Recenze: Posel Smrti - nejlepší (česká) adventura posledních let?

Příběh z anglického venkova, v hlavní roli mladý anglický šlechtic. Zápletka hodná filmové detektivky, nadabováno předními českými herci. Grafika srovnatelná s kteroukoliv jinou adventurou dnešní doby. To jsou jen ve stručnosti některé charakteristiky dlouho vyvíjené, ale o to očekávanější české adventury Posel Smrti, jejíž recenzi vám dnes přinášíme.

Typ hry: adventura
Minimální konfigurace: Pentium II 400 MHz, 64 MB RAM, 2 GB na HDD, 4 MB grafická karta, DirectX 7.1, Windows 98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: Pentium II 600 MHz, 128 MB RAM, 2 GB na HDD, 8 MB grafická karta, DirectX 7.1, Windows 98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: Celeron 300 MHz, 192 MB RAM, 2 GB na HDD, 16 MB grafická karta
Domovská stránka:
Výrobce hry: Unknown Identity
Distributor hry: Future Games (

Jsem teprve přibližně v polovině celého dobrodružství a už teď je mi jasné, že tahle hra není jen tak něco obyčejného. Ba ne, povím vám to hned z kraje a pěkně přímo - Posel Smrti, to je jednoznačně nejlepší česká adventura posledních let, ne-li nejlepší česká adventura vůbec! Málo známému týmu Unknown Identity složenému všehovšudy z nějakých šesti lidí se za dlouhé tři roky plné dřiny podařilo vytvořit hru, která se může směle měřit s titány typu Gabriel Knight či Broken Sword. Je to klasická point&click adventura ze staré školy určená pro hráče z té samé školy, takže komu tenhle typ her nesedí, nechť si prosím protentokrát odpustí jakékoliv remcání!

Místo činu a pracovní stůl zavražděného Williama

Název vám možná připomene jednu starší příslušnici toho samého žánru od stejných tvůrců, totiž hru Posel Bohů. Pokud čekáte, že Posel Smrti je její pokračování, pak vás musím vyvést z omylu. Posel Smrti je zcela nový, původní příběh nijak nenavazující na Posla Bohů. Samotní tvůrci jej označují jako "hororovou adventure s detektivními prvky" a já nemám důvod toto naprosto výstižné označení jakkoliv přebásňovat.

Do hry nás uvede stylové intro, ve kterém jsme svědky vraždy Williama Gordona, anglického šlechtice z panství Black Mirror, jehož středem je stejnojmenný zámek. Posel Smrti nezačíná nijak optimisticky a mrazivého pocitu v zádech se nezbavíte vlastně po celou dobu hraní. Ústřední postavou se stává Samuel Gordon, mladší z rodu Gordonů, který přijíždí na panství Black Mirror po mnoha letech dobrovolného vyhnanství. Kdysi tam uhořela jeho žena Catherine a protože on to považoval za svou chybu, rozhodl se odejít daleko od celého panství i tamní společnosti. Williama, který byl jeho dědečkem, měl však Samuel vždy ve veliké úctě, a tak přijel, aby uctil jeho památku. To však ještě zdaleka netušil, jak se to všechno nakonec vyvrbí.

Pomocí mapy se dá snadno a rychle cestovat po celém panství

Chcete si Posla Smrti užít opravdu na sto procent? Pak mám pro vás kratičké doporučení: vyhlédněte si tu správnou noc. Nejlépe takovou, kdy máte jistotu, že bude bouřka. Začněte hrát právě tehdy, když se pomalu zvedá vítr, koruny stromů se natřásají a meluzína vám sviští za okny. A skončete teprve potom, co se spustí pořádný slejvák, alespoň jednou uhodí burácivý hrom a vám už bude běhat po zádech takový mráz, že si raději zalezete pod peřinu. Zdá se vám to přehnané? Možná. Nepochybuji však o tom, že každého, kdo si spustí Posla Smrti za hluboké noci, bude někde vzadu v mozku hlodat možná malinký, ale přeci jen zřetelný diblík Strachu.

