Recenze: Star Wolves 2 – Hvězdní vlci zpět v akci

Dnes se podíváme na zoubek pokračování překvapivé vesmírné strategie Star Wolves, které potvrzuje, že není třeba mít silné zázemí a dobré jméno k vytvoření úspěšné a prodávané hry. Po více jak dvou letech se autoři vracejí s přírůstkem do rodiny, který si klade za cíl svého předchůdce pokořit. Povedlo se?

Objednejte si Star Wolves 2 na shop.Doupě.cz

Star Wolves 2: 280 Kč

Typ hry: mix RPG a RTS
Minimální konfigurace: CPU 800MHz, 128 MB RAM, 1,5 GB na HDD, DirectX 9.0, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: CPU 2GHz, 512 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce: X-Bow Software (
Vydavatel: 1C Company (
Distributor v ČR: Cenega Czech (
Cena (PC DVD): 299 Kč

O expanzi kvalitních ruských vývojářů do herního světa se už ví poměrně dlouhou dobu, přičemž tituly jako Cossacks, Etherlords 2, HOMAM5 nebo třeba S.T.A.L.K.E.R. jsou toho jasným důkazem. Asi před dvěma lety byla vydána nenápadná vesmírná strategie s prvky RPG Star Wolves, která byla sama o sobě velikým překvapením a zaslouženě sklidila nadprůměrná hodnocení, v některých případech i osmičková. Dnes se na naše obrazovky řítí druhý díl, jenž by měl překonat svého předchůdce a přinést s sebou i některé novinky. Nebudu tedy zbytečně zdržovat a pustím se směle do hodnocení.

Teleportační brána v celé své kráse * Jump complete * Mapa širého vesmíru

Příběh hry je zasazen do období šesti let po událostech z roku 2226. I když se nepodařilo definitivně zničit Mezigalaktické korporace, byly alespoň vyhnány do různých koutů celého vesmíru a zároveň zbaveny jejich ničivé síly. Impérium se nyní soustřeďuje pouze na válku s vetřelci, která se stále nechýlí ke konci. Obě strany jsou již řádně zdecimované, a tak se velké mezigalaktické bitvy vidí jen zřídka.

Pro tento typ války jsou vhodnější malé útočné skupinky, čímž je tato situace jako stvořená pro naše staré známé Hvězdné vlky. Vy se tedy můžete opět vžít do jejich kůže a rozhodnout tak o budoucnosti známého vesmíru. Jak sami vidíte, příběh hry není ničím výrazným, ale svůj účel plní dostatečně. Pokud vám z jakéhokoliv důvodu uniklo hraní prvního dílu Star Wolves, nemusíte se bát, že byste o něco  důležitého přišli. Jediné co zřejmě nebude jasné, mohou být některé drobné souvislosti, které však hlavní příběhovou linii nijak vážně neovlivňují.

Bez práce nejsou koláče

SW2 je těžké zaškatulkovat, ale mohu říci, že směle kráčí ve šlépějích svého předchůdce. Jako nejšťastnější přirovnání bych to viděl na mix RPG a realtime strategie zabalené do sci-fi prostředí. Vžijete se do role hlavního hrdiny, velitele Hvězných vlků, přičemž ihned na začátku si zvolíte jednu ze čtyř specializací (pilotování, střelba, střely a lodní systémy). Je jasné, že každá z nich má svá pro a proti, ale s výběrem rozhodně nespěchejte. Jakmile si totiž vyberete jednu z nabízených možností, nelze ji už zpětně změnit. Každý z Hvězdných vlků má i svůj vlastní strom dovedností závisící na zvolené specializaci. Ten nápadně připomíná větvení dovedností z freneticky klikacího Diabla 2, a tak si myslím, že ho není třeba detailně popisovat. Jednoduše v něm lze rozdělit vaše zkušenostní body, které získáte v průběhu hry za úspěšné splnění každé mise.

Letím hoši, na ně! * Také mapa, ale aktuálního hvězdného systému * Bum, hehe!

Nechybí ani staří známí, včetně nejvěrnějšího člena Ace, který je již od samého začátku vaším nerozlučným parťákem a celkem rychle vás dokáže v tréninku naučit vše potřebné. Po absolvování této části jste vrženi do chladného vesmíru a dělat si můžete, co se vám zlíbí. Většina z vás se určitě pustí do plnění úkolů hlavní dějové linie, k čemuž hra sama od začátku vybízí. Mise jsou různorodé, a tak se můžete těšit třeba na ochranu konvoje či lodě, pátrací akce nebo čistě bojové řežby, ve kterých je důležité co nejrychleji sundat dotěrné nepřátele s minimálním poškozením vaší letky.

Warp tři, start!

