Recenze: Sega Rally Revo – arkádový ráj

Když lesy žloutnou a listí padá, znamená to pro zvířátka jediné. Zašijí se všechny ve svém kutlochu, vezmou si zásoby brambůrek na zimu a zapnou konzoli. Okurková sezóna je tatam, hlásí písečná opice a veverka jen slavnostně přikyvuje dojíždějíc poslední závod Sega Rally Revo.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Sega Rally Revo
  PC: 899 Kč
   Xbox 360: 1 799 Kč
   PS3: 1 799 Kč
   PSP: 1 499 Kč

Platforma: PC, Xbox 360, PS3, PSP
Typ hry: Závodní arkáda
Multiplayer: Ano
Výrobce: Sega (
Distributor: CD Projekt (

Sega Rally odjakživa patřila mezi elitní závodní hry, přestože nemalým počtem lidí byla zatracována pro svou přílišnou nereálnost. Někteří skeptici ji dokonce přezdívali coby simulátor sáněk. Možná snad slůvko Revo v názvu překlene na svou stranu i ortodoxní odpůrce žánru.

Jede si pro vítězství? * Zablácený dravec * Učebnicový smyk

Simulátor sáněk?

Ze všeho nejdříve je třeba zmínit, že Sega Rally Revo vychází pro většinu dosavadních platforem a největší rivalství bude svádět právě mezi Playstation 3 a Xbox 360. K dispozici jsem měl obě verze. Z čistě subjektivního hlediska vypadala Sega Rally Revo nepatrně lépe na konzoli od Sony. Nicméně ovladatelnost mi byla díky ovladači příjemnější u konkurence.

Přesto vypadá grafika na obou platformách pohledně. Obzvláště pak samotné tratě, které jsou umístěné ve skvostných exteriérech safari, džungle nebo například v horských oblastech. Pro puntičkáře je pak připravena skutečná lahůdka. Když automobil projede blátem, ztratí svůj panenský šmrnc. Dolní polovina karoserie zkrátka čelí neustále se usazující špíně, mezi kterou nepatří jen bláto, ale i prach, písek nebo hroudy sněhu. Zpracování horní poloviny karoserie autoři zřejmě nezvládli, protože je vždy jako z reklamy na mycí prostředky. Jak může projet rallye speciál několik kilometrů v blátě a vyváznout s čistými okny? Zřejmě zázrak. Nebo pořádný nedodělek.

Subaru na páté koleji * Král kopců a sjezdovek * Historie se opakuje

Co se nabízených tratí týče, žádný zázrak v případě Sega Rally Revo nečekejte. V zásadě se jedná převážně o primitivní okruhy bez náznaku jakýkoliv techničtějších pasáží. Navíc se autoři dopustili poměrně brutální chyby, která nemá v moderní hře co dělat. Tou chybou je trať stylizovaná do role nepřekonatelného koridoru. Čili automobil se nemůže dostat za hranice vytýčené trasy. Což by nebylo zase až tak hrozné, ale aby se téměř jeden a půl tunový kolos odrazil od nízkého sněhového brdku až na druhý kraj cesty, je prostě neslýchané i na poměry arkád. Přestože byla hráčům slíbena deformace okolních objektů a deformace tratě, splnily se „předvolební“ prohlášení opět jen z půlky.

Žirafy namísto hostesek * To musel být odvážný kameraman * Louže je nepřítelem lesku

Zničit nezničitelné

Deformace okolních objektů jinými slovy znamená, že po najetí do dřevěného plůtku v plné rychlosti vám na kapotě zůstane maximálně jeden kůl, jenž i přes svou nízkou hmotnost rapidně sníží rychlost vozidla. A samotný plůtek? Dále zvesela stojí na své původní pozici.

S deformací tratí to je o fous lepší. Na nezpevněném terénu zůstávají vyjeté koleje, které vydrží až do konce závodu. A k čemu jsou? V podstatě k ničemu, protože chování vozidla změní úplně jinak, než by tomu bylo ve skutečném rallye. Po jejich opětovném přejetí akorát ztratíte trochu z rychlosti a dynamiky. Ovšem nic rapidnějšího, co by mohlo nějak zásadně zahýbat konečným výsledkem.

Přestávka na oběd * Zase kolona? * Souboj o bronzovou medaili

V garáži se sluní přes třicet dokonale vymodelovaných automobilů, mezi nimiž nechybí ani zástupci tovární značky Škoda. Klasické etalony jako Subaru Impreza nebo Mitsubishi Lancer samozřejmě rovněž nezaznamenaly absenci. Díky poměrně rozsáhlému režimu kariéry se však ke všem klenotům nedostanete naráz. Nejdříve začínáte s nejnižší kubaturou, v níž se mimochodem nalézá i Škoda Fabia. Zde odjíždíte vám předurčené závody, z nichž dostáváte body podle úspěšnosti. K otevření nového obsahu musíte vždy získat určitý počet bodů. Pod pojmem nový obsah se ovšem nemyslí pouze vyšší skupiny vozidel nebo prestižnější šampionáty, ale i bonusové hračky. Například po ujetí určitého počtu kilometrů s jedním vozidlem se vám otevřou jiná barevná provedení.

Mekka arkád

Při hraní Sega Rally Revo jsem se opět nezbavil pocitu, že neovládám automobil, nýbrž krabici na lyžích. Jakožto odchovanec Richard Burns Rally nemám obdobné tituly příliš v oblibě, nicméně mě hra překvapivě bavila. A to daleko více, než předchozí díly. Na klouzání ze strany na stranu je přece jen něco kouzelného. Mezi klady bych přiřadil i razantní změny chování vozidla při přejezdu z terénu do terénu. Ve skutečnosti se po přejezdu z kluzkého štěrku na asfalt okamžitě nezmění jízdní vlastnosti, protože na pneumatikách ještě nějaký ten nepříjemný vzorek zůstane. V Sega Rally Revo však nastane změna okamžitě, čili schodkovitě, ale i tak lze tento prvek označit za velice zábavný, protože se terén na okruzích mění poměrně často.

• Nezávazná hratelnost
  • Skvělá grafika
  • Zastoupení značky Škoda
  • Koridory místo tratí
  • Nezáživné okruhy
  • Chyby ve zpracování "špíny"
  • Podivný jízdní model

Jestliže má slůvko Revo v názvu hry značit revoluci, pak nechápu, v čem chtěli onu revoluci autoři dělat. Nic, co by nějak zásadně měnilo koncept budoucích závodních her nečekejte. Stejně tak nečekejte nic, co by poráželo dosavadní tituly.

Sega Rally Revo je zábavná arkáda, která trpí poměrně zásadními chybami v čele s nudnými tratěmi. Ty jsou navíc lemovány nezničitelnými, mnohdy dokonce i takřka neviditelnými bariérami. A co víc, jízdní model nemusí sednout každému.

Celkové hodnocení: 6,8/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PSP
Žánr: Závodní | Závodní arkáda