Recenze: Star Fox Assault – lišácká střílečka

Fanoušci vědí. Ostatním prozradím, že i když jsou postavy ve hře roztomilá plyšová zvířátka, může jít o pořádný akční nářez. Budete běhat po svých a střílet z raketometu či ostřelovací pušky, budete jezdit v tanku a budete také létat v bojové vesmírné stíhačce. Nakolik se pokračování úspěšné série podařilo, to se dočtete právě zde.

Žánr: sci-fi akce
Multiplayer: až 4 hráči splitscreen
Paměťová karta: 5 bloků
Podporuje 50/60Hz obraz
Výrobce:
Namco
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Star Fox je jednou z těch úspěšných herních sérií, které vychází exkluzivně pro Nintendo a jejich základní principy jsou recyklovány dokončena, stále v lepší a lepší grafice. Začalo to již v roce 1993 na konzoli SNES, vrcholem série bylo nepochybně pokračování pro N64. Výrazným odbočením od původního žánrového zaměření vesmírné střílečky byla před dvěma roky Star Fox Adventures, nabízející akční adventuru vzdáleně podobnou například Zeldě. Nyní se ovšem Star Fox vrací v roli dynamické přímočaré střílečky.

Star Fox je spolek plyšových (prostě tak vypadají, i když ve hře jsou to „skutečné živoucí postavy“) hrdinů, řešících ty největší problémy v galaxii. Něco jako elitní vojenská jednotka na volné noze. Základem jejich arzenálu jsou bojové vesmírné stíhačky, připomínající nejvíce X-wingy z Hvězdných válek. Kořenem hratelnosti jsou tedy velkolepé honičky a přestřelky mezi plavidly ve vesmíru. Pro tento díl herní série ovšem dostanete také vysoce pohyblivý tank a budete chodit i pěšky.

Aparoidi útočí

Mimozemská rasa Aparoidů ohrožuje galaxii a je potřeba ji zastavit. Aparoidi jsou v zásadě roboti (schopní velice rychlého množení se v tzv. duplikátorech, jež rozhazují po planetách) se společným vědomím, řízeným z centrálního jádra. To by mělo usnadnit jejich likvidaci, nicméně než se k tomuhle jádru vůbec přiblížíte, musíte se probít přes celou Aparoidí armádu... :-). Situaci ještě komplikuje fakt, že po vzoru Borgů ze Star Treku jsou Aparoidi schopní pohltit a převést na svoji stranu jakékoliv živé bytosti.

V průběhu dramatického příběhu o válce napříč galaxií se tedy dočkáte zničených flotil, výsadků na planety zamořené Aparoidy, frenetických přestřelek uprostřed rojů vesmírných lodí, záchranných i útočných misí atd atd. Někoho z vašich přátel (i  nepřátel) Aparoidi pohltí, na bojišti dále vznikne slibný milostný vztah… zkrátka a dobře, navzdory jasnému zaměření na dětskou skupinu hráčů nabízí Star Fox Assault poměrně slušný příběh - plný zvratů, překvapení a především vysoce výbušné akce.

Postřílejte je všechny

Zcela v duchu japonských stříleček s raketkami se na konci každé úrovně dočkáte pořádného bosse. Souboje s nimi jsou vždycky náramnou podívanou (bossové jsou obrovští a jejich útoky doprovází plejáda speciálních, především světelných efektů) a také pořádnou výzvou. Mnoho bossů má navíc několik fází, během kterých mění své chování či útoky. Vaším cílem je pokaždé najít slabé místo, což v jednom případě znamená například čekat až protivník otevře ústa a pálit mu přímo do chřtánu.

Náplň samotných misí se mírně liší, ale po většinu těch leteckých půjde o co nejrychlejší zničení nepřátel, zatímco na zemi je vhodnější opatrný postup od jednoho duplikátoru ke druhému (jinak se kolem vás nepřátel vyrojí příliš mnoho a ubíjí vás). Všechny pasáže hry jsou sledovány pohledem třetí osoby (zezadu). Soustředění na akci nenarušují žádné adventurní úkoly, takže vaší starostí je pouze navigace prostředím a sestřelování všeho nepřátelského. Ovládání snad ani nemohlo být příjemnější, takže jde o skvělou zábavu.

Nablýskaná kapota

Vizuálně hra dokáže pořádně překvapit. Při pohledu na obal či obrázky postav člověk čeká zjednodušenou komiksovou grafiku, ale i když z hlediska designu je to částečně pravda, hra hýří detaily a bohatými akčními scénami. Díky tomu jde místy o stejně kvalitní podívanou, jako nejlepší hry na motivy Hvězdných válek (například průlet rojem meteorů). Výborně působí také samotné postavy hrdinů, které sice vypadají jako komiksová zvířátka, nicméně jejich animace, mimika či srst vypadají dokonale.

Kapitolou samou pro sebe je finále hry, kde uvnitř domovské vesmírné lodi aparoidů (obří koule velká jako planeta… nepřipomíná vám to něco?) proletíte frenetickými pasážemi uvnitř úzkých chodeb, přeplněných nepřáteli. Poslední boss je navíc skutečně ohromující podívaná. Nicméně i taková planeta dinosaurů zarostlá džunglí působí vizuálně ohromně a celkově dokáže Star Fox Assault překvapovat jak dynamickou akcí, tak nádhernou grafikou. Tím spíše, že některé světelné efekty zde použité na konkurenčních konzolích neuvidíte. Škoda že se mi nepodařilo splašit kvalitnější obrázky, ale opravdu hra ožívá stejně až v pohybu.

Zábava pro všechny

Možná je tahle hra určena primárně dětem, nicméně díky báječné grafice a vysoce kvalitní pestré akci si ji jistě užijí úplně všichni. Stačí tedy vybrat obtížnost podle vašich schopností a můžete si být jistí, že se budete královsky bavit. Jediným problémem by tak mohla být desítka misí, což není právě mnoho a během jednoho intenzivního víkendu je nejspíš všechny prosvištíte.

• Hratelnost
  • Grafika a ozvučení
  • Souboje s bossy
  • Krátká kampaň

Hra ovšem nabízí následné prodloužení životnosti odemknutím vyšší obtížnosti nebo sbírání skrytých bonusových předmětů. A hlavně je tu multiplayer, tradičně až pro čtyři hráče na rozdělené obrazovce. Díky pestré nabídce zbraní i postav jde o slušnou zábavu pro večírky s přáteli, i když konkurence pro Time Splitters 3 nebo Metroid 2 to rozhodně není. Každopádně mne ale Star Fox Assault příjemně překvapila a připomněla mi, jak důležité je nesoudit knihu (nebo hru:-)) pouze podle obalu.

Zvuk: 10/10

Výborná akční zábava s nádhernou grafikou, obřími bossy a pestrou hratelnostní. Skvělá volba pro mladší hráče.