Recenze: Letopisy Narnie – Pán Prstenů jinak

Film podle knihy. Hra podle filmu. Můžete si vybrat, která z aktuálních podob Letopisů Narnie vám bude bližší. Zatím ale doporučujeme tu herní, neboť se film na motivy populární knižní série dostane do kin až během ledna. Je se nač těšit? Nedělá hra knize ostudu? Odpověď hledejte v dnešní recenzi.

Platforma: PC (PS2, Xbox, GameCube, PSP, NDS)
Žánr: Akce
Výrobce: Travellers Tales
Distributor v ČR: CD Projekt
disney.go.com/buenavistagames/narnia/home.html
Minimální konfigurace: Procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 4 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Pentium IV 2GHz, 768MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 512 MB RAM, ATi X800 256 DDR3
Lokalizace: Kompletní
Cena: 799 Kč

„Konečně hra, u které se mnou nemusíš pořád být a vysvětlovat mi, co mám dělat.“

Honza, osmiletý soused, vášnivý hráč (hlavně závodních her)

Není náhodou, že jsou si světy Narnie a Pána prstenů podobné. C. S. Lewis, autor právě Letopisů Narnie (anglicky The Chronicles of Narnia), byl se slavným J.R.R. Tolkienem kamarád a často dlouze sedávali nad sklenkou zlatavého moku. Spolu dokázali vymyslet dokonalé světy, v nichž nechyběli zástupci zla i dobra, obyčejní lidé a také to hlavní – tedy války (potažmo nepřátelé), které jsou nosným pilířem každé knihy či filmu a bez nichž by „to nebylo ono“. Přesto jsou si jejich literární díla podobná jen okrajově: zatímco Tolkienův Pán prstenů je zaměřen spíše na starší čtenářstvo, Letopisy Narnie jsou cyklem pro děti.

Úvodní část hry je zasvěcena seznámení se s ovládáním... a že bude trvat dlouho!

Letopisy Narnie tak jsou mírumilovnější a tím pádem přístupnější širším (a mladším) masám. Navíc se příběh neodehrává ve fantasy světě celý, ale staví také na reálných základech – už jen proto, že jeho hlavními hrdiny je čtveřice odvážných dětí. Dokáží se Petr, Lucka, Edmund a Zuzka vyrovnat Gandalfovi, Bilbovi, Aragornovi a Legolasovi?

Jsou čtyři...

Co říká Wikipedie?

Letopisy Narnie (anglicky The Chronicles of Narnia) je sedmidílný cyklus fantasy knih pro děti britského autora Clive Staples Lewise. Pojednávají o dobrodružství skupiny anglických dětí, které se dostávají do fantastické země Narnie, kde žijí mluvící zvířata, existuje magie a dobro bojuje se zlem, v čemž děti sehrají klíčovou úlohu. Knihy jsou alegorií základních konceptů křesťanství...

Herní konverze Letopisů Narnie se drží ve škatulce „klasických her na motivy filmu“. Jde tedy o third person akci, často prokládanou puzzly a hádankami, ovládání nezapře konzolový původ a mezi jednotlivými misemi vás budou čekat záběry přímo z filmu. Klasika? Ne tak úplně. Narozdíl od většiny podobných „pokusů“ můžeme Letopisy Narnie nazvat plnohodnotnou a vcelku zábavnou hrou, která potěší nejen nejmenší členy rodiny.

První kontakt s hrou rozhodně nenasvědčuje tomu, že se budete v pozdějších fázích hraní bavit. Problémem je hlavně ovládání. Hráče sice netrápí desítky kláves, v pohodě si vystačí se čtveřicí šipek a čtyřmi dalšími tlačítky (pro interakci, boj apod.), přesto však budou muset s titulem strávit hezkých pár desítek minut, než budou mít ovládání v malíčku. Na vině je kamera – stojí na místě a hráče ignoruje. V každé místnosti má předurčené místo, na němž postává a pohyb postav zcela ignoruje. Často vám bude hlavou vrtat otázka, proč nemá kameru pod kontrolou sám hráč, jako je tomu v naprosté většině her, a vy musíte neustále bojovat s každým pohybem. Zpočátku jsou problémy s pouhou chůzí, můžete si však být jisti, že čas rány zahojí. Neuplyne ani půl hodina a už si nebudete na nic stěžovat.

Oheň si nevybírá, koho (a co) zapálí * Jedna z filmových sekvencí

Možná právě naopak. Kdyby se musely děti (pro něž jsou Letopisy Narnie určeny především) kromě ovládání samotné postavy zabývat ještě kamerou, patrně by skončila krabice s hrou zahrabaná někde mezi plyšáky. I tak totiž budou mít mladí & nezkušení co dělat. Jak již bylo řečeno, v hlavní roli budou mít tu čest ne s jednou, ale hned se čtyřmi postavami. Každý z hrdinů přitom disponuje ojedinělými schopnostmi (viz boxík někde kolem), takže není možné někoho z akce jednoduše vynechat – všichni musejí přiložit ruku k dílu.

A bez vás jsou absolutně nemožní...

Fantastic Four

Petr
Nejstarší a nejsilnější. Když se musí něco vyřešit ručně, dostává se ke slovu právě on. Cizí mu ale není ani práce s mečem.

