Návod na použití následující recenze:

- chcete-li se dozvědět podrobnosti o ději hry, hledejte nadpis druhý
- zajímá-li vás filmové zpracování, pod třetím nadpisem najdete, co hledáte
- chcete vědět víc o herní složce? Čtvrtý nadpis je váš cíl.
- spěcháte a stačí vám jen shrnutí? Závěr se ukrývá pod pátým nadpisem.
- hodláte si zachovat mentální zdraví? Nic nečtete a běžte se proběhnout do přírody.

Vytvořeno podle arkádového mega hitu od American Laser Games

Pamatujete si dobu někdy před deseti lety, kdy na počítačích bujel herní mor s názvem interaktivní filmy? Na dobu, kdy jedna firma byla schopna vydávat stále to samé dokola a vydělávat na nekonečné nepoučitelnosti počítačových hráčů (pravda, nejspíš to byli hlavně američtí hráči)? Jo? Pamatujete? Fajn, protože už je to tu zase.

Safra, asi sem to neměl vypálit tak natvrdo. Koukám, támhle tomu drsňákovi, co dohrál Dooma 3 na Nightmare za 20 minut, úplně zešedivěly skráně, pár slabších jedinců nedokázalo potlačit pocity dávení a budou si šťourat oběd z klávesnice další dva dny, dokonce vidím nějaké siluety houpající se s kablíkem od myši kolem krku a že se dá spáchat harakiri s joystickem jsem taky nevěřil.

Mám ji zachráni, ale radši bych ji zabil * Nejhezčí světelné efekty z celé hry * To jsou ony, Hvězdné Krystaly

No nic, zase o pár čtenářů Doupěte méně, zase budu bez prémií, zase budou muset děcka místo chleba okusovat boty, ale co se dá dělat. Vy ostatní, neuvěřitelně otrlí, či věci neznalí, se pohodlně usaďte a čtěte, co že k nám to přiletělo za katastrofu, kterou nepředpověděl ani Nostradamus.

Začalo to vcelku nevině, zašel jsem jednou šéfredaktorovi na návštěvu a že prý, jestli nechci na recenzi Space Pirates. Space Pirates, Space Pirates, to mi něco říká, přemítám v duchu. Líné neurony začaly kmitat a cink, v hlavě se mi zrodila odpověď. „Není to ten interaktivní paskvil, co frčel někdy před x lety?“, povídám. „Jo, to je ono, začali ty věci znovu vydávat. Tak co, chceš to?“, tázal se mě konzolový Big Boss.

Nakonec jsem souhlasil, třeba jim podařilo za deset let vytvořit herní masjtrštik A když ne, alespoň sesmolím rádoby vtipnou recenzi, kterak z hraní téhle interaktivní střílečky páchají nebozí hráči harakiri joystickem. Ó já blázen naivní, jen tak tak jsem vyvázl se středním poškozením mozku.

Úplně první vydání na DVD

Zlý Kapitán Spár, zlotřilý vůdce smečky bezpáteřních hrdlořezů známých po celé širé galaxii jako Černá Brigáda, stál s rukama v bok na palubě své meziplanetární plachetnice jménem Černý Drak. Pozoroval členy zvrácené posádky, kterak pucují titanovou palubu a nechával si vlasy jemně laskat foukajícím solárním větrem. Hlas z pozorovacího koše ho vytrhl z přemítání nad jeho hrůznými plány: „Kapitáne, na hranici alfa kvadrantu vidím loď, určitě bude plná nevinných vesmírných kolonistů.“ Spárovi se rozjasnila tvář: „Hrome“,děl svým hrubým hlasem, „tu loď plnou nevinných vesmírných kolonistů musíme zajmout, jako že jsem zlý Kapitán Spár!“

Kapitánovi brzy sklapne * Cizí planeta,ve skutečnosti  poušť  v Nevadě * Váš poradce, děsnej prudič

Zahákování a ovládnutí vyhlédnutého plavidla bylo pro nemorální vesmírné bukanýry dílem okamžiku. „Ha ha ha“, smál se na můstku nově ovládnuté lodě odporný Kapitán Spár, „mé zlotřilé plány by teď mohl zhatit už jen ten nejlepší intergalaktický Hvězdný Bouchač, který osvobodí tuto loď plnou nevinných vesmírných kolonistů, procestuje čtyři kouty galaxie, získá Hvězdné Krystaly a kanónem štěpícím hvězdy pošle jednou přesně mířenou ranou moji vesmírnou bárku i se mnou na palubě do nicoty!“

Pokud si myslíte, že jsem předchozí dva odstavce zcela vymyslel, zklamu vás. Jen jsem trochu přibarvil to, co si můžete přečíst na obalu a v manuálu hry, včetně všech jmen. O tom, že podobnou story by vymyslel žák třetí třídy, se snad rozepisovat nemusím. Kvůli příběhu Space Pirates hrát nejdou, takže dalším smyslem by mohly být filmové sekvence či skvělá hratelnost.

Výjimečná kvalita videa

Pro zajímavost jsem si vyhledal recenzi na starou verzi hry a na co autoři mimo jiné žehrali, byla mizerná kvalita digitalizace obrazu, kdy jste stříleli jen do podivných rozmazaných tváří. No, tady se ukázal desetiletý pokrok, Space Pirates se nalézají na DVD, z čehož plyne i vysoká kvalita obrazu. Konečně tedy víte, na koho střílíte, což je možná i chyba.

