Recenze soundbaru Sony HT-X8500. Dolby na filmy i nejnovější konzole

• Špičkový zvuk a basy
  • Dolby Atmos a DTS:X
  • Skvělý poměr ceny a kvality

• Absence dodatečných funkcí
  • Chybí podpora Hi-Res Audio
9/10

Zatímco spousta hráčů vyhledává ten nejlepší monitor, případně televizi na konzolové hraní, a projíždí specifikace s výhledem štítků jako 4K či HDR, mnoho lidí zapomíná, že neméně důležitým prvkem pro dokonalý herní zážitek je kvalitní zvuk. Pokud jste už někdy přesedlali z obyčejných televizních repráčků na pořádný subwoofer, případně soundbar, víte o čem mluvím.

S příchodem konzolí nové generace, a především Playstation 5 s jejím 3D zvukovým enginem, vzrostla poptávka i po kvalitním ozvučení. Po výborné herní televizi Sony Bravia jsme tak do redakce dostali také "partnerský" soundbar HT-X8500, který skvěle spolupracuje jak s televizí, tak konzolí. A o epické zážitky bylo postaráno.

Jde tu o styl

Je úplně jedno, jestli preferujete spíše komplexní repro sestavy ve stylu Razer Nommo Pro, které jsme recenzovali nedávno, nebo máte rádi spíše stylovější minimalismus soundbarů, obojí umí poskytnout kvalitní ozvučení pro filmy i hry, každá třída produktů však má svá pro a proti. Soundbar ve mě budil menší nedůvěru z hlediska kvality basů kvůli absenci směrových horních repráčků, o tom však až později. Začněme designem.

Soundbar se ideálně vejde pod většinu televizí s úhlopříčkou 55 palců

Tam se nemá Sony za co stydět. Soundbar je velmi stylový, materiály jsou hodnotné a konstrukce špičková. Kombinace černého plastu a hliníku rozhodně působí skvěle, také přední černá mřížka dodává jakýsi šmrnc. Po stranách jsou pěkně vyvedeny otvory a soundbar je vlastně sproštěn jakýchkoliv rušivých prvků. Na horní části pouze najdete konstrolky jednotlivých funkcí, které jsou spojeny s dotykovými tlačítky. Většinu věcí ale budete stejně ovládat skrze přiložený malý dálkový ovladač.

Design je minimalistický a stylový, přesto dokáže v sobě schovat vše potřebné

Vzadu jsou schovány veškeré prvky konektivity, a zde bohužel narážíme na první ořezání funkcí kvůli nižší cenovce. Chybí Wi-Fi pro spojení s televizí a další s tím spojené výhody (např. hlasoví asistenti), to mi popravdě ale vůbec nechybělo a napojit se na soundbar můžete jak skrze Bluetooth, tak klasicky HDMI eARC (k dispozici je také druhé HDMI a optický digitální audio port).

Hardwarové specifikace

• Provedení: soundbar (integrovaný subwoofer)
  • Typ připojení: HDMI, optické digi audio, Bluetooth 5.0
  • Výkon sestavy: 320 W
  • Technologie: 2.1 Dolby Atmos, DTS:X, Vertical Sound Engine
  • Hmotnost: 3,1 kg
  • Cena: 7 990 Kč

Pokud máte některou z modernějších televizí (případně jako my model z rodiny Sony Bravia), soundbar ideálně sedne ke stojanu a úhlopříčce kolem 50-55 palců, je ale celkově velmi úzký a dokáže se vměstnat prakticky kamkoliv. Pro ideální pohyb zvuku v pokoji doporučujeme jej umístit přímo před televizi. Leckdo by se mohl bát absence horních repráčků, zvuk tak míří vždy pouze dopředu směrem k vám, soundbar se s tím však dokázal skvěle poprat a prostorový zvuk je výborný.

Prostorový zvuk, co má říz

Jak jsem zmínil už dříve, soundbaru kvůli nižší cenovce chybí některé dodatečné funkce a konektivita, pokud ale od výrobku očekáváte jen výborný doplněk k televizi a vaší konzoli, dostanete přesně to, co chcete. Připojení nevyžaduje téměř žádné dlouhé nastavení a soundbar vše víceméně obstará za vás. Pokud máte doma televizi od Sony, vše se děje prakticky automaticky a za pár minut je soundbar připraven. K mání je celá paleta různorodých šablon na zvukové profily (film, hudba, hra) a při zapnutí automatického zvuku dokáže soundbar i sám skvěle odhadnout, jaké nastavení zrovna potřebujete.

Soundbar krásně sedne pod většinu standardních plochých televizí o úhlopříčce 55 palců

Ať už jsem měl jakékoliv pochybnosti o nedostatku externího subwooferu nebo dalších prvků, vše se rázem rozplynulo, když jsem poprvé uslyšel model v akci. Zvuk je neuvěřitelně sytý, objemný a krásně ostrý, vše působí velmi vyrovnaně a je skvěle slyšet každý detail. Soundbar podporuje kodeky Dolby Atmos a DTS:X, umí ale skvěle pracovat i s klasickým dvoukanálovým zvukem či klasickými 5.1 zdroji. Basy jsou až překvapivě hutné, ale nikoliv přehnaně dunivé, jak tomu mohlo být např. u repro sestavy Razeru. I když se na obrazovce odehrával válečný chaos, basy byly krásně hlídané a zněly přesně tak, aby perfektně doplňovaly atmosféru. Právě basy a jejich kvalita mě překvapily pravděpodobně nejvíce.

Zvuk je neuvěřitelně sytý, objemný a krásně ostrý, vše působí velmi vyrovnaně a je skvěle slyšet každý detail

A pak je tu prostorový zvuk. Ten zvládá soundbar perfektně především díky internímu Vertical S enginu Sony (nebo také Vertical Sound Engine chcete-li), který umí navodit iluzi prostorového 3D zvuku, jenž se pohybuje prostředím. Je pravda, že musíte vychytat správné posezení před soundbarem na gauči (ideálně přesně uprostřed), v případě úspěchu vás ale čeká pohlcující zážitek.

Design je velmi minimalistikcý a stylový, ostudu neudělá žádnému obýváku

Co je podstatnější pro hráče, soundbar skvěle spolupracoval s konzolí Playstation 5 a jejím 3D zvukem, konkrétně Tempest enginem. Hraní adventury Ratchet & Clank bylo hotovým požitkem, kdy slyšíte všechny efekty kolem sebe, ať už jde o svištící lasery nebo řinčení prostředí města. Také nejnovější Strážci Galaxie a jejich boží retro songy na palubě lodi Milano měli ten správný říz, stejně jako dialogy členů posádky během hektických bojů, které na vás prší ze všech stran.

Je úplně jedno, jestli právě hrajete, sledujete film nebo posloucháte hudbu skrze Bluetooth připojení. Soundbar dokázal vykouzlit krásně bohatý zvuk bez zjevných zkreslení či nedostatků, a bez problémů dotahoval i podstatně dražší modely konkurenci i přímo Sony.

Pokud nehledáte velmi konkrétní funkce či konektivitu, která recenzovanému kousku chybí, můžeme HT-X8500 jen naprosto doporučit. Za velmi příjemnou sumu dostanete krásný minimalistický design, skvělé spojení s herní konzolí Playstation a především naprosto špičkový zvuk, který se umí pohybovat v prostoru. Co chtít víc?

Diskuze (8) Další článek: Závodní Forza Horizon 5 už má přes 10 milionů aktivních hráčů