Recenze: Pokémon FireRed a LeafGreen - Pikachu se vrací

Není jich víc než jindy, nejsou ani jiní. I ve starém dobrém Oblázkovém městě je všecko při starém. Profesor Oak jednoho rána rozdá vám a vašemu hernímu rivalovi po jednom pokémonovi - a zbytek je na vás. Cesta za mistrovstvím v pokémonu může začít. Takže oprašte svého plyšového Pikachu, protože Pokémoni jsou zase jednou zpátky.

Platforma: GBA
Typ hry: RPG
Vydavatel: Nintendo (
Český distributor: Conquest (http://www.gameboy.cz)
Homepage fenoménu:

Proč staré dobré Oblázkové město? Jak zpátky? Tyto otázky jsou zcela na místě. Po stránce děje ani herního světa se totiž nejedná o nová pokračování pokémoního herního klanu, ale o přepracování původního scénáře klasického Pokémonu Red a Green. Těmito hrami pro platformu Gameboy zahájilo Nintendo v roce 1999 něco, čehož přímým důsledkem jsou i poslední remaky Fire Red a Leaf Green. Pokud jste posledních 5 let snad strávili v umělé hibernaci nebo mimo sluneční soustavu, připomeňme si základní rysy pokémoních her.

Pravda pravdoucí. Pojďme si zahrát! * Někteří trenéři jsou přátelští. * Někteří ne.

Hráč se ocitá v roli ambiciózního dítka, trenéra pokémonů, jehož snem je stát se neotřesitelnou kapacitou v oboru. V tom jsou mu nápomocna kapesní monstra, zkráceně tedy pokémoni, bojující s konkurenčními monstry ostatních trenérů. Monstra sama se dělí na mnoho druhů, které jsou navzájem v různých kvalitativních poměrech - vodní monstra jsou velmi účinná proti ohnivým, ale jejich slabinou je dobrá elektrická vodivost, čehož využívají elektrická monstra.

Podobně vzdušné útoky drtí hmyzí pokémony, kteří mají opět výhodu proti temným a psychickým monstrům; a tak dále. Síla a účinnost útoků závisí kromě typu pokémona i na dalších věcech, především na vývojovém stádiu a úrovni, v nichž se aktuálně nachází, případně na použití či držení předmětu s určitou statistickou bonifikací. Na počátku cesty si hráč vybere jednoho pokémona ohnivého, vodního nebo travního typu na nejnižším vývojovém stádiu a minimální úrovni a takto vyzbrojen vyráží dobýt svůj sen.

Tak copak jsme to asi... * Na svých cestách potkáte všelijaké lidi. * Oficiální doping má různé formy.

To se rozumí samo sebou, že s reprezentatem jednoho druhu byste daleko nedošli. Kromě toho, že pomocí soubojů na monstra vykazujete do patřičných mezí ostatní trenéry, rozšiřujete také svůj arzenál o nové přírůstky. O kandidáty není nikdy nouze, stačí si zabrouzdat ve vysoké trávě, projít se po jeskyni či si zasurfovat na vodní hladině, a to by v tom byla Catterpie, aby na vás po pár krocích nějaké to divoké monstrum nevybaflo. Tehdy nastává moment, kdy vysíláte do boje svého pokémona. Bojuje se klasicky na kola, v nichž se obě strany snaží použitím různých útoků ubrat napříteli co nejvíce hitpointů nebo jej alespoň výhodně zneschopnit (otrávit, zmrazit, uspat, spálit a tak podobně).

Teď jak to dopadne. * Ukázka pokročilého souboje: vyvinuté verze Vulpixe a Ponyty se změnou kondice (paralýza a otrava) snižující pravděpodobnost provedení útoku a ubírající extra HP za kolo. Psyduck v typové výhodě proti oběma protivníkům. * Team Kawaii VS The Ballbreakers.

Chvílí vrcholného napětí je sám pokus o ulovení pokémona. Při patřičném oslabení nebo změně stavu mrštíte po nepříteli speciální kapesní kulové zařízení na lov kapesních monster, které je změní v čistou energii a polapí ho do sebe. Pak už jenom čekáte, zda si to lovené monstrum nechá líbit čili nikoli, respektive jestli v pokéballu už zůstane nebo se po chvíli zhmotní zpátky, udělá na vás dlouhý nos a vy přijdete o kolo a pokéball. Pokud máte štěstí, lovený pokémon v pokébalu zůstává a už je jenom váš.

Mohlo by se možná zdát, že název "kapesní monstra" je poněkud nepřesný. Monstra cestují zpravidla v pokéballech a ne v kapsách, takže hra by se měla jmenovat "kulová monstra" nebo Ballmon. Pokébally, jak ovšem známo z televizního seriálu nebo pokémoních filmů, jsou do chvíle, než je uchopíte a pronesete formuli "Volím si tebe" nebo "Léééť!", velké asi jako vlašský ořech, takže do kapsy se vejdou. Správný název by tedy byl "kulová kapesní monstra" nebo "monstra v kapesních kulových zařízeních", ale ze zřejmých důvodů Nintendo od těchto názvů upustilo.