Podivuhodná atmosféra, která se vám zaryje až pod kůži, na vás dýchá z každičké obrazovky, každé jednotlivé lokace, kterých zde najdete více než 150. Ať už je to samotný zámek Black Mirror, jehož interiéry jsou tak neuvěřitelně detailní, nebo blízké okolí, například vesnička Willowcreek či farnost Warmhill. V zámku na vás z každého rohu, obrazu, svícnu dýchá temnota dávných věků, mysteriózní pocit čehosi, co je ukryto ve věkovitých stěnách i v dávno zapomenutých hlubinách staletého stavení. Skutečně mocně na mě zapůsobily zejména obrovské portréty prvních Gordonů (hlavně Mordreda a Marcuse). Nepočítal jsem je, ale celkem jich jen v samotném hradu bude určitě kolem dvacítky. Tvůrcům muselo dát obrovskou práci vybavit každou lokaci (od zámku až po hospodu) tolika detaily. Jejich snažní se ale určitě vyplatilo, protože to vše vtahuje hráče hlouběji do hry.

Společnost se může scházet nejen ve společenské místnosti zámku, ale třeba i v hospodě

Ovládání je řešeno zcela klasicky pomocí myši. Tři druhy kurzorů představují tři různé činnosti: buďto je kurzor prostá bílá šipka, a vy tak můžete pochodovat přes danou lokaci, nebo může být kurzor šipka červená, což značí, že daný předmět je aktivní a vy jej můžete prozkoumat, anebo je tu poslední možnost, a to kurzor ve tvaru dveří, což znamená opustit danou lokaci. V dolní části obrazovky je umístěn inventář. Odlišení aktivních předmětů pomocí červené barvy značně zjednodušuje hru, protože jakmile některý z aktivních prozkoumáte a po dalším přejetí myší už kurzor nezčervená, je už většinou daný předmět dále nepotřebný. Naopak, zůstane-li stále aktivní, můžete se spolehnout, že jej někdy během následujícího hraní využijete.

Tomu říkám barák! A ten hřbitůvek, no není líbezný?!

Věrný škatulce adventur, přichází Posel Smrti také s několika více či méně obtížnými hádankami, kterých je v celé hře kolem 20. Jejich obtížnost se velice liší, může se jednat o "prosté" puzzle, které budete skládat půl hodiny, anebo o hádanku, na jejíž řešení přijdete téměř ihned. Obtížnost hry je dle mého názoru dobře vyvážená, možná spíše o něco nižší, hlavně díky nápaditému provedení dialogů, kdy Samuel občas mluví jakoby pro sebe a přitom vám radí, co dělat dál. Ale pozor, na několika místech hry může zemřít, takže je dobré průběžně ukládat (ale ne zase příliš často, abyste si zbytečně nepokazili zážitek z hraní). Jsou to právě rozhovory, které jsou hlavním vodítkem, jenž vás bude postrkávat v příběhu vpřed, takže když už opravdu nevíte kudy kam, zkuste si vzpomenout na nějakou postavu, se kterou jste si ještě nepromluvili - třeba vám zrovna ta pomůže k dalšímu postupu.

Zámek je neuvěřitelně rozlehlé stavení, ukrývající nejedno překvapení

Asi už to zní trochu trapně, vždyť z téhle recenze se pomalu stává oslavná óda. Jenže věřte nebo ne, ale ono to jinak ani nejde. Posel Smrti je prostě hra dobrá. Ona je více než dobrá, je přímo výtečná! Můžete s tím nesouhlasit, můžete mi nadávat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. V celkem šesti kapitolách projdete nejen zámek Black Mirror (od shora až dolů), ale podíváte se také do Walesu, zrůdného sanatoria či hlubokých krypt. Samuel svůj rodný kraj po svém příjezdu téměř nepoznává - všechno jakoby propadlo nějakému strachu či pověře. Hned od začátku se mu zdá jen málo pravděpodobné, že by jeho dědeček dokázal spáchat sebevraždu a rozhodne se celou věc prošetřit sám. Překříží tak cestu nejen anglickému detektivovi, ale dokonce i celému společenství lidí, o jejichž větší či menší psychické labilitě lze jen těžko pochybovat.

