Recenze: Posel smrti 2 – už se zase vraždí

Záhada okolo rodu Gordonů není ani zdaleka vyřešena a proto je nutné, abyste vyhrabali detektivní náčiní a přišli jí konečně na kloub.

Je úžasné, jak dokážou hry v dnešní době podat svůj materiál stejně kvalitně, jako jejich filmoví konkurenti. Válečná dramata, adrenalinové akce, bránici trhající komedie… Už dávno neplatí, že hráči okusí plnohodnotný zážitek jen v případě, pokud budou mačkat tlačítka myši a hned na to si zajdou do kina na nějaký ten biják. Někdy to jde dokonce tak daleko (viz čerstvý Heavy Rain), že se místo hry na obrazovkách doslova prohání interaktivní film.

V současné době je hraní masivní a stále rostoucí multimediální zábavou, častokrát chlubící se i zásahem známých hollywoodských osobností.

Nebylo tomu tak vždy. Před několika lety jsme byli rádi, když jsme si mohli příběh přiblížit alespoň krátkým textem v manuálu. Tituly spíše lákaly na množství úrovní a počet protivníku, než na charakter postav a zvraty v ději; prioritou byla čistá a nefalšovaná zábava. I tak se však našlo pár odvážlivců, kteří se nebáli tehdejších trendů a vyprávění zvolili jako svou prioritu – jedněmi z jejich největších zástupců byly point-and-click adventury.

Podíváte se na zoubek několika vraždám, budete hledat zmizelé osoby a hlavně řešit velkou záhadu

Jednoduché a zároveň efektivní, milované a v častých zásecích nenáviděné; dokázaly vtáhnout do děje s naprostou přirozeností. Byly neodvratnou součástí herní scény a své místečko v srdcích pařanů drží dodnes.

artwork_03.jpgČeské ručičky mají s adventurami dlouholeté zkušenosti, v určitém období jsem měl snad i pocit, že se z našich útrob nic jiného neloudí (pravděpodobně zásluhou relativně nenáročného vývoje). I když šlo převážně o ulítlé ptákoviny jako třeba Horké léto, přeci jen existuje v našem repertoáru pár vážně laděných titulů. Vzpomínáte na Posla smrti? Příběh nejmladšího z rodu Gordonů, snažícího se vyřešit záhadné úmrtí svého děda, získal pozornost spousty kritiků a základna fanoušku také nezůstala při skromnosti. Za úkol plynule navázat dalším dílem a zároveň tuto základnu nezklamat, si dali němečtí vývojáři z Cranberry Productions. Pár klepnutí sem, pár říznutí tam, několik zavřeštění vrtačky a Posel smrti 2 je na světě.

Byl jednou jeden král

Jak jsem narážel už dříve, nejsilnější kámen adventur je vždy příběh a jinak tomu není ani v tomto případě. Rozepisovat se o něm v jakémkoli širším měřítku by bylo to nejhorší, co bych mohl udělat, proto zkusím jen hrubě nastínit, o co vlastně jde. Do rukou se vám dostane mladý student fyziky Darren Michaels, trávicí své prázdniny ne zrovna ideální prací v zatuchlém fotoateliéru v americkém státě Maine.

Dějová linka bohužel nedokáže udržet napětí konstantně po celou dobu

Nejde pravda o nic zajímavého, ovšem až do doby, než se objeví tajemný muž a rozjede se série podivných událostí, které si vynutí Darrenovu a tedy i vaši pozornost. Podíváte se na zoubek několika vraždám, budete hledat zmizelé osoby a hlavně řešit velkou záhadu sídla Black Mirror, která je nejdůležitějším motivem celé hry.

Dějová linka bohužel nedokáže udržet napětí konstantně po celou dobu. Dlouho trvá, než se začne něco konečně dít, a když na to dojde, proletíte tím jako vítr a zase jen nudně klikáte na bezvýznamné předměty a mluvíte s lidmi, kteří vás vůbec nezajímají.

TIP: Pokud jste bezradní, pozorně pročtěte deník.

Při úsecích, jako je třeba hledání léků matky, jsem přetáčel oči v sloup a doufal, že se zase co nejrychleji pustím do vyšetřování. Pro mé zklamání byl PS2 takovými nudnými částmi prošpikovaný ve větším měřítku, než by se mi líbilo. Na druhou stranu, jakmile se začne něco dít, rozběhne se vám adrenalin v krvi a zažíváte klikací orgie.

Jestliže jste někdy hráli první díl, máte jistou představu, jak hra a mechanismy obecně vypadají. Jedna z věcí, která PS2 odlišuje od většiny svých konkurentů, je systém interakce s prostředím, kdy přestávají být aktivní ty předměty, které už pro postup nejsou dále potřeba. V praxi to znamená, že prozkoumáte hrnek na stole, hrdina vám o něm něco řekne a pokud jej nebudete potřebovat, splyne s prostředím a už se o něm nedovíte nic dalšího.

Je mi jasné, že ne všem tento způsob musí vyhovovat, především ne hardcore pařanům, kteří si v nekonečné záplavě možných kombinací libují. Jdeme ale s dobou a pokrok znamená zjednodušování. Mně to velmi sedlo, jelikož jsem se tak ušetřil zoufalých situací a nemusel kombinovat vše se vším. Tady dávám hře jedno malé plus, i když zásluhu na tom má hlavně předchůdce.

Žánr: Adventury | psychologický thriller
Výrobce: Cranberry Productions | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 28. února 2010