu se jedná o projekt čistě český a stojí za ním brněnský tým Plastic Reality Technologies. Pokud jste naše články četli pozorně, nemohla vám uniknout ani informace, že se jedná o hru inspirovanou Commandos, a že se nám v průběhu vývoje velice zamlouvala. Co zamlouvala, byli jsme z ní u vytržení a nadšení, které jsem si přinesl z testování preview verze mi ještě dlouho poté dlouho vydrželo. Zkrátka a dobře, těšili jsme se moc.

Korejská válka (1950-53)

Korejská válka byla stejně jako konflikt ve Vietnamu střetem mezi komunistickým a kapitalistickým viděním světa. Jakožto první velký konflikt po druhé světové válce předznamenal dalších čtyřicet let studené války v bipolárně rozděleném světě. Za vše mohl právě konec druhé světové války, za níž byla Korea dílem osvobozena s pomocí Číny Stalinovými vojsky (severní část), zatímco v Jižní Koreji vypuzovali Japonce spojenci. V těsné blízkosti vedle sebe tak vznikly státy, které byly loutkami v rukou mocností, jež je osvobodily.

25.června 1950 došlo k tomu, co se celkem dalo očekávat. Vojska Severní Koreje překročila hranici a zaútočila na svého jižního souseda. Po posvěcení Radou Bezpečnosti OSN se na pomoc Jihokorejcům vydala armáda spojeneckých jednotek (většinou Američanů). Těm se podařilo nejen agresora vytlačit z napadeného území, ale také zahnat až k severním hranicím s Čínou. Bylo dobyto hlavní město Severní Koreje (Pchjongjang) a situace směřoval pro spojence ke zdárnému konci. Do věci se však zapojili SSSR a Čína, která vyslala do oblasti více než milión svých jednotek. Výsledkem byl naprostý obrat v boji a teď to byli zase Američané, kdo musel ustupovat. Číňané se dostali i do Soulu a až přísun dalších spojeneckých jednotek dokázal zastavit komunistický postup. Po dalších vyčerpávajících bojích se nakonec fronta vrátila tam, kde začala, tedy na 38. rovnoběžku.

Korejská válka byl výjimečný konflikt, který možná upadá v zapomnění ale faktem je, že nechybělo málo a mohlo dojít ke třetí světové válce. Američtí prezidenti v průběhu bojů mnohokrát zvažovali možné použití jaderných zbraní, ale naštěstí jaderné kufříky zůstaly ležet na svých místech a konflikt se vyřešil konvečními metodami. Oba korejské státy se však ještě stále s touto válkou nevyrovnaly a jejich vztahy jsou (zvláště v poslední době) velice napjaté.

První prozření

Ovšem jak už to bývá, vždy když se na něco těšíte, výsledek není úplně dle vašich představ. Narozdíl od svátosti manželské, u hry se podobný rozpor mezi iluzí a skutečností bohužel či bohudík pozná po několika málo hodinách (resp. u manželství občas taky, ale to bych tu raději nerozpitvával).  Každopádně hry mají v tomto směru poněkud výhodu, že je někdo před vámi zahraje a o svých dojmech podá zprávu ve formě recenze, což u vaší nastávající není příliš časté a koneckonců ani žádoucí.

Turistická třída u korejských drah je snad ještě horší než u nás * Není nad pořádné foto oblasti * Oslovují vás veliteli, ale pořád vám jen přikazují

Čili dobří lidé vězte, Korea není špičková hra, o níž budou lidé pět balady ještě za dva roky. Není to však ani propadák nehodný vašeho volného času. Je to opět, jak už to bývá, něco mezi tím a ostatně jak už někteří zvědavci dopředu zjistili, výsledné hodnocení tomu odpovídá.

Co se stalo s moji milovanou hrou?

