Recenze: Pokémon Pearl a Diamond – noví, lepší, silnější

Kdo by dnes neznal pokémony? Mnoho hráčů si ale myslí, že v případě her se – stejně jako v případě seriálu – jedná o titul určený malým dětem. Opak je ale pravdou. Ne nadarmo jsou pokémoni jednou z nejúspěšnějších herních sérií všech dob.

Platforma: NDS
Typ hry: Pokémoni
Multiplayer: Ano
Výrobce: Nintendo
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest Entertainment
Cena: 1299,-

Pokémoni. Kdo by je alespoň trochu neznal. Před pár lety se nám vetřeli do všedního života způsobem, který se prostě nedal přehlédnout. Kromě televizního seriálu a několika filmů v kinech se totiž daly potkat plakáty s pokémony, školní brašny, pouzdra, trička, čepice, dokonce i spodní prádlo... A to nemluvím o všemožných pokémon sušenkách, jogurtech, kinder vajíčkách či limonádách. Mnohým v té záplavě reklamního balastu ale uniklo to hlavní, proč jsou pokémoni tak populární – hry. A když už na ně náhodou někdo narazil, pak, znechucen vším tím povykem kolem, si je zařadil někam k panenkám Barbie a včelce Máje.

Což je ovšem zásadní chyba. Pokémoni sice skutečně oslovují primárně mladší generaci – to ale především svou grafikou a částečně i příběhem. Co se týče hry samotné, jsou sice atypické, ale velmi propracované a hratelné RPG. Nemluvě o tom, že jen dětinskou grafikou a nulovou hratelností by tvůrci asi nedosáhli neskutečné prodejnosti, jakou tahle hra ceosvětově má. Od roku 1995, kdy vyšel první díl, až do prosince minulého roku se totiž na celém světě prodalo na 155 miliónů kopií těchto her!

Gotta catch `em all!

Princip pokémonů je možná jednoduchý, ale hlavně zábavný, pochopitelný a s téměř nekonečnou variabilitou. Hra se de facto dělí na dvě části – na "putování" a na "boje".

V putování se pohybujete po herním světě, potkáváte jiné trenéry, navštěvujete různé stadióny, chytáte divoké pokémony, plníte úkoly a získáváte nové, speciální dovednosti pro své svěřence. Všechno to je samozřejmě propojené příběhem. Ten sice není nijak světoborný a bůh ví jak propracovaný, dává ale smysl a pokud jste dosud žádné pokémony nehráli, stačí k tomu, aby vás alespoň trochu zaujal.

Online výměna v plném proudu * Co asi udělá Chatot * Pokédex, neocenitelný pomocník

Vše začíná tak, že vy (na začátku si můžete vybrat, zda chcete hrát jako chlapec či jako dívka) a váš nejlepší kamarád se z televize dozvíte, že do nedalekého města přijel známý a uznávaný pokévědec, profesor Rowan, který se právě vrátil z honu za červeným Gyaradosem. A co čert nechtěl, profesora potkají o chvíli později u jezera hned za rodnou vesnicí. A co čert nechtěl dvakrát, profesor a jeho pomocník u jezera zapomenou kufřík s třemi pokébally, což jsou schránky na přepravu pokémonů v jakémsi nehmotném stavu. A co čert nechtěl třikrát, zrovna když si oba naši dobrodruzi prohlížejí obsah kufru, napadnou je divocí Starlyové, místní obdoba holubů velká zhruba 30 centimetrů. Vám pak nezbude, než popadnout jeden z profesorových pokéballů (a tím si vybrat jedno ze tří možných startovních zvířátek) a zachránit holý život.

O chvíli později vám sice naštvaný profesorův pomocník vaši potvůrku zase zabaví, ale o pár hodin později ji opět dostanete spolu s pokédexem a vaším prvním, hlavním úkolem: musíte pochytat co nejvíc pokémonů, aby měl profesor co zkoumat. A tak začíná vaše velké dobrodružství. Později potkáte místní obdobu starých známých zlých Rakeťáků – Team Galactic. Tihle záporňáci a jejich ještě zápornější šéf mají ďábelský plán, jak chytit toho úplně nejevíc nejsilnějšího pokémona a s ním pak ovládnout svět nebo něco podobného. Je na vás jim to překazit a ještě napravit všechny škody, které tím vzniknou. A při tom byste ještě měli vyhrát místní pokéligu, do které je ale třeba se nejdřív kvalifikovat, a pomoct spoustě lidí, které cestou potkáte.

Volím tebe, Regigigasove!

Druhou část hry tvoří boje s jinými trenéry či divokými pokémony. Ty ve svém principu kombinují klasické RPG prvky s taktikou, odhadem a náhodou.

RPG prvky se zde projevují zejména tak, že za každou vyhranou bitku dostávají všichni pokémoni, které jste do ní nasadili, nějaké ty zkušenosti. Díky nim pak levelují, čímž se jednak zlepšují jejich vlastnosti a jednak takto získávají nové schopnosti. Navíc někteří pokémoni mohou po dosažení určitého levelu evolvovat v jiného, silnějšího jedince.

