Recenze: LOTR Return Of The King – na domácí půdě

Kdo hrál akční hru na motivy závěrečného dílu filmové trilogie Pán prstenů na PC, jistě se mnou bude souhlasit, že „konzolovost“ a arkádová hratelnost z této hry čiší na první pohled. Jak se tedy hraje tento relativně rozporuplný titul na platformě, které byl viditelně od začátku zaslíben, to si povíme v dnešní recenzi verze pro PlayStation 2.

Platforma: PS2 (ale také PC, Xbox i GC)
Multiplayer: ano, dva hráči kooperativně
Paměťová karta: minimálně 79 KB
Výrobce: Stormfront (
Distributor: EA (
Distributor v ČR: EA Czech (

Nechme tentokrát stranou klasický spor konzole versus PC a shodněme se na prostém faktu, že vzájemné konverze málokdy dopadnou ideálně. I když snad odlišná platforma dokáže adaptovat hru technicky (engine, grafika), stále platí nepsaný zákon, že počítačoví a konzoloví hráči jsou zvyklí na docela odlišné hrací mechanismy – nejlepším důkazem může být třeba žánr RPG, který je v PC a konzolovém pojetí zcela odlišný. Proto bude logicky multiplatformová hra přijata docela jinak na PC a na konzoli – možná, že ROTK není Deus Ex 2, ale pořád je zde ona snadno čitelná arkádovitost, která této hře připravuje lepší půdu na konzolovém poli. Je tomu tak i ve skutečnosti?

Máte domácí kino?

Otázka, na které do určité míry stojí a padá hodnocení ROTK, minimálně z hlediska audiovizuálního a do jisté míry i herního zážitku. Jak jste se mohli dočíst již v recenzi PC verze nebo konzolového předchůdce z loňského roku (Two Towers), hra využívá oficiální filmové licence do posledního drobku, takže nabídne desítky minut záběrů z Dvou Věží a Návratu krále, samozřejmě většinou volených tak, aby na nich byly ty nejefektnější a nejvýpravnější scény, hlavně z velkých bojů.

Král mrtvých a král (zatím) živých * Sauronův mluvčí - vyjednávejte s maximálním důrazem * Strážce brány

Poté, co vás hra ohromí touto vizuální hostinou, podrží si i pro samotnou „hratelnou náplň“ neméně působivý hudební a zvukový doprovod, což v kombinaci s  filmem dokonale inspirovanou grafikou způsobuje hladké splynutí ukázek z filmů a hry samotné – celou dobu hraní duní chorály a libozvučné tóny epického filmového soundtracku, zatímco se kolem hráče odehrávají scény, podobné ohromujícímu výpravnému vylodění na pláži Omaha v úvodu Medal Of Honor: Frontline.

Nezašpiňte mi mou bílou sutanu... a vousy! * Světelné efekty jako na diskotéce * BAF

Hned v prvních vteřinách hry se ocitáte uprostřed finále megalomanské bitvy o pevnost v Helmově žlebu, okolo vás šermují a bojují desítky orků s lidmi, elfy a trpaslíky, do toho se k branám ženou obři, velké katapulty vrhají ohnivé koule, mračna šípů zaplavují oblohu... pokud domácí kino nebo alespoň slušnou audiovizuální výbavu doma máte, ožije u vás v obýváku svět Pána prstenů mnohem účinněji, než si možná dokážete představit. Z toho pohledu se jedná o dokonale zvládnutou práci a mocný zážitek pro všechny fanoušky.

Zpracování

Jelikož ROTK se skládá pouze z akce a akce samotné, většinu času budete hrát svoji roli v rámci některé z velkých bitev (i zdánlivě stealth laděné mise, ve kterých jako Sam procházíte pokud možno nenápadně skrz Černou bránu - základnu nepřátel – jsou nabité velkými bitvami mezi dvěma hordami orků). Zvládnout dojem, že se v herním světě okolo vás pohybují stovky (nebo ještě více) bojujících postav, vyžadovalo značný um a kombinovaní 3D postav s animacemi a 2D pozadím... to všechno bylo (také díky dobré architektuře úrovní či slušné práci s ohněm a dýmem) zvládnuto velice dobře, takže značná část hry působí z technického hlediska ohromujícím, megalomanským dojmem.

Bitvy působí efektně přelidněným dojmem * Povedená obloha * Kulisy jsou bez výjimky přesně podle filmové předlohy

Pokud jde o ten zbytek a podrobnosti – postavy s jejich pohyby i kostýmy, zbraně, budovy, zvířata – vše bylo vytvořeno přesně podle filmové předlohy, takže herní svět přesvědčivě splývá s filmovými ukázkami (některé přechody hraničí s nepostřehnutelností). Animace postav korespondují s pohyby herců a stejně jako celý herní svět jsou nacpány maximem polygonů s ohledem na plnost herní scény. Ku prospěchu hry třeba pochválit, že framerate (drtivou většinu času -) nekolísá, hra běží plynule a všechno vypadá až překvapivě dobře.

