Recenze: Need for Speed: Carbon – žhavé uhlíky

A přišel podzim. Listí začalo padat ze stromů, sníh z mraků a fanoušci z očekávání dalšího dílu série Need for Speed. A copak je letos nového, jakých změn se dočkáme a budeme se opět bavit? Na tyto otázky odpovídá naše recenze.
Kapitoly článku

Platforma: PC, PS2, PS3, PSP, Wii, DS, GameBoy Advance, Xbox, Xbox 360
Žánr: Závodní
Výrobce hry: EA (
http://europe.ea.com/)
Vydavatel hry: EA (
http://europe.ea.com/)
Minimální konfigurace: 1,8 GHz procesor, 512 MB RAM, 5 GB na disku
Doporučená konfigurace: 2,8 GHz procesor, 1 GB RAM, 5 GB na disku
Tesovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, 5 GB na disku
Homepage hry:
http://www.ea.com/nfs/carbon/us/index.jsp
Předpokládané datum vydání: Listopad 2006
Objednat hru na shop.doupe.cz

Šťastné a světové! Letos si tak mohou o Vánocích přát čeští příznivci sérií z dílen Electronic Arts, protože tento rok je převážná většina v naší zemičce k dostání přímo v mateřštině. Nemusíme si sice ještě zvykat na Potřebu rychlosti: Uhlík, ale texty ve hře naleznete hezky česky. Tedy spíš jen česky, abych byl přesnější. Čeština vás totiž uhodí do očí ihned po spuštění Need for Speed. Ano, matně tuším, že close se dá přeložit i jako zavřít, ale nějak nejsem ochoten brát možnosti výběru kamery jako zavřít a daleko. Stejně tak si v průběhu hry všimnete nejednoho okamžiku, který ukazuje na chabé, zda-li vůbec nějaké, testování lokalizace. Electronic Arts se rozhodli pro dobrý krok, bohužel jeho vlastní provedení už je tragické. Nebo možná komické, jak kdo chce.

Wo co kráčí?

Opusťme ale vody lokalizace, pokud se vám náš jazyk nelíbí, můžete si nainstalovat hru snad i ve svahilštině, a vrhněme se konečně za závody. Bylo nebylo, jednoho dne se něco pokazilo. Což je přitom velmi slušné vyjádření situace, do které jste se jakožto řidič pouličních závodů dostali. Jedné krásné noci (ano, opět se přesunujeme k čistě noční hře) si takhle v pohodě závodíte, když najednou dostanou tři protivníci za vámi zásah EMP. Všude kolem je najednou spousta policistů a vzhledem k tomu, že jste při závodění jeli padesát tak možná při rozpočítání rychlosti na počet kol, vypadá to, že máte problém.

  
A pokud se něco pokazí, tak se připoutejte * Peníze nebo život * Holka neumí stopovat

I když, Nikky se podařilo hodit vám do auta tašku s penězi na závody a vaše auto nebylo vyřazeno. Sešlápnete pedál a utíkáte před zběsilými policisty, kteří ve všem tom zmatku kolem zatýkají každého, kdo má dvě ruce a nohy. Když se situace uklidní, předají policisté do zoo omylem chycenou opici a vy se podíváte do brašny. Všechno by bylo v pohodě, kdyby tam byly peníze. Opravdu se tu noc něco pos...pokazilo.

  
My se známe? * Policejní Corvette značí problémy * Dělá frajery a nemá křídla

Hop a skok, hráči minulého dílu tuší, že po těchto událostech se vydáváte do Rockportu a seznámíte se s policistou Crossem. Toho také potkáte i na začátku Need for Speed: Carbon, který se odehrává hned po rockportských hrátkách. Opět jste bez peněz, ale rozhodli jste se aspoň vrátit. Takže máte za sebou nejen naštvaného Crosse, ale proti sobě ještě partu naštvaných závodníků, kteří si myslí, že jste jim ukradli peníze. A do toho všeho vypukla mezi závodními gangy válka o území. Vítejte v Need for Speed: Carbon.

To už jsem někde ...

Nedá se snad ani očekávat, že by závodní hra měla nějaký výrazně hluboký příběh, takže při hraní narazíte na známá klišé. Ostatně, nejen příběh je známými místy prošpikován, pokud jste hráli tři předchozí díly série, budou vám mnohá místa připadat více než povědomá. Město je opět jednou vekou závodní dráhou, ozdobenou typickými doplňky. I když ale jednotlivé dílky znáte, jsou vedle sebe poskládány zase úplně jinak. Vzhledem k tomu, že závody budete občas opakovat, zvyknete si opět rychle na různé cesty a zkratky, které vás povedou k vítězství.

