Recenze: Super Mario 64 DS – sáhněte si na Maria

Je tu zase. Kníratý obtloustlý instalatér v červené čepici. Na každé platformě od Nintenda se tento jejich maskot dříve nebo ještě rychleji objeví. A nové Nintendo DS není výjimkou. Ovšem dokáže tato legendární postavička stále bavit, nebo její herní sláva už vybledla? Čtěte naši první recenzi na hru pro handheld Nintendo DS.

Platforma: Nintendo DS
Multiplayer: 4 hráči
Ukládání na kazetu: ano (3 sloty)
Výrobce: Nintendo
Distributor: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Pokud dumáte nad povědomostí čísla 64 v názvu nového Maria, dumáte správně. Od tvůrců se jedná o takový malý podvod. Nemáte totiž tu čest s novým pokračováním určeným speciálně na platformu DS, ale o vylepšenou předělávku hitu z nyní již historické konzole Nintendo 64. Ostatně proč vlastně ne, Super Mario 64 byl první Mario ve 3D a byl všeobecně velmi vřele přijat - jak herními recenzenty, tak i hráči. Ovšem nemusíte se bát, že DS verze nepřináší nic nového. Je doplněna o různá vylepšení, nové úrovně a sadu miniher ušitých přímo na míru novému stylu ovládání pomocí dotykové obrazovky.

Dokonce si můžete i kreslit * Mám 51. hvězdičku, už jen 99 dalších:-) * To je velká bomba, asi bude atomová :-)

Čtyři stateční

K úplnému dokončení hry musíte mistrně vládnout vlastnostmi a schopnostmi všech čtyř hrdinů. Můžete s nimi běhat, skákat, metat salta, plížit se podél zdi nebo plavat a potápět se. Všichni umí různě rychle běhat, vysoko skákat a tvrdě boxovat a každý má speciální schopnosti, bez kterých je získání  určitých hvězdiček zhola nemožná. A na každého působí jinak květinová síla, tedy schopnosti získané po sebrání květiny skryté v krabicích s otazníky. Bez jejího použití se k některým hvězdičkám také nedostanete.

Yoshi

S malým dráčkem Yoshim začínáte. Protože na rozdíl od ostatních nedokáže boxovat, má jistou nevýhodu v boji. Ovšem kompenzuje to jinými schopnostmi. Jako jediný dokáže polykat některé nepřátele a věci. Ty následně dokáže proměnit na vejce, která s devastující účinností může vrhat po protivnících. Navíc umí opravdu dobře a vysoko skákat.
Pomocí květinové síly dokáže Yoshi plivat smrtelně nebezpečný oheň.

Mario

Legendární instalatér v červené čepici. Yoshi ho osvobodí jako prvního. Mariovy vlastnosti jsou vybalancované. Přestože neskáče vysoko jako Yoshi a Luigi, zvládá speciální skok s odrazem ode zdi. Také dokáže s pomocí křídel létat a sesbírat jinak nedostupné mince ze vzduchu.
Při užití květinové síly se Mario na chvíli nafoukne jako balón. To je ten pravý okamžik pro přístup na výše položené plošinky.

Luigi

Nerozlučný partner Maria. Luigi je nejobratnější z hrdinů. Díky své mrštnosti a malé váze dokáže vysoko skákat a dokonce i chvíli běžet po vodní hladině. Bohužel se mu však nedostává v silové oblasti a jeho rány mají nejmenší účinek na protivníky.
Následkem květinové síly se Luigi na malý okamžik stává neviditelným. Toho dokáže využit a probíhá jak nepřáteli, tak některými objekty. Tím se lze ocitnout na místech jiným postavám nepřístupných.

Wario

Čtveřici hrdinů poněkud překvapivě uzavírá drsňák Wario. Je nejpomalejší a nejméně vyskočí, ovšem vládne obrovskou silou. Díky ní se dokáže rozmlátit i černé zdi, tedy ty, se kterými si ostatní nevědí rady. Nemluvě o ničivém účinku na nepřátelích. Díky květinové síle se Wario změní v pevný kov. Tím pádem se stává nezranitelným a dokáže chodit jak v lávě, tak třeba i po dně vodních ploch.

Zlý Bowser opět na scéně

Princezna Peach upekla pro Maria dort a pozvala ho k sobě na oslavu. Mario neváhá, bere s sebou Luigiho a Waria a spěchá do zámku. Bohužel se dlouhou dobu nevracejí a je tak na Yoshim, aby zjistil, co se s nimi stalo. Uvnitř zámku se dozvídá, že zlý Bowser uvěznil princeznu v obrazu, všechny obyvatele zámku drží uvnitř jeho zdí a co hůř - zmocnil se všech hvězdiček síly. Mario s přáteli se je pochopitelně vydali nalézt, ovšem nějak se nevracejí. Yoshi se tedy vydává po jejich stopách.

