Recenze: Resident Evil Zero – odhalte kořeny zla

23. 7. 1998. Den před vypuštěním smrtícího viru v Racoon City. Soukromý vlak nadnárodní společnosti Umbrella si razí cestu temnotou Racoonských lesů a v jeho útrobách dochází k uvolnění viru, který jste ještě neviděli – a který stvoří nejděsivější monstra v historii Resident Evil série. Všichni víme, kam se slavná hororová série odstěhovala. Pojďme se podívat, jak se jí tam daří.

Platforma: Nintendo GameCube
Paměťová karta: 9 bloků
Výrobce: Capcom
Vydavatel: Capcom (
Distributor v ČR: Conquest (

GameCube je tím místem, kam se přestěhoval zakladatel moderní podoby žánru survival horor, nejtemnější a nejzábavnější vyvražďovačka zombií, legenda, na jejíž první díl vzpomínáme jako na maturitu ze strachu a husté atmosféry ve hře, kromě jiného ale také žijící série mimořádně kvalitních her ze všech myslitelných hledisek – dospělá grafika díky využívání „falešného 3D prostředí“ působí lépe než trailer z Dooma 3, fascinující orchestrální soundtrack, hladce stupňovaná obtížnost a hratelnost na nejvyšší úrovni, silné postavy a sága, která se s každým dílem stává hlubší a hlubší, aniž by potřebovala mnohdy zoufalé kotrmelce, jaké využívá například příběh série Soul Reaver.

Grafika je bezesporu tím, co vás ohromí na první pohled. Na druhý pohled by vás měla zaujmout skutečnost, že celou hru odehrajete se dvěma postavami zároveň, což zlepšuje atmosféru (není to nakonec RE RPG?)

Vzhledem k současné ceně konzole GameCube (3.999,- včetně hry nebo bonusového příslušenství) nepochybuji o tom, že všichni opravdoví fanoušci série již RE0 doma mají a zážitek z jeho hraní staví po boku nejdokonalejšího remake v dějinách herní branže (Resident Evil Remake, aktuálně těžce ohrožený remake Metal Gear Solid: Twin Snakes) na svém žebříčku hodně vysoko. Pro ty ostatní by možná jako odrazový můstek ke stejnému kroku mohla posloužit tahle recenze – nebo fakt, že přichází Metal Gear Solid: Twin Snakes a Final Fantasy: Crystal Cronicles.

RE Zero jako část skládačky

Jak již bylo řečeno, hra začíná ještě před dosud známými událostmi z předchozích dílů (odtud také napovídající název Resident Evil „Nula“). Než tedy Chris a Jill z prvního Resident Evila dorazí do panského sídla v lesích, Rebecca Chambers (člen speciální policejní jednotky Bravo Team) a Billy Coen (odsouzený vrah převážený do jiného vězení) se postaví hrůzám jisté mutace původního viru, po níž v následujících (dříve vydaných:-)) dílech najdeme již jen stopy (jde o zmutované rostliny, známé především z RE2) a dozvíme se také nové informace o samotném zrození původního viru.

Obří štír na prvních dvou obrázcích, obří šváb na tom třetím. Nejezte před hraním! Obrovské množství polygonů postav a jedinečná animace je oživují možná až nechutně dobře...

Mezi nové nepřátele tedy patří mutace rostlin (pokud si myslíte, že rostlina nemůže být děsivá, zkuste si představit několikametrovou pohyblivou příšeru se zcela rozptýlenou nervovou soustavou – tedy prakticky nezranitelnou – která disponuje čelistmi a tesáky jako průměrný vetřelec, stejně jako děsivě cílevědomou inteligencí, navíc tyto rostliny mají v RE0 svoji děsivou monstrózní „královnu“... ) a také hmyzu – obří švábi, štíři i další potvory dokáží svojí špičkovou animací nahnat husí kůži na první pohled. Kapitolou samou pro sebe jsou noví „slimáci“, kteří se dokáží rychle a plynule spojovat do rozličných mutací, parodujících lidská nebo zvířecí těla. Zkrátka a dobře – nové, zajímavé či přímo děsivé nestvůry rozhodně postrádat nebudete, platí to pochopitelně i pro lehce početnější originální a nápadité šéfíky.

I když se RE0 drží z velké části klasického průzkumu velké usedlosti v lesích, najdeme zde poměrně dlouhou úvodní pasáž ve vlaku a hlavně efektní finále v útrobách i na povrchu funkční přehrady – takže všude teče a stříká spousta vody, v grafice tak nádherné, jakou žádná „plně trojrozměrná“ hra nenabídne. Jak si možná dokážete představit, příběh se točí okolo klasického modelu „nehody“, následného pokusu o čistku vojenskou jednotkou, podplaceného zrádce, lidí zneužitých jako obětních beránků atd., zkrátka klasický RE vzorec.

Syrově realistické prostředí k sérii patří * Oheň a voda v grafice, jakou jste neviděli - to jsou další taháky hry * Po okně lezou zmiňovaní slimáci, schopní velmi nechutných věcí

Výhodou samozřejmě je shledání a lepší pochopení klíčových postav série od Birkina (vynálezce viru) po Weskera (hlavní záporná postava série) či svěží vztah hlavní dvojice hrdinů, kteří si musí pomáhat navzdory tomu, že jeden je zločinec (jak se dozvíte z poněkud nezapadajících vzpomínek na Vietnam, onen zločinec není tak docela spravedlivě odsouzen) a druhý policista.

