Recenze: Metroid Zero Mission – královna stříleček

Metroid byl pojmem již dříve, nicméně teprve jeho vzkříšení v podobě Metroid Prime na GameCube mu zajistilo všeobecnou slávu a známost po celém světě. Nejeden hráč si kupoval konzoli Nintenda právě kvůli této revoluční akční hře, jejíž vliv je patrný na mnoha dnešních titulech. Na pulty se nedávno dostal další díl této mimořádné série a dnes si povíme, jak dopadl v testu Doupěte.

Platforma: Game Boy Advance
Podporuje GBA Link Cable s hrou Metroid Fusion
Výrobce: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Čím je vlastně Metroid tak unikátní? Když si odmyslíme samozřejmosti typu přitažlivý design, perfektní grafika a návyková hudba, zůstane nám poněkud zvláštní jádro hratelnosti, které nabízí střílečku, postavenou na něčem docela jiném, než je samotné střílení. Jde o organické propojení „úrovní“ hry do komplexního světa, který můžete prozkoumávat a objevovat do značné míry podle vlastní libosti a za využití velmi chytře zpřístupňovaných plošinkových schopností vaší postavy. Jak jsem psal v úvodu, tento vzácný přístup ke stavbě hry, dotažený Metroidem k dokonalosti, dnes využívají mnozí herní vývojáři, včetně autorů GTA.

Ve vesmíru nikdo neslyší váš křik

Při budování atmosféry a výběru prostředí sází série Metroid na oblíbené klišé sci-fi hororů – strašlivá rasa mimozemských organismů (nazvaná Metroid) polyká jednu planetu za druhou a vaším úkolem bude nejen setkání s těmito nestvůrami přežít, ale pokud možno jich také co nejvíce zlikvidovat. Aby to celé bylo zajímavější, zábavnější a pestřejší, máme tu ještě dvě bojující strany – vesmírné piráty (nepředstavujte si burany s černou vlajkou na přídi kosmické lodi, jde o špičkově vybavené hackery a žoldáky) a také jejich zešílivší roboty, ovládané počítačem s příhodným  názvem „Mother Brain“.

Tak to je hlavní hrdinka... bohužel po krk v neforemném skafandru * Váš nepřítel, Mother Brain

Jak již název nejnovějšího Metroida napovídá, vypráví Zero Mission příběh úplně prvního setkání statečné Samus Aran (to jste vy, krásná žena, nacpaná bohužel do zcela neprůhledného a neforemného skafandru... ) s Metroidy. Děj je tedy zasazen před doposud vydané hry a budete si muset hezky poctivě nacházet jednotlivá vylepšení skafandru, na která jste zvyklí (rakety, silnější zbraně, schopnost morfovat do kuličky a další). Podobný prvek postupně se odhalujících schopností vaší postavy a tím se nabízející další cesty ve výrazně otevřeném světě hry je ale pro tuto sérii typický. Hodí se snad jen poznamenat, že skladbou jednotlivých částí hry, stejně jako třeba hudbou, je Metroid: Zero Mission velmi blízký Metroid Prime, takže pokud jste měli GameCube hru hodně rádi, bude pro vás nový titul na GBA slušnou záplatou do vydání Metroid Prime 2.

Grafika a další sladkosti

Nedávno jsem na Doupěti rozebíral v článku o GB Playeru nostalgickou sílu 2D her, vycházejících pro Game Boy Advance. 2D hry z mého pohledu nejsou ošklivé nebo technicky zastaralé, prostě jen vyšly z módy. Pořád ale platí, že pokud takovou hru „nakreslíte“ opravdu pěkně, dokáže leckterou scenérií vyrazit dech. V případě Metroid: Zero Mission je takových okamžiků hodně – různorodé mimozemské prostředí pod povrchem planety a gigantičtí bossové patří k tomu nejlepšímu, co můžete na GBA nalézt. Berte to jako doporučení.

Pozůstatky prastaré civilizace vám budou významnou pomocí * Nepřátelé mají mnoho podob

K dobré atmosféře samozřejmě patří také povedený soundtrack – a Metroid: Zero Mission se nemá po stránce hudby za co stydět – spíš naopak: citlivé vypůjčení některých melodií z předchozích dílů perfektně navozuje tu správnou atmosféru a zvuky rozhodně nic nekazí. Po technické stránce tedy Metroid: Zero Mission vítězí na celé čáře a jak si hned povíme, těch důvodů pro jeho koupi je ještě mnohem více.

Hratelnost aneb malá velká hra

Psal jsem o tom na začátku: srdcem Metroid: Zero Mission (a také jeho předchozích dílů) je rozsáhlý svět, který je hráči přístupný prakticky od začátku celý, nicméně pro dobytí určitých částí je potřeba nalézt jistá vylepšení někde jinde – perfektním zlepšovákem je rozházení mnoha „skrytých“ koutů, které se vám náhle zpřístupní po celé herní ploše, jakmile to správné vylepšení máte (rakety bourající zdi, schopnost vyskočit dvakrát výše apod.). Tento systém je mnohem přirozenější a zábavnější než prosté rozdělní „na úrovně, klíče a dveře“ a hráč jej také mnohem snáze přijme – zvlášť když mu asistuje dostatečná nápověda v podobě barevně rozlišené mapy plné chytrých značek (sem můžete, sem ne, tady jste už byli ale něco tam nešlo vyřešit apod.).

Nepřátel během hry přibývá... * Tak tady jde skutečně do tuhého

Co mi na Metroid: Zero Mission připadá asi nejvíc ohromující, to je rozlehlost a propracovanost jeho herního světa. Člověk má pořád tendence ve hrách pro GBA vidět jakési zjednodušené, zkrácené a odlehčené verze „těch velkých her z velkých konzolí“ – a často tomu tak opravdu i bývá. Jenže pak narazíte na hru jako je tato, kde herní doba a poctivost či péče o detail bez problémů překračuje většinu multiplatformových hitů.

• Chytrá stavba propojeného herního světa
  • Technické provedení a hratelnost
  • Hudba s využitím oblíbených motivů
  • Nápadité lokace a nestvůry
  • Nic pro fanoušky bezduché akce
  • Jako každá plošinovka vyžaduje trpělivost
  • V rámci série nejde o žádnou revoluci

Nezbývá tedy než zakončit s tím, že mi Metroid: Zero Mission sebral hezkých pár desítek hodin, během kterých jsem se nedokázal odtrhnout od hraní s typickou myšlenkou „podívám se ještě, jak bude vypadat další svět či lokace...“ a celou tu dobu jsem se báječně bavil. Pokud máte rádi explorační střílečky s notnou dávkou procházení či plošinek, pak můžete považovat peníze za Metroid: Zero Mission za dobře utracené.

Metroid: Zero Mission nabízí vše, co jste si mohli oblíbit u jeho velkého předchůdce pro GameCube. Najdete zde velký, inteligentně provázaný herní svět, tuny patřičně děsivých mimozemských příšer, dokonalé technické zpracování a desítky hodin zábavného střílení, skákání či objevování.

Celkové hodnocení: 9/10

Diskuze (5) Další článek: Silent Hill 4 ovládl japonský trh!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,