Recenze: NHL 06 – zamrazí vás

Výrobce: EA Sports (
Vydavatel: EA (
Distributor: EA Czech (
Homepage: (
Pro fanouška nezbytnost: (

Zdravá závislost

Léta jsem balamutil svoje okolí jednou teorií, ale většina kamarádů se mi vysmála. Vždy jsem tušil, že pokud dojde k dlouhodobé stávce v NHL, pak atraktivita a zájem o stejnojmennou počítačovou sérii rapidně poklesne. Není přeci nad to, když v NHL rozehrajete sezónu za Rangers a pak se svým oblíbeným týmem synchronizujete skutečné dění v NHL. Každý druhý den tak v 01:30 SEČ hrajete daný zápas o dvacetiminutové třetině jako by se odehrával ve skutečnosti. Toho napětí, vzrušení, taktizování, úpravy řad a nervozity z toho jak si vlastně váš kůň vedl ve skutečnosti.

Na to, že se bude hrát finále vypadá klidně * Konečně si brankáři sundávají masky * Čechma vs. Weeks – to bude boj!

Ve třetí třetině už prohráváte o šest gólů a tak sprostě vypnete hru do hlavního menu a celý zápas opakujete. Nesmíte přeci prohrát! Navíc se musíte soustředit na Jágra, aby si udržel náskok v kanadském bodování. Snížíte tedy obtížnost hry o čtyři stupně a deklasujete soupeře poměrem 64:2. Jaká to nádhera! Po triumfálním návratu do menu zjišťujete, že Straka je ve formě, protože za zápas nasbíral třicet osm bodů. Teď ještě zjistit jak dopadli Rangers ve skutečnosti. Rychle tedy o půl čtvrté ráno hledáte na internetu aktuální výsledky NHL. Ááá, sakra – „Jezdci“ prohráli 1:7 a Jágr se na třicet měsíců zranil. No nic, alespoň jste vyhráli počítačový duel. Teď honem spát a těšit se na další zápas.

Nadšení z počítačového hokeje je nesporně větší, pakliže máte možnost konfrontovat se s reálnými zápasy v zámoří. Navíc je rozjetá zámořská liga jistým druhem reklamy pro EA Sports, neboť kdo by si koupil NHL XX, když by se ve skutečnosti žádná NHL nehrála? Platí ale, že se znovuzrozením NHL se podrobila reinkarnaci i její počítačová kolegyně?

Typická oslava gólu Martina Ručinského… * …a Jaromíra Jágra * Vabank – hra v šesti dvacet sekund před koncem

NOVÁ PRAVIDLA V NHL

Jednou z podstatných inovací je oficiální změna některých pravidel, které se pochopitelně projevily i v NHL06.

Brankáři již nemají svobodnou vůli v rozehrávce puků a v prostoru za brankou mají vyznačenou oblast, ze které smí manipulovat s pukem za pomocí hokejky.

Dále bylo rozšířeno útočné pásmo – celkem o čtyři stopy.

Co se týče zakázaného uvolnění, pak mužstvo, které se proviní tímto prohřeškem bude mít možnost vystřídat teprve po vhazování ve vlastním obranném pásmu.

Zvýhodnění se dočkají i ofenzivně laděná mužstva. Nové pravidlo umožňuje hráčům nastřelovat puky do útočného pásma i v okamžiku, kdy bude jejich spoluhráč v ofsajdu (tedy v útočném pásmu dřív než puk). Podmínkou je však, aby se ofsajdový hráč urychleně vrátil na modrou čáru

Hráči NHL se během sezóny dobře vytrénují i v oblasti samostatných nájezdů. Počínaje letošní sezónou musí mít každý zápas svého vítěze. Pětiminutovým prodloužením tedy nic nekončí, protože následují penalty.

A konečně poslední novinkou je zrušení ofsajdu na červené čáře. Přihrávky nyní mohou směřovat přes celé střední pásmo až na útočnou modrou.