Poprvé hrajete ve dvou

Zřejmě nejzajímavější změnou je v RE0 prakticky neustálá přítomnost dvou vámi ovládaných postav. V praxi ovládáte vždy jen jednu, zatímco druhou řídí AI, nicméně vtip je v tom, že se kdykoliv můžete přepnout do kůže druhé postavy. Jednak to využívá mnoho hádanek ve hře, ale hlavně to oživuje atmosféru hry – přeci jen tým kryjících se hrdinů působí živěji a často zábavněji než osamělý hrdina, navíc je dvojité palebné síle přizpůsobena obtížnost hry a tak budete častěji zaplaveni více zombiemi nebo jinými nepřáteli najednou – atmosféra díky tomu dostává správný náboj.

Zombie jsou kořením série a zde si jich díky ovládání dvou postav užijete dvojnásobně více v zájmu vyrovnané obtížnosti

Dalším novým prvkem, který značně ovlivňuje hratelnost, je systém ukládání předmětů. Již žádné bedny, ačkoliv vaše postavy mají stále omezenou nosnost. Pokud již předmět nepoberete, můžete jej nově odložit kdekoliv ve hře a on tam zůstane ležet. Mohlo by to znít jako výhoda, ale ujišťuji vás, že bylo šikovnější mít nereálné bedny, ve kterých se předměty sdílely – takhle se hráč musí až příliš často vracet někam na začátek lokace, kde si nevhodně odložil hodící se předmět. Z ostatních hledisek zůstalo zachováno ovládání i herní systém, kterého se RE série drží po celou dobu své existence, se všemi výhodami i nevýhodami.

Grafika aneb těšte se na Doom 3

Bavili jsme se o tom již u recenze na RE Remake a vzhledem k technické i stylistické podobnosti to prostě musím zmínit znovu. Když se podíváte na barevné ladění, design prostředí i snahu o realistické proporce postav, jednoznačně vám budou splývat RER, RE0 a Doom 3. Koneckonců sám Carmack se přece přiznal, že při tvorbě Dooma 3 se nechal inspirovat (vedle jiných her) designem nového RE, ohlášeného a ukazovaného ještě na Nintendu 64 (dnes je z této hry právě RE 0), stejně jako prvními ukázkami z RE4. A podobnost je více než zřejmá, je to prostě stejný surový styl s převahou stínů, kovového lesku a rozličných světelných efektů včetně střelby, které probleskují převládající tmou.

Hm, řeknete, jasně - kreslené artworky nebo renderované obrázky... totéž jsem si říkal v roce 1995 když jsem koukal na obrázky ze hry Panzer Dragoon, jenže stejně jako tehdy i tady pochází rendery postav přímo ze hry!

Faktem je, že RE0 stejně jako RER „zneužívá“ falešného 3D prostředí, renderovaného v zásadě jako nehybný obraz. Vtip je ale v tom, že každičký detail toho obrazu je prokreslen do posledního flíčku a pokud je to jen trochu možné, rozpohybován smyčkou animace. Takže voda v kalužích se vlní stejně jako každé stéblo trávy, rozházené papíry po zemi, stíny se natahují a zkracují, každé světlo vyvolává reakci napříč celým obrazem a hlavně světelné zdroje špičkově osvětlují všechny postavy. V praxi tak velice často shlédnete doslova filmové efekty nástupu nepřátel, kdy se vynořují v dálce pouze jako temné siluety a po příchodu blíže postupně světlo odkrývá jejich obličeje a často děsivé rysy.

• Špičková grafika
  • Dospělý a realistický design
  • Hollywoodský zvuk, orchestrální soundtrack
  • Vyladěná hratelnost
  • Systém dvou ovládaných postav
  • Klasicky strhující příběh
  • Nová monstra a prostředí
  • Někomu se prostě renderovaná pozadí nelíbí
  • Systém managementu předmětů
  • Je to znovu to samé, jako v předchozích dílech

Tato technologie také umožňuje využití všech polygonů výhradně na postavy, díky čemuž má bez diskuze RE0 nejpropracovanější postavy ze všech her na všech platformách, se vší úctou ke Carmackovi bude mít co dělat, aby tohle překonal. Od lesknoucích se přezek na popruzích přes realisticky se ohýbající látku po vlnící se vlasy a perfektní mimiku obličeje, postavy v RE0 jsou daleko před všemi těmi panáky z ostatních současných her – však se podívejte na renderované obrázky charakterů u téhle recenze, takhle postavy vypadají ve hře.

Být či nebýt

Pro fanoušky, kteří již sérii propadli, je tohle první plnohodnotný díl po více než třech letech, navíc po všech stránkách podařený, takže ti nemají co řešit. Pokud fanoušky nejste a máte náladu na graficky ohromující hru s temnou atmosférou a zvláštně zvráceným důrazem na realističnost prostředí či zbraní, pak byste RE0 měli také zkusit. A konečně, pokud jste prostě jen průměrný hráč a chcete zkrátka nějakou dobrou hru, ani tak neuděláte chybu. RE0 je citelně dobře zaplacenou japonskou produkcí třídy AAA a jako takový nemůže nikoho zklamat.

Grafika: 10/10
Zvuk: 10/10

Resident Evil Zero není jen dokonale plnohodnotným pokračováním veleslavné trilogie, ale především nádherně vypadající, snadno hratelnou a fantasticky atmosférickou hrou, schopnou oslovit téměř každého po pár minutách. Škoda přeškoda té exkluzivity na konzoli, kterou má tak málo lidí.

Celkové hodnocení: 9/10