A to už je úkol pro hráče. Ocitáte se v zámku se spoustou zamčených dveří. Za těmi se nacházejí obrazy umožňující vstup do světů, ve kterých se nacházejí ztracené hvězdičky. Z počátku máte přístup pouze do malé části zámku a jedněch dveří, ostatní jsou zamčené a na jejich odemknutí potřebujete buď klíč, nebo určitý počet hvězdiček. Musíte tedy postupně získávat hvězdičky, tím přístup do dalších částí zámku a jiných světů, postupně najít zbylé tři kamarády a s jejich pomocí nakonec porazit Bowsera a osvobodit princeznu.

Jak prosté. A zábavné na dlouhou, opravdu dlouhou dobu. Hvězdiček se poztrácelo totiž 150. Většina jich se nachází v jednotlivých světech, ovšem velkou část naleznete na skrytých místech zámku. V dnešní době, kdy jsou hry dohratelné za pár hodin, obrovská rozlehlost Maria vysloveně potěší. Navíc díky náloži mini her vám hra vydrží nejen týdny, ale klidně i měsíce.

Spousty světů k navštívení

Světů skrytých za obrazy je, pokud mě paměť neklame, 15 a každý je plný plošinek, propadel, nepřátel, různých výtahů, mincí k posbírání a spousty překážek k překonání. Jednotlivé světy jsou různorodé, ať už se jedná například o ledový svět, svět plný lávy, strašidelný dům nebo třeba zatopenou jeskyni. V každém z nich je ukryto 8 hvězdiček. K získání 6 z nich je třeba postupně splnit různorodé úkoly, pokud posbíráte 100 normálních mincí a 8 červených, obdržíte další 2 hvězdičky.

Nejde jen o to, že prostě projdete najednou celý svět, vše posbíráte, splníte úkoly a hotovo. To totiž nejde a navíc se po splnění každého úkolu vracíte zpět do zámku. Některé úkoly mohou totiž splnit jen k tomu určené postavy. Tuhle musíte s Luigim neviditelní proběhnout mřížemi, tamhle je třeba použít Wariovy monstrózní síly... Do jednotlivých světů se tedy budete muset s postupem času znovu vracet, tak jak získáte nové postavy a schopnosti. Celá hra je naprosto geniálně navržena, stále získáváte přístup do nových světů, postupně nabíráte víc a víc hvězdiček. Pokud zrovna nemůžete splnit úkol v jednom světě, jednoduše zkusíte jiný jinde. A když už začnete mít pocit stereotypu, podaří se vám odemknout novou postavu nebo se dostanete k jednomu z bojů s Bowserem, po jehož porážce získáte přístup do nové části zámku a tak dál.

Jedna z mini her * Ty mravenci se zřejmě přejídali vápníkem * Wario, nejsilnější z hrdinů

Překážkou ke zdárnému pokoření hry ale může být poněkud vyšší obtížnost, než je v současných hrách zvykem. Herní kmeti se jen pohrdavě ušklíbnou a dohrají Maria s jedním prstem v nose, ovšem někteří můžou hru po čase frustrovaní z neustálého opakování zatratit. Z počátku to vypadá jednoduše, plošinky jsou veliké, překážky malé a nepřátelé takřka bezzubí.

Ovšem časem přituhne, čekají vás dlouhé úzké cestičky uprostřed ničeho, kde jediný chybný krok znamená nekompromisní ztrátu života a cestu znovu od začátku úrovně. Navíc některé z úkolů vám ani přesně neřeknou, co máte dělat. Často je to jednoduché, lokace hvězdičky je vidět na mapě a cesta k ní je přímá. Bohužel sem tam tomu tak není a vy budete zoufale přemýšlet a proklínat tvůrce, jakže se mám hergot dostat k támhletý zatracený hvězdě.

Výhody dvou displejů

Mario 64 je plně 3D. Své hrdiny vidíte klasicky z pohledu třetí osoby a kamerou lze libovolně otáčet. Ovšem ne úplně ve všech lokacích. Tím pádem je sem tam hůř vidět, ale není to nic kritického, je to spíš výjimka.

Na vrchním displeji máte hlavní herní výhled, na dotykovém displeji je neustále k dispozici mapa. Na ní lze vidět vaši aktuální pozici, počet životů a dosud nalezených hvězdiček. Jinak není dotykového displeje příliš využito. Ještě lze s jeho pomocí pohybovat nebo manipulovat s kamerou.

Zvolit si můžete mezi třemi různými styly ovládání, ovšem ani jeden není úplně perfektní a já jsem zůstal na klasických tlačítkách a směrovém kříži. To jsem v případě potřeby doplňoval o pohyb pomocí thumpadu na dotykovém displeji. Je ideální v případě pomalého pohybu a při rychlém točení, nutném při soubojích s Bowserem a s některými bossy. Jiná je to však v případě mini her, tam se bez dotykového displeje neobejdete, protože veškeré aktivity se provádějí na něm. Některé příklady mini her a jejich ovládání najdete v tabulce, jiné rovnou zde.

