Recenze: Pro Evolution Soccer 4 - fotbalovější než fotbal

Máte 150 kg, osm dioptrií nebo jednu nohu a přesto chcete zažít jaké to je, když před vyprodaným San Sirem dáte dvě minuty před koncem vítězný gól? Chcete si alespoň jednou zfaulovat Ronaldinha, nebo naopak nahrát na gól Poborskému? Kupte si Pro Evolution Soccer 4, moc jiných šancí nemáte.

Multiplayer: ano, až 4 hráči
Paměťová karta: 2110 kB
Analogové ovládání: ano
Vibrace: ano
Výrobce:
Konami
Distributor hry: Konami
Distributor v ČR: CD Projekt
Homepage hry: http://proevolutionsoccer4.com/

Bylo by fér říct si to hlavní hned na začátku. Zlepšení oproti předchozímu dílu je hlavně o pocitech. Samozřejmě, jsou tu i změny, které jsou jasně viditelné a všimnete si jich na první pohled; ale k těm se ještě dostaneme. Ovšem můj nejdůležitější dojem je, že se PES 4 zas o něco víc podobá skutečnému fotbalu.

   

Chachá! A je můj! * Každý si chrání to nejdůležitější - třebas rameno * Je to ze hry nebo z animace, co myslíte?

Předzápasový rozbor

Po tradičně vydařeném intru, kde tentokrát dostala velký prostor i reprezentace ČR, se dostaneme k menu, na kterém je změna asi nejviditelnější - z textového se změnilo na grafické. Jde sice jen o pozlátko, ale potěší.

Nová je  položka LEAGUE, která nám umožní zahrát si sezónu v italské, španělské nebo holandské lize. Tím se dostáváme k tomu, na co většina z hráčů PES 3 netrpělivě čekala. Licence. Vývojáři se sice rozhodli utrácet a na zmíněné ligy licence zakoupily, na ty ostatní jim asi už nezbylo (nebo nechtěli, aby hráč, zvyklý editovat desítky jmen, nezlenivěl). Naštěstí editor zůstal, takže není problém zbytek týmů a hráčů upravit do podoby odpovídající skutečnosti. Pro nás lenošné zbývá varianta přetažení dat od pracovitějšího kamaráda (díky, Pepo :o)

Položka MASTER LEAGUE též doznala změny, po výběru klubu se můžete rozhodnou, zda bude hrát už s hotovými hráči nebo si svoje vlastní hvězdy vypipláte z bezejmenných nekopů. Statistiky hráčů se mění v závislosti na věku a předvedených výkonech. Pokud s formou nejste spokojeni, můžete ji vyladit při drilu na tréninku. Zkrátka jak se bude kariéra hráče vyvíjet záleží jen na vás. A ovšem i na náhodě, protože zranění může hráči ukončit jeho fotbalový život předčasně. Bohaté před a pozápasové rozbory nechají vyřádit ve vás ukrytého analytika a  manažera. O tom, do jaké hloubky se rozhodli tvůrci hry zajít, svědčí i to, že někteří hráči pravidelně odjíždějí na srazy svých reprezentačních mužstev.

   

Matrixový kop ve fotbale? * Bude gól? Bude?!? * Příprava je nejdůležitější

Výkop

Nejhůře popsatelné změny (a přesto ty nepodstatnější) se odehrávají přímo při zápase. Nejde o to, že by se hráči „reálněji“ pohybovali, nebo se míč lépe kutálel. Jde o to, že odrazy balonu jsou uvěřitelnější, hráči si logičtěji nabíhají, čekají na přihrávku, ve vápně se staví k dorážkám… Těžko to popsat, ale až si soupeřův volný obránce popustí balon dva metry před sebe, zastaví se, rozhlédne a pak z rozběhu pošle křižný pas, pochopíte, o čem mluvím. Obránci pod tlakem také daleko častěji než dříve používají odkop do zámezí atd. Vše je zkrátka podobnější skutečnému fotbalu. Většina centrů už není tak přesná (jako ve skutečnosti) občas i ten nejlepší hráč, přebírající přihrávku těsně u lajny, udělá chybu a pustí míč do zázemí (jako ve skutečnosti) a Ronaldinho vypadá jako kůň (ano, přesně tak, jako ve skutečnosti)… Ale to jsem trošku odbočil.

Skluzy jsou už letos lépe ošetřené, už nekončí většina z nich faulem, jsou také kratší. Nedočkáte se tudíž situací, které mě v minulém díle přiváděli k zuřivosti: pětimetrový skluz, obránce pomaličku doklouzává k protivníkovi, lehounce se špičkou kopačky dotkne jeho tkaničky a… A útočník se smotá, jakoby do něj narazil autobus. Tuhle změnu považuji jednoznačně za příznivou. A to i přesto, že skluzy byla moje nejpoužívanější činnost na hřišti (zlozvyk z FIFA od EA) a touto změnou jsem je používat prakticky přestal.

