PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Spider-Man: Web of Shadows – pavouk útočí ze stínů

Pavoučí vlákna znovu zaplnila New York. Dokáží nás však dovést ke kvalitnímu hernímu kousku?

Treyarch umí. O tom není nejmenších pochyb. Bude-li to stačit na příznivé hodnocení je však otázka zcela jiná. Zvláště, uvážíme-li, že se tamější programátoři rozhodli znovu vstoupit do stejné řeky. Spider-Man sám o sobě je sice tahoun jako hrom, ale bez letního blockbusteru za zády je jeho kouzlo stěží poloviční. Tvůrci tak museli vsadit na krapet propracovanější dějovou linku, jež by příznivce nejen donutila setrvat u hry až do konce, ale především zavadit o ni již v obchodě. Což o to, že technické zpracování táhli na dlouhém lanku někde za sebou.

 

Blízká setkání různých druhů

Na scénu se tak dostávají návštěvníci z vesmíru, kteří se rozhodnou provrtat Velké jablko jako armáda nenažraných červů. V cestě jim sice stojí všemi zbožňovaný pavoučí muž, ale na kolik důvěryhodný může být hrdina, jenž využívá „technologii“ invazního druhu? Je tedy jen a pouze na vás, abyste tuto zapeklitou otázku rozlouskli, a ukázali světu, kde je pravda. Připravte se proto na zběsilé pohupování nad rušnými (ehm) ulicemi velkoměsta, které je doslova zamořeno oslizlými chapadly agresivních emzáků a v neposlední řadě i vyčůranými zloduchy, kteří v oslabené infrastruktuře vidí možnost vlastního obohacení.

1.jpg2.jpg

Všechno ale hezky postupně. S vaším pavoučkem se nejdřív blíže seznámíte, když budete poletovat nad New Yorkem a bojovat s rozhádanými gangy, které jsou odhodlané povraždit se navzájem. Práce ve skrze jednoduchá, avšak zbytečně dlouhá, díky čemuž se již po prvních pár desítkách minut dostavuje pocit stereotypu a nudy.

Na kolik důvěryhodný může být hrdina, jenž využívá „technologii“ invazního druhu?

Ten však záhy vystřídá pozvolné nadšení, to když vám hra poprvé umožní vybrat si, zda se budete ubírat po cestě neposkvrněného ochránce zákona, nebo poslechnete „násilníka“ ve vás, jenž se probouzí s druhým Spideyho oblečkem.

Proti všem

Přesně tak, hra vás od samotného počátku postaví před fakt, že Spider-Man disponuje oběma (už i z filmu) známými obleky, mezi nimiž bude v průběhu hraní možné libovolně přepínat. Každý má přitom své výhody a nevýhody, které vystoupají na povrch v pozdějších fázích hry. Časté poskakování po střechách budov coby temný pavouk vám sice propůjčí silnější údery a stabilnější zásobu zdraví, avšak vaše herní alter-ego se začne pomalu, ale jistě měnit.

VIDEO: 398 'Spider-Man: Web of Shadows - trailer'

To ostatně budou ovlivňovat i takzvané „Black pointy“, které vám budou naskakovat na konto za každou špatnost, jíž se dopustíte. Necháte uhořet nevinného občánka? Bum ho! Nikoho nezajímá, že byl „zašprajcovaný“ v autě 300 metrů od vás, přičemž na překonání této vzdálenosti vám bylo ponecháno pár ušmudlaných vteřin.

3.jpg4.jpg

Postupem času však zjistíte, že hra za temnou stranu je mnohem zábavnější. Dostanete tak totiž šanci vypořádat se se zloduchy jednou pro vždy (pokud chápete co tím myslím), či podvádět Mary Jane s Felicií Hardyovou alias Černou kočkou. S přihlédnutím ke kostýmku, do něhož vývojáři Kočku oblékli, to ostatně není nikterak překvapující.

VIDEO: 292 'Spider-Man: Web of Shadows - Černá kočka'

V závislosti na vašich rozhodnutích a činech všeobecně se navíc budete moci dočkat různých konců hry, což je oproti třetímu Spider-Manovi (Doupě 7,5/10) – paskvil s názvem Friend or Foe nezmiňuji záměrně - nadmíru příjemná změna. Škoda jen, že se většina hráčů pravděpodobně nedonutí ke hře znovu od začátku jen proto, aby zjistili, co se stane, když se tam a tam rozhodnou jinak.

Tohle už jsem dělal, ne?

Svůj podíl na tom zaznamenají samozřejmě i jednotlivé questy, které je nutné, či doporučené (přijde na to) splnit. Ve většině případů se totiž jedná o strohé: jdi tam, znič nepřátele, případně získej to, či ono. Inu, co si budeme nalhávat. Úkoly nikterak originální, natožpak rozmanité, rozhodně nejsou. Avšak svůj účel plní na jedničku a děj díky nim svižně odsýpá.

Tip: Snažte se dbát rad ostatních charakterů. Značně to usnadní postup hrou. 