Ptáte se proč? Proč najednou po všeobecné euforii plynoucí z našich předchozích článků o hře tentýž žár nesálá i ze závěrečného hodnocení? Stalo se snad s hrou něco? Viděli hoši z Valve báječný kód Koreje a využívaje zkušeností z vlastní kanceláře jej odcizili? Nebo někdo tvůrce uplatil, aby Commandos náhodou neskončili v propadlišti dějin? Propukla v centru brněnské programátorské obce epidemie úplavice? Nebo snad za to může Usáma či Saddám? Musím vás zklamat, žádná senzace z toho nekouká.

Úplná idylka, nebýt mého týmu schovaného opodál * Kdybyste se náhodou chtěli vykoupat * Na čekané

Největší potíž je v tom, že tvůrci prakticky splnili vše co slíbili. Od grafiky, přes cíle misí po herní režimy, vše je prakticky takové, jak tvůrci dopředu avizovali. Přes všechna očekávání však smíchání všech komponent nedává dohromady výsledek zábavný jako součet, natožpak součin atraktivnosti jednotlivých částí. Někde se stala chyba a my se jí nyní pokusíme společně odhalit.

Magnetit, vápenec, slída, žula a spol.

Základním kamenem úrazu je bezpochyby ovládání. Autoři se vyvarovali válce s ikonkami z Commandos a hru vybavili o dost akčnějším a spád hry tolik neovlivňující  kombinaci myš+klávesnice s důrazem na druhou jmenovanou. Myš zde prakticky plní funkce jako v každé real-time strategii (tj. ovládání pohybu jednotky a zoomování) a zbytek musíte zvládnout s pomocí klávesnice.

Chudák hlídka * Colin McRae Rally 4 s novou Rally Korea * My dva a tank

Jde zejména o označování více jednotek zaráz, přenášení mrtvých těl, nasedání do vozů a podobných vymožeností. K jejich ovládání totiž musíte do party kamarádů svých prstíků přibrat i klávesy shift, ctrl, šipky a v ideálním případě ještě pár dalších hotkeys. Výsledek je na první pohled hodně nepřístupný a ani na ten druhý to není žádný zázrak. Zvyknete si, ale konkrétně přenášení mrtvých mi do krve nikdy nepřešlo. Vadila mi i určitá nedoladěnost. Kupříkladu nejde pomocí klávesnice přesunout se okamžitě k dané jednotce, což vzhledem k další user unfriendly nemožnosti oddálit se pořádně od země, působí zbytečné problémy při plánování mise.

My v Koreji máme dohromady dva I a jedno Q

Druhým problémem hry je chování vojáků. Autoři se snažili, aby výsledek nevypadal jako šachy v Commandos, a tak byli k hráčům docela benevolentní. Výsledek však vypadá přinejmenším divně. Vezměte si třeba klasickou situaci, kdy vás zpozoruje nepřátelský voják. V Commandos to znamená vážnou chybu v plánu, a pokud jej rychle neumlčíte, můžete mít hodně velké problémy. V Koreji vás voják po spatření ve větší vzdálenosti začne pozorně zkoumat a až po několika sekundách až desítkách sekund se mu v mozečku sepnou cestičky nepřítel a střílet a zareaguje.

Na jednu stranu nerealisticky působí připravenost německých oficírů v Commandos, kteří střílí snad ještě dřív než vás spatří, na stranu druhou, když probíhání před očima nechává severokorejské hlídky klidnými, vypadá to asi desetkrát trapněji. Chápu záměry tvůrců, ale výsledek není ideální. Prakticky stačí vždy když vás voják zmerčí zaběhnout za roh nebo rychle přeběhnout a vše je v pohodě. Co mě však dostalo, je, že když v tomto stádiu (tedy když si vás nepřítel prohlíží) zalezete do skříně, vojáček sklopí zrak a věnuje se opět své práci. Kdyby se alespoň podíval, jestli to co pohnulo dveřmi byla myš nebo narušitel nebo nějak projevil o situaci zájem, vypadalo by to mnohem lépe.

Co myslíte? Pozve nás sovětský poradce na skleničku? * Rudé vlajky ještě nedávno visely i u nás * Hlídka je někdy pěkná nuda

Naprosto úžasně také vypadá situace, kdy nebohý strážník zahlédne mrtvolu. Nejdříve se rozběhne k mrtvole, začne tou svou hatmatilkou něco povídat a když dlouho nikdo nejde, otráveně toho nechá a vrátí se na svůj původní post jakoby se nechumelilo.

