Recenze: Ratatouille – Myšák v akci

Má to ostré zoubky, drápky, šedivý kožich, růžový čumák a zřejmě nejlepší animovanou komedii roku na triku, co je to? Roztomilá krysa Remy, hlavní hrdina filmu Ratatouille. Vyplní se mu jeho sen stát se kuchařem v luxusní pařížské restauraci i na NDS, nebo si ukousl příliš velké sousto sýra?
Objednejte si na shop.doupe.cz
Ratatouille
  • PC: 699 Kč
  • DS: 1 299 Kč
  • Xbox 360: 1 699 Kč
  • PS2: 1 099 Kč
  • GBA: 1 099 Kč
  • Platforma: NDS
    Typ hry: 3D plošinovka prokládaná minihrou
    Výrobce: Helixe (
    Vydavatel: THQ (
    Distributor v ČR: Conquest entertainment (
    Homepage: Není

Poslední dobou je již zvykem vydávat k filmu i jeho videoherní adaptaci. Člověk, kterému se film líbil, si hru koupí, zahraje a odloží. Otázkou je, zda se u ní pobaví stejně dobře, jako u normální hry s vlastním příběhem, či ho u ní drží jen atmosféra. Zpravidla tedy hru podle filmu odložíme a zařadíme ji mezi průměrné. Občas ovšem probleskne zlatá výjimka. Do jaké kategorie patří Ratatouille?

Povšimněte si přesně naznačených linií * Paříž nebo paříš? * Tutoriál

Hezky od podlahy

V dnešní době bývá jakýmsi standardem, že hře samotné předchází tu méně, tu více pěkné intro. V tomto případě vývojáři vrhnou hráče přímo do hry. Pokud tedy neznáte film, máte zde řádně zamotaný a nedovysvětlený příběh. Osobně jsem byl, jakožto osoba, jež film zatím neviděla, rád za jisté textovo-obrázkové předěly. Počítal jsem, že se z nich alespoň něco málo dozvím. Ty bohužel neposkytují žádné podstatné informace, ale slouží jen jako jakýsi briefing (pro představu – najdi 10 ingrediencí do polévky). Co víc, neskví se ani nijak poutavou prezentaci - každá postava má jeden obrázek, u něhož je napsán text dialogu. Vznikají tak úsměvné situace, kdy je u fotky radostně vyhlížejícího Remyho napsáno, jak je mu zle. Ponechme ale příběh příběhem a pojďme se podívat na hru samotnou.

Ratatouille začíná pěkným, přehledným a relativně stylovým tutoriálem, který vás seznámí s ovládáním hry. Rychle se dozvíte, jaké tlačítko zmáčknout pro skok, pro schování se pod prázdnou plechovku, či pro vyčenichání nejbližší potravy. Jestli se právě divíte, proč není využit dotykový display, potěším vás - dá se zvolit i ovládání stylusem + zbylá tlačítka. Jediný jeho problém je v ten, že je mírně nepraktické i přes jasně patrnou snahu imitovat intuitivnost Metroid Prime: Hunters. Někdo by měl autory poučit o rozdílnosti žánrů a oni by se neměli snažit implementovat nový prvek tam, kde se absolutně nehodí.

Hop anebo trop? * Bonusová medaile * Bacha na hořák!

Některé v tutoriálu zmíněné prvky zní skoro jako z Matrixu – lezení po zdi, odraz od stěny a následný výskok na druhou stranu – i Neo by mohl závidět širokou plejádu pohybů. Aktivace těchto schopností je navzdory tomu snadná a intuitivní; v podstatě se jedná o jedno tlačítko. Nestane se tedy, že byste museli předvést gymnastickou sestavu jen kvůli zmáčknutí posledního tlačítka do kombinace, jak je dobrým zvykem u některých bojovek.

Ovšem ani s relativně příjemným ovládáním není hra žádný med. Může za to ono zavádějící slovíčko 3D. Celou hru vidíte z boku a můžete se pohybovat jak zprava doleva tak nahoru a dolů. Nezřídka se tedy stane, že skočíte na další bedničku, která je ovšem o něco více v pozadí a tak se utopíte ve vodě, spadnete o dvě minuty hry dolů a podobně. Nic nepotěší více.

A šup do mrazáku!

Level design tedy má první vroubek. Zkusme tedy rychle přejít k plusům – ze začátku hry se docela rychle střídá prostředí – venkov, stoky atd. Bohužel je nutno poznamenat, že v pozdějších částech hry se již pohybujete téměř výhradně v kuchyni. V té vám hrozí nebezpečí spatření normálními lidmi a následné kamenování vašeho myšího alter ega rajčaty. Pozornost bohužel nepoutáte kupříkladu shazováním skleniček (které mimochodem stojí jako přibité) ani jinými nápadnými věcmi, ale pouze svým pobytem na místech, kde je vás možno spatřit. Po naplnění teploměru, který znázorňuje uvědomělost okolí, se tedy dočkáte onoho otevření salátového baru.

