Recenze: Star Trek: Legacy – velká vesmírná bitva

Star Trek se už roky drží na žebříčku popularity vysoko, a dokonce k tomu ani nemusí používat zuby a nehty. Bohužel pro hráče to platí pouze na filmovou a seriálovou část Star Trek produkce, herní počiny zaujaly maximálně pár věrných fanoušků. Legacy však má ambice i prostředky na to, aby vše změnila.

Platforma: PC
Typ hry: Taktická arkáda
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: Procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 3 GHz, 2 GB RAM, 256 MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 2,5 GB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Mad Doc Software
Vydavatel: Bethesda
Homepage:
www.startrek.bethsoft.com
Cena: 1499 Kč
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Fenomén jménem Star Trek se datuje až do šedesátých let minulého století, kdy byly do světa vpuštěny první díly seriálu. Od té doby se epizody počítají ve stovkách a celovečerní filmy v desítkách. S hrami je to ale o poznání složitější – tedy ne že by jich bylo málo, ale ani zdaleka se netěší stejné popularitě jako Star Trek na filmovém plátně či televizi. To měl napravit titul Star Trek: Legacy: jeho vývojáři plánovali přinést otevřenou hratelnost, která by konečně dokázala zaujmout i někoho jiného než oddané fanoušky, a produkčně je dokonce zaštítila slavná Bethesda (série Elder Scrolls), jíž všichni považovali za ručitele kvality. Bohužel plány a skutečnost se často liší – což v tomto případě kupodivu platí také, Bethesda neBethesda.

   
Lodě jsou velké... * .. a planety neúměrně malé... * stačí se pozorně dívat

Legacy vás staví do role velitele vesmírné flotily. Hned zkraje dostanete na starost čtyři lodě, ovšem plně manipulovat budete jen s jednou – ostatním pouze budete rozdávat jednoduché příkazy. I to ale, s ohledem na ovládání, stačí. Jakýkoliv manévr s vaší lodí se totiž rovná nevýslovnému utrpení. Snad ani nemůžu říct, že se na ovládání dá po chvíli zvyknout. Trvalo mi několik hodin, než jsem se naučil základním pohybům, ty složitější dokonce komplikovaly mým korábům život až do poslední bitvy.

Utrpení? Už od začátku

Nepomůže ani tutoriál – ani zdaleka vám není vysvětlena činnost všech kláves, takže jste v prvních minutách odkázáni pouze na metodu pokus / omyl. Pomocí kláves vyvoláváte herní menu, myší pak vybíráte konkrétní příkazy. Zní to jednoduše, ovšem opak je pravdou. Musíte si nejdříve zafixovat, která klávesa vyvolává které menu (pro většinu nemožné, pro některé sice možné, ale dlouhotrvající), a potom ještě myší vybrat chtěnou možnost (zdlouhavé!). Na druhou stranu musím uznat, že vývojáři právě díky tomuto systému ovládání splnili, co slíbili – váš koráb je opravdu „velký a nemotorný“.

   
Vesmír hraje všemi barvami

Složení vaší flotily můžete před začátkem každé mise ovlivnit, nicméně zásadní rozdíly mezi jednotlivými loděmi nejsou. A když už by se využití některé ze speciálních lodí nabízelo, nebudete mít k jejímu nasazení do akce dostatek odvahy. Z prostého důvodu – nikdy předem nevíte, jaká cesta povede ke splnění úkolu. Takže se vyplatí spíše držet při zdi, neexperimentovat a naučit se dokonale zacházet s jedním druhem lodí, abyste potom mohli rychle reagovat na aktuální situaci.

Rozdílnou cestou k cíli mám namysli rozdílné druhy nepřátel, potažmo lodí – samotná herní náplň se nemění. Drtivou většinu času budete pouze bojovat; občas se sice dostane ke slovu něco mírumilovnější jako třeba prohledávání mlhovin či trosek spadlých letadel, ovšem v poměru s akční částí hry jde o zanedbatelné úkoly, které máte splněny během sekundy. Bohužel, různorodost seriálu či filmu je ta tam, hra se jimi neinspirovala. Jinak si jednostrannou zaměřenost ST: Legacy nemůžu vysvětlit.

    
U letadla by to byl zážeh, ale u vesmírné lodi? * Je to Země? * Není to Země!

Co má repetativnost misí na svědomí, je jasné. Počáteční rozhořčení se bude postupem času prohlubovat, a to i v době, kdy už budete alespoň částečně seznámeni s ovládáním. Úkoly jsou prostě a jednoduše pořád ty stejné, nečeká vás pražádné překvapení – a tedy ani nic, co by vytrhlo hratelnost z nudného stereotypu. Nečekejte žádné zábavné orgie, ale spíše dlouhé a únavné mučení.

