Recenze: Rainbow Six: Vegas - akce do kapsy

Jen si to přiznejme. Původní série Rainbow Six umřela před dlouhými lety a s každým novým dílem žijí fanoušci v očekávání změn, přesněji řečeno dalších ústupků od taktiky k intenzivní akci. Vegas v nastoupeném trendu pokračuje, odkrajuje další zbytky taktických prvků, ale kupodivu to nevadí. Ani na PSP ne.

Platforma: PSP
Žánr: akce
Výrobce: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega

Nemá cenu bavit se o tom, jak známá je série Rainbow Six a jak moc se hráči těšili na její nový díl s podtitulem Vegas. Ostatně o hře jsme již psali nesčetněkrát; naposledy v souvislosti s recenzí PC verze. S menším odstupem se nyní dostává na trh handheldová verze pro majitele PSP. Kupodivu nejde o klon „velkého“ bratříčka z počítačů a konzolí; hra je to unikátní jak po stránce přístupu k hráči (tj. vše bylo uzpůsobeno na míru potřebám PSP, především co se ovládání týče), tak i v tom, kam nás zavádí. Samozřejmě se nemění nosná část příběhu, takže zavítáme i zde do Vegas. Nicméně rozdíly jsou a není jich málo.

Hlavní změna, jíž zaznamenáte prakticky okamžitě, je v týmové spolupráci. Vzhledem k tomu, že ovládáte pouze dva členy týmu (specialistu na boj na blízko Briana Armstronga a ostřelovače Shawna Reverse) se Rainbow Six: Vegas na displeji PSP odehrává mnohem komorněji než na monitorech. Spolupráce mezi kolegy v týmu je ale o to užší. Pokud minule platilo, že musíte kombinovat schopnosti a zkušenosti hrdinu prakticky při každé akci, nyní platí, že musíte dávat hlavy vašeho týmu dohromady při úplně každé akci. V bojích probíhá kooperace podle očekávání (Shawn jistí vzdálené okolí a Brian likviduje nepozorovaně zblízka), ovšem tentokrát bez toho, aniž byste přepínali mezi hrdiny. Hra sama určí, s kým budete v té které misi bojovat.

Nejde o všem o žádné výrazné omezení – na zábavnosti to hře nikterak neubírá. Naopak jste tím nuceni k častému střídání stylů boje, díky čemuž hra nabírá na variabilitě a tudíž i zmíněné zábavnosti. Již se tak nebude stávat, že některému vojákovi budete věnovat více pozornosti než jinému. Ruku v ruce s rozdílností postav musí jít samozřejmě i design jednotlivých map. Nouze nebude o široká prosvětlená prostranství, ani temné uličky. Prostředí každé mise je unikátní. Jde o směsici příjemných kontrastů, které vyžadují odlišný způsob boje. Rozhodně nejde o rozdílnosti pouze ve vizuálním slova smyslu; prostředí se řadí mezi prvky výrazně podporující variabilitu hratelnosti.

O nepřátelích a úkolech v misích hovořit nebudeme; jde vesměs o věci známé z PC a konzolových verzí, takže vás opět odkazuji na naši předchozí recenzi. Pokud se vám nechce ztrácet čtením dalšího článku čas, budete se muset spokojit s konstatováním, že i náplň misí je dostatečně variabilní a že hratelnost celkově nemá menší chybičky. Co už ale zajisté vědět chtít budete, je odpověď na otázku, jestli věci z „velkých“ verzí fungují tak dobře i na PSP.

S klidným svědomím mohu díky parádnímu ovládání odpovědět kladně. Málokde záleží na intuitivitě ovládání tak jako v případě takticky založených her. Zde se naštěstí podařilo takřka nemožné: každý pohyb z postavou není problém ani od prvních minut a až si k ovládání hrdiny přivyknete úplně (stačí dvě mise), nebudete už vůbec muset přemýšlet nad tím, co a jak stisknout. Potěší také fakt, že nemusíte striktně dodržovat schéma dané vývojáři – na výběr máte z několika způsobů ovládání, takže si můžete vybrat ten, který je vám nejblíže. Velmi důležitou roli sehrává i možnost nechat si automaticky zaměřovat nepřítele. I nepříliš zruční jedinci si tak mohou vychutnat všechny momenty, aniž by museli nadávat na příliš vysokou obtížnost (ne že by byla zrovna nízká – ve skutečném boji se s vámi ale taky nikdo nemazlí).

Handheldové Vegas překvapivě přináší i atmosféru, jak ji známé z monitorů a televizí. Navodit se jí daří díky úžasnému technickému zpracování (upřímně říkám, že jde o to nejlepší, co jsem zatím měl možnost na PSP vidět – důkazem budiž fakt, že se podařilo zpracovat takové detaily jako odlesky v zaměřovači zbraně), a především nebývale autentickým zvukům. Jsou to zdánlivě blbosti; nedokážete si ale představit, jak dobře na hru působí, když slyšíte jednotky nepřítele se bavit mezi sebou  před tím, než se je vydáte zabít.

Přestože hlavní důraz byl samozřejmě kladen na singleplayer, opomenut nezůstal ani multiplayer. Známými místy si můžete projít ve dvou módech (Deathmatch a Team Deathmatch), a to jak přes Ad-Hoc, tak i klasicky online. Příjemné je, že v případě online hraní můžete narazit na mnoho soupeřů.

• singleplayer
  • multiplay
  • úžasná grafika
  • intuitivní ovládání
  • na PSP jiná verze než na jiných platformách
  • vysoká cena

Podle očekávání je Rainbow Six: Vegas kvalitním dílem ve známé sérii. Hodnotit můžeme pozitivně snad všechno; jmenováním pozitivních prvků ale nebudu ztrácet čas a zmíním jen novinky. Vegas je totiž jedním z mála titulů, který na handheldy přichází s úplně jinou verzí než na „velké“ platformy. Vlastní příběh, unikátní ovládání, multiplayer… Vše upraveno přesně na míru malého displeje PSP. To se jen tak nevidí. Už jen kvůli tomu stojí hra za vyzkoušení; i pro ty jedince, kteří již měli štěstí zkusit titul na jiné platformě. Škoda jen vysoké ceny. Patnáct set není zrovna lidovka…

Grafika: 10/10

Velice povedené mobilní zpracování známé taktické střílečky s vlastním příběhem a příjemným ovládáním. Ale za poněkud vyšší cenu…

Celkové hodnocení: 8,5 /10