Taktika se zde projevuje hned v několika rovinách. Již na první pohled ji najdete v sestavování svého týmu. Každý pokémon patří do určitého druhu a typu (například létající hmyz, ohnivý drak...), které s sebou nesou určité odolnosti a slabosti vůči určitým druhům útoků. A protože u sebe můžete naráz mít a do boje nasadit maximálně šest pokémonů, je důležité si najít nějakou svou taktiku a následně jí přizpůsobit i svou sestavu. Věřte, že není nic horšího než mít tým, v němž není žádný pokémon schopný vypořádat se dobře s nějakým druhem soupeřů – dříve či později se vám to určitě vymstí.

Zdá se mi to, nebo se tlačítko "fight" tak torchu podbízí? * Pokémoni mohou být i užiteční... Třeba jako kalkulačka * Noční město

Další úroveň taktického uvažování spočívá v tom, že každý z pokémonů může naráz umět maximálně čtyři různé druhy útoků; ale naučit se jich při levelování nebo z předmětů může mnohem, mnohem víc. Na vás pak je se rozhodnout, jestli si například raději necháte silý listový útok, který způsobuje velká zranění, nebo jej nahradíte záludným uspávacím útokem, jenž sice soupeře nezraní, ale pokud jej uspí, několik příštích kol z něj máte bezbranný boxovací pytel.

A konečně taktické uvažování přichází na řadu i během bitev. Ty jsou rozděleny na kola, kdy vy i soupeř předem zadáte, co má váš svěřenec dělat (zda útočit – a jak; zda jej vyměníte za jiného pokémona...) a potom se na základě rychlosti potvůrek a iniciativy útoků vše odehraje. Vaším úkolem je do hry dostat pokud možno pokémona s nějakou výhodou proti tomu soupeřovu; a pak ještě odhadnout co chce nepřítel udělat a pokud možno mu to překazit, či alespoň co nejvíce znepříjemnit.

Boje ve výsledku připomínají o hodně složitější, komplexnější a méně náhodnou variaci na klasickou hru kámen nůžky papír. Ale stejně jako se malé děti vydrží jí bavit celé dny, touto sofistikovanější variací se můžete celé dny a týdny docela dobře bavit i vy. Hlavně pokud si k sobě najdete nějaké živé soupeře.

Co nového pod sluncem

Verze Diamond a Pearl přinášejí 107 nových pokémonů, což jejich celkový počet zvedá na neuvěřitelných 493 druhů. Drobnou, ale významnou změnu s sebou nesou i boje. Autoři poněkud změnili rozlišování mezi tím, co je fyzický a co speciální útok – navíc nově jsou zde tři kategorie (fyzický, speciální a statusový).

Další novinkou je Super Contest – předělané soutěže Pokémon Contest z Ruby a Sapphire. Mimochodem tyto soutěže jsou (kromě menu) to jediné, co ve hře využívá dotykové obrazovky. Dělí se do tří kategorií: Visual Judgment spočívá v oblékání pokémonů tak, aby co nejlépe odpovídali zadání (například roztomilý, drsný...). V Dance Judgment se váš pod vaším vedením snaží překonat soupeře v tom, jak dobře se dokáže pohybovat do rytmu melodie. A konečně v Performance Judgment, kde musíte vhodně používat útoky svých pokémonů k tomu, abyste zaujali porotce.

Prší prší jen se leje... * Inventář * Pikachu, neznámější kapesní potvůrka

Další zajímavostí nových pokémonů je návrat střídání dne a noci, s nímž jsme se mohli setkat již v Gold a Sliver verzích. Mnohé pokémony lze chytit jen ve dne nebo naopak jen v noci; a mnohá NPC se na noc také přemisťují. Navíc denní doby se dělí na ráno, dopoledne, odpoledne, večer a noc – a některé unikátní pokémony můžete potkat jen na určitém místě v určitou denní dobu.

Důležitou novinkou je i rozšířená podpora hraní proti lidem. Nyní již nemusíte hledat hráče ve svém okolí, ale můžete se se svým NDS přes acces point připojit k internetu a hledat soupeře na bitky či na výměnu chycených pokémonů z celého světa; a dokonce si s nimi můžete i povídat přes voice chat.

Velkou změnou je i grafika, která se z dosavadní 2D přeměnila v částečně 3D prostředí s 2D postavami. Během bitev je ale vše stále stejné – bojují zde spolu jen 2D sprity. Hudba je dobrá, ke hře ladí a jen tak se neoposlouchá – i když pokud pokémonům propadnete, po 150 hodinách hraní už to přeci jen nebude ono...

• Zábavná hra
  • Propracovaný systém
  • 107 nových pokémonů do sbírky
  • Vylepšená podpora online hraní
  • Vylepšená grafika
  • I po 12 letech stále totéž
  • Na původních 151 pokémonů nic nemá

Pokémon verze Diamond a Pearl sice přinášejí celou řadu novinek, ale ve konečném součtu jsou úplně stejní jako všechny předchozí díly. Pokud jste ještě žádné pokémoní hry nehráli, máte ideální příležitost; pokud ano, pak sami nejlíp víte, jak se rozhodnout.

Hratelnost: 10/10

Noví pokémoni, jak mají být. Na jednu stranu dokonalá a zábavná hra, jaké se jen máloco vyrovná, na stranu druhou hra, která je i přes pár novinek prakticky totožná s předchozími díly.

Celkové hodnocení: 8,5/10