Monstra skladujete na diskovém poli Billova pokéseveru. * Různí lidé vám poskytnou různě relevantní informace. * Bludište v Pokémon Mansion vás zmate sytémem děravých podlah, tajných spínačů a nepřekonatelných balvanů.

S armádou svých pokémonů cestujete po herním světě a střetáváte různá dobrodružství. Tu přinesete dědovi ztracené zuby, tu osvobodíte nadnárodní organizaci od nadvlády Rakeťáků, ale hlavním úkolem zůstává porážet vedoucí ternéry oficiálních stadionů v různých městech. Jen tak získáte osm odznaků, opravňujících vás k vyzvání Elitní čtyřky a stávajícího mistra pokémonu s nejhustšími monstry. Cestu od kvestu ke kvestu (yyaayy!) pestří souboje s různě dobrými trenéry, poflakujícími se na cestách, v lesích, v jeskyních, u jezer, na plážích, ale i na lodích nebo v moři. Kde vám nepostačí vlastní nohy, vypomůže některé z vašich monster.

Pokud je naučíte některé z unikátních technik, které získáte většinou za splnění nějakého úkolu, můžete velké vzdálenosti mezi městy překonávat v mžiku na létajícím pokémonovi nebo se odvážit na otevřené moře s vodním pokémonem ovládajícím techniku surf. Kromě toho další techniky umožňují kácet stromy, posouvat nebo rozbíjet těžké kameny, osvětlovat temné jeskyně a unikat z nich bez potřeby záchranného lana. Pokud jste vším tím dobrodruštvím již poněkud zmoženi, můžete si zajezdit na kole, zarybařit si nebo pokoušet v Celadon City štěstí na hracích automatech. Odměnou mohou být různé speciální útoky, předměty nebo vybraní pokémoni.

Up, up and away! * Když se nechcete namočit, namočte pokémona. A ještě se svezte. * Rozpočet a dlouhou chvíli zkrátí herna v Celadon City.

Ve všech těchto základních bodech se Fire Red a Leaf Green neliší od svých pět let starých předchůdců. Nicméně tvrzení o tom, že pokémoni jsou zpátky a nejsou jiní není tak docela nepravdivé. Jsou i nejsou. Atmosféru opět oživují působivé melodie Junichiho Masudy, shodou okolností i režiséra herní série, třebaže jejich nynější úprava připomíná spíše remixy původních gameboyových tracků. Nechybí pochopitelně Satoshi Tajiri, tvůrce pokémoního konceptu, v roli výkonného ředitele projektu a spoluautora herního scénáře.

• staří pokémoni v nové grafice
  • trading a souboje přes bezdrátový adaptér
  • minimum nového
  • trenéři léčí v kritických chvílích pokémony hyper potiony

Zcela zásadní změnou je ovšem fakt, že Fire Red a Leaf Green byly naprogramovány pro GameBoy Advanced. Disponují tedy grafikou, zvuky a hudbou standardu Pokémonu Ruby a Sapphire, od nichž převzaly i některé herní vychytávky, jako možnost zvolit si pohlaví vašeho trenéra na začátku hry nebo double battly, tedy souboje dvou pokémonů proti dvěma. Remaky nepatrně rozšiřují původní herní mapu Kanta o souostroví Sevil Islands, kde se vyskytují i některá monstra z Johta, výchozí oblasti Pokémonu Silver, Gold a Crystal, čímž nám Nintendo nenápadně naznačuje, na kteréže to další remaky se můžeme těšit.

Tak mi to ujelo. Další jede za rok touhle dobou. * Nudíte se? Kupte si pokémona. * Vy tu ale dnes máte nahulíno! Ke ke ke!

Hry obsahují i nový, velmi hutný systém nápovědy pro všechny standardní herní situace (co mám teď dělat, jak co používat, čo si predstavujete pod takým pojmom) včetně animovaných ukázek pro pomalejší nebo menší hráče v "Teachy TV". Zlepšení doznala tak zdánlivá maličkost, jako je posun kurzoru po mapě. Ten byl dříve striktně omezen na pohyb po vyznačených cestách a městech, takže pohyb z jednoho konce mapy na druhý byl dosti vysilující zkušeností; nyní je zcela volný.

Souboje a výměna monster s ostatními majiteli GBA nyní probíhá přes nový bezdrátový link, takže odpadá nutnost nosit s sebou propojovací kabel. Kromě toho jsou Leaf Green a Fire Red kompatibilní s GameCubovým Pokémon Colloseum, takže svoje pokémony si můžete užít ve třech rozměrech i na televizní obrazovce.

Dnes si povíme něco o druzích pokémonů. Mimochodem to je opravdu naše logo, porucha není na vašem přijímači. * Finální bitva na dohled. * Tu to máme bílé na modrém.

Atmosféra: 9/10
Roztomilost: 10/10
Originalita: 0.5/10

Pokud jste některou z předcházejích pokémoních RPG hráli a líbila se vám, berte FireRed a LeefGreen jako sázku na jistotu. Jestliže jste tomuto kroku dosud vyhýbali, je tento remake klasiky nejlepší cestou, jak začít.