  
Rozbilo se mi sklo, zavolejte pojišťovnu * Zdrhání mi zamlžilo výhled * Moderní umění v oparu

A proč byste měli opakovat závody, ptáte se? Hlavně zpočátku je obtížnost velmi mírná a není tak důvod používat na hraní více než jednu ruku. Nejen že časem přituhne, ale  důvodem opakování je vaše území. To rozšiřujete vyhráváním závodů v městských částech ovládaných jinými týmy, ale ty se zase občas snaží získat území vaše, což znamená opět závodit na již známé trati. A o závodění tady jde až v první řadě, že?

  
První místa jsou naše * RX-8 vítězně v cíli * Taky tě rád vidím

 

Můžete si tvrdit, že jste si Carbon pořídili omylem kvůli chemickým pokusům, nebo že chcete jen upravovat autíčka, ale výmluvy stranou, chcete být nejrychlejší a vyhrávat. Do poloviny hry budete šťastní jak mandelinka na bramborách, pak ale přijde chemický postřik. Hra postupně vyrukuje s oblíbenými nekalými praktikami série Need for Speed a můžete se tak těšit na známý catch-up, jež vás má stále udržovat v závodní náladě, ale funguje jako spolehlivý opruzovač. Buď se na začátku dostanete do čela a váš rival se přes všechnu snahu a dovednou jízdu bude držet tři vteřiny za vámi, čekat na onu chybu v poslední zatáčce. A nebo nebudou vaše reakce na startu tak dobré a celou dobu pojedete čtyři a půl sekundy za jedním protivníkem, zatímco ostatní do vás budou narážet.

Ve dvou se to lépe táhne

Zkuste si to sami

Need for Speed: Carbon - demo (650 MB)

Na druhou stranu, tentokrát si autoři našli pro narážení výmluvu, protože v Carbon už nezávodíte jen sami za sebe, ale za svoji partu řidiček a řidičů. Jeden z vašich parťáků se přitom zúčastňuje některých závodů s vámi a snaží se vám všemožně pomoci. Jak bude pomáhat, to už záleží na jeho zaměření. Skauti jsou rychlí a navíc vám hledají různé zkratky, které pak vyznačí na závodní mapě, nebo ohlásí do vysílačky. Sprinteři jsou tahouni, s jejichž pomocí jste schopni dosáhnout výrazně vyšší rychlosti. A samozřejmě jsou zde již zmínění blokeři, které poštvete na protivníka a oni jej navštíví v podobě řízené střely. Navíc přítomnost parťáka zvyšuje vaši šanci na výhru, protože nemusíte být první vy, stačí i jeho vítězství a území je vaše.

  
Já letíííííím! * Vzhůru na terasu na kafe * Mazda se nám pozměnila

Už jsem se zmínil, že společníky nepoužijete vždy. To souvisí s typem závodu, který se právě chystáte jet. Klasické okruhy a sprinty jezdíte s jejich pomocí, války o městské čtvrtě, čili velký závod na několik kol s velkým počtem protivníků, musíte zase zvládnout sami. Pomáhat vám budou při průjezdu radarovými kontrolami (známý to závod z Most Wanted, kdy sčítáte rychlosti policejních focení), o samotě zase budete projíždět časovky a drifty.

  
Skokanský ůstek, véčko a dole telemark, jasný? * A nezapomeňte opancéřovat hadičky * Úplněk, přijdou vlkodlaci

Když už jsem na drifty narazil, musím je rozebrat trochu více. Trochu se totiž změnil způsob jejich bodování, což samozřejmě znamená i výrazný rozdíl v průjezdu. Nyní je nejdůležitější rychlost, s jakou se budete do zatáček dveřmi napřed vrhat, protože ta vám vydělává drahocenné body. U soutěží na kopcích je pak násobíte za každý čistě projetý úsek, takže táhlé průjezdy se vyplatí. Zato uzavřené arény mají trať rozdělenu na jednotlivé sekce, mezi nimiž je nezávodní plocha. To znamená, že váš krásně rozjetý slide je najednou utnut nějakou čárou a od jiné jej nasazujete celý znova. Zda vám toto řešení vyhovuje už musíte vyhodnotit sami.

V další kapitole narazíte na vrcholný typ závodů, dozvíte se něco o policii a podíváme se na vaše plechové miláčky. A samozřejmě najdete i verdikt

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Arkády | Závodní arkáda
Výrobce: EA Games
  • Patra jezdců
  • Závody v kaňonech
  • Závodní město
  • Pocit rychlosti
  • Atmosféra
  • Přítomnost češtiny
  • Kvalita češtiny
  • Konec příběhu odhadnutelný po spuštění
  • Jenom noc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,