Brr, tak tohohle týpka bych v noci potkat nechtěl. A ve stáji už vůbec ne!

Co mě na tomhle kousku opravdu ze srdce potěšilo, to byly bravurně zvládnuté dialogy. Snad poprvé od doby Blade Runnera jsem zažil skutečně poutavé, promyšlené rozhovory, které nehyzdí zbytečná vata ani stále se opakující nelogické bláboly. Skoro jako bych se díval na nějaký film (a to není daleko od pravdy). Svou zásluhu na tom má samozřejmě dabing, na kterém autoři opravdu nešetřili a  zapojili českou hereckou elitu. Fakt, že se jedná o skutečně prvotřídní herce dokazuje i skutečnost, že známá jména jsme měli možnost slyšet už v některých předešlých českých hrách, ale nikdy se jim dle mého názoru nepovedlo vykreslit osobnosti postav s takovou grácií jako v Poslu Smrti. V hlavní roli Samuela Gordona exceluje Michal Dlouhý, kterému sekundují "pojmy" jako Radoslav Brzobohatý (sluha Bates), Pavel Soukup (strýc Robert), Vladimír Čech (doktor Hermann) či Květa Fialová (Viktorie).

• Nepřekonatelná atmosféra
  • Mystický příběh
  • Smysluplné dialogy
  • Velkolepá hudba i grafika
  • Skvělý dabing
  • Některé těžko postřehnutelné předměty
  • Místy obtížnější hádanky
  • Chybí zrychlený pohyb přes lokaci

Animace postav se vyvedla vcelku obstojně, nenarazíte na nikoho vyloženě toporného, pohyby odpovídají spíše "třídnímu postavení" dané postavy - sluha chodí pomalu a napjatě jako struna, hraběnka se naopak valí vpřed s hrdostí sobě vlastní a zavalitý doktórek-úchylek se pohybuje jako každý plnoštíhlý člověk. Dramatická hudba, ačkoliv je jí slyšet pouze v zásadních okamžicích, dokresluje celkovou atmosféru hry stejně skvělým způsobem jako grafika. Jinak je každá lokace doplněna většinou tichým, ale zřetelným zvukem typickým pro dané prostředí, takže ve většině místností zámku pomalu tikají hodiny, v zahradě u fontánky šplouchá voda a o kus dál zase hoří listí.

Srovnávat po stránce kvalitativní Posla Smrti s jinými adventurami zahraniční provenience je snadné. Posel Smrti se jim totiž ve většině případů vyrovná a příležitostně je i předčí! Jde o v pravém smyslu slova "Áčkový" titul, který si získá výborné hodnocení stejně dobře v českých herních magazínech jako v těch cizích. Tedy pod tou podmínkou, že se autorům podaří alespoň stejně skvělý dabing jako v české verzi. Vzhledem k tomu s jakou pečlivostí k němu přistupovali lze však očekávat, že i cizojazyčné verze vyzní podobně. Future Games sice zatím neupřesnili do kterých jazyků bude hra překládána, s jistotou však můžeme zmínit angličtinu a zřejmě také němčinu, protože právě v těchto jazycích jsou přístupné i oficiální stránky hry.

Tahle hra se opravdu povedla. Všechno tu klape jako hodinky - je to ukázka mistrné práce všech, kteří se na ní podíleli. Od scénáristy přes herního designéra až po herce (ty hlavně), zvukaře a grafiky. Vzhledem k tomu, že v distribuci se má Posel Smrti objevit za příjemnou cenu kolem 899,- až 999,- Kč, nevidím důvod, proč si tohle skvělé dobrodružství neprožít na vlastní kůži.

Mistrovský kousek, který vás pohltí. A to jsem si myslel, že adventury vymírají!

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Adventury | Hororová adventura