Recenze: Meteos – logická válka světů

Pokud si pod pojmem logická hra představujete hodinové hloubání nad problémem, zapomeňte na Meteos. Mohli byste totiž skočit dřív, než se vám vůbec rozběhnou mozkové závity. Rodí se nám tu stejná legenda jako Tetris? Rozhodně k tomu má blízko.

Platforma: Nintendo DS
Vývojář: Q Entertainment
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Útok zabijácké planety

Po pravdě má Meteos společného s Tetrisem jen velice málo. Snad jen, že vám do obdélníkového prostoru na obrazovce padá „něco“ z hora dolů, čeho se musíte manipulací zbavit. Jinak si jde Meteos hrdě svou vlastní cestou. Přestože můžete namítnout, že základní princip je stokrát ohrané klišé, nebudete mít pravdu ani z poloviny. Ano, jde jen o prosté spojování tří stejných barev, jenže hra přináší tolik dalších prvků, že v prvním okamžiku nebudete vědět, kde vám hlava stojí.

Meteos patří mezi nejrychlejší logické hry co znám a dává to okamžitě najevo. Když jsem ho převáděl kamarádům, každý bez výjimky skončil první hru dřív, než byste stačili říct nejneobhospodařovatelnější. Možná to bude tím, že jsem nechal nastavenou vyšší obtížnost, ale pšš, to nikomu neříkejte. :) Nevím, nakolik jste zvyklí na příběh u her tohoto typu, ale Meteos jím disponuje, tak se na něj podíváme.

Zatím pohodička * Tady nám už přituhuje * A tady už je po boji, tak jak jsme na tom?

Zlá planeta Meteo dští napříč vesmírem déšť nebezpečných meteorů, zde se jim říká meteos, který ničí vše, co mu přijde do cesty. Až na jedné zapadlé planetě čirou náhodou objevili, že když se spojí tři stejné meteosy, změní směr a vrací se na planetu, odkud byly posílány. Mazaní alieni vědouc, že se karta obrátila, sestavili vesmírný koráb a vydali se na dalekou pouť zničit kořen všeho zla a navrátit vesmíru mír.

Není to sice žádná třeskutě geniální story, nároky na literární ceny Hugo nebo Nebula si rozhodně dělat nemůže, ale můžeme být vděční aspoň za toto. On totiž není důležitý ani obsah, jako spíš forma, kterou je vše podáno. Tvůrcům se podařilo skloubit grafickou a zvukovou stránku natolik, že výsledek nevypadá jako totální blbina na entou. A navíc se kromě úvodní a závěrečné animace s příběhem nesetkáte. Maximálně ve formě renderované scénky, kterak váš intergalaktický škuner míří na další planetu.

Spojit tři stejné, je to tak prosté

Základní princip hry pochopíte ihned. Na obrazovce vidíte obdélníkovou výseč, jako v Tetrisu, do které padají různě barevné kostičky – meteosy. Vaším jediný úkolem se seřadit tři stejně barevné v horizontální či vertikálním směru a poslat je šupem zpátky, odkud přišly. Ovšem s meteosy lze manipulovat pouze ve vertikálním směru v jednotlivých sloupcích, nahoru nebo dolů a navíc až v okamžiku jejich dopadu, během pádu s nimi pohybovat nelze. Ale to ještě není všechno, pokud seřadíte tři nad sebe, vše je v nejlepším pořádku a sloupec odletí mimo obrazovku. Ovšem seřadíte-li tři vedle sebe, celý blok se vznese, jenže na něj začne působit gravitace a pokud s tím nic neuděláte, vrátí se kostičky zpátky na zem.

Ohnivá planeta má vysokou gravitaci * Úplně první obrazovka hry. Super, ne? * Vzhůru do vesmíru!

Stačí však jen ve vznášejícím se shluku kostiček opět vytvořit jednu stejně barevnou trojici a celý blok odsviští do vesmíru. Podmínky vítězství a prohry se mění. Jednou je třeba odeslat určitý počet meteosů v daném časovém intervalu, jindy musíte zničit protivníka. Soupeře zničíte v okamžiku, kdy mu jeden sloupec kostiček dosáhne horní strany obrazovky, podobně jako v Tetrisu. Stejně bídně však můžete skončit pochopitelně i vy. Během hraní narazíte na více než 30 planet, které se liší nejen grafickým stylem, ale i gravitačními podmínkami. Což neznamená nic jiného, než že někde klesají bloky rychleji, jinde pomaleji.