Celou kuchyni budete brzy znát jako své boty a nic vás již nepřekvapí. Na jednu stranu je to špatně, jelikož se můžete stát, že vás prostředí brzy omrzí. Na tu druhou je to dobře, protože místa, kde jsou rozmístěny ingredience by mě v životě nenapadla. Položil by někdo z vás česnek na 3 metry vysoký mrazák jenom proto, aby měl šedivý tvoreček úkol zase o něco těžší?

Přístroj na jed a probíjející drát, ideální stav * Šplh po ostnatém drátě * Vysoko v oblacích

V určitých chvílích vám hratelnost zpestří také šplhání po lanech či drátech elektrického napětí. Smutnou skutečností je to, že dráty probíjejí (pařížští elektrikáři by se měli stydět) a tak se může stát, že si připálíte fousky o výboj. Remy při každém tomto setkání nepěkně zasvítí. A není to vše, co si na něj autoři přichystali: může se opařit o unikající páru či se připálit na sporáku... Ochránce zvířat mohu uklidnit, vše přežije bez problému a zdraví si doplní všude se povalujícími kousky sýra.

V zimě ještě chvíli zůstaneme, protože se v ní dají zažít nejlepší chvilky z plošinkové části. V určitých částech hry budete nuceni dojít pro některé ingredience či části receptu do prostorné mrazící místnosti. Nezní to zatím nijak skvěle, ale jde zejména o to, že v mrazáku to realisticky klouže a mrzne. Musíte tedy hledat lampy a speciální mince proti chladu, jež vám umožní pobývat v ledovém království o trošku déle.

Dále není možno nezmínit kuchařskou minihru, kterou (konečně!) ovládáte za pomoci stylusu. Vašim úkolem je krájet zeleninu, drtit cibuli a řezat plátky sýra. Tyto připravené ingredience následně využijete přímo při vaření. Jeho ztvárnění bych přirovnal k vyrábění lektvarů v posledním Potterovi s jistými rozdíly. Ve zkratce: musíte ve správnou chvíli přihodit správnou přísadu, rychlost vaření ovlivňuje i míchání a pokud překročí teplota předepsanou hodnotu, máte ještě chvíli na to, abyste foukáním do mikrofonu pokrm ochladili.

Tato část hry byla původně zamýšlena jako doplňková, ale předpokládám, že si autoři uvědomili, že je minihra třikrát lepší, než zbytek hry, a tak se rozhodli zařadit hříčku jako samostatný herní mód.

Nepřejícná důchodkyně * Jízda na balónu * Zaplaveme si?

Navrch, huj!

Nepřehlednost celého herního světa je zčásti vykoupena nádhernou vizuální stránkou hry. Doopravdy jsem byl nadšen tím, co jsou grafici schopni na 64MB paměťovou kartičku vecpat. Efekt myšákova kýchnutí je precizní a vůbec hra disponuje velice silnou technikou. Ostatně, přesvědčte se sami na okolních obrázcích.

Co bylo možno přidat na grafice bylo ubráno na hudbě a zvucích, takže se nedočkáme žádného mluveného slova a kraťoučké hudební znělky velmi brzy omrzí. Je obrovská škoda, že se nepovedla ani jedna pěkná skladbička, jež by například u vaření příjemně doplňovala herní zážitek. Bohužel je třeba zařadit všechny zvuky do průměru, který přeci jen nezní nijak libě.

Trailer verze pro Wii

Ratatouille se bohužel nevyhnula ani řada bugů, které dokáží znepříjemnit již tak chatrný herní zážitek. Nezřídka se mi stalo, že jsem se bez možnosti jakékoliv akce zasekl mezi dvěma objekty, popř. se Remy při seskoku z nějakého vyššího místa chytil opět plošinky. Bohužel zde není možnost pustit se, a tak jsem musel opět vylézt nahoru a seskočit znovu.

• Kuchařská minihra
    • Občasné problesknutí dobré hratelnosti
    • Technické chyby
    • Špatná kamera
    • Nevyužití potenciálu
    • Hratelnost
    • Vyprávění příběhu

Zas a znovu?

Doopravdy mě mrzí hodnocení, které hře při nejlepším svědomí mohu udělit. Kamera je úděsná, technické chyby všudypřítomné a hratelnost také nepatří k nejskvělejším. Jedinou věcí, která mě mrzí, je pocit, že tvůrci i námět hry měli na víc. Na mnohem víc. Jenže datum premiéry se posunout nedá a potenciální kupci jsou potenciální kupci. I přes spornou kvalitu si tedy roztomilý myšák přijde na své a stejně tak bude schopný zabavit i menší děti. Jestliže vám jde jen o zábavnou minihru, mohu Ratatouille jen doporučit. Pokud si ovšem chcete zahrát kvalitní hopsačku, dávám přednost kupříkladu Kirbymu.

Pozn.: Při psaní tohoto článku nebyla zraněna žádná myš.

Hudba: 5/10
    Zvuky: 5/10
    Hratelnost: 4/10

Jakkoliv je minihra vaření zábavná, přeci jen netvoří hlavní náplň hry a sama o sobě by nejspíše rychle omrzela. Zbytek hry sráží hlavně nepřehlednost, technické chyby a nelogičnost. Bohužel se nejedná o nic jiného, než další podprůměrnou hru k filmu.

Celkové hodnocení: 4/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
    Žánr: Adventury, Arkády | Akční adventura