I když je hlavní náplň hry daná, máte možnost volby. V praxi to znamená, že lze některé z úkolů jednoduše odmítnout nebo si třeba vybrat jen jeden z dvou nabízených. Tím autoři zavádí do hry prvek nelinearity, což potěší, stejně tak jako existence několika různých konců celé hry. Plnit lze i nepovinné vedlejší questy, díky nimž si můžete již ze samotného začátku pěkně nahrabat a získané peníze výhodně investovat například do mateřské lodi. Ta je vaším domovem, který je třeba střežit - pokud je zničena, hra končí. Věřte mi, že uhlídat tohoto drobečka rozhodně není žádné legrace! Vesměs všechna vesmírná plavidla vydrží poměrně málo, a tak jsem musel loadovat víckrát, než mi bylo milé.

Efekty vůbec nejsou špatné * Ha, nové prskavky * Unikající loď vetřelce

Oproti předchozímu dílu je hra rozsáhlejší a čítá celkem přes 50 různých hvězdných systémů, do kterých můžete s vaší elitní skupinkou zavítat. Do každého z nich se dá dostat pomocí  transportních bran, přičemž každá z nich je schopná vás dopravit pouze do sousední části kosmického prostoru. Pokud tedy chcete z jedné části vesmíru na druhou, musíte absolvovat nespočet skoků, a tak se cestování vesmírem stává hodně frustrující záležitostí. Autoři si tento neduh uvědomili a do hry zakomponovali až čtyřnásobné zrychlení času. Tím sice vzniklý problém redukovali, nicméně frustrace i přesto zůstává.

Pokud budeme dále srovnávat s původní hrou, nelze si ohledně nákupu nových technologií či vylepšení pro vaši mateřskou loď na nic stěžovat. Na výběr je obrovské množství upgradů čítající účinnější štíty, obranné věže nebo třeba mocnější zbraně, a tak obchodováním strávíte velké množství času. Nakupovat se dá na obchodních stanicích, které jsou rozesety po celém vesmíru. Tyto obchodní přístavy stráží hlídkové stanice zpravidla provozované společností LS. Některé části systému jsou ale pod nadvládou pirátů, a ti si tyto tržiště střeží sami. Kromě legálního obchodování můžete navštívit i černý trh, avšak k tomu je zapotřebí, aby měl alespoň jeden člen vašich drsňáků příslušnou schopnost.

Ke své družině si můžete najmout i externí žoldáky * A je po něm * Ukázka nákupu

Co se týče samotných bojů, setkáte se s nimi relativně často. Vaše vlky můžete dát do jednotlivých skupin, přičemž každé z nich lze nastavit chování, takže jedna letka třeba drtí nepřátele, zatímco druhá střeží mateřskou loď jako oko v hlavě. Hru je možné stisknutím pauzovacího tlačítka kdykliv zastavit, což je sice na jednu stranu hezké, ale můžete tak učinit jen kliknutím myši a tlačítku na spodní straně obrazovky. Pro mě osobně by bylo mnohem praktičtější a hlavně rychlejší zastavit hru mezerníkem. Výtku mám také k zabugovanosti, protože i přes existující statistiky si lodě střílejí, jak zrovna chtějí. Párkrát se mi stalo, že se dva útočné letouny honili ve vesmírném prostoru cca 5 minut a ani jeden z nich nebyl schopný trefit toho druhého. Problémy mohou nastat i při dokování lodí, kdy nejsou schopny zvládnout přistávací manévry, a tak to zkouší neustále znovu a znovu.

• povedený mix RPG a RTS v zajímavém sci-fi prostředí
  • nelinearita
  • několik konců hry
  • obří nálož upgradů vaší lodi
  • volnost hráče
  • nízká cena
  • nepřináší nic nového
  • šíleně nudné cestování
  • prázdnota a nezajímavost vesmírného prostoru
  • nepříjemné bugy

Když dáme dohromady pro a proti, jedná se o lehce nadprůměrný titul, o čemž svědčí i grafické zpracování. I když vypadá vcelku pěkně, rozhodně nepatří mezi nadprůměr a to nepočítám fakt, že průlet vesmírem je nezvykle pustý a absolutně nezajímavý. Nevím, jestli tím chtěli autoři demonstrovat reálnost prostředí, ale bezpečně vím, že na mě všudypřítomná prázdnota neudělala dobrý dojem. Na druhou stranu mají SW2 výrazně nižší hardwarové nároky, a tak si je lze zahrát i na téměř archaických strojích. K jejích dobru můžu připočíst i výrazně nízkou cenu, za kterou se hra v našich luzích a hájích prodává. Co se týče české lokalizace, přeložen je pouze manuál, takže neználci anglického jazyka budou nespokojeni, nicméně koupí tohoto titulu rozhodně neprohloupíte a určitě jím alespoň trochu zaženete aktuální herní sucho.

Grafika: 7/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 6/10
Hratelnost: 6/10

SW2 je důstojným nástupcem prvního dílu, který však nepřináší téměř žádné inovace, ale pouze vylepšuje svého předchůdce. Přesto se však jedná o důmyslný mix RPG a RTS stojící alespoň za vyzkoušení. Hru kazí nepříjemné bugy, a tak by ji rozhodně prospěl ještě měsíc důkladného testování.

Celkové hodnocení:  6,2/10

Diskuze (3) Další článek: První dojmy: Fallout 3 - nukleární spad se vznesl nad E3

Témata článku: , , , , , , , ,