Recenze: Microsoft Flight Simulator 2004 – král žánru

Flight Simulator 2004 od společnosti Microsoft s podtitulem "A Century of Flight" je v pořadí už devátá verze tohoto programu v jeho dvacetileté historii. I tímto dílem programátoři Microsoftu potvrdili, že na poli civilních leteckých simulací nemají konkurenta.
Typ hry: simulátor
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 1,8 GB místa na HDD, 8MB grafická karta, DirectX 7.0, Windows 98/Me/2000/XP, joystick
Doporučená konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, force feedback joystick
Testovací konfigurace: procesor 800 MHz, 512 MB RAM, 32MB GeForce 2 MX, DirectX 9.0, Microsoft Sidewinder joystick
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Výrobce hry: Microsoft Games
Distributor hry: Microsoft
Distribuce v ČR: Microsoft

Z historie

Her z prostředí leteckých civilních simulátorů na trhu příliš není. V tuto chvíli vlastně pouze jedna – Microsoft Flight Simulator. Ne vždy tomu ale tak bylo. „Reálné“ letectví se skupinky nadšenců i garážové firmičky snažily na PC simulovat prakticky od chvíle, co na těchto počítačích bylo možné zobrazit grafiku. S postupujícím zlepšováním výkonu se ale reálná simulace stávala náročnější a náročnější. Příznivci už nechtěli létat nad flekatou plackou o rozloze pár desítek kilometrů čtverečních. Ti slabší a méně výkonní začali odpadávat.

V polovině devadesátých let tak na trhu byly tři projekty, které se ucházely o přízeň hráčů. Microsoft Flight Simulator, Fly! a Flight Unlimited. Všechny hry se tvářily víceméně jako realistické simulátory. Hry Fly! i Flight Unlimited se dočkaly pokračování, ale s postupujícím časem bylo stále jasnější, že Flight Simulator prostě jasně vede ligu a nikdo na něj nemá. Tato situace trvá v podstatě do dneška. Sice existuje například zajímavý projekt velmi realistického simulátoru X-Plane, ale ten jde na celou simulaci podle mého názoru příliš ze široka – umožňuje simulovat přistání raketoplánu a nezaměřuje se na to, co je pro většinu lidí podstatné – identifikace se známým prostředím. Nic nemá takové kouzlo, jako když v nové verzi FS přistáváte na letišti v Ruzyni a víte, že posazení drah i terén okolo letiště zhruba odpovídá realitě. Poměrně reálně vyvedené jsou i další části naší republiky. O takových lokalitách jako jsou například Alpy snad ani mluvit nemusím.

Přístrojová deska Dakoty DC-3 *** DC-3 v celé své kráse

2 obrázky DC-3

Krátké představení

Shrňme to. Flight Simulator ve verzi 2004 (s podtitulem A Century of Flight) je civilní letecký simulátor, který v současné době nemá konkurenci. Umožňuje provozovat lety nad celou planetou, přičemž mnoho lokalit je po geografické stránce vyvedeno velmi reálně. K dispozici je zhruba dvacítka letadel a dva vrtulníky. S těmito stroji je možné podnikat denní i noční lety. Stejně tak jsou možné i lety za různých povětrnostních podmínek.

Pokud jste fanouškem leteckých simulací (nebo si to o sobě alespoň myslíte), můžete se při podrobném studiu manuálů naučit létat i s velkým Boeingem během cca jednoho týdne. Je na delší debatu, zda věrně provedený let podle přístrojů z bodu A do bodu B dokáže přinést uspokojení publiku širšímu než je skupina opravdových leteckých fandů, ale podle všeho to vypadá, že patrně ano. Teď už se podívejme podrobněji na samotnou hru.