Čas od času však narazíte na výjimky, které si vyžádají nejen desítky minut vašeho času, ale především dvoje nervy. Zatímco úkoly, o nichž jsem mluvil o pár řádků výš, bývají zpravidla až trapně jednoduché, občas narazíte na některé, které je téměř nemožné splnit napoprvé, a i na posté hraje nejdůležitější úlohu štěstí.

9.jpg

I přesto ale narazíte na pár zábavných kousků, které vás čas od času donutí proklínat vývojáře, či uronit slzu nad faktem, že takových nemohlo být víc. Mizerné náplni jednotlivých úkolů ostatně nepomáhá ani, řekněme, pofidérní umělá inteligence. Ta, ač se bezpochyby řadí k lepšímu průměru, mohla jistě dopadnout o poznání lépe, což by nejen zkvalitnilo herní požitek, ale rovněž navýšilo délku základní dějové linky. Chybka, na první pohled nicotná, v širším měřítku však setsakra důležitá. Zvláště, když není ani zdaleka jediná.

Jak zavařit konzoli ve dvou krocích

Pravděpodobně největším mínusem celé hry je technické zpracování, které mě skutečně překvapilo. Ihned po spuštění Web of Shadows totiž zjistíte, že titul vypadá téměř na chlup stejně jako již jednou zmíněný Spider-Man 3: The Game, ovšem s tím rozdílem, že do nového „pokračování“ tvůrci začlenili i jakýs takýs model poškození. Bohužel. Po chvilce hraní si totiž chtě nechtě všimnete, že se vaše okolí deformuje pokaždé podle stejného vzorce, což ve výsledku vypadá komicky, po pár hodinách až iritačně.

 Ten frackovský tón, bolestivě nepříjemná frekvence. Fuj na tebe, dabére!

O nic moc lépe nedopadlo ani zpracování modelu města, které je oproti třetímu „Spíďovi“ úplně mimo stupnice očekávání. Domy jsou zvláštní, místy až sterilní, ulice zejí prázdnotou a jediným zlepšením je tak vykreslování budov v dálce. Otázkou tedy zůstává, jaká část hry způsobila, že se na konzoli (!) příležitostně sekala.

5.jpg6.jpg

Mám-li ovšem zmínit jednu věc, která mne v průběhu hraní skutečně nutila mlátit se ovladačem do hlavy, jistě to bude dabing. Netuším sice, jestli hru namlouvali tvůrci po večerech, nebo se Activision rozhodl šetřit a najal k tomuto úkonu druhořadé břídily, pravdou ovšem zůstává, že mne hlas Petera Parkera bude budit ze spánku ještě hodně dlouhou dobu. Ten frackovský tón, bolestivě nepříjemná frekvence. Fuj na tebe, dabére!

Tip: Pokud nejste zapřísáhlí lidumilové, dejte šanci temnějšímu já Petera Parkera. Slibuji, že vás nezklame.

Snad jediným plusem technického zpracování se tak stal vynikající soundtrack (je až s podivem, jaké štěstí mám na hry s kvalitní hudební složkou … nebo jak nízké mám nároky), jenž dokonale podkresluje atmosféru hry a dokonce disponuje natolik zajímavými melodiemi, že jsem se několikrát přistihl, že nevnímám hru a nechám se unášet skladatelovým umem.

Rosomák znovu na scéně

Nejen hudba je ale příjemným překvapením. Různě velké role ve Web of Shadows získaly i další postavy z Marvelovského univerza, což hru značným způsobem zatraktivňuje. Své „ahoj“ tak hráčům řekne kupříkladu Wolverine, Reed Richards (Mr. Fantastic), nebo Tony Stark (Iron-Man). Obzvláště setkání s prvním jmenovaným je přitom nadmíru zajímavé. Samozřejmě, pouze pokud hrajete za temného Spider-Mana. Krom kladných postav hrají důležitou úlohu i ty záporné, s nimiž se bude nutné čas od času spojit, abyste dosáhli mnohdy společného cíle.

7.jpg8.jpg

New York je zachráněn (nebo ne?) a je na čase sečíst ztráty. Spider-Man: Web of Shadows je hrou do níž jsem vkládal obrovské naděje, které však zůstaly z velké části nevyslyšeny. Na druhou stranu, kvantum úkolů roztroušených po celém městě spojuje jeden ucelený příběh, jenž dělá titul mnohem kompaktnější, a tím pádem i divácky líbivější. To vše je navíc doprovázeno skvělou hudbou, zástupem komb pro anihilaci nepřátel a skvěle zpracovaným pohybem po městě (hráči Spider-Man 3: The Game jistě ví, o čem mluvím). Po součtu všech pro a proti dostáváme vesměs kvalitní kousek, který však mohl být i výjimečným.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, 3DS, iPhone
Žánr: Adventury, Akce
Výrobce: Treyarch | Webové stránky hry
  • Pohyb po městě
  • Hudební doprovod
  • Temný Spider-Man
  • Rozdílné konce
  • Technické zpracování
  • Minimum invence
  • Příšerný dabing
  • Stále stejné úkoly
Diskuze (6) Další článek: Street Fighter IV v únoru 2009

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,