Edmund
Nejméně výrazný člen týmu. Jako kluk disponuje silou, ovšem ne tak velkou jako Petr. Ale když se spojí se Zuzkou, vytvoří neporazitelnou dvojici.

Zuzka
Šikovná holka, která se vyhýbá přímému kontaktu s nepřáteli. Dává přednost luku s šípy nebo kouzelné flétně, která dokáže zaručeně uspat každého v jejím dosahu.

Lucka
Nejmenší a nejmladší členka týmu. Své výšky a drobnosti však využívá ve svůj prospěch. Dokáže se protáhnout každou dírou a dostat se do těžko přístupných míst. Když je nejhůře, může vyskočit nepříteli na záda a ovládat jej.

Počet hrdinů se pozitivně promítl také do hratelnosti. Úkoly a puzzly jsou přizpůsobeny čtveřici malých nezbedů, a tak se nebudete ani sekundu nudit. Hra je neskutečně variabilní, plná možností a zajímavých nápadů. O to víc zamrzí, že se nebudete moct ani na chvilku zastavit a všude nahlédnete pouze jedním očkem. Neustále totiž musíte dávat pozor na hlavní hrdiny. Je to nepochopitelné, ovšem je to tak. Nechat dítka o samotě se rovná jisté sebevraždě. Chcete zlikvidovat bosse? Musíte si vzít nejsilnější postavu (logicky čahouna Petra) a bušit do nepřítele hlava nehlava. Pakliže necháte boj na počítači, musíte počítat s tím, že mu to bude trvat mnohanásobně déle, nemluvě o tom, že se Petrovi bosse častokráte umlátit nepovede a je umlácen sám.

Umělá inteligence nepřátel je na tom bohužel podobně. Na každého sice platí odlišná taktika, vzhledem k nízké rozmanitosti potvor stojících na druhé straně barikády si však již brzy vryjete do paměti zaručené postupy, kterak nepohodlné nepřátele odstranit. Všechno závisí na tom, kterého z hrdinů zvolíte. Na někoho platí síla (tj. šup sem s Petrem), někdy se zase vyplatí dát přednost malé Lucince a potvoru jednoduše uhnat. Přemýšlení, koho a kdy zvolit, bohužel vývojáři na hráčích nenechali. U každého předmětu se ukazuje obrázek postavičky, kterou máte zvolit. Po tom už se stačí k interaktivnímu předmětu jen přiblížit a zmáčknout tlačítko pro akci. Žádná demokracie se nekoná. Vývojáři vám pěkně po diktátorsku budou velet, kudy kam.

Kouzelná almara v akci * Zimní lokace patří mezi nejhezčí * Velká... sněhová... koule

Na druhou stranu musím uznat, že – jak dokazuje citát v úvodu recenze - dětem to vůbec nevadí. Rády si nechají vést za ručičku. Jako rodič se tak o své drahé dítě nemusíte bát, respektive jej můžete nechat hrát, aniž by potřebovalo vaši pomoc.

V souvislosti s testováním na mladém dobrovolníkovi se ale musím opět vrátit k ovládání. Můj pocit „neuplyne ani půl hodina a už si nebudete na nic stěžovat“ se totiž s dojmy Honzíka (dodatečně děkuji mamince, že mi ho na celé dvě hodiny zapůjčila) neztotožňují. Honza s ovládáním bojoval po celou dobru hraní a neuplynulo minuty, kdyby si na jeho adresu neodpustil sprostou poznámku. I přesto však vydržel, natolik pro něj bylo kouzlo hratelnosti silné.

Opožděný vánoční dárek?

Možná jste si všimli, že doposud nebyla řeč o příběhu. Četli jste knihu? Potom můžete následující odstavec přeskočit. Viděli jste film? Platí pro vás to samé. Pro vás ostatní pouze stručně, abyste při hraní nepřišli o překvapení: Čtveřice dětí v čele příběhu objeví na půdě starou skříň. Když ji prozkoumají, všimnou si něčeho podivného. Nejde o jen tak ledajakou skříň, nýbrž kouzelnou almaru, která slouží jako brána do fantasy světa Narnie. Když se tam ale sourozenci Pevensovi dostanou, zjistí, že je jen jedné cesty ven...

• Cena
  • Čtyři hlavní postavy
  • Spolupráce postav
  • Čeština
  • Hratelnost jako celek
  • Ovládání
  • Pro malé děti možná moc složité
  • Statická kamera

Audiovizuální stránka také nezklamala. Grafika se sice neřadí k tomu nejlepšímu, co je aktuálně k mání, přesto dokáže pohladit po duši a ke hře jako celku se dokonale hodí. Zvuky jsou na tom o trochu lépe: především český dabing si zaslouží vynést až do nebes. Stejně kvalitní jsou i překlady textů, prostě klasika od CD Projektu. S tím se ale koneckonců počítá, jinak by hru nemohly hrát děti.

Co dodat? Letopisy Narnie jsme vám bohužel přinesli ve špatné době. Pokud máte malé děti, určitě byste je potěšili. V případě, že jste už odrostlejší či nemáte doma žádnou ratolest, se ale můžete také dobře bavit. Mějte však na paměti, že jde o titul určený hlavně dětskému publiku...

Hudba: 6/10

Skvělá hra pro děti. Pobavit se ale může i zbytek rodiny!