Abych jen nekritizoval, inteligence vojáků zažívá místy i slavnější chvíle, ale moc často jsem je nezaznamenal. Párkrát ale špatně zkoordinovaná akce přivolala hlídku, která pravděpodobně zburcovala nějakého důstojníka, který se vzápětí na místo dostavil s početnou tlupou vojáků. Otázkou zůstává, zda-li se nejednalo o nějaký skript, protože se mi jednou podobná situace stala několikrát po sobě.

Já jsem Commandos a Ty?

Moje další námitka s předchozí souvisí – jedná se o jistou dávku nevypočitatelnosti, kterou Korea hráči přináší. Z Commandos máte naučené a zažité co zhruba jaká činnost způsobí. Víte, že když zastřelíte důležitou osobu v tajné misi, můžete si pomalu a jistě chystat ukazováček na klávese pro quickload. Korea jde svou vlastní cestou, která však pod dojmem z konkurenční série vypadá dosti divně. Třeba mise v zajateckém táboře. Člověk by čekal, že půjde o nervy drásající záležitost, kde každý chybný krok bude znamenat alarm celého areálu. Proto mě docela šokovalo, když žádnému z místních oficírů nevadilo, když jsem si z jeho vojáků udělal cvičné terče v improvizované polní střelnici a následně si pro ně samotné došel do chaloupky a udělal z nich totéž.

Soudruhu plukovníku, plán hlídky byl splněn na 110% * Jak se na tu hromadu dívám - na co vlastně máme ten Temelín? * Skoro jako v Maxi Paynovi jedničce

Rambo

Korea vás nikterak nemotivuje k tomu, abyste využili všechny možnosti, které nabízí. I když vezmeme za svou pesimistickou variantu, že existují dvě cesty – plíživá a akční (což není pravda, protože většinou je možností víc), častokrát je mnohem jednodušší druhá možnost. V tutorialu vám sice prozradí, že čím méně nepřátel zlikvidujete, tím víc bodů na konci dostanete, ale to je dosti chabá vidina, kvůli které průměrný hráč neoželí ani dva dny starou svačinu a už vůbec ne hodiny a hodiny strávené nad vymýšlením čistého postupu. Tím se však ze hry stává tak trošku akčnější záležitost a z toho vyplývající nudnější záležitost. Korea má sice zajímavé prvky zpestřující tuto složku hry (náznak ručního zaměřování, ovládání vozidel jako v GTA, agresivní režim), nicméně i přesto se hra  v pozdějších fázích zvrhává jen v problém, jak se nepozorovaně dostat do zad nepřátelům a pak je zlikvidovat. Přitom je to trochu škoda, protože druhá a někdy i třetí a čtvrtá cesta řešení problému existuje.

Po těch trubkách pořád přebíhají myši. Takovej bordel uprostřed nepřátelského ležení! * Dopravní signalizace naštěstí fungovala * Železnice na kraji města

Jedinou možností je pak přepnutí na vysokou obtížnost, kde se jednotky chovají trochu více commandosovsky, ale na druhou stranu je s tím spojena řada omezujících faktorů jako menší dostřel, méně lékárniček a podobné „downgrady“, takže se jedná spíše o záležitost pro hard-core fanoušky.

Ten dělá to a ten zas tohle

Jak už jsem předeslal v úvodu, dílčí vlastnosti hry jsou takřka bezchybné. Kupříkladu rozdělení schopností v týmu je mnohem logičtější než v Commandos. Všichni vojáci dokáží ovládat většinu zbraní, přenášet mrtvoly a třeba i léčit. Pouze je značný rozdíl v tom, jestli k pacientovi pustíte fundovanou zdravotní sestru Honey anebo rangera, který si se zraněným bez hippokratovy přísahy poradí dosti humpolácky a spotřebuje na něj mnohem více obvazů a léků. Ale i za něj budete rádi v misích, kde není k dispozici jiná pomoc.