Nezdravý projev

Nemarním čas, na nic nehledím, měním ovládání klávesnice na zažitou sestavu z NHL 98 a honem do hry. Počítač mi při náhodném výběru „vyplivl“ Nashville, což mi potvrzuje záběr na rozcvičujícího se Vokouna. V NHL06 je opět jen jeden rozhodčí – určitou kategorii hráčů to každý rok pozlobí (patřím mezi ně), ale už se vhazuje a diváci podpoření bubny skandují „Let´s go Predators!“.  Padlo úvodní buly a Židlický zatahuje puk do třetiny, je však přiražen k mantinelu, ale kotouč přebírá Kariya. Zajíždí za branku, chvíli ho nechám máchat s pukem a pro zkoušku testuji pozornost brankáře zpoza brány a co nevidím? Brankář s sebou zamrskal jako po zasažení nervovým plynem a nechal si puk projet pod betonem. Kdyby však jednou!

Další zápasy pro mě znamenaly testování funkčnosti tolik citlivých one-timer gólů a podobně osvědčených gólových situací. Začala mě obklopovat jistá nechuť. Zdálo se, že góly nebudou nikdy padat jinak a že obrana soupeře je stejně průhledná jako kauza katarský princ.

Reparát na 2

Jakmile se však pustíte do sezóny a pohrajete si malinko s AI nastavením, můžete očekávat seriózní hokejovou jízdu, které se především v závěrech zápasů nic nevyrovná. Hraje se v ukrutné rychlosti nahoru, dolů, nastřelování puků, častá hra ve středním pásmu a důsledná obrana soupeře, která vám bude dělat dusno už na modré. Jedinou šancí je pak přivolat jednoho hráče na pomoc, aby odstavil dotírajícího soupeře a vám se tak uvolnila ulička od modré k brankové čáře, kde už čeká křídlo na přihrávku a případnou kombinaci v rohu kluziště. Obrana soupeře pak napadá ve dvou a snaží se vám puk za každou cenu uzmout. V podobných momentech (především během přesilovek) je efektivní kombinace mezi obránci na modré, popřípadě nahazovat puků před branku, kde už si techničtí hráči poradí sami. Krom toho, že disponují přesnou střelou tahem, po které často padá láhev z branky, můžete s nimi uplatnit i vylepšené speciální pohyby. Přikopnutí kotouče bruslí, otočka a la Sellane z roku 1998 či prudké zabrždění do protipohybu a následná střela. U hráčů jako Jágr a Lang si můžete být jisti, že danou kličku v 90 % nepokazí. Avšak kličkování v útočném pásmu s hráčem Hlaváčova formátu je vyloženou sebevraždou. Puk  mu většinou uteče, popřípadě si jej sám ukopne neznámo kam. Speciální pohyby však nejsou jedinou možností, jak donutit soupeře padnou na kolena a prosit o bezbolestnou prohru.

Nezbytné protahování mimických svalů před utkáním * Nechtějte vědět co znamená „Chara“ v arabštině!!! * Tady jsem to sám trošku přehnal

Protože jste bezesporu skalními fanoušky série NHL a budete hrát tisíce zápasů i v jejím novém ročníku, můžete logicky očekávat, že dojde i k situacím, kdy budete dvě minuty před koncem zápasu prohrávat o gól. Využijete potřebného timeoutu (mimochodem, pro mě z nepochopitelných důvodů letos chybí mimoherní animace pro oddechový čas), hráči načerpají síly a nadechnou se k závěrečnému náporu, který bude (chtě nechtě) pro soupeře zdrcující! Vašim svěřencům se zvýší rychlost, morálka, dravost a soupeře jednoznačně přebruslí. Podobné situace známe z předchozích let, nicméně letos konečně nabývají na významu. Vyrovnávací gól je pak otázkou vteřin. Taková je situace, když hrajete doma. U venkovních zápasů má vše malinko odlišný scénář – proběhne váš timeout, ale soupeř povětšinou vzdoruje mnohem lépe, těžko se dostáváte do pásma a kombinaci je třeba řešit nastřelováním puků před branku a doufat ve šťastnou teč. Čím to? Odpověď netřeba dlouho hledat. Uznejte, že by se vám jako hokejistovi hrálo hůř, když by dvacet tisíc lidí povzbuzovalo domácí hráče skandováním „Let´s go Devils!“. Samotného soupeře to navíc natolik povzbudí, že s šancí na prodloužení se můžete předem rozloučit.