Nuda? Až do konce

Samotné boje mezi koráby probíhají dost zmateně. Opět díky faktu, že se vývojáři nedrželi předlohy. V tomto případě sice nic neošidili a naopak do hry zakomponovali bitvy klidně i o třiceti lodích, právě v tom je ale skryto jádro pudla. Představte si, že máte svých pět lodí. Sotva je stíháte ovládat i při běžném letu, natož abyste z nich stíhali střílet po dotěrném nepříteli. A teď si představte, že před vámi nestojí jen jedna loď. Dostanete se do situací, kde jich proti vám poletí deset, dvacet, klidně i víc. Dojem ještě značně zhoršuje (a utrpení prohlubuje) kamera. Někdy je zavěšena přímo za záď lodi tak, že připomíná klasický 3rd person, jindy se automaticky naklání jak to situace vyžaduje a někdy její pozici dokonce můžete ovlivnit vy sami. Myšlenka střídání pohledu kamery je sice zajímavá, nicméně na zpracování mohli autoři zapracovat více. Nepodařilo se mi totiž najít žádnou pravidelnost mezi tím, jak se kamera mění… takže jsem po celou dobu hraní trnul; nikdy jsem nevěděl, jak se na svou kocábku budu v následujících vteřinách dívat.

   
Stará scéna: velká planeta, ještě větší loď * Flotila * Kdo s koho

Kamera je kromě nepřehlednosti na vině ještě minimálně dvěma dalším věcem. Zaprvé – při střílení nemáte často přehled o tom, kterým směrem vaše phasery a torpéda letí, takže minete cíl a ještě častěji jste zasaženi nepřítelem. Zadruhé – kamera ztěžuje manévrování, takže často budete narážet do svých lodí, případně ony do vás, v horších případech můžete narážet ještě do planet. Bez legrace – po nájezdu do planety by sice každý čekal explozi, tady ale nic takového nehrozí. Planeta jednoduše uhne a vy můžete pokračovat v letu.

Ukládání? Zbytečnost

Kamera a zpackané ovládání jsou ničím v porovnání s nemožností ukládat hru v průběhu. Udělat chybu zde jde velmi snadno, takže často můžete opakovat i hodinové mise jen proto, že jste po pětapadesáti bezchybných minutách jednou blbě natočili s kamerou a nepřítel díky tomu získal potřebnou výhodu. Jestli bylo záměrem autorů hráče znechutit, pak se jim to povedlo.

Hra bohužel nevyniká ani po technické stránce, naopak se díky ní propadá ještě níž. S grafikou jako takovou by problém nebyl. Sem tam je sice nějaká textura odpudivá, v porovnání s ostatními aspekty je na tom však vizuální zpracování dobře a rozhodně neurazí. Problém nastává v momentě, kdy Legacy začne z nepochopitelných důvodů padat Windows. Stabilita je pojem, který je zde naprosto ignorován; titul často padá a dílem náhody vždycky v ten nejnevhodnější moment. A když už náhodou nespadne, tak aspoň zamrzne. Nekřesťanské nároky na hardware jsou pomyslnou třešinkou na dortu. Ačkoliv jsou minimální požadavky přijatelné, nemáte na takové sestavě šanci hru ani rozchodit. Ani s 256 MB grafickou kartou a 2,5 GB RAM ST: Legacy neběží na střední detaily plynule.

Světlé stránky hry
  • celý Star Trek pěkně pohromadě
  • při hraní jsem nemusel zvracet, bylo mi jen trochu špatně :-)
Temné stránky hry
  • ovládání
  • kamera
  • padání / zamrzání
  • ... a všechno ostatní!

Ještě nebyla řeč o multiplayeru, skirmishi, taktickém módu (ano, hra ho opravdu obsahuje – přesto má střílení zásadní vliv –  proto o něm nepadla ani zmínka)… a mnoha dalších věcech. Má to ale po několika desítkách negativních slov cenu? I kdyby byl multiplayer sebezábavnější, taktický mód sebepropracovanější a kvalita skirmishe převyšovala celou kampaň (v níž si mimochodem projdete celou historii Star Treku… což je asi jediné výrazné pozitivum Legacy) nedokáže to zabránit tomu, kam má hra namířeno. Přes všechny ambice, které vývojáři měli, se Star Trek: Legacy řadí mezi špatné hry. Už snad ani ti skalní příznivci Star Treku si nepřijdou na své...

Grafika: 5/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 3/10

Špatný vtip! Noční můra zábavnosti! Ale rozhodně ne dobrá hra!

Celkové hodnocení: 3/10

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Strategie
Výrobce: Mad Doc Software | Webové stránky hry
Diskuze (21) Další článek: The Darkness se odhaluje na nových obrázcích

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,