Souboj s Bowserem, bude mela * Ojojoj, Mario se asi přecpal fazolemi * Aaa, ten písek pálí

Králíci a minihry
Pokud nechytáte lelky, ale barevné králíky poschovávané různě po zámku a jeho okolí, můžete si postupně odemknout až 36 mini her. K těm se můžete dostat buď z hlavního menu nebo je najdete ve speciální herní místnosti v zámku. Pokud tedy zrovna nemůžete získat tu jednu prokletou hvězdičku, zkuste si na chvíli zahrát nějakou minihru a uklidnit se. Třeba vám to poté půjde lépe.

Wanted
Na vrchní obrazovce se vám zobrazí obličej jednoho z hrdinů, který musíte následně najít na dotykové obrazovce mezi ostatními obličeji a ťuknout na něj stylusem. Máte na to časový limit. Z počátku jednoduché, později peklo. Schválně si zkuste najít obličej Luigiho schovaný mezi stovky dalších obličejů.

Lovení duchů
Ve strašidelné místnosti se prohánějí duchové. Chvíli vidíte jeho pohyb, ovšem pak se zhasne a v šibeničním limitu máte za úkol pomocí ježdění po dotykové obrazovce odkrýt černou plochu a najít ducha. Postupně je třeba najít víc a víc duchů různě se pohybujících po místnosti.

Střílení prakem
Existuje několik variant. V jedné z nich máte za úkol sestřelovat protivníky mířící na vaše 4 květiny. V další musíte pomocí praku střílet ježky do nádob plujících na vrchní obrazovce.

Curling
Variace na ne moc známý sport, přestože jde dokonce i o olympijskou disciplínu. Zde pomocí vhodně velké síly udělené želvímu krunýři pomocí stylusu musíte co nejpřesněji trefit střed terče. Čím přesněji ke středu, tím větší počet bodů získáte.

Mario a trampolíny
Mario volně padá. Vaším úkolem je pod něj kreslit stylusem trampolíny, aby nespadl z dotykové plochy. Navíc musí ve výskoku prolétávat kruhy a tím získávat body. Po odrazu trampolína zmizí a můžete mít nakreslené maximálně tři najednou. Postupem času přibývá do vzduchu více postaviček Maria.

Třískněte si do Waria

Pokud máte pár kamarádů s DS, můžete si společně zahrát až ve 4 hráčích. A navíc vám bude stačit pouze jedna kazeta s hrou, ostatní si mohou potřebná data stáhnout přes DS Download Play. Úkolem při hře více hráčů je získat a udržet si co nejvíce hvězdiček do konce časového limitu. Ostatní hráči mají ovšem možnost z vás hvězdičky vyboxovat a uzmout pro sebe. Bohužel je k dispozici pouze pár map a multiplayer tedy zabaví pouze na chvíli. Ovšem je tu a to se chválí.

Svět jako z pohádky

Graficky vypadá hra moc pěkně. Oproti verzi na Nintendu 64 má daleko lepší textury a modely postav mají vyšší počet polygonů a vypadají daleko lépe. Celá hra je hezky světlá a barevná. Navíc hrajete na malém displeji, ne na televizi, takže se ani není čemu divit. Skok oproti GBA je to přirozeně obrovský, ale uvidíme časem, co se dá z nové platformy ještě vytáhnout. Zatím není v rámci DS moc konkurence, takže nelze přímo srovnávat.

Hudba je výborná, jednotlivé melodie jsou sice povědomé, ale dobře poslouchatelné. Výborně doplňují jednotlivé světy a jejich náladu v nich. Zvuky naproti tomu znějí o něco hůř, hlavně poznáte rozdíl ve sluchátkách. Kromě různého cinkání, bouchání, a tak podobně uslyšíte i krátké hlášky jednotlivých postav. Hlavně Yoshiho hlásek je roztomilý až na půdu. :-)

Koupit, či nekoupit?

Myslím, že Super Mario 64 DS ukázal kvality nové platformy. A ač se nejedná o úplně nový počin, dostatek vylepšení a doplnění původní verze absolutně ospravedlňuje jeho existenci. Zachoval si naprosto skvělou hratelnost a zábavnost minulé verze a vybrousil ji takřka do krystalické čistoty. I když hlavní mód plně nevyužívá možností dotykové obrazovky, ovládání není také stoprocentně perfektní a velká obtížnost může být též trochu na škodu, stále se jedná o perfektní hru. Pokud jste se rozhodli pro koupi Nintenda DS, rozhodně si k němu pořiďte i Maria. Vydrží na dlouho a budete se při hraní skvěle bavit.

• geniální hratelnost
  • perfektní design celé hry
  • velmi rozsáhlé