Recenze: Namco Museum Battle Collection – stroj času

Zatímco celý svět obdivuje videohry nové generace, Namco slaví padesát let své existence vydáním sbírky her, kterými to všechno začalo. Co všechno obsahuje či zda zaplavila redakci slzami nostalgie, to se dozvíte právě zde. Fanoušci Pacmana a Galaxians nástup!

Martin ZavřelŽánr: sbírka her
Multiplayer: ano (po sobě, wifi)
Paměťová karta: ano
Výrobce: Namco
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Sony (

Mladší hráči zřejmě budou na tuhle herní sbírku zírat s nevěřícným pohledem – jak proboha může v dnešní době někdo hrát hru, která má pět barev a místo prostorového realistického zvuku generuje pouze jakési pípání? Tím spíše, že jde o hru pro handheld PSP, jehož ústředním motivem je revoluční (na poměry kapesního přístroje) grafický i zvukový výkon. Proč by proboha někdo chtěl hrát něco takového?

Reakce mladého, nezasvěceného hráče na tento obrázek z nové hry pro jeho PSP: "OMG! WTF? IMHO LOL"

Nuže, odpověď je prostá. Jednak tenkrát hry nebyly o ničem jiném, než o hratelnosti (příběh a atmosféra mohly vznikat jedině ve vaší představivosti), díky čemuž dodnes geniálně jednoduché principy mnoha z nich bez problémů fungují (v jednoduchosti je vždycky síla). A potom: mezi dnešními hráči je pořád ještě spousta těch, kdo začátky herního průmyslu zažili na vlastní kůži, takže jim všechny ty chudé barvy, kostečkovaná grafika a pronikavé pípání připomínají jejich ztrátu herního panictví/panenství.

Dramatický monolog statečného hlavního hrdiny: "Wakawakawaka..."

Sám jsem musel zamáčknout slzu dojetí poté co jsem znovu rozehrál Galaxians. Před téměř dvaceti lety jsem právě u téhle hry v maringotce s automaty zažíval své první hráčské okamžiky (což minulou noc vyústilo v několik hodin strávených právě s tímto titulem pro PSP – a že to panečku byla pořádně emotivní jízda:-)). Nostalgie je mocná zbraň a v herním průmyslu na ní docela slušně vydělávají nejen Namco a Sega svými re-edicemi a remaky, nýbrž také například celé specializované herní časopisy (můj favorit je zhruba dvacetistránková nostalgická sekce anglického „Games“). Ovšem i taková sbírka nejklasičtějších her se dá sestavit dobře nebo špatně. Pojďme si tedy povědět, do které skupiny spadá dnes recenzovaný titul.

„Waka waka waka“

Namco skutečně začalo vyrábět první herní automaty již před padesáti lety. Tahle japonská firma má na triku některé z největších klasik tohoto oboru, od Pacmana přes Galaxians po Digdug nebo Rally X. Tyhle hry už vyšly na všechny možné platformy včetně mobilních telefonů nebo Game Boy, nicméně to neubírá nové sbírce pro PSP nic na jejím kouzlu - tím spíše, že kromě klasických verzí přináší také čtyři novodobé předělávky, vytvořené speciálně pro tuto příležitost (a nabízející navíc poměrně rafinovaný kooperativní i kompetitivní multiplayer).

Moderní verze Galaxians obsahuje kromě jiného změny prostředí a bossy přes celou obrazovku

Co přesně tedy na UMD disku najdete? Jsou to především klasické verze her Pac-Man, Ms. Pac-Man, Galaga, Galaxian, Rally-X, New Rally-X, Dig Dug, Xevious, Bosconian, Mappy, Tower of Druaga, Dragon Buster, Grobda, Dig Dug 2, King & Balloon a další, dobrých 20 her. Pro moderní předělávky (zde se jmenují „arranged versions“) byly vybrány tituly Pacman, Galaxians, Digdug a Rally X.

Digdug v této grafice mi připomíná klasiku jménem Diggers z Amigy

Vedle možnosti hrát ve více lidech na jednom přístroji (metodou předávání přístroje po kolech v honbě za vyšším skóre) je tu Wifi multiplayer (pouze o lepší skóre u starých her, ale mnohem rafinovanější u čtveřice novinek - například v Pacmanovi můžete po spolknutí kouzelné pilulky sežrat protihráče) a také omezená možnost sdílení jednoho UMD disku pro více přístrojů (bohužel je možné nahrát přes Wifi do druhého PSP pouze jednu úroveň z každé hry).

Pacman v podání grafiky nové generace konečně vypadá jako živý

Příjemnou vlastností všech klasických her na disku je volba nastavení několika možností zobrazení (horizontálně, širokoúhle, přizpůsobit displeji, zoom atd.). U některých her je pocit z „rádoby automatového“ hraní mnohem silnější, když držíte PSP na výšku. Nutno podotknout, že pětibarevná grafika těchto her dává vyniknout špičkovým vlastnostem PSP displeje podobně jako stylový dobový soundtrack, který je možné poslouchat i zvlášť v menu každé hry (píp píííp pip pípípíííp:-)). Vedle toho je možné u každé hry nastavit počet životů nebo automatické ukládání dosaženého skóre na paměťovou kartu. Všechny hry je možné ovládat křížovým tlačítkem i analogem, což je také potěšující.

Kdo se hlásí?

Do čtveřice předělávek byly kromě rafinovanějších překážek, většího množství sbíratelných předmětů a hezčí grafiky či hudby přidáni také bossové. Celkově jde o hry uspořádané v moderním stylu, pokud se jedná o hratelnost (je tedy možné dojít do nějakého zdárného konce). Klasické tituly ovšem jako jedinou motivaci ke hraní nabízí možnost donekonečna překonávat skóre. Proto jde o dobrou oddechovou zábavu… ale nic co by vás udrželo vzhůru celou noc (jako třeba GTA) to není.

Obrazový scénář pro dramatický příběh Pacmana

Je tedy docela zřejmé, která skupina hráčů si tento titul užije nejlépe – budou to pamětníci, jak jsem zmiňoval již na začátku článku. Sám se mezi ně hrdě počítám a tahle herní sbírka má v mé knihovně výhradní místo. Na druhou stranu, jelikož jde o knihovnu pro pětníky, mohlo Namco na disk přidat nějaké ty dobové bonusy navíc. V tomto ohledu by se měli učit od Segy, která na disky se starými díly série Sonic (pro konzole) přidala artworky, dobové reklamní plakáty, naskenované manuály a další sladkosti.

• Kultovní klasika
  • Možnosti nastavení
  • Povedené předělávky
  • Omezené sdílení pro více PSP
  • Chybějící bonusové materiály
  • Zřejmě nelákavé pro mladší hráče

Tato herní sbírka by měla v dohledné době vyjít také pro velké konzole (PS2, Xbox… ). Z výše zmíněných důvodů podobné reedice vítám s otevřenou náručí a mrzí mne, že se k nám nedostane série Sega Ages (vychází v Japonsku, obsahuje většinu úspěšných titulů pro Sega Master System, Mega Drive a dokonce i Saturn). Zatímco remake klasických titulů většinou dopadají příšerně, tyhle sbírky klasických děl v jejich původní podobě rozhodně mají něco do sebe.

Grafika: 1/10 (7/10 předělávky)
Hudba: 1/10 (5/10 předělávky)
Zvuk: 1/10 (6/10 předělávky)