Je to zlomené! * V centru dění * Nebojte, Vokoun se neztrapnil – tohle byla nakonec jen horní tyčka

I po proniknutí do samotné podstaty naprogramování herních situací padají góly z voleje a zpoza brány víc, než by bylo zdrávo. Rozporuplný je též pohled na chování brankářů. Sice přibyly nové animace a pohyby v rámci brankářského motion capturing, avšak strážci klecí až nesmyslně často padají do skluzů i v situacích, které by bez problémů mohli vyřešit obyčejným rozklekem. Výsledkem jsou časté góly po dlouhých přihrávkách napříč útočným pásmem. Zbytek brankářského chování však zanechává dojmy hodné reálnému hokeji, o čemž se můžete přesvědčit níže.

Jak to vidí člověk z oboru?

Běžné střely z dálky brankáři vyrážejí s jistotou do rohu, popřípadě  je perfektně tlumí na břicho či do koše lapačky. Pokud je střela bližší, ledový klid mizí a maskovaní muži vyráží střely před sebe nebo jim puky z lapačky vypadávají, což je hokejová realita. Pokroku doznaly i předčasné pohyby, které jen podtrhují souhru se skutečností a tak není nad to, když zavěsíte bezmocnému gólmanovi v rozštěpu přímo „pod víko“. Za zmínku stojí i prostorová orientace brankářů, která je zase o něco „lidštější“. Po nastřelených tyčkách hledají bezmocní muži v maskách puk po kluzišti, ale ten jim nevědomky balancuje za zády na brankové čáře. Sečteno, podtrženo – čekají vás hezčí a hokejovější góly a věrohodnější hra v útočném pásmu.

Vladimír Kudělka, brankář HC Bulldogs Brno

Hokej na dosah?

NHL06 se snaží realisticky pojmout některé charakterové rysy hokeje. V jistých ohledech se jí to daří, ale v mnoha bohužel ne. Série NHL vždy byla více arkádovou záležitostí, než-li hokejovou simulací. Proto je pochopitelné, že neprobádané vody herních reálií si zatím neosvojila. Obránci jsou často nedůrazní ve hře u mantinelu, což je daň za snížený počet hitů a NHL06 již nepřipomíná wrestlingové utkání, jak tomu bývalo. V rámci rozboru hokejovosti se však nelze upnout jen na umělou inteligenci hráčů, která konečně alespoň malinko nakročila správným směrem.

Hezký souboj u mantinelu * A je to pod víkem * Jsme tolikrát mistři, že už je to trapné

Mohlo by se zdát, že hýřím nadšením a superlativy, nicméně až na podstatný hokejovější projev, který přibližuje NHL06 sportovnímu simulátoru, je vše ostatní při starém. Herní menu nabízí vše od Exhibice až po Dynasty mód, který byl podle autorů v mnohém vylepšen. Mírných změn však doznaly jen možnosti draftu a jedno malé bonus, se kterým tvůrci přišli snad z nudy. Málem jsem upadl do kómatu, když mi hra s nadšením sdělila, že do Dynasty módu mohu protáhnou vlastní vytvořený tým. Následovalo několik vykřičníků, které zřejmě dávaly najevo, že se jedná o něco převratného. Ke smůle Electrinic Arts však stejný názor nesdílím. Nečekejte tak od Dynasty módu nic, co byste neznali z předešlých let. Jedna věc ale značně oslabila mé sympatie k novému ročníku NHL. Novinkou v rámci rozehraných ligových soutěží je ovlivnitelná simulace jednotlivých utkání! V praxi to znamená, že pokud spustíte simulaci zápasu, hra vás po každé třetině informuje o průběžném stavu a vy máte kdykoli možnost stisknout tlačítko „Zasáhnout“. Následně budete přesunuti do rozehraného zápasu a získáte možnost otočit nepříznivý stav. Nechť si každý z vás udělá o „převratném vylepšení“ obrázek sám, já se od bližšího komentáře raději distancuji.