Autosalon mají i v Inchonu* Výběr mise * Soul - "nádherně" rozbořené město

A těch je celkem dost. V každé misi se objeví průměrně tři členové vaší jednotky, a jelikož se jedná o princip Beverly Hills (každý postupně s každým), častokrát si budete muset v lese poradit i bez zdravotní sestry, jinak nepostradatelného člena jednotky. Přepadové komando dále tvoří ranger, odstřelovač, ženista a Korejec, jenž dokáže v cizí uniformě proniknout skrz nepřátelské valy aniž by byl prozrazen.

Misí je celkem dvanáct a jsou opravdu rozlehlé. Až na úvodní dva tutorialy u každé strávíte minimálně pár hodin. Díky spoustě úkolů, jež se ke každé mapě váží, vás autoři povodí skoro vždy po celé její ploše. Nejlepší však na nich je, že opravdu máte volné ruce, co se týká plnění úkolů. Váš pohyb takřka není omezen a vy se můžete producírovat všude, kde se vám zamane (i když i zde se bohužel občas objeví neviditelné překážky) a naplánovat si strategii podle vašich představ.

Grafici všech zemí, učte se na Koreji!

Každopádně překážky viditelné jsou mnohem příjemnější. Asi se budu opakovat, ale grafika Koreje je zkrátka úchvatná. Těžko se dá slovy popsat, co všechno budou vaše oči mlsně hltat po nahrání nové mise. Raději se podívejte do galerie, kterou jsme pro vás připravili v druhé kapitole dnešní recenze a tiše obdivujte umění brněnských Plastiků.

Projekt skládka 1953 se s velkým ohlasem u veřejnosti nesetkal * Záchrana vaší zdravotní sestry * Na kolej čtvrtou už nic nepřijede... přišlo totiž vaše komando

Bez jakékoli nadsázky musím zcela otevřeně říct, že žádná současná strategická hra nemá lepší zpracování. Kompletní 3D krajinka přímo láká zradit vlastní komando a místo toho raději sledovat celou tu nádheru. Škoda jen, že celá tato krása způsobovala v demoverzi hráčům takové problémy, že dokonce musel být vydán speciální patch a ani finální verze nevypadala nejstabilněji.

• GRAFIKA, něco podobného jste v životě neviděli
  • realistické prostředí
  • rozsáhlé mise
  • komando, jenž není složeno ze samých specialistů, kteří nezvládají standardní činnosti
  • zajímavé nápady
  • čeština
  • nepovedené ovládání
  • nepochopitelně znázorněné chování jednotek
  • celková nedoladěnost hry
  • rambostyl je mnohdy výhodnější než všelijaké plazení a schovávání

Balit kufry

Je mi z Koreje trochu smutno. Moc jsem se na hru těšil, nicméně výsledek není takový, jaký jsem očekával. Přitom hra měla (a stále má) všechny předpoklady pokořit všechny konkurenty a stanout na vrcholu hráčské popularity. Bohužel při smíchávání všech faktorů se asi už moc nehledělo na výsledný dojem, a tak je Korea taková jaká je – rozporuplná. A přitom stačilo málo - pár dnů či týdnů betatestování a vylaďování, aby konečná podoba dokázala hráče zaujmout něčím víc než jen grafikou a divně pojatou logikou Commandos. Hra není o moc horší než její vzor. Pouze se dívá na věc trochu jinak, což commandosovým hráčům může připadnout značně šílené. A protože logiku španělského dílka mají díky třem dílům všichni v krvi, bude to mít Korea hodně těžké.

P.S.: Hra se u nás prodává v kompletní české lokalizaci včetně dabingu. Na Mafii s Vašutem sice Korea nemá, ale i tak se nemusí překladatelé za nic stydět.

Grafika: 9,5/10

Skvělé, všem smyslům hráče lahodící ingredience bohužel nedaly dohromady pochoutku roku, ale pouze nadprůměrný pokrm ve vizuálně neodolatelné formě. A přitom stačilo vařit jen o pár minutek déle.