   

Ať kouká jak koukám, není těch nohou ve vzduchu trochu moc? * Počkéééj! * Pozápasová fotografie...

Další změna se týká ofsajdu. Rozhodčí už ho nepíská ve všech případech ještě dřív, než se míče zmocní hráč v ofsajdu stojící, naopak; občas se vám z ofsajdu podaří i vstřelit gól, diváci se napřed radují, pak se však střelec místo oslavy začne divit a brankář si nachystá míč k odkopu. Pěkné, jednoznačně to přibližuje atmosféru směrem ke skutečnosti..

Poločas

Co mě na PES 4 zatím uchvátilo nejvíce, je viditelná změna taktiky soupeře. Vedete deset minut před konce zápasu 2:0, soupeř působí odevzdaně a vy si myslíte, že to jen tak doťukáte? Omyl! Pokud se soupeři podaří vstřelit kontaktní gól, tak se budete bát o výsledek víc než sparťan o šálu v houfu chacharských hooligans. Pokud naopak před koncem prohráváte o jeden gól, čeká vás ze strany slabších mužstev skutečný beton, který vás donutí vzpomenout na hru reprezentace ČR na Euro 96. A nebojte, také vliv nastavení vlastní taktiky je zřetelnější než tomu bylo dříve.

Světlé stránky hry
  • Aspoň tři licence
  • Celkové patrné zlepšení ve všech směrech
  • Možnosti růstu statistik hráčů
  • Přes změny zůstal starým dobrým PSEM :o)
Temné stránky hry
  • Jen tři licence
  • Zpomalování hry při 60 hz
  • Velmi, velmi líní brankáři

Druhá půle

Technická stránka věci. Intro už jsem vychválil, takže co dál? Prostřihy v zápase jsou zase o něco detailnější, pozápasový výběr nejlepších situací tradičně dobrý, oslavy po gólu tradičně slabé - tedy nic co by nás překvapilo. Ostatně v žádné sportovní hře jsem ještě věrohodné oslavy nezažil, vždycky to spíše připomíná mix gruppensexu a záchvatu padoucnice. Vynikající je zvuková kulisa, naopak komentář zůstal v prakticky stejné podobě jako loni, čímž myslím stejně nudný. Hudba sice doznala změny stylu, ale nijak nevyčnívá - přesně jak si to u sportovní hry představuji.


Žlutá karta

Všechno má své ale. V případě fotbalové stránky PES 4 jsou jím brankáři. Trpí flegamtismem nejhrubšího zrna, což u vás naopak vyvolává záchvaty zuřivosti. Často se totiž stane, že brankáře moc nevzrušuje, že na jeho bránu letí míč vypálený nejlepšími střelci. On prostě VÍ, že to půjde vedle, a ani se nepohne. Naštěstí ve většině případů má skutečně pravdu - což ovšem nijak nesníží vaši tepovou frekvenci.
Pokud ovšem při takové situaci padne gól, máte chuť říct brankáři něco ošklivého o jeho mamince.

   

Tak schválně - poznáte je? * UHNI!!! * Uznejte sami - grafika se opravdu povedla

Červená karta

A dostáváme se k druhému záporu, který má však na hru fatálnější vliv - a tím je zpomalování framerate. Pokud hru spustíte na 60Hz, budete se asi při zahrávání rohů velmi divit. Pokud se vám při tom podaří dát gól, bude to dílo víceméně náhody, neboť hra se snímkováním dostává na takové hodnoty, které znemožňují jakékoliv přesné načasování střelby nebo přihrávky. Tenhle zádrhel se dá naštěstí potlačit nastavením 50hz, to však neubírá na jeho závažnosti.

Pozápasové shrnutí

Přes tyhle dvě pihy na tváři zůstává PES 4 fotbalovým králem. Na koruně mu přibyl menší diamant (licence), zlato mírně ztratilo na lesku (zmíněné dvě chyby), ale přesto dál vládne pevně a neohroženě. Jeho soupeři k němu mají stejně daleko jako FC Brno k výhře evropského poháru; oni si totiž také na fotbal jen hrají, kdežto PES prostě fotbal JE.

PS : Jo a ten rozhodčí… Fakt tam je…

Grafika: 8/10
Zvuk: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 10/10

Nejlepší fotbal, jaký za své peníze můžete koupit. Jinými slovy - jasná volba...

Celkové hodnocení: 8,75/10

Diskuze (8) Další článek: Kvalifikace na mistrovství světa ve FIFA2005

Témata článku: , , , , , , , , , , ,