Hypermoderní dělo * Další ze zástupu rádoby herců * Kapitáne Spáre, váš čas nadešel

Nejsem žádná Mirka Spáčilová či libovolný jiný známý filmový kritik, ale zdejší herecké výkony zatřásly i mnou. Tvůrci sehnali tu nejnesympatičtější bandu rádoby herců, kterou navlékli do neskonale stupidních kostýmů a poslali do odporných kulis páchat „herectví“. Většina výkonů se skládá z naběhnutí před kameru a následného komického pádu, když ubožáka následně ve hře zastřelíte.

Občas se dočkáte poměrně slušného kaskadérského kousku či trapného pyrotechnického nebo světelného efektu. Pokud už mají herci třeba i něco říct a zahrát, jedná se o tak plytký výkon, že danému aktérovi nevěříte ani ten nos mezi očima. Ve filmové terminologii by se Space Pirates nedali považovat ani za Béčko, nejbližší vhodné písmeno by mohlo být leda Řetko.

Plně interaktivní hra

Po herní stránce se jedná o zcela klasickou střílečku pro světelnou pistoli, jako je například House of the Dead či Time Crisis. Světelnou pistoli ale použít nelze, vystačit si musíte s ovladačem. A to třeba i s dálkovým od vašeho DVD přehrávače. Space Pirates jsou vskutku multiplatformový titul, protože se chovají jako běžné DVD a spustit se dají kromě stolních přehrávačů i na PS2, X-Boxu a PC.

Teoreticky mají PC hráči díky možnosti myši výhodu při střílení, leč není tomu tak. Zaměřovačem se nedá pohybovat volně, ale jen po neviditelné čtvercové síti, kdy ikona zaměřovače zabírá jeden čtvereček. Jakékoliv přesná střelba se stává pouze neuskutečnitelným přáním. Z toho samozřejmě vyplívá fakt, že hra považuje za zásah určitou obdélníkovou oblast kolem cíle. Klidně tedy můžete střílet protivníkům vedle hlavy, většinou se i tak odporoučejí do věčných lovišť.

Jsou odporné a ještě neumějí hrát  * Menu, kráse, že? * Úvodní tréniková část

Že manipulace s mířením je zdlouhavá si uvědomili i tvůrci, a proto vždy při objevení protivníka na chvíli zastaví čas. Celý postup hrou pak vypadá asi takto; vytrpíte úděsnou filmovou scénu, následuje střih a z pohledu vlastních očí procházíte lokacemi, náhle odněkud vyskočí protivník, obraz se zastaví, zvuk zapraská a vy se horečně snažíte posunout ten stupidní zaměřovač do čtverečku s kouskem těla nepřítele a vystřelíte. Pokud hra uzná zásah, následuje scéna se smrtelným pádem nebožáka. Když netrefíte, dočkáte se scény se střelbou protivníka a celou lokaci můžete jet od znovu.

A v podobném cyklu se odehrává celý zbytek hry. Trapná filmová scéna, střih, nudné vystřílení lokace, střih, další ubohá lokace, střih, odporná filmová scéna a tak stále dokola, dokud hru nedohrajete nebo znechuceně neodhodíte. Občas vám sice před hlaveň naběhne civilista, kterého nesmíte odpravit, sem tam místo střelby na něco kliknete, ale o oživování hratelnosti nemůže být ani řeč. Není totiž oživovat co.

Vysloveně trapně působí střílení do stále stejných osob, tvůrci si se střídáním kostýmů očividně hlavu nedělají. Zvuky nestojí za nic, stejně jako hudba, kterou si naštěstí stejně moc neužijete. Na PS2 se mi navíc často zobrazovaly černé obrazovky, zvuk divně přeskakoval a sem tam mizel i zaměřovač. Přitom na PC se nic podobného nedělo, jen sem si neustále klikáním přehazoval z/do fullscreenu.

Opravdová filmová akce

Slovy politiků se dají Space Pirates lehce shrnout: póvl, odpad a hnůj. Smát se či brečet, jiné alternativy při shlédnutí tohoto dílka neexistují, možná ještě zvracet. Pokud se chcete zbavit některých kamarádů, klidně před mimi tento brak hrajte. Ručím za to, že je už u vás nikdy neuvidíte.

• Výborný tácek pod pivo
  • Prázdný obal na libovolné DVD
  • Papír na spálení
  • Nedá se na to dívat
  • Nedá se to hrát

Tvůrci vydali celou řadu stejně pochybných her, lišících se jen umístěním; na divoký západ, do prostředí boje policie proti drogovým dealerům, cestování časem a kdoví co ještě. Pokud uvidíte na obalu logo Digital Leisure, utíkejte jakoby vás berňák honil. Ušetříte si doživotní trauma, probouzení se uprostřed noci pokryti smrtelným potem a lehkou mentální retardaci. Na mě se Space Pirates takřka nepodepsali, protože jsem tvrďácký herní recenzent. Muble wuble bulisy mulisy.

PS: Pokud poznáte, co znamenají nadpisy jednotlivých částí recenze, máte u mě pivo.

Grafika: 5/10
Zvuk: 2/10