Hratelnost

LOTR je čistokrevná akce – pokud jste hráli stařičký Golden Axe, pak víte, co vás čeká. Vyberete si jednoho z několika bijců (vyvážený Aragorn, silný Gimli, rychlý Legolas... nebo kouzlící Gandalf, šikovný Sam či zoufalý Frodo) a v jeho kůži budete muset projít úrovní z jedné strany na druhou, pomocí jednoduchého systému ovládání (slabší, ale rychlý útok – silnější, ale pomalý – krytí) budete mlátit hordy nepřátel s pár silnějšími na konci dané úrovně... postupně se budete učit nová „komba“ – silnější útoky, spouštěné různými kombinacemi tlačítek (jasná výhoda ovládání pomocí joypadu ve srovnání s klávesnicí je zde nasnadě, přidejte ještě vnímání akce dalším smyslem díky vibrování ovladače při silnějších úderech)... a to je vše.

David a Goliáš * 2D armáda v pozadí * To je dnes mládež, žádná úcta ke starším...

I když si mezi úrovněmi za nasbírané body kupujete více životů či nové druhy útoků, RPG prvky zde nehrají prakticky žádnou roli a akce je dokonale přímočará. Pro někoho to může být málo, ale pro jiného zase přesně to, co ho baví – obzvlášť ve dvou hráčích (kooperativně bok po boku na nerozdělené obrazovce) je to slušná akční zábava, takže pokud máte akční hry rádi, LOTR se vám pravděpodobně bude líbit a dobře hrát.

Po dohrání

Úrovně hry jsou rozděleny do tří řad, podle rozdělených cest hlavních hrdinů (cesta krále, kouzelníka a hobitů). Musíte je přitom pravidelně střídat, aby se vám otevřela ta úplně poslední. Celkově hra nabídne zhruba tucet misí, některé jsou větší (s checkpointy) a některé jsou v zásadě jen o souboji s bossem (Odula, Král mrtvých). Celkově tak hra zabere relativně standardních 10 hodin. Některé z nás (bojím se, že hlavně ty mladší nebo méně zkušené) nejspíš dokáže pořádně zdržet místy zvýšená obtížnost (finále některých úrovní jsou náročná na pozornost i ovládání, tady se jednoznačně ukazuje síla konzolové verze ve srovnání s PC – přeci jen se všechna ta akce s ovladačem v rukou poněkud hladčeji a přirozeněji zvládá).

Gandalf už jednou zemřel, toho teď ztěží něco vyděsí

Napoprvé vás zřejmě požene vpřed touha uvidět všechny ukázky z filmu (když beru v potaz, že jsme jej ještě nemohli vidět u nás v kinech), ale zvláště poté co zjistíte, že hra NEOBSAHUJE ZÁVĚR FILMU NÁVRAT KRÁLE, nýbrž jen sestříhané záběry z celé trilogie, doplněné „vítězným“ komentářem, přestanou vás filmové ukázky k hraní tolik „motivovat“.

Také kontroverzní obtížnost některých pasáží (třeba bitva před Černou branou je podle mého názoru vypočítána na doraz – stačí malé zaváhání a můžete si ji celou zahrát znovu), takže těm svátečnějším hráčům se asi nebude chtít je dvakrát opakovat. Mohou tím sice odkrýt nějakou tu hratelnou postavu navíc, ale to není zas tak silná motivace (porovnejte s Final Fantasy X*2, kde musíte hru hrát několikrát, abyste dosáhli „dobrého“ konce:-)).

• Dokonale věrné vzhledu filmu
  • Hudba a zvuky přímo z kina
  • Snadno přístupná akční hratelnost
  • Možnost hrát ve dvou (kooperativně)
  • DVD bonusy (rozhovory, ukázky... )
  • Několik hratelných postav ( + skryté)
  • Primitivní akční hratelnost
  • Relativní krátkost
  • Malá motivace k opětovnému hraní
  • Ošizený filmový závěr

Proto asi nikoho nepřekvapí, že ve finále je ROTK prostě dobrá akční hra s nadprůměrnou výpravou, kterou EA dala bezchybně dohromady za krátkou dobu jednoho roku, aby ji spolehlivě prodala všem fanouškům filmu (a těch je hodně). Prodejnost tedy bude slušná, ale hlubší otázka související s kvalitou hry je, kolik z hráčů si ji po zahrání vystaví v poličce a kolik ji odnese do bazaru.

Zvuky: 10/10
Hudba: 10/10

Jednoduchá (ale zábavná) akční hra s epickou výpravou a zcela dokonalou filmovou atmosférou, která se dobře hraje i ve dvou. Nicméně není příliš dlouhá a napodruhé už se člověk může začít nudit.