Rozhřešení

Pokud se ptáte, zda by se dala najít oblast, ve které je série NHL tradičně nedotknutelná, pak je jí excelentní grafika. EA se netají tím, že ubylo množství mimoherních animací . Přesto jsou grafické detaily jednou z největších předností hry. Hokej se hraje mnohem lépe, když se můžete kochat záběry v podobě nových projevů v bruslení. Najdou se i situace jako sklepávání kotouče rukavicí a snaha o přímou střelu z voleje, když kotouč letí vzduchem. Mezi elitními hvězdami lze pak najít i takové, na něž se autoři speciálně zaměřili a zkoumali jejich pohyb na ledě. Jirku Dopitu tak poznáte už podle postoje na buly. Martin Ručinský je typický svým dlouhým přešlapováním a Martina Havláta neminete díky jeho schopnosti umět roztáhnout nohy daleko od sebe při náhlé změně směru. Rozlišení hokejových individualit je znát i z gólových oslav. Animací pro oslavu gólu je několik druhů, nicméně jen Jaromír Jágr si sundá rukavici, aby políbil dvojici prstů a zasalutoval publiku.

Nezbytný poslech národní hymny * A průřez šampionátem … * Au, to bude zlomené

I přes zřejmé nedostatky v základním herním projevu se NHL06 snaží vytvořit realističtější obraz hokeje, což se cení. Samozřejmě, má spoustu chyb a nedostatků, za které by vývojáři zasloužili přinejmenším domácí vězení, nicméně alespoň úsilí o vytvoření realistického herního modelu si zaslouží pochvalu. Hráči na diskuzních fórech o NHL pravidelně lynčují herní recenzenty za udělování příliš vysokých hodnocení a za každoroční klišé fráze typu „letos je NHL lepší než loni“. Jisté čtenářské popuzení samozřejmě chápu, ale musíme si uvědomit jednu podstatnou věc. Na rozdíl od FIFA, NHL nemá ve svém žánru herního konkurenta. Osud jediného hokeje pro počítače je v rukou Electronic Arts.

• hokejovější pojetí
  • grafika
  • obrana počítače
  • nové pohyby a chování brankářů
  • vylepšený motion capturing
  • množství gólů z tečí
  • časté góly zpoza brány a z one-timer situací
  • občasné chyby v AI – nedůslednost obrany v rozích kluziště
  • časté skluzy brankářů
  • konzolové pojetí menu – utrpení!
  • ubyly některé mimoherní animace
  • možnost zasahovat do simulace!!!

Představte si, že by obdobná situace panovala i na českém pivním trhu. Jeden pivovar by vlastnil monopol a každý rok by přišel s mírně pozměněnou metodou výroby piva. Ano, chuť by byla pokaždé malinko odlišná, ale jak bychom mohli skutečně seriózně dané pivo ohodnotit, když jiné není k mání? Úsudek je tak v mnohém ztížen, neboť není materiálu k porovnávání. Můžeme jen doufat, že se objeví firma, která se odhodlá konkurovat EA Sports v oblasti ledního hokeje. Tak populární sport by si zdravé konkurenční prostředí rozhodně zasloužil. Do té doby se pokusme spokojit s tím, co máme.

Grafika: 9,5/10
Hudba a zvuky: 9/10
Mimoherní prvky: 5/10