Recenze: Robinsonovi - povedená rodinka

Včera měl v českých kinech premiéru nový animovaný snímek, který pojednává o praštěné futuristické rodině Robinsonových. Jak už to tak bývá, ruku v ruce s filmem přichází i stejnojmenná hra. Ta brány do budoucnosti ještě více rozevírá.

Platforma: PC, PS2, PSP, Xbox 360, Wii, NDS, GBA, GC
Žánr: akční adventura
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 128MB grafická karta, 2,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 2,3 GHz, 1024 MB RAM, 256MB grafická karta
Výrobce: Disney Interactive Studios
Vydavatel: Disney Interactive Studios
Distributor v ČR: CD Projekt
Cena: 799 Kč

Samozvaná továrna na sny, studio Walt Disney, se může pyšnit dalším přírůstkem do rodiny. Robinsonovi jsou vydařená famílie, která si nezadá s nejmodernějšími vynálezy. V herní podobě máte možnost seznámit se s celým jejich domem. Skrz příchodovou halu jezdí každou chvíli vlak, v jednom z pokojů koncertují zpívající žáby, laboratoř okupuje vynalézavá parodie na Alberta Einsteina a čas od času k vám promlouvá robot s nohama tenkýma, jakoby se měl každou chvíli rozsypat. Takový je svět malého Wilbura, hlavní postavičky recenzovaného titulu.

Jakožto dorůstající chlapec se v téhle third-person akční adventuře zapletete do velkého dobrodružství, které je snad až moc průhledné. V první misi se ocitáte ve starém a rozpadajícím se egyptském chrámu. Při útěku se naučíte základním ovládacím prvkům. Ty jsou však natolik zjednodušené, že by je pochopila i blondýna sedící v premiérově kanceláři. Wilbura v podstatě ovládáte pouze udáváním směrů. Vše ostatní dělá automaticky, ať už se jedná o skákání, šplhání nebo otevírání dveří.

paltééééé * nápodobně * převeliký skok

Druhá mise vás již konečně zavede do futuristického sídla rodiny Robinsonových. Seznámíte se s podrobnostmi a musíte se nějakým způsobem dopátrat k novému kódu zabarikádované garáže. A tak jdete k jedné postavičce, která vám sdělí své momentální trable. Vyřešíte je a získáte tak informaci, že se musíte přesunout k další postavičce. Ta má samozřejmě ještě závažnější problém (kupříkladu schizofrenní děda ztratil zuby), čili znovu řešíte záhadu. I obyčejná banalita proto trvá nehoráznou dobu, což dává Robinsonovým poměrně slušnou herní dobu, leč násilím vynucenou.

Poněkud frustrující se zdá být i přílišná linearita. Nemáte žádné možnosti ve výběru plnění úkolů. Zkrátka příběh je nalajnovaný určitým způsobem a vy z něj nemáte možnost nijak vybočit. Alespoň zpočátku si můžete mezi jednotlivými úkoly jen tak ledabyle pobíhat po domě, popřípadě se teleportovat ze zahrady do haly, z haly do laboratoře, z laboratoře do pokojíku a tak dále. V nouzi možná naleznete zalíbení ve střelbě a následném pohlcení okolních předmětů, nicméně tyto činnosti vás nebudou bavit moc dlouho.

dokáže změnit květinu na prach * tancovat na diskotéce * a k tomu přijít domu střízlivý

Co se zbraňového arsenálu týče, nečekejte žádnou extrémní palebnou sílu hodnou pochvaly od amerického prezidenta. Víceméně se jedná o hru pro mladší osazenstvo, takže si Wilbur musí vystačit například s náhražkou pistole, která zlikviduje zaměřený objekt vysláním modrého paprsku. Z nepřítele nezbude krev, nýbrž geometrické tvary. Přičemž každý z nich symbolizuje jeden ze tří základních stavebních prvků. K čemu jsou dobré? Zejména k výrobě nových vynálezů. Wilbur disponuje i speciálním skenerem. Požadovaný objekt jednoduše přejede paprskem a vytáhne z něj veškeré informace. Frázi „veškeré informace“ berte s mírou. Mé snažení zjistit rozmnožovací schopnosti robotů ztroskotalo poměrně rychle. Třetím do party je zbraň umožňující vystřelovat velice zvláštní kulky. Lépe řečeno koule, kterým lze zadat dráhu letu. Nutno ještě dodat, že se projektily mohou od předmětů i odrážet.

Pozitivní je i další vybavení hlavní postavičky. Kdykoliv během hry je vám k dispozici věrný robot. Ovšem pouze prostřednictvím obrazovky. Přesto jeho rady v nouzi nejvyšší vždy pomohou. Po vyvolání hlavního menu máte možnost nahlédnout do aktuální mapy, přečtete si splněné (nebo nesplněné) úkoly, omrknete své vynálezy, projedete si obsah skeneru a další, převážně úsměvné funkce.

minihra * proč si neskočit * sběr surovin

Po technické stránce nejsou Robinsonovi nijak zvlášť oslniví. Neoplývají nejmodernějšími detaily, přesto si zachovávají důstojnou tvář plnohodnotného titulu. Za vydařené by se daly označit animace. O něco hůře v žebříčku skončilo ozvučení. Laciné pazvuky se pouze opírají o český dabing. Přestože se o namluvení postaviček postaraly profesionální hlasy známých osobností (Dalibor Gondík, Miroslav Etzler, Hana Ševčíková), oproti hvězdnému obsazení anglické verze působí ta česká verze trochu jako leklá ryba.

Světlé stránky
  • prohloubení filmu
  • intuitivní ovládání
  • jednoduchost
  • zajímavé nápady
Temné stránky
  • až moc lineární
  • vlažné ozvučení
  • vynucená herní doba

Dějová zápletka Robinsonových je identická s filmem. Ale navíc dovoluje prozkoumat další, někdy i nová místa. Proto je pro fanoušky, kterých si snímek jistě nenajde málo, naprostou nutností. Stejně jako pro mladší hráče, pro něž budou osudy Wilbura vynikajícím zpestřením. Ať už díky „pohádkovému“ motivu nebo nenáročnosti na pochopení.

Zvuky: 4/10

Skvělý doplněk k filmu, který je vhodný především pro ortodoxní fanoušky a mladistvé. Nic zázračného ale od Robinsonových nečekejte.

Celkové hodnocení: 6,5/10