Celou hru ovládáte stylusem na dotykové obrazovce, ťuknutím uchopíte kostičku a stáhnete požadovaným směrem. Celý sloupec se následně posouvá podle toho, kam jste kostičku vložili. Jednoduché, intuitivní a rychlé. Vzhledem k tomu, že meteosy padají zhůry, si vypěstujete návyk častěji posouvat shora dolů a postupně přerovnávat celý sloupec, ovšem často je výhodnější posun zdola nahoru. Na to je třeba myslet a zvyknout si, jinak na vyšší obtížnosti zažijete horké chvilky. Hru lze ovládat i pomocí směrového kříže a tlačítek, ale používaní stylusu přejde rychleji do krve a nic se mu nevyrovná.

Tolik zábavy v jedné hře

Žádná úroveň není stejná jak předchozí. Někdy se vyplatí protivníka neustále bombardovat rychle vytvářenými trojicemi, na jiné vyhrajete kumulováním kostiček a vytvářením obrovských bloků. Ty vám vyčistí půlku obrazovky a protivníkovi naopak nadělají pořádné vrásky na čele. V některých úrovních padají meteosy tak rychle, že nestačíte formovat trojice, v jiných musíte zrychlit čas (což taky jde), aby vůbec něco přiletělo. Celá hra tím pádem získává na obrovské dynamice i přes to, že vlastně stále děláte to samé.

Tutoriál, rozhodně na něj nezapomeňte * Výběr módů je široký * Sympatická zelená planeta

Díky bohatému systému skrytých bonusů získáváte co chvíli něco nového, například novou mimozemskou rasu či hudbu, a tím pádem získává životnost hry pořádnou dávku. Ale protože se jedná o logickou hru, můžete ji stejně hrát pořád dokola až do zblbnutí, nebo než vás přestane bavit. Dohrát do konce lze hlavní singleplayerový mód jménem Star Trip. V něm se musíte dostat přes několik planet až k planetě Meteo, po jejímž zničení uvidíte závěrečnou animaci. Ovšem dál máte takřka neomezenou zábavu v dalších módech, kdy si můžete nastavit obtížnost, rodnou planetu, zda chcete hrát na čas či na skóre, přidat proti sobě několik počítačem ovládaných protivníků a spoustu dalšího.

Další obrovský zdroj zábavy se skrývá ve hře více hráčů. I když probíhá stejně, jako bitva proti počítačem řízeným protivníkům, hrajete proti živým lidem, což je vždycky zábavnější. Zvlášť, když si po výhře můžete řádně namasírovat svoje ego. :) Rozdat si to můžete až proti třem kamarádům a bude vám k tomu stačit jenom jedna cartridge s hrou, ovšem jste omezeni velmi malým počtem úrovní. Též máte možnost poslat kamarádovi demoverzi hry.

Placatí mimozemšťané a barevné planety

Grafika je sice jen 2D, ale to u logických her není určitě na škodu. Navíc svým pojetím vypadá opravdu stylově a zajímavě. Mimozemšťané ztvárněni jen jako jednoduché a roztodivné 2D symboly se jen tak nevidí a hra je i barevně velmi pestrá, ovšem ne přeplácaná. Hudební doprovod stojí opravdu za to. Dá se říct, že je až velkovýpravný v tom nejlepším smyslu. Trochu mi připomínal hudbu z filmu Návrat do budoucnosti nebo Superman a je to přesně to, co by jste chtěli u hrdinského filmu věnovanému záchraně vesmíru. Jestli chcete kousek ochutnat, zajděte na oficiální stránky hry, kde v traileru hraje jedna taková epická fanfára. I ostatní zvuky jsou v pořádku, zmínit určitě musím zvuk odpalovaných meteosů, protože ten uslyšíte takřka neustále. Zní přesně jak odpalovaná raketa.

• Dynamika
  • Technické zpracování
  • Spousta bonusů
  • Hratelnost
  • Počáteční zmatek
  • Moc údajů na spodním displeji
  • Mírně infantilní příběh

Meteos určitě stojí za pozornost, protože se jedná bezkonkurenčně o nejlepší logickou hru na Nintendo DS a jednu z nejlepších her pro tuto platformu vůbec. Tvůrcům se podařilo vytvořit dokonalou kompozici vizuální, zvukové a hratelnostní stránky a vdechnout jí osobitou atmosféru. Vytknout se hře dá jen máloco, možná počáteční obtížnost, než odhalíte všechny skryté prvky a zákoutí, též mohlo být lépe využito horního displeje, některé prvky jsou zbytečně naplácané na dotykovém. Ovšem to jsou jen drobné mušky na jinak čistém štítě hry.

Zvuk: 8/10

Pokud hledáte logickou hru pro NDS, už nemusíte, nic lepšího totiž nenajdete. Jen se musíte dostat přes počáteční zmatení z mírně komplikovaného herního systému.

Celkové hodnocení: 8,6/10