Opět přístrojová deska Dakoty DC-3 *** Boeing 737-400 těsně před startem

Boeing 777 s plně vysunutými klapkami *** A jdeme nahoru

Novinky

Hra jako celek se zaměřuje na simulaci starších slavných typů letadel. Najdete tu slavné letadlo, s nímž bratři Wrightové podnikli první let, najdete tu letadlo s nímž Lindbergh přeletěl Atlantik, je tu i neméně slavná Dakota DC-3 a další a další letadla, která se nějakým výrazným způsobem zapsala do historie letectví. Mimo těchto typů jsou tu stroje, která známe již z předchozích verzí hry – dopravní Boeingy (737, 747, 777), malý tryskáč LearJet, kluzák, Cessny různých typů, Beechcraft a další a další letadla. Každý si vybere to své a každému hra nabízí potřebné „zázemí“ – pro milovníky malých letadel detailní terén, pro příznivce velkých letadel let podle přístrojů apod.

Poznámka: Zatímco minulá verze vyšla ve verzích Professional a lehce oškubané verzi kde chybělo pár letadel a editor misí, nová verze je opět slita v jeden celek.

Hra se nejvíce pyšní novým modelem pro vytváření počasí, který je o třídu lepší než v předchozí verzi. Zatímco v předcházejících verzí si hráč nastavoval zpravidla zvlášť mraky a vítr, zde to jde ruku v ruce – volí si jedno ze zhruba desítky „počasí“ – od jasné oblohy bez mráčku až po sněhovou vánici. Zároveň se tedy nastavuje jak podnebí, tak povětrnostní podmínky. Podrobná simulace stejně jako v minulé verzi tu je samozřejmě také, ale většina hráčů bude spíše spoléhat na tento jednoduchý a přitom velmi pěkný systém. Dalším z atributů počasí je také jeho proměnlivost – i to lze nastavit. Dobrou vlastností, která byla sice již v předchozí verzi, ale zde je domyšlena zase o kus dál je online stahování reálného počasí z internetu. Pokud máte k dispozici internet, můžete si stáhnout reálné počasí pro lokalitu, kde se právě nacházíte. Novinkou je možnost automatických updatů v intervalu patnácti minut.

Za chvíli se odlepíme... *** Už!

Boeing 777 těsně po startu *** Plnou parou vpřed!

Podstatně vylepšená je komunikace s řízením letového provozu (ATC). Zejména pro lety podle přístrojů (IFR) přibylo několik užitečných voleb. IFR let lze nyní vytvořit i během letu, což je věc, která v minulé verzi citelně chyběla. Na žádost je možno měnit letové hladiny a přistávací / startovací dráhy.

Zcela nové jsou GPS navigační přístroje. Zatímco v minulé verzi vypadal GPS přístroj jako okno Windows, nyní má již podobu „opravdového“ přístroje. Simulace jde tak zase o kus dál a to je dobře.

Vylepšen byl i virtuální cockpit – všechny ovládací prvky je nyní možno ovládat přímo myší.

Podobných zlepšení by se ve hře daly najít mraky. Za zmínku stojí snad už jen vylepšená grafika, kdy zejména scény při vycházející a zapadajícím slunci dokáží zabrnkat na city nejednoho romantika. Značení u drah, pojezdová navigace, náhodně generované objekty. To všechno umocňuje reálnost Flight Simulatoru.

Hru je samozřejmě možné zrychlit, což se hodí zejména při dlouhých mezikontinentálních letech.

Krásná česká krajina *** Přístrojová deska dvou letadel níže

Ford Tri-Motor *** Taktéž...

Jak se to „hraje“?

V praxi hra vypadá tak, že je možné letět buď scénáře, které se v zásadě nijak neliší od dalších možností létání. Jde pouze o to, že se ocitnete na určitém místě, počasí je předem dané a přednastavena jsou i další nastavení: palivo, zatížení, hustota radiového provozu. Vaším úkolem je pak podle předem připraveného plánu vykonat daný let – průlet nad Grand Canonem, komerční let z Londýna do Paříže a podobně. Vaše počínání není nijak bodově ohodnoceno, je jen na vás, jak svůj výkon ohodnotíte. Nově jsou ve hře lety pro historická letadla. Můžete tedy nasednout do letadla bratří Wrightů a zopakovat jejich slavný několikasetmetrový let. Podobně můžete s letadlem Charlese Lindbergha přeletět Atlantik. Při zachování reálného času (vzhledem k absenci autopilota doporučuji) je to zábava na nějakých 33 hodin.

Druhý způsob „práce“ s Flight Simulatorem spočívá ve vámi vytvořeném konkrétním letu. Nejprve je potřeba nastavit výchozí a cílové letiště, následně vytvořit IFR nebo VFR plán letu. Jak již bylo zmíněno výše, podle pravidel IFR se létá za špatného počasí a zejména s komerčními proudovými stroji, VFR lety jsou možné za dobré viditelnosti a jsou využívány u menších letadel. Dále následuje nastavení letové hladiny, případná úprava trasy, nastavení zatížení, množství paliva na palubě a samozřejmě výběr počasí, denního a ročního období a také letadla.

"Přistání" s Robinsonem *** Letadlo bří Wrightů

Jakmile je toto vše hotovo, ocitáte se ve hře. Nyní je na řadě vybavení komunikace s řízením letového provozu a můžete letět. Letadla mají ve výbavě GPS přístroj, do kterého se nahraje letový plán a podle něj potom letadlo letí. U komerčních dopravních letadel má tak pilot řízení v rukou během startu a 10 vteřin poté následuje přepnutí na autopilota. Podobné je to při přistání – autopilot zpravidla ovládá letadlo do posledních vteřin před přistáním – teprve v posledních metrech přebírá řízení skutečný pilot.

Poměrně zábavné (tak do desátého pádu) je létání s vrtulníky. Cvičný Robinson se dá zvládnout, horší je to s větším vrtulníkem firmy Bell. Ovládat tento stroj bez nožních pedálů jde jen velmi ztuha. Ovšem, kdo se do nich rozhodne investovat, tomu může hra přinést zcela nový rozměr zážitků – létání nad detailně vyvedenou krajinou ve vrtulníku je přeci jenom jiné než s letadlem.

Komerční doplňky - funkčnost

K předchozím verzím bylo vydáno množství komerčních doplňků, přičemž zpravidla platilo, že pro každou novou verzi Flight Simulatoru je potřeba updatovaná verze. Nejinak tomu patrně bude i v tomto případě. Podle prvních zpráv většina komerčních doplňků funguje i v nové verzi, ale (!) s menšími či většími problémy. Je tedy pravděpodobné, že společnosti které add-ony připravují se nyní zaměří na jejich updatování pro verzi 2004. Je reálné, že opravy nebudou volně k dispozici na internetu, pravděpodobnější je vydání nových verzí jako regulérní software za běžnou cenu. Bohužel…

HW nároky

Hra je rozhodně náročnější než její předchůdce. Pro plynulé létání doporučuji minimálně 256 MB RAM a procesor 1,2 GHz a vyšší a tomu odpovídající grafickou kartu. Hra naštěstí umožňuje nastavit řadu faktorů ovlivňujících vizuální kvalitu (a tedy i náročnost) programu. S minimálními nastaveními si tedy FS můžete „zalétat“ i na konfiguraci, která je řádově o 1/3 slabší než výše uvedená, ale níže bych už opravdu nechodil.

Zvuky: 9/10
Hratelnost: 10/10

Nový Flight Simulator zkrátka nezklamal. Je to hra plně na úrovni doby, oproti minulé verzi přináší řadu velmi užitečných vylepšení a rozšíření. Pro zájemce o civilní létání i pro matadory se zkušenostmi z předchozích Flight Simulatorů je pořízení tohoto produktu naprostou nutností.

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Simulátory | Letecký simulátor
Výrobce: